Minulle on selitetty, että pitkään seisottaessa vaihde kytkeytyy vapaalle ja kytkin pääsee huilaamaan. Näin se tietysti tulisi ollakin, koska muuten auto jäisi seisomaan joskus pitkiäkin aikoja vaihde kytkettynä ykköselle. Sehän olisi kova rääkki painelaakerille.
Huilaamisen jälkeen kaasun painallus aiheuttaa sen, että robotti kytkee vaihdetta päälle vähän samaan aikaan kytkimen irrottamisen kanssa. Tästä aiheutuu mahdollinen nykäisy. En tiedä kuinka pitkän seisotuksen jälkeen tämä vapautus vapaalle tapahtuu. Omassani hyvin pitkän seisotuksen jälkeen tapahtuu nykäisy ja joskus pieni kolahduskin lähdön yhteydessä. Normaalissa kaupunkiliikenteessä valoissa seisominen ei tuota ongelmia, vaan auto lähtee pehmeästi. Mikäli auto nykäisee joka valoissa, niin katsoisin sen viaksi.
Yksi konsti, joka auttaa pitkissä seisotuksissa on omatoimisesti vaihteen siirtäminen vapaalle. Vasta lähdön hetkellä kytkee vaihteen päälle. Tosin tälläkin keinolla tapahtuu pieni kolahdus ja nykäisy vaihteen kytkeytyessä. Lähtö kuitenkin tapahtuu sitten jo pehmeästi.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|