Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 17 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: BX puskee häkää
ViestiLähetetty: 09.08.2012 20:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 203
Paikkakunta: Helsinki

Profiili WWW
Katsastusasemalla pomppasi BeXi kun CO-arvo näytti 5,5.
(Referenssiarvo 3,5)

Pääseekö tuosta ongelmasta kenties eroon jollain "varmalla" konstilla?
Itse en ole vielä yhtään ehtinyt ihmettelemään kun on ollut muuta (ja vasta eilen olin konttorillakin).
Ajattelin kuitenkin laittaa kysymyksen ajoissa, niin jos vaikka joku ehtii veikkaamaankin.

Päivittelen kyllä sitten jos jotain on tullut ihmeteltyä. Ei tosin ole ainoa este leimalle, joten aikaa on ja kuluu...

Tarkemmin kyseessä on tuo vm. -91 BX 16 GTi, eikä ole vähäpäästöinen.



Xsara 1.6i
Porsche 944 -86
EX-BX 16 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX puskee häkää
ViestiLähetetty: 09.08.2012 20:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2821

Profiili ICQ
Seuraava kuitenkin kysyy, et laita ne muutkin arvot mitä on mitattu ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX puskee häkää
ViestiLähetetty: 09.08.2012 23:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 203
Paikkakunta: Helsinki

Profiili WWW
No hitto!
Toihan kuulostaa varsin järkevältä ehdotukselta.

  • CO% 5.51
  • HC ppm 232
  • O2 0.59
  • CO2 11.5

Ja siis tyhjäkäynnillä tietty.
Kaasua annettaessa (n. 3000-4000rpm inssi koitti vielä lämmittää konetta) häkä laski jonnekkin ykkösellä alkaviin lukemiin hetkellisesti.



Xsara 1.6i
Porsche 944 -86
EX-BX 16 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX puskee häkää
ViestiLähetetty: 10.08.2012 00:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2821

Profiili ICQ
toi hc on yli kakx kertaa yli maksimin....


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX puskee häkää
ViestiLähetetty: 10.08.2012 01:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Tuossa ppm raja pitäs tosiaan olla 100. Mm kaksi syytä tuohon voi olla, imusarjan tiivari vuotaa tai jokin imuvena on halki ja se taas on harvinaista mutta hyvin mahdollista.

Korkean CO:n syy voi olla mm huono kipinä tulpissa, jakajan kannen nastat hapettuneet/kuluneet = kipinäväli jakajan kannessa kasvanut eli esim 1 mm hukkaa 1000 V kipinää > surkeampi palaminen, tai täysin perstaantuneet tulpanjohdot



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX puskee häkää
ViestiLähetetty: 10.08.2012 08:57 

Viestit: 693
Säädä seossuhde ensin kohdalleen niin todennäköosesti HC putoaa myös sallittuihin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX puskee häkää
ViestiLähetetty: 10.08.2012 09:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Missäs muuten GTI Bäkäs soosiruuvi on? Kipinäpuoli noin vanhassa autossa kandee tarkistaa. Jakajan kansi osaa hukata yllättävän paljon jännitettä.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX puskee häkää
ViestiLähetetty: 10.08.2012 09:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 203
Paikkakunta: Helsinki

Profiili WWW
Ralle kirjoitti:
toi hc on yli kakx kertaa yli maksimin....

Cikatti kirjoitti:
Tuossa ppm raja pitäs tosiaan olla 100.

A-katsastus kirjoitti:
1.10.1986 tai jälkeen HC (ppm) 600


Eikös mun HC ole kuitenkin selvästi alle puolet sallitusta?

jaakkovaakko kirjoitti:
Säädä seossuhde ensin kohdalleen niin todennäköosesti HC putoaa myös sallittuihin.


Tämä kuulostaa siltä, mitä itse mietin kunhan pääsen auton ääreen.
Sijainnista ei kyllä vielä ole mitään hajua, mutta toivottavasti se löytyy BX ja 205 (vain moottori-osio löytyy) Haynesia selaamalla.



Xsara 1.6i
Porsche 944 -86
EX-BX 16 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX puskee häkää
ViestiLähetetty: 10.08.2012 09:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 203
Paikkakunta: Helsinki

Profiili WWW
Sitä vielä, että ilmamäärämittarilta kaasuläpälle menevä putkihan oli halki.
Lienee mahdollista, että joku (tätä putken vuotoa huomaamatta) on säätänyt seokset silloin niin,
että auto pysyy käynnissä. Tämän takia tuo seosruuvi eniten epäilyttää.

Tulpat on juuri vaihdettu, mutta tuo jakaja on toki mahdollinen kohde (vaikka hyvältä näyttikin viimeksi).



Xsara 1.6i
Porsche 944 -86
EX-BX 16 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX puskee häkää
ViestiLähetetty: 10.08.2012 09:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2821

Profiili ICQ
Posambique kirjoitti:
Ralle kirjoitti:
toi hc on yli kakx kertaa yli maksimin....

Cikatti kirjoitti:
Tuossa ppm raja pitäs tosiaan olla 100.

A-katsastus kirjoitti:
1.10.1986 tai jälkeen HC (ppm) 600


Hitto täähän olikin saastemalli. :oops:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX puskee häkää
ViestiLähetetty: 10.08.2012 09:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2821

Profiili ICQ
Posambique kirjoitti:
Sitä vielä, että ilmamäärämittarilta kaasuläpälle menevä putkihan oli halki.
Lienee mahdollista, että joku (tätä putken vuotoa huomaamatta) on säätänyt seokset silloin niin,
että auto pysyy käynnissä. Tämän takia tuo seosruuvi eniten epäilyttää.

Tulpat on juuri vaihdettu, mutta tuo jakaja on toki mahdollinen kohde (vaikka hyvältä näyttikin viimeksi).


Tuo voi olla mahdollista, että putki on ollut halki ja silloin on menty säätämään seoksia. Silloin ongelma voi olla ihan seosten säädössä. Ainakin 1.9 Gti:ssä se ruuvi löytyy ihan ilmamäärämittarista, en nyt tähän hätään muista oliko samallalailla 1.6 Gti:ssä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX puskee häkää
ViestiLähetetty: 10.08.2012 11:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Posambique kirjoitti:
No hitto!
Toihan kuulostaa varsin järkevältä ehdotukselta.
  • CO% 5.51
  • HC ppm 232
  • O2 0.59
  • CO2 11.5
Häkä on selkeästi korkea, CO2 ja O2 hieman alakanttiin. HC ikäisekseen normaalin rajoissa. Viittaa siis liian rikkaaseen seokseen tai huonoon palamiseen. Alipainevuoto aiheuttaisi kyllä huonoa palamista mutta nostaisi samalla HC ja O2 arvoja. Venttiilivika nostaisi myös HC:n korkeaksi.

En usko, että tuossa on mitään isompaa vikaa vaan aloittaisin ihan perushuollolla ennen syvempää diagnoosia:
-Kipinä kuntoon eli tulpat, johdot, pyörijä ja jakajan kansi tarkastukseen. Jakajan kannen sisäpuolelta terminaaleista karstat pois.
-Sytytyksen ajoitus kohdalleen (jos sen voi tehdä)
-Onko venttiiliien välykset tarkastettavissa ja säädettävissä? (Vai joko on hydrauliset painimet?)
-Imupuolen letkujen tarkistus vuotojen varalta.
-Ilmansuodatin uusiksi.

Sitten mittari putkeen ja seossäätö kohdalleen. Mikäs ruisku tuossa on?



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX puskee häkää
ViestiLähetetty: 10.08.2012 12:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1203
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
Säädä nyt ensin tuo seos 1% aivan aluksi, tyhjäkäynti 1000 rpm ja tyhjäkäyntikärjet pois pelistä. Huomaat sitten...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX puskee häkää
ViestiLähetetty: 10.08.2012 12:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4696
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
puoskarin kanssa samaa mieltä . nykäse se kaasuläppätunnistimen töpseli irti ,niin siinä se on. sitten ruuvaat siitä ilmamäärämittarin ainoasta isomman näkösestä ruuvista kiinnippäin kunnes alkaa kakoo. kaasun säätö taas löytyy siitä läpän nurkalta. voi olla joko ruuvarilla ruuvattava iso ,tai sitten se ainoo pikkusen messinkiä muistuttava ruuvattava. yritä löytää se 1000 varvia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX puskee häkää
ViestiLähetetty: 10.08.2012 15:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 203
Paikkakunta: Helsinki

Profiili WWW
Joo :)



Xsara 1.6i
Porsche 944 -86
EX-BX 16 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX puskee häkää
ViestiLähetetty: 03.02.2013 19:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 203
Paikkakunta: Helsinki

Profiili WWW
Eli ohjeiden mukaan säädetty seosta.
Ainoastaan tuo seosruuvi vaikutti hieman pahalta.
Se kun oli käännetty täysin kiinni. No tyhjäkäynti tuli kuitenkin säädettyä tonnin pintaan.
Sitten sitä seosruuvia tuli hieman lotolla väänneltyä niin, että auto käy jokseenkin ok.

Päästöt olivat kohdallaan ensimmäisellä yrittämällä, joten en vaivautunut säätämään enempää.
"If it ain´t broken, don´t fix it"
Osittain myös siksi, ettei ollut tarkkaa kuvaa, että mitkä olisivat sellaiset hyvät arvot tuolle laitteelle.

No lopputulemana arvot olivat, noin suunnilleen analogisesta mittarista.:
  • CO%: 2.1
  • HC: 110ppm

Onko nuo nyt sitten hyvät? Ihan OK? Vai melko hanurista?
Toivotaan, että ovat vielä konttorillakin rajojen sisällä.



Xsara 1.6i
Porsche 944 -86
EX-BX 16 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX puskee häkää
ViestiLähetetty: 04.02.2013 22:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 203
Paikkakunta: Helsinki

Profiili WWW
Konttorilla näytti melkoisen lähelle samaa.

  • CO% 2.3
  • HC 125ppm
  • O2 1.3
  • CO2 13.
  • Lambda 0.99

Homma pelittää, joten isot kiitokset avusta.



Xsara 1.6i
Porsche 944 -86
EX-BX 16 GTi -91
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 17 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: