Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 20 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantia 18i 16v -96 Päästöongelmat
ViestiLähetetty: 31.05.2012 12:42 

Viestit: 7
Moron.
Olen yrittänyt näiltä foorumeilta etsiä ongelmaani.
Jotain tipsejä löytyy, mutta kun sais niputettua tiedot yhteen, niin olis kiva :?

Elikkä ongelma on seuraava:
Katsastuskonttorin ystävällinen setä ei ollut niin ystävällinen, että olisi leimaa mun kehonsiirtovälineeseen myöntänyt, vedoten päästömittauksiin :D

Arvot seuraavanlaiset:
Joutokäynti Kierroksilla
CO-pitoisuus: 1,75 2,33
HC-pitoisuus: 260 221
Lambda_arvo: 0.95

Eli mainitut CO- ja HC-arvot reilusti yli sallitun ja lambda-arvo 0.02 alle sallitun haarukan.

Voisiko joku ystävällinen kertoa, mistä tällaiset vääristymät johtuu?
En ole mestari autojen korjailussa, mutta köyhyydestä johtuen, parhaani yritän aina itse tehdä, ennen kuin vien ammattilaisen hoiteisiin.

Kiitos :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 18i 16v -96 Päästöongelmat
ViestiLähetetty: 31.05.2012 13:29 

Viestit: 7
Lisätäkseni vielä omaani, että moottorin vikavalo syttyy ja sammuu ihan omaan tahtiin ja tyhjäkäynnillä kierroksissa saattaa jotain olla totain nimellistä aaltoilua, mutta ei sammu itsekseen.
Kierroksia antaessa, hieman viivettä ja varsinkin matalilla kierroksilla ajessa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 18i 16v -96 Päästöongelmat
ViestiLähetetty: 31.05.2012 15:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
empäs muista löytyykö tuommosesta MAP . jos löytyy niin MAP. MAP ja kerran vielä MAP :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 18i 16v -96 Päästöongelmat
ViestiLähetetty: 31.05.2012 21:28 

Viestit: 115
kokemjne kirjoitti:
empäs muista löytyykö tuommosesta MAP . jos löytyy niin MAP. MAP ja kerran vielä MAP :roll:


Selitä tyhmemmille tuo MAP...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 18i 16v -96 Päästöongelmat
ViestiLähetetty: 31.05.2012 21:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Imusarjan absoluuttipaineen anturi. Sijaitsee imusarjassa sen alla lähellä kaasuläppäkoteloa. Kerää ajanmittaan itsensä täyteen öljyistä moskaa ja menee tukkoon. Puhdistus sopivalla liuottimella ja vaikkapa pumpulipuikolla.

Päästöarvojen mukaan moottori käy koko ajan liian rikkaalla, eli saa liikaa bensaa koko kierrosalueella niin että katalysaattori ei pysty polttamaan kaikkia saasteita. Muita vikavaihtoehtoja ovat viallinen lämpötila-anturi tai lambda-anturi. Viallinen lämpötila-anturi kertoo moottorin olevan kylmä, jolloin kylmäkayntirikastus on päällä koko ajan. Viallinen lambda taas kertoo liiasta jäännöshapesta, ja taas on seos liian rikkaalla.

Jos ei halua alkaa arpoa, mikä antureista on viallinen, niin kannattaa luettaa vikakoodit. 14 vuotias auto voi hyvinkin olla ns. monivammapotilas.

VaimonXantiaan piti vaihtaa vuosi sitten sekä lambda, että lämpöanturi, ennenkuin päästöt asettuivat. Tyttären 1.8 16V ZX vaati MAP:in puhdistuksen lisäksi samoin uuden lämpötila-anturin.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 18i 16v -96 Päästöongelmat
ViestiLähetetty: 01.06.2012 07:35 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
MAP:iin päässee käsiksi imusarjan alle vasemmanpuoleisella handulla. 5mm:n kuusiokoloavain?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 18i 16v -96 Päästöongelmat
ViestiLähetetty: 01.06.2012 12:08 

Viestit: 7
Jees, kiitoksia näistä kattavista vastauksista. Täytyy varmaan aloittaa tuosta map:sta ja käydä näyttämässä konttorilla, sit koodin lukuun,jos ei mene läpi.

Autohan ei ole itselläni ollut, kuin vasta reilut pari viikkoa ja myyjän mukaan luonnollisesti täydellinen yksilö, pois luettuna nuo päästöt ja perä, jossa niinkin iso vika, kun linnun luu pudonnu jossain elämän vaiheessa ja jonka aiheuttamaa vikaa kaveri oli korjannut sorkkaraudalla, tehden aikaa pahaa jälkeä.
Mutta niiden korjaaminen ei ollut kova työ ja maksoi kaiken kaikkiaan 0 juuroa :lol: Nämä viat olivat tiedossa ostohetkellä.

Mutta unohti heppu mainita, että auto keittää...
Sekin tosin tuli korjattua 0e budjetilla :lol:

Mutta sainpahan kulkimen halvalla :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 18i 16v -96 Päästöongelmat
ViestiLähetetty: 01.06.2012 21:12 

Viestit: 7
No niin.. Otin MAP-anturin pieneen kätöseeni, puhdistin sen ja asensin takaisin paikoilleen, jonka jälkeen koeajolle toteamaan, että ainakin vikavalo eli omaa elämäänsä edelleen... Eli sen puhdistus ei ainakaan auttanut, joten viiletin tuulispäänä ristiriitaisin tuntein asiantuntevalle autokorjaamolle koodin lukuun.
Korjaamon mukava setä totesi dataa tutkiessaan, että edelleen herjaa MAP- ja LAMBDA-anturin vikaa todeten, että päästöarvojen ollessa noin pielessä, todennäköisin syy on juuri Lambda-anturissa.
Eli LAMBDA-anturin ostoon, joka paikallisesta liikkeestä löytyikin sopivasti hintaan 60e.
Luonnollisesti vaihdoin mokoman kapistuksen uuteen ,muutamien kiukunpuuskien ja alatyylin kirosanojen säestämänä,kuitenkin onnistuen tehtävässäni ;)
Eli uudelle koeajolle.. Paskanmarjat!! Sama vikavalo edelleen siinä vilkkui, kuin v***uillakseen mulle mun kurjaa elämääni kehonsiirtovälineiden parissa..
Päästöjä en enää ehtinyt mittauttamaan, koska virka-aika ehti jo päättymään.

Eli tämän puuduttavan kertomuksen päätteeksi kysymysten aika :lol:

Pitääkö sitruunalle oikein kovastikin antaa kenkää, että katti alkaisi toimimaan ja kannattaisiko vielä koittaa map-anturinkin vaihtoa uuteen puhdistamisen sijaan?
Entä se lämpötila-anturi, että vieläkö senkin vaihtaisi?
Kuinka pitkälle täytyy mennä, että on kaukana?
Ollaanko me yksin täällä?
Elääkö Elvis, vai menikö hän vain kotio?

Kiitos ja anteeksi :shock:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 18i 16v -96 Päästöongelmat
ViestiLähetetty: 01.06.2012 21:23 

Viestit: 202
Paikkakunta: Nummela
pette74 kirjoitti:
Kuinka pitkälle täytyy mennä, että on kaukana?
Ollaanko me yksin täällä?
Elääkö Elvis, vai menikö hän vain kotio?

Kiitos ja anteeksi :shock:

Kauas pitää mennä, tai pitkälle, kumpikin käy.
Ei, meiän kissatkin on täällä.
Elää.

Ollos hyvä vaan :mrgreen:

P.S.

Katti ei vilkuta vikavaloa, eli vaiva muualla. MAP vaihtoon, uus tahi käytetty kunhan on toimiva.



Jyrki
C5 X7 sedan 2.0 HDI 136, C8 2.0 HDI ja jaguar ja Kia ja punto ja yaris ja aygo
Exiä:Pöso 407 2,7 HDI, Berlingo 1,4 Multispace -99, C5 2.0 HDI Break -02, 406 HDI pösö -03, Xantia 2.0 16V Break -96, BX 19 GTI, Visa GT, BX 16 Break
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 18i 16v -96 Päästöongelmat
ViestiLähetetty: 02.06.2012 15:21 
Osia kannattaa ainakin varaosakauppiaiden mielestä vaihdella ihan huntturissa.
Tyhmää olisi viedä auto sellaiselle korjaamolle, jossa anturit pystytään mittaamaan.


   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 18i 16v -96 Päästöongelmat
ViestiLähetetty: 03.06.2012 00:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
pette74 kirjoitti:
Eli LAMBDA-anturin ostoon, joka paikallisesta liikkeestä löytyikin sopivasti hintaan 60e.
Luonnollisesti vaihdoin mokoman kapistuksen uuteen ,muutamien kiukunpuuskien ja alatyylin kirosanojen säestämänä,kuitenkin onnistuen tehtävässäni ;)
Miekin tänään vaihdoin vastaavasta, mutta muutaman vuoden uudemmasta lambda-anturin, kun vanha otti itseensä katin vaihdosta. Jos työkalut varaa valmiiksi viereen, eikä ota välillä valokuvia ja puhdistele osia, niin saahan siihen muutamia minuutteja aikaa menemään, mutta ei sentään kirosanoja...

No mutta, itse asiaan. Onkos tyhjäkäynti kohdillaan? Jos liian korkealla lämpimällä moottorilla, niin sehän voisi kieliä lämpöanturiviasta. Toisaalta ei ole iso homma mitata, näyttääkö lämpöanturi edes suhtkoht järkeviä vai puutaheinää. MAP:in toimintaa voisi myös seurailla, miten jaksaa mäet ja tuntuuko minkälaista eroa silloin kun mennään lambdalla (olettaen, että lambdaa nyt käytetään) - ja mikä ettei mitatakin, onko siinä MAP:issa järkeä. Ja sen lambdan perustoiminnanhan voisi nyt ihan aluksi mitata tyhjäkäynnillä, eli pompottaako edes jännitettä asiaankuuluvasti. Yhden XM:n päästöjen+vikavalon ongelma tuli joskus selvitettyä huomatessani lambdan toimintaa mittaillessa, että lämmityksen ja mittauksen liittimet olivatkin siinä yksilössä ristissä, kun värit kohtasivat toisensa...



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 18i 16v -96 Päästöongelmat
ViestiLähetetty: 19.06.2012 09:31 

Viestit: 7
No niin. Eli vaati tosiaan molempien antureiden vaihdon ja niiltä osin auto nyt kunnossa, eli leimattuna. =)

Mutta jostain kumman syystä, viikko antureiden vaihdon jälkeen auto alkoi nykimään matalilla kierroksilla ajettaessa, eli noin 2000 kierroksen kohdilla.
Liittyneekö ominaisuus sitten korjattuihin juttuihin vai olisiko niinkin pienestä asiasta kysymys, kuin tyhjäkäyntimoottorin häiriö??
No, täytyy tutkia, mutta jos jollain ideaa löytyy, niin kertokaa ihmeessä.. :)
Varmasti muitakin huoltoja on auton kohdalla laiminlyöty...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 18i 16v -96 Päästöongelmat
ViestiLähetetty: 19.06.2012 10:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
pette74 kirjoitti:
No niin. Eli vaati tosiaan molempien antureiden vaihdon ja niiltä osin auto nyt kunnossa, eli leimattuna. =)

Mutta jostain kumman syystä, viikko antureiden vaihdon jälkeen auto alkoi nykimään matalilla kierroksilla ajettaessa, eli noin 2000 kierroksen kohdilla.
Liittyneekö ominaisuus sitten korjattuihin juttuihin vai olisiko niinkin pienestä asiasta kysymys, kuin tyhjäkäyntimoottorin häiriö??
No, täytyy tutkia, mutta jos jollain ideaa löytyy, niin kertokaa ihmeessä.. :)
Varmasti muitakin huoltoja on auton kohdalla laiminlyöty...
¨Nyt, kun seos on kohdallaan, eli hieman laihempi kuin ennen, niin eka syy nykimiseen voisi olla vanhat sytytystulpat. Koskapa lienee viimeksi vaihdettu? Onhan kaasuläppäkotelon ja imusarjan välinen liitos varmasti tiivis?



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 18i 16v -96 Päästöongelmat
ViestiLähetetty: 19.06.2012 10:24 

Viestit: 7
[/quote]¨Nyt, kun seos on kohdallaan, eli hieman laihempi kuin ennen, niin eka syy nykimiseen voisi olla vanhat sytytystulpat. Koskapa lienee viimeksi vaihdettu? Onhan kaasuläppäkotelon ja imusarjan välinen liitos varmasti tiivis?[/quote]

Aiemmista huolloista en tosiaan tiedä, joten täytyy tehdä yksi jos toinenkin huoltotoimenpide kulkimelle...
Kuten aiemmin ilmoitin, en ole virtuoosi autojen ruuvaamisen suhteen, mutta yritän parhaani. (varaosamyyjien paras kaveri?) :lol:
Olenko ymmärtänyt oikein, että tulpat siis kannattaa vaihtaa auton valmistajan suosittelemiin??
Ja se liitos myös siis tarkistukseen..
Entä se tyhjäkäyntimoottori? Onko sillä vaikutusta asiaan?
Toivottavasti en saanut tuhoja aikaan MAPia vaihtaessani :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 18i 16v -96 Päästöongelmat
ViestiLähetetty: 19.06.2012 10:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Tyhjäläyntimoottorin ei pitäisi vaikuttaa, sillä se vain avaa ja sulkee kaasuläpän ohittavaa ilmakanavaa. Sen kautta menevä ilma menee kuitenkin ilmamassamittarin läpi.
Nykiminen johtuu usein satunnaisesta seoksen syttymättömyydestä = hetkellinen laiha seos tai huono kipinä.

Viimeisin löytämäni PSA:n tulppasuositus on vuodelta 2001:
Bosch FR7DE
Champion RC8YCL
Sagem RFC58 LZ
Kärkiväli kaikissa 0,9 mm, kiristysmomentti 25 Nm.

Muitakin hyviksi havaittuja tulppia varmasti löytyy ja tulppavalmistajienkin mallit ovat saattaneet vaihtua. Moni vannoo Eyquem tulppien nimeen, jonka suositus on RFC58 LZK.

PS: Sagem-tulppien malliierkinnät muistuttavat epäilyttävästi Eyquemin merkintöjä :!:



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 18i 16v -96 Päästöongelmat
ViestiLähetetty: 19.06.2012 11:39 

Viestit: 7
Kunhan tilipäivä koittaa, niin xantun konehuppu aukeaa :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 18i 16v -96 Päästöongelmat
ViestiLähetetty: 18.07.2012 08:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 44
Paikkakunta: Joensuu
oma Xanttu 1.8i 16V -96 meriva
oireilee pitkälti samoilla tavoilla :( ajon aikana ei lämmöt noussu ja veto oli olematon.....kattikin kuumeni punahehkuun siinä madellessa....
Yhden huoltsikan pihalla odottelin katin jäähtymistä, se hitsautuvan metallin haju ko rupes melkein pelottaan...
Nooh, kone ryykäs käyntiin hyvinkin nätisti ja antoi ajjaa kotio....vaihoin uudet tulpat ja putsarin filtterin....tulppien juuret oli tummuneet öljystä ??
seuraavana päivänä satoi vettä ja alkuun pelas ko unelma, sitten alko painajaista pukata....moottorista hävis kaikki tehot...
kone tärisee ko horkkataatinen, käynee lie vaan kolmella, varoitusvalo vilkuttaa, lämmöt ei nouse, ei kulje ja kuskiakin jo keljuttaa :P

Eli Lisäilmaluistiko sökö ?
MAP sökö ?
lämpöanturiko sökö ?
Lambdako sökö ?
vai se tulppien päälle kuusiokoloilla kiinnitettävä bakeliittihökötyskö sökö ??
ja oliskohan Katti ottanu itteensä ??

vai pelaisko vaan pasianssia ;)

Opiskelijan budejtilla ei olis varaa lähteä summissa vaihtamaan jokaista osaa....



menneet
    BX 1.4 TR -85, BX 1.6 TRS -86, BX 1.4i TR -90, Xantia 1.8i 16V -96, ZX 1.4i -97
ajossa: Pögöö306

-Heavy metal on pelastanut monet Jeesukselta ;)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 18i 16v -96 Päästöongelmat
ViestiLähetetty: 18.07.2012 09:02 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Tulppasuosituksia: Alunperin Eyguem RFC42LS2E, Boschin vastaava, sitten uusi hyvä kokemus: Brisk A-23. Nuot champioonit sain hetikohta heittää...Onhan puolakansi siisti, puhdas varsinkin alapuoleltaan, niine silikonitrötöineen. Puolakannen liitin? Puolakansia on myös hajonnut, kun alapuolelle syntyy halkeama valumuovin kutistumisesta johtuen, halkeamaan pääsee kosteutta, puolien käämeihin....Koetapa etsiä juttuja maadoituksista, akun napakengistä.
Ps. Melko tolkuttomasti tarkoituksettomia "eli"-sanoja taas bongattu. :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 18i 16v -96 Päästöongelmat
ViestiLähetetty: 18.07.2012 10:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
bx-cruising kirjoitti:
oma Xanttu 1.8i 16V -96 meriva
oireilee pitkälti samoilla tavoilla :( ajon aikana ei lämmöt noussu ja veto oli olematon.....kattikin kuumeni punahehkuun siinä madellessa....

Eli Lisäilmaluistiko sökö ?
MAP sökö ?
lämpöanturiko sökö ?
Lambdako sökö ?
vai se tulppien päälle kuusiokoloilla kiinnitettävä bakeliittihökötyskö sökö ??
ja oliskohan Katti ottanu itteensä ??
Katin kuumeneminen viittaa siihen, että sinne pääsee palamatonta bensaa, kolmella sylinterillä käyminen johtaa juuri siihen.

Ekana siis pitää epäillä sytytysvikaa, eli juurikin tulpat ja tulppakansi kannattaa tarkistaa ekana.

Lisäilmaluisti ohjaa vain joutokäyntiä, MAP, lämpöanturi ja lambda vaikuttavat kaikki seokseen, joten yhdenkin vika voi rikastaa seoksen syttymättömäksi.

Punahehkussa käynyt katti voi olla myös entinen...



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 18i 16v -96 Päästöongelmat
ViestiLähetetty: 18.07.2012 21:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 44
Paikkakunta: Joensuu
Voiko tulppakanavissa ollut öljyjäämä rikkoa sen sytytyspuolayksikön ??



menneet
    BX 1.4 TR -85, BX 1.6 TRS -86, BX 1.4i TR -90, Xantia 1.8i 16V -96, ZX 1.4i -97
ajossa: Pögöö306

-Heavy metal on pelastanut monet Jeesukselta ;)
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 20 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: