Nyt kun on matkan jännityksistä jo toivuttu ja D-jälleen kasassa (enempi tai vähempi) voikin jo muistella mitä sitä tuli tehtyä.
Tuo meidän matka alkoi tosiaan kommellusten merkeissä.
Ensimmäinen tapaaminen oli Kelopirtin pihassa Jaalan puolella. Matkaa ei juuri ollut, muutama kymmenen kilometriä.
En ollut Divalla ajanut tätä ennen kuin ehkä 20 km ja se oli aika tavalla juuri (kiireellä)koottu joten ounastelinkin päätyväni keräilemään osia matkan varrelta =)
Takapaksissa oli varuilta bensaa, vettä, varavirtaa ja työkaluja.
Kelon pihaan kääntyessä huomasin vaihteiden kadonneen. Keppi oli hieman hervottoman oloinen. Siis pelti auki ja nopeasti havaittuna vaijeri oli irronnut tärinästä sormimomentista

.
Kun siitä päästiin matkaan huomasin että lämmöt alkoivat nousta huolestuttavasti. Heinolaan saakka Lusin suoran alkuun päästessä olikin jo pysähdyttävä jäähdyttelemään. Ongelma tuntui vain pahenevan ja lopulta pysähdyttiin jo alle 20 kilometrin välein.
Että semmoista askarrusta.
Vesiä vaihdeltiin ja juoksuteltiin, ihmeteltiin ja arvailtiin mahdollista syytä kuumenemiselle.
Laitettiinpa syyläriin pesuaineetkin ja seuraavalla huoltsikalla laskettiin mömmöt pois ja raikasta vettä tilalle. Ei paljoa auttanut.

Kotimatkalla sitten olikin jo temput tiedossa. Paitsi että ongelma tuntui vain pahenevan vaikka tehtiin kaikki automiesten temput. Poistettiin termari ja koitettiin puhdistaa systeemiä ruokasoodalla ja etikalla. Eipä juuri apua niistäkään.
Lähellä kotoa jouduin sitten purkamaan keulasta kaikki tuulitunnelit sunmuut lärpäkkeet että kone saisi reilusti ilmaa.
Loppumatkan olikin jo sen verran myöhä että ilma oli viileää. Sain koneen pysymään punarajan tasalla, varoitusvalo ei kuitenkaan syttynyt. Siis huokasin hemmetin pitkään ja hartaasti kun pääsin lopulta kotipihaan.
Lopputulemana voisi sanoa että olipa jännittävä reissu. Mutta vaikka se olikin hieman "työläs", jäi silti siitä huolimatta pohjalle kiva fiilis kun ajokki jaksoi vetää kuitenkin reilun 600 kilometrin siivun...
Mistä syystä kone kuumeni, saattoi olla että vaihtokoneesta liikkeelle lähtenyt sakka ja roju tukkivat yksinkertaisesti syylärin eikä se jäähdyttänyt enää tarpeeksi. Pesuyritykset tienpäällä saivat vain uutta rojua liikkeelle ja sinne syylärin pieniin reikiin se lopulta jämähti.
Vaikka tyhjennettiin syyläristä välillä vedet, ei sen pienen hanan kautta paljoa kakkaa päässyt pois, vain vettä ja pienimpiä irtomuruja. Suurimmat määrät jäivät auttamatta syylärin sisälle.
Avasin nyt varuilta vesipumpunkin todetakseni sen olevan aivan erinomaisessa kunnossa.
Suoritin siis nyt kotona perusteellisen syylärinpesun irrallaan, jolloin sitä saattoi kunnolla huljutella ja huuhdella.
Pienet tyypit on otettu mutta vielä on ajamatta pitempi koeajo jossa vasta näkee pysyykö lämmöt todella kurissa. Sen jälkeen voin vielä huuhdella lohkon vesitilan.
Mutta palatakseni aiheeseen, tapahtuma oli menestys ja oli hienoa nähdä niin monta D-mallia samassa paikassa. Myös tuttujen ja uusien ihmisten tapaaminen on aina elähdyttävää.
Muutaman nippelinkin sain kaupaksi ja löysin myös hieman inspiraatiota jatkoa ajatellen.
Kiitokset vireailijoille sekä isäntäväelle!
Seuraavan miitin tapahtumapaikka voisi hyvinkin olla Joensuu, mikäpä ettei, tuttu paikka ja tie.
Laitetaan kaikki ehdotukset kartalle ja mietintämyssyyn. Tässä on nyt hyvin aikaa alkaa pohtia tulevaa miittipaikkaa ja ohjelmaa.
Kiitos ja Anteeksi:
Erityiskiitos Kengurulle ja hänen isälleen teknisestä ja henkisestä tuesta mennen ja tullen =)
IsoD / Mika Sivonen
Kouvola