|
Kirjoittaja |
Viesti |
pimpelipompeli
|
Viestin otsikko: C5 2.2 HDI FAP huolto Lähetetty: 22.05.2011 11:35 |
Viestit: 369
|
C5:nen rupesi ilmoittamaan unblock diesel filteriä ajon aikana yhä tihenevään tahtiin, joten aika huoltaa suodatin. Hiukkasten poltto ei ole toiminut hallitusti viimeiseen 40 000 kilometriin ja lisäaine loppunut jo aikoja sitten. Lisäksi mm. tankinkorkin anturi on rikki. Edellinen huolto suoritettiin polttamalla pillillä suodatin puhtaaksi, tällä toimenpiteellä pääsi n. 10 000 kilsaa, nyt hain pysyvämpää ratkaisua. Varmuuden vuoksi lähestyvää katsastusta varten kävin hakemassa savulapun, tuloksella K=0,07 joten auto montulle ja filtteri irti putkesta. Tukossa oleva filtteri irrotettuna ja valmiina huollettavaksi:  Huolto käynnissä: (Kuvaan ei jäänyt A-katsastus Oy:n omaisuutta oleva keltainen rautakanki, jolla tehtii suurin avarrus  )  Huollettu FAP suodatin:  Seuraavaksi "suodatin" takaisin auton alle paikalleen ja testerillä auton järjestelmästä FAP pois. Lopputuloksena kulutus tippui auton tietokoneen mukaan 1,5 litraa ja pirteyttä tuli huomattavasti lisää, nyt jaksaa vetää jopa yli 4000 kierroksen  Myöskin vikakoodit FAP:n toimimattomuudesta loistavat poissaolollaan.
|
|
|
|
 |
C4_robotti
|
Viestin otsikko: Re: C5 2.2 HDI FAP huolto Lähetetty: 22.05.2011 12:34 |
Viestit: 1997 Paikkakunta: JKL
|
Entä seuraava katsastus? Onko auto edelleen vähäpäästöinen? Eikös se lue jo rekisteriotteessa, tuo FAP. Vaan voihan auton laittaa kiertoon ennen sitä seuraavaa katsastusta 
"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
|
|
|
|
 |
pimpelipompeli
|
Viestin otsikko: Re: C5 2.2 HDI FAP huolto Lähetetty: 22.05.2011 13:25 |
Viestit: 369
|
Katsastushenkilölle riittää että pönttö on paikallaan ja savua tulee alle 3. Uudemman dieselin savurajaan tarvitaan ilmeisesti jo sisuskalut 
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: C5 2.2 HDI FAP huolto Lähetetty: 23.05.2011 07:21 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Onhan se edelleen vähäpäästöinen, kun siinä on katalysaattori.  Siinä onkin sitten seuraavan huoltokohteen paikka...
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
pimpelipompeli
|
Viestin otsikko: Re: C5 2.2 HDI FAP huolto Lähetetty: 04.06.2012 07:07 |
Viestit: 369
|
Nostetaanpa aihetta ylöspäin lähestyvän katsastuksen kunniaksi.
Savulappu noudettu, k=0,81, 2km rauhallinen ajo ja webastolla käyntilämpöön.
Joten alkupään C5:sen FAP taitaa olla vain takaamassa pääsyä tiukemmille kaupunkien päästöalueille esim. Saksassa.
|
|
|
|
 |
ruutuvihko
|
Viestin otsikko: Re: C5 2.2 HDI FAP huolto Lähetetty: 05.06.2012 21:03 |
Viestit: 119
|
FAPpihan oli vain suomen maahantuojan kova mainoskeksintö aikanaan. Euroopassa sai valita ottiko suodattimen. Ei sitä tarvitse autossa olla kun se on lisävaruste, eikä vaikuta tosiaan vähäpäästöisyyteen. Itse kyllä käytin sivistyneesti Einhelin poravasaraa aikanaan.
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: C5 2.2 HDI FAP huolto Lähetetty: 05.06.2012 23:55 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Ja eräs savuttava diesel katsastettiin kerran laittamalla hiukkaspönttö putkeen, eli toimii toisinkinpäin  .
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: C5 2.2 HDI FAP huolto Lähetetty: 06.06.2012 21:02 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
zX-files kirjoitti: Suomen katsastuksen alkeellinen savutusmittaus, ja ne oikeat päästörajat on kaksi ihan eri asiaa  Juu. Paitsi että savutusmittaus ei ole Suomen katsastusjuttu vaan ihan oikea Bosch-luku jota mitataan toki muissakin maissa. Se on hyvin hämmentävää että vaikka bensa-autojen pakokaasuista tehdään ihan kemiallinen analyysi sisällöstä niin on kalliimpaa kun dieselauton pakokaasusta katsotaan lampun kanssa läpinäkyvyyttä. NOxeja ja hiukkasten kokojakaumaa ei tosiaan mitata katsastuksessa mutta jos katalyyttistä puhdistinta ja hiukkasloukkua ei putkistosta löydy niin raja-arvojen täyttämisen toteennäyttämisvastuu siirtyy auton omistajalle.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
export
|
Viestin otsikko: Re: C5 2.2 HDI FAP huolto Lähetetty: 08.06.2012 17:29 |
Viestit: 103 Paikkakunta: Eura
|
Onnistuuko tämä huolto kaikille 2.2litraisille HDI:lle vai oliko tässä jokin parasta ennen vuosimalli?
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: C5 2.2 HDI FAP huolto Lähetetty: 08.06.2012 17:43 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
zX-files kirjoitti: Suomen katsastuksen alkeellinen savutusmittaus, ja ne oikeat päästörajat on kaksi ihan eri asiaa  Kuten Rpekka totesikin, se mittaus on ihan EU-ajoneuvojen tyyppihyväksyntä- ja katsatusdirektiivien mukainen mittaus. Dieselin pakokaasuissa tulee hiukkasten lisäksi lähinnä hiilidioksidia, vesihöyryä, happea ja etupäässä turbodieseleissä typen oksideja, joihin yritetään vaikuttaa katalysaattorilla ja EGR:llä. Näitä NOx-yhdisteitä ei mitata bensamoottoreistakaan. Häkää ja palamattomia hiilivetyjä tulee aivan mitättömän vähän dieselin suuresta ilmaylijäämästä johtuen. Katsastuksessakin mitataan hiukkaspäästöjä, koska muuta mitattavaa dieseleissä ei oikein ole. Lisäksi kasvaneet hiukkaspäästöt ovat dieselissä monesti juuri se ensimmäinen oire viasta tai huollon laiminlyömisestä.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
pimpelipompeli
|
Viestin otsikko: Re: C5 2.2 HDI FAP huolto Lähetetty: 09.06.2012 13:47 |
Viestit: 369
|
export kirjoitti: Onnistuuko tämä huolto kaikille 2.2litraisille HDI:lle vai oliko tässä jokin parasta ennen vuosimalli? Parasta ennen malli taitaa olla ykkoskoppainen C5. Joku kakkoskoppaisen hiukkasloukku hdi:n ja lexian omaava voisi tutkia onko bsi:ssä mahdollisuus ohjelmoida loukku pois?
|
|
|
|
 |
Kaizu
|
Viestin otsikko: Re: C5 2.2 HDI FAP huolto Lähetetty: 14.08.2012 14:58 |
Viestit: 35 Paikkakunta: Kuopio
|
Nyt on omakin -03 2.2HDi FAPiton, hyvin tuntuu pelaavan.
|
|
|
|
 |
koskikuski
|
Viestin otsikko: Re: C5 2.2 HDI FAP huolto Lähetetty: 24.11.2012 22:03 |
Viestit: 21
|
Millä testerillä saa FAPin pois toiminnasta? Tekeekö huollot sitä?
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: C5 2.2 HDI FAP huolto Lähetetty: 25.11.2012 10:37 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Kyllä mun täytyy sanoa, että hyi hitto! Aikamoisen tyhmää omaan napaan tuijottamista, ei se FAP siellä turhaan ole 
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: C5 2.2 HDI FAP huolto Lähetetty: 25.11.2012 12:53 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
zX-files kirjoitti: Kyllä mun täytyy sanoa, että hyi hitto! Aikamoisen tyhmää omaan napaan tuijottamista, ei se FAP siellä turhaan ole  Kustannuskysymys: Uusi FAP-maksaa 300-500e. Eolys-täyttö 100e luokkaa. Kulutuksen kasvu vähintään 0,5 litraa satasella eli 75g/km hiilidioksidia. Minun ajoilla dieselin nykyhinnoilla nelisen sataa euroa vuodessa. Sekä vähän yli 8000 kg hiilidioksidia Aika kova hinta laitteesta, joka ei ole pakollinen. Mikähän on ympäristövaikutus kokonaisuudessaan, kun pidetään vanha auto ajossa ja alennetaan CO2 päästöä toki hiukkaspäästöjen kustannuksella.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
koskikuski
|
Viestin otsikko: Re: C5 2.2 HDI FAP huolto Lähetetty: 25.11.2012 13:16 |
Viestit: 21
|
Voisko joku kertoa mikä liike tekee pois ohjelmoinnin pohjois-pohjanmaalla? Tekeekö Suzu-auto, autosompa vai mikä? Tiedoista olisin kiitollinen.
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: C5 2.2 HDI FAP huolto Lähetetty: 25.11.2012 13:54 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
koskikuski kirjoitti: Voisko joku kertoa mikä liike tekee pois ohjelmoinnin pohjois-pohjanmaalla? Tekeekö Suzu-auto, autosompa vai mikä? Tiedoista olisin kiitollinen. Soittamalla varmaan selviäisi.
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: C5 2.2 HDI FAP huolto Lähetetty: 25.11.2012 19:46 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
svc kirjoitti: zX-files kirjoitti: Kyllä mun täytyy sanoa, että hyi hitto! Aikamoisen tyhmää omaan napaan tuijottamista, ei se FAP siellä turhaan ole  Kustannuskysymys: Uusi FAP-maksaa 300-500e. Eolys-täyttö 100e luokkaa. Kulutuksen kasvu vähintään 0,5 litraa satasella eli 75g/km hiilidioksidia. Minun ajoilla dieselin nykyhinnoilla nelisen sataa euroa vuodessa. Sekä vähän yli 8000 kg hiilidioksidia Aika kova hinta laitteesta, joka ei ole pakollinen. Mikähän on ympäristövaikutus kokonaisuudessaan, kun pidetään vanha auto ajossa ja alennetaan CO2 päästöä toki hiukkaspäästöjen kustannuksella. Pakollisuuskin riippuu päästönormista. Ja nyt onkin kyse siitä, valintaanko luontovaikutus kompensoitavissa olevan CO2 kautta, vaiko suoraan hengittäville eläimille vaaralliset hiukkaspäästöt. En ota kattia pois bensa-autostani.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: C5 2.2 HDI FAP huolto Lähetetty: 25.11.2012 20:30 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
zX-files kirjoitti: Pakollisuuskin riippuu päästönormista. Ja nyt onkin kyse siitä, valintaanko luontovaikutus kompensoitavissa olevan CO2 kautta, vaiko suoraan hengittäville eläimille vaaralliset hiukkaspäästöt. En ota kattia pois bensa-autostani. En minäkään kattia poistaisi tuosta HDI:stä, sillä se on jo Euro2 normissa pakollinen. FAP on poistettavissa helposti ja ennen kaikkea laillisesti ykköskorisesta C5:stä, jonka päästönormi on Euro3. Kakkoskorinen C5 on jo Euro4, joka vaaditaan 2005 alkaen ja josta FAP:in poisto ei enää onnistukaan ihan tuosta vaan. Siinä FAP on koodattu syvemmälle moottorinohjaukseen, eikä poisto enää onnistu rasti ruutuun menetelmällä. Kun vapaaehtoinen varuste alkaa käydä lompakon päälle, niin aika monelta unohtuu luontoarvot. Ihan uteliaisuudesta: Miten kompensoit omia vuosittaisia bensa-autosi CO2 päästöjä?
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: C5 2.2 HDI FAP huolto Lähetetty: 26.11.2012 08:33 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
svc kirjoitti: Kakkoskorinen C5 on jo Euro4, joka vaaditaan 2005 alkaen ja josta FAP:in poisto ei enää onnistukaan ihan tuosta vaan. Siinä FAP on koodattu syvemmälle moottorinohjaukseen, eikä poisto enää onnistu rasti ruutuun menetelmällä. Hmh, tämäpä mielenkiintoista. Minulla on kakkoskoppainen (2.0 136 HDi), jossa ei ole fappia (rekisteröity marraskuussa 2005). Pösöllähän tällaisia ei ollut koskaan tarjolla, mutta Sitikkaa sai tosiaan hetken ajan ilmankin kanssa.
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: C5 2.2 HDI FAP huolto Lähetetty: 26.11.2012 10:07 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
svc kirjoitti: Kun vapaaehtoinen varuste alkaa käydä lompakon päälle, niin aika monelta unohtuu luontoarvot. Ihan uteliaisuudesta: Miten kompensoit omia vuosittaisia bensa-autosi CO2 päästöjä? Muutin taloon, jonka energiatalous ja lämmitys on oleellisesti fiksummin hoidettu. Olin mukana hankkimassa sinne kompostoria, jolla saadaan vähennettyä poltettavaa jätettä ja lajittelen jätteet entistä tarkemmin. Ostokäyttäytymisellä sekä ostovalinnoilla pyrin vaikuttamaan siihen, että turhaa jätettä ei syntyisi, ja vältän tuotteita, joiden elinkaari on muita oleelliseti lyhyempi. Kaikkein oudoimpana asiana olen alkanut ajaa säästäväisemmin Kunhan 1,6 HDi hintataso alkaa olla kukkarolle sopivalla tasolla niin saisi sen radikaalimman muutoksen aikaan 
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: C5 2.2 HDI FAP huolto Lähetetty: 26.11.2012 14:25 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
zX-files kirjoitti: Muutin taloon, jonka energiatalous ja lämmitys on oleellisesti fiksummin hoidettu. Olin mukana hankkimassa sinne kompostoria, jolla saadaan vähennettyä poltettavaa jätettä ja lajittelen jätteet entistä tarkemmin. Ostokäyttäytymisellä sekä ostovalinnoilla pyrin vaikuttamaan siihen, että turhaa jätettä ei syntyisi, ja vältän tuotteita, joiden elinkaari on muita oleelliseti lyhyempi. Homma on sinulla ihan selkeästi mietitty. Itse rinnastaisin FAP:in luvallisen poiston autosta juuri tuohon elinkaaren jatkamiseen. Jos hiukkassuodattimen poistolla saadaan jokunen vuosi lisää käyttöikää, auton elinkaaren aikaiset hiukkaspäästöt jäävät kuitenkin merkittävästi pienemmiksi, kuin jos FAP:ia ei olisi ollut lainkaan.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: C5 2.2 HDI FAP huolto Lähetetty: 26.11.2012 15:06 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Sullakin on homma mietitty, mutta vasta kun ollaan oikeasti siinä pisteessä, että fappi on todellinen kynnyskysymys, eli auton arvo on enää jokusen tonnin. Ihan liian usein vaan näkee, että haetaan keinoja saada fap lentämään mäelle jo ennen mitään vikaakaan, tai autoista, joilla elinkaari on vasta alussa. Kauhistuttaa hieman, missä kaikessa sitten ollaankaan valmiita tinkimään. ABSit, bagit ja ESP huijataan viiveellisellä varoitusvalolla? Pallonivelin ruiskautetaan epoksia ja heloihin sikamassaa niin välykset katoaa? Missä on se raja?
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
koppiesko
|
Viestin otsikko: Re: C5 2.2 HDI FAP huolto Lähetetty: 26.11.2012 20:37 |
Viestit: 109 Paikkakunta: 04300/15800
|
tästä päivästä pitäis nauttia kun huomista ei ehkä nää... joko kaasu pohjassa tai sitten ei. kukin tavallaan 
|
|
|
|
 |
|
|