|
Kirjoittaja |
Viesti |
kanttori
|
Viestin otsikko: Kärvähti lähivalo, taas (C5) Lähetetty: 03.05.2009 20:23 |
Viestit: 74
|
Eipä ollut pitkäikäinen oikeanpuoleinen lähivalo, kesti varmaan reilun kuukauden. Nehän onkin tässä (C5, 2002) niin helppoja vaihtaakin, tilaa on juu...
olli
|
|
|
|
 |
Csarjalainen
|
Viestin otsikko: Re: Kärvähti lähivalo, taas (C5) Lähetetty: 14.05.2009 21:22 |
Viestit: 2
|
Itse tympiidyin vaitelemaan lähivaloja n.10-20tkm välein. Sitten satuin kysymään ad liikkeestä olisiko jotain muuta valoa tarjolla ja tiskin alta löytikin jotkin osramin pitkä ikäiset mallit(pitää malli katella joskus kun palavat) ja nyt on n.50tkm ollut ajossa. Parkit vaihtui Bilteman led valoihin toistaiseksi toiminut hyvin. n.25tkm olleet käytössä. Ja olen ajatellut lisätä n.1Faradin autokonkan johonkin akun läheisyyteen valojen vilahtelun takia, ottaa niin pirusti virtaa tuo jousituksen säätö... Muilla ollut konkka testissä? Muuten onkin ollut 0kpl mystistä sähkö vikaa... Kyyti on hyvää -03:kin.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Kärvähti lähivalo, taas (C5) Lähetetty: 15.05.2009 09:26 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Osramin Nightbreakerit (H4) eivät BX:ssäkään kestä kuin muutaman kuukauden. Halvat/himmeät kestäisivät toki pidempään. Mutta kylläpä Nightbreakereillä sitten näkeekin... mikäs siinä, vaihtelee kun menee, eivät ne sentään niin paljoa maksa.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Kärvähti lähivalo, taas (C5) Lähetetty: 15.05.2009 09:42 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Minä olen sisäistänyt käytännön että vasen käsi vetää parkit päälle kun oikea käsi käynnistää auton. Sitten vasta ajovalot päälle. Jää se käynnistyksen yhteydessä tuleva sähköpiikki pois pääpolttimoilta. Tiedä sitten onko tuo mitään säästänyt, kuullosti vaan niin loogiselta. Ja ei maksa mitään vaivaa.
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Kärvähti lähivalo, taas (C5) Lähetetty: 15.05.2009 10:14 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Sama juttu täällä.  Sai alkunsa siitä, kun kerran tiskillä ihmettelin myyjälle VisionPlussien heikkoa kestoa, niin myyjä sanoi ajovaloautomatiikan syövän polttimoita tehokkaasti. Seuraavat kestivät muistaakseni hieman pidempään, mutta ei tuollakaan kikalla kuuhun mennä. VANissa kun ei ole tuota automatiikkaa, niin voi startata jopa ilman parkkeja. 
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Kärvähti lähivalo, taas (C5) Lähetetty: 15.05.2009 10:19 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Jos vanhempaan rakentaa itse ajovaloautomatiikkaa (tai muuttaa olemassaolevaa), niin voi ottaa herätteen öljynpaineanturilta, kuten datsuneissa. Silloin jää se käynnistysväläys pois. Uudemmissahan luulisi voivan tehdä siten, että nopeussignaalista kytketään valot päälle ja virrat pois kytkettäessä sammutetaan sitten. Näinhän taitaa itseasiassa toimia jo kohtalaisen vanhassa Huyndai Sonatassakin muistaakseni?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
KariM
|
Viestin otsikko: Re: Kärvähti lähivalo, taas (C5) Lähetetty: 15.05.2009 13:16 |
Viestit: 150
|
Putkimies22 kirjoitti: Jää se käynnistyksen yhteydessä tuleva sähköpiikki pois pääpolttimoilta. Kun nyt otsikossa C5 mainitaan, niin omassani valot syttyvätkin vasta moottorin käynnistyttyä. Vielä järkevämpää olisi syttyä vasta siirrettäessä ajoaluevalitsin pois Parkilta Nightbreakereita on tullut myös kokeiltua. Kesti mukavasti talven yli, mutta silti pidän 5tkm kestoa aika huonona. Kaipa se kombinaatio lyhytikäisistä polttimoista ja polttimosyöpöstä möhköstä antaa tuollaisen tuloksen. Laitoin tilalle takaisin sen minkälie-polttimon jonka syksyllä otin nightmakerin tilalta pois; Jäljellä oleva breikkeri on seinää vasten katsottuna huomattavasti kirkkaampi kuin tämä kesäpolttimo, joten kyllä niissä jotakin ideaa on. HIDit sitten, jos oikeasti on tarve nähdä.
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Kärvähti lähivalo, taas (C5) Lähetetty: 15.05.2009 13:22 |
Viestit: 2699
|
Tulsku kirjoitti: VANissa kun ei ole tuota automatiikkaa, niin voi startata jopa ilman parkkeja. Ni mitä automatiikkaa ei Vanissa ole?
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Kärvähti lähivalo, taas (C5) Lähetetty: 15.05.2009 13:34 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
r_a_n_u kirjoitti: Tulsku kirjoitti: VANissa kun ei ole tuota automatiikkaa, niin voi startata jopa ilman parkkeja. Ni mitä automatiikkaa ei Vanissa ole? Niinpä - lienee tuunattu vani... luulisi niissä kaikissa alunperin olevan? Meikäläisen vanistakin löytyy. Tosin miullahan onkin gSi-varusteltu 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Kärvähti lähivalo, taas (C5) Lähetetty: 15.05.2009 14:11 |
Viestit: 2699
|
laakeri kirjoitti: Niinpä - lienee tuunattu vani... luulisi niissä kaikissa alunperin olevan? Ahaa. Minulla on ollut tuosta tuunauksesta sellainen käsitys, että autosta otetaan renkaat ja vanteet pois. Laitetaan tilalle pirun kalliit kamalat aluvanteet ja niihin pirun kalliit vannesuojat. Jouset pois ja helmaa levitellään ylimääräisillä lasikuitu-ripustuksilla ja muuta vastaavaa. Sitä en ole kuullut, että siihen liittyy vielä alkuperäisten ihan käyttökelpoisten muidenkin varusteiden riisuminen. No jo on. 
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Kärvähti lähivalo, taas (C5) Lähetetty: 16.05.2009 19:39 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Valoautomatiikkaa, kun valoistahan tässä taisi olla kyse. 
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Kärvähti lähivalo, taas (C5) Lähetetty: 16.05.2009 20:19 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
laakeri kirjoitti: Osramin Nightbreakerit (H4) eivät BX:ssäkään kestä kuin muutaman kuukauden. Kestäishän ne jos ois vakiot piuhat lampuille, niihin jäi voltin verran nykyistä enemmän sähköä välille  . Lampun jännitteen ollessa laturin tuuppaama sähkö miinus 0,2V lyhenee lamppujen ikä.. Würthin polttimokaan ei kestänyt kuin neljä vuotta ja 70 tkm  .
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Kärvähti lähivalo, taas (C5) Lähetetty: 18.05.2009 14:43 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Kaapelimies kirjoitti: Würthin polttimokaan ei kestänyt kuin neljä vuotta ja 70 tkm  . Eikä niillä silti mitään nähnytkään? 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
KariM
|
Viestin otsikko: Re: Kärvähti lähivalo, taas (C5) Lähetetty: 26.06.2009 16:31 |
Viestit: 150
|
KariM kirjoitti: Nightbreakereita on tullut myös kokeiltua. Kesti mukavasti talven yli, mutta silti pidän 5tkm kestoa aika huonona. Oikeanpuoleinen sammahti nyt juhannusreissussa 8tkm jälkeen. Kiitos vitosen lamppujärjestelyn, saatoin ajella kotiin sumaripellenä ilman yhdenkään kotipoliisin kaukovaloshowta 
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: Kärvähti lähivalo, taas (C5) Lähetetty: 26.06.2009 19:39 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Tampere
|
Laita käynnistäessä parkit päälle kun käy laita sumarit säästyy H7:kat näin seevemmassa. 
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
|
|
|
|
 |
KariM
|
Viestin otsikko: Re: Kärvähti lähivalo, taas (C5) Lähetetty: 27.06.2009 15:10 |
Viestit: 150
|
Joo, tuumin tuossa sitäkin vaihtoehtoa, että käyttäisin sumareita lainvastaisesti huomiovaloina, mutta päädyin siihen tulokseen että H7:n vaihtelu on halvempaa kuin se, että muutenkin araksi tiedetty valoviiksi kajahtaisi.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Kärvähti lähivalo, taas (C5) Lähetetty: 27.06.2009 21:49 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Vaikka sumareiden lampunvaihto on helppoa. 
|
|
|
|
 |
|
|