Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Grönt ljus
ViestiLähetetty: 04.09.2012 19:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
http://www.hs.fi/ulkomaat/Ruotsissa+hal ... 5597108032


...mun mielestä voitaisiin ottaa käyttöön henkilökohtainen rekisterikilpi, johon liittyy henkilökohtainen liikennevakuutus ja bonus-/alennuskertymä. Samalla voitaisiin tähän yhdistää henkilökohtainen vuotuinen ajoneuvovero, joka voisi olla sopiva keskiarvo koko tallista löytyvästä ajoneuvokannasta. Liikennevakuutus ja ajoneuvovero eivät siis seuraisi ajopeliä. Lisäksi jokaisella ajoneuvolla voisi toki olla ajoneuvokohtainen kaskovakuutus, ihan valinnan mukaan.

Jos taloudessa on useampi autoilija, jokaiselle oma kilpi. Kilpi ripustetaan sitten kiesiin, jolla lähdetään liikkeelle. Olis hianoo. Olisko?



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Grönt ljus
ViestiLähetetty: 04.09.2012 19:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Mielummin niin, että liikennevakuutus olisi jaettu ajokortin ja auton kesken. Ajokorttiosuuteen saisi bonukset ja auton kiinteä osuus määräytyisi auton ominaisuuksien perusteella kuten nykyisinkin. Tällöin vakuutuksen bonuksiin vaikuttaisi vain omat töpeksinnät. Toki vihreät valot ym voisivat alentaa myös auton osuutta. Koskahan joku suomalainen yhtiö tarjoaisi liikennekameroita autoon?



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Grönt ljus
ViestiLähetetty: 04.09.2012 21:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Entäs sellainen vakuutuskuvio että autoissa on nykyisen kaltainen vakuutus jonka voi poistaa liikennekäytöstä ja ajokortissa on sitten toinen jonka senkin voisi poistaa liikennekäytöstä jos ei tahdo ajaa. Auton vakuutus voisi olla vaikka 20% nykyisestä perusosasta vastaten siis kahta kolmasosaa 70% bonusten jälkeen maksettavaksi jäävästä. Loppuvakuutusmaksukertymä kerättäisiin sitten kuljettajalisenssin mukaan, henkilökohtaisten töhöilyjen mukaisella bonuksella ryyditettynä. Bonusalennusprosenttia pienennettäisiin kaikesta mistä nytkin sakotetaan ja kasvatettaisiin ajan mukaan. Ajokortin liikennekäytöstäpoiston ajalta bonus ei siis kasvaisi mutta ei tarvitsisi maksaakaan.

Samaan syssyyn voitaisiin pistää myös kerta vuoteen kirjallinen koe, riippumatta liikennekäytöstä. Pysyisi ihmisillä säännöt mielessä. Taannoin oli ollut teollisuusalueen läpi menevällä tiellä nopeusratsia ja oheiselle tädille oli tullut kiistaa poliisimiehen kanssa kun poliisi ei suostunut uskomaan että tällaisellä vähän isommalla tiellä taajamassa yleisrajoitus onkin 60 km/h...



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Grönt ljus
ViestiLähetetty: 05.09.2012 14:05 
2cvkimmo kirjoitti:
Jos taloudessa on useampi autoilija, jokaiselle oma kilpi. Kilpi ripustetaan sitten kiesiin, jolla lähdetään liikkeelle. Olis hianoo. Olisko?

Juu, jos muistaa, mukava huomata tuhannen kilsan päästä että kilvet roikkuu tallin seinällä...mites muuten jos välillä vaihdetaan kuskia kun on pitkä reissu? Väärällä kilvellä ajo ei kai olisi luvallista, eli kilven vaihto aina.
Vihreää valoa kuiteskin, ajatus on hyvä.


Liitteet:
vihrä valo.jpg
vihrä valo.jpg [ 66.46 KiB | Katsottu 3532 kertaa ]
   
 
 Viestin otsikko: Re: Grönt ljus
ViestiLähetetty: 05.09.2012 14:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
^KARI^ kirjoitti:
...mites muuten jos välillä vaihdetaan kuskia kun on pitkä reissu? Väärällä kilvellä ajo ei kai olisi luvallista, eli kilven vaihto aina.


Jos kilpeen sidottu (!) henkilö on samassa ajoneuvossa matkustajana, noudatetaan tietty samaa peruskaavaa. Kilpiä ei sovi jättää puhelinpöydälle, kts. alla.

...ja samaan aikaan Sveitsissä:

"If you buy a second car, you can obtain interchangeable plates from your Automobile Service. This allows you to drive two or more cars under the same insurance plan and on a single set of plates. Take note, however, that only the car with the set of plates is roadworthy: the other car has to wait its turn in the garage."

"If you have two or more cars running on the same set of plates, you will pay only one road tax on the car with the highest engine capacity."

Ideani oli siis toki, että jos tallissa on _monta_ autoa, saisi niille samantasoisen hinnoittelun liikennevakuutuksiin. Eihän siinä ole mitään mieltä, että keräät bonuksia ajokilla 1 ja sitten seuraaviin tuleekin uusi vakuutus kovalla hinnalla. Miten se henkilökohtainen ajokäyttäytymisriski muuttuu? Tai muuttuuhan se, jos kakkos- tai kolmosajokki on sporttisempaa sorttia... :D



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Grönt ljus
ViestiLähetetty: 05.09.2012 17:03 
2cvkimmo kirjoitti:
Jos kilpeen sidottu (!) henkilö on samassa ajoneuvossa matkustajana, noudatetaan tietty samaa peruskaavaa.
Eihän siinä ole mitään mieltä, että keräät bonuksia ajokilla 1 ja sitten seuraaviin tuleekin uusi vakuutus kovalla hinnalla. Miten se henkilökohtainen ajokäyttäytymisriski muuttuu? Tai muuttuuhan se, jos kakkos- tai kolmosajokki on sporttisempaa sorttia... :D

Samaa mieltä, järjetöntä touhua tuo on. Sitäpaitsi on olemassa hurunuppeja, jotka ostavat jopa rättäreitä kakkos-kolmosajokeiksi. Siinä kyllä ajotapa muuttuu...rauhalliseen suuntaan.
Tuo että kilven omistaja mukana riittää on ihan ok. Sama käytäntö kuin esim. Autoliitossa, jäsen mukana ja apua löytyy - veloituksetta.
Ihan hyvät ideat sulla...sopisit erinomaisesti liikenneministeriksi niin tulisi jotain tolkkua asioihin.
Vihreää valoa vaan...huom. ei mikään poliittinen kannanotto.


   
 
 Viestin otsikko: Re: Grönt ljus
ViestiLähetetty: 05.09.2012 17:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
hyvä . tosin itse aikoinaan jo ehdotin , että liikennevakuutus sidotaan korttiin , eikä autoon ,mutta sehän olisi väärin niitä kohtaa jotka eivä lopulta koskaan omista/hallitse/lainaa/vuokraa autoa . joten vakuutus olisi sidoksissa ajokorttiin kun kuljin otetaan alle. tuossa on yksi ongelma. kun kaveri lainaa kuljinta ,tuon vakuutuksen pitäisi astua voimaan tai lainaaja vastaa omalla vakuutuksellaan ongelmista. vuokrafirmoissa tuo ei ole ongelma. eikä autokaupoissa. bonusjärjestelmä voisi olla nykyinen ,mutta sidottu korttiin. kaikki tuo koskee vain yksityisessä käytössä olevia kulkimia. ammattiiliikenne on erikseen.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: