Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Jälkiasennettava ajotietokone
ViestiLähetetty: 18.05.2009 12:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
Terve!

Joitakin vuosia sitten markkinoilla oli sellaisia jälkiasennettavia ajotietokoneiksi sanottuja värkkejä, joista sai ulos mm. polttoaineen kulutuksen.

Kaipaan värkkiä, jolla voisin mittailla nollauksen jälkeen virranneen bensan määrän. Eli, tarkkaa bensamittaria...



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jälkiasennettava ajotietokone
ViestiLähetetty: 18.05.2009 15:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
dieselflosse kirjoitti:
Joitakin vuosia sitten markkinoilla oli sellaisia jälkiasennettavia ajotietokoneiksi sanottuja värkkejä, joista sai ulos mm. polttoaineen kulutuksen.
Onhan noita kait vieläkin. Mittaavat suutinten aukioloaikoja.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jälkiasennettava ajotietokone
ViestiLähetetty: 18.05.2009 15:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
laakeri kirjoitti:
dieselflosse kirjoitti:
Joitakin vuosia sitten markkinoilla oli sellaisia jälkiasennettavia ajotietokoneiksi sanottuja värkkejä, joista sai ulos mm. polttoaineen kulutuksen.
Onhan noita kait vieläkin. Mittaavat suutinten aukioloaikoja.


Juu joitain OBD vaimikäseon liitettäviä löytyy ja venepuolelle. Rättärissä ei ole tuota OBD - liitäntää. Venepuolelta tuollainen sätkään sopiva letkuun liitettävä värkki löytyisi, mutta on hintaluokassa 200€. :shock:



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jälkiasennettava ajotietokone
ViestiLähetetty: 18.05.2009 20:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 255
Minulla oli B-Kadettiaikaan semmoinen värkki joka mittasi polttoaineen virtausta letkuun asennettavalla anturilla ja toinen anturi teipattiin nopeusmittarin taakse. Näytöstä näki sitten hetkellisen kulutuksen ja keskikulutuksen ja jotain muutakin. Silloin ei ollut vielä tietokoneita joten en muista miksi sitä kutsuttiin. Ja tuo toimi tietty vain kaasutinkoneissa joissa ei ollut paluuvirtausta.

En ole vastaavia nähnyt pitkiin aikoihin myytävän, varmaan noiden uudempien XM:ien diagnoosiliittimestä saisi ulos tarvittavan tiedon, mutta kun se ei ole minkään standardin OBD niin liekö kukaan semmoista toteuttanut. Kiinnostaisi itseäkin.

Olin tuommoista jo yhteen väliin BX:ään rakentamassa kun opettelin mikropiiriohjelmointia, mutta se projekti jäi siihen että sain hankittua kaksi polttoaineen virtausanturia. Periaatteessa ei olisi kummoinen harjoitus, virtausanturit toimii optisesti ja niiltä saa pulsseja, nopeusmittarin vaijerin anturilta saa myös pulsseja, sitten vain lasketaan meno- ja paluuvirtauksen ja nopeusanturin pulssit ja haetaan laskentakaavat kohdilleen. :ugeek:
Tosin jää itseltä näillä näkymin tekemättä, ehkä sitten eläkkeellä jos ei ole ihan pimpelipom.



Arkikäytössä:
XM V6 A Pallas Berline -91
XM TurboD12 A Break -98
Xantia 2.0i aut Break -98
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: