Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/3 [ 54 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Olipa ajokokemus
ViestiLähetetty: 21.09.2012 10:24 

Viestit: 350
Paikkakunta: Järvenpää
"Pääsin" eilen Koreanletukan puikkoihin. Pari vuotta vanha Aveo porrasperä malliltaan. Täytyy sanoa, että... Tai jätetään sanomatta. Sehän ei ole edes ihan halvimmasta päästä hinnaltaan. Mikäs on teidän mielestä se nykyauto, mitä ei missään nimessä haluaisi ostaa? Nyt ainakin tiedän oman ehdokkaani.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Olipa ajokokemus
ViestiLähetetty: 21.09.2012 13:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1222
Paikkakunta: Tampere
Mä "pääsin" toissapäivänä koeajamaan muutaman vuoden ikäistä Imprezaa. Semmoista missä on iso silityslauta takaluukun päällä, ja vähintään yhtä iso mutka pakoputkessa. Äänimaailma muistutti kaupunkinopeuksissa ruohonleikkuria, ja ajomukavuus myös. Eikä kumpikaan oikeastaan parantunut maantienopeuksissa. Sisusta lienee lainattu sellaisenaan jostain 90-luvun corollasta. Samaan fiilikseen pääsee tonnin endurance racing -kilpurilla, ja saa ajaa täysiä ilman että on pelkoa sakoista tai tonnien remontista. :?



-06 Mini John Cooper Works
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Olipa ajokokemus
ViestiLähetetty: 21.09.2012 17:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 762
Paikkakunta: The City of Häijää
Ääni Aveolle. Oltiin reissulla Amerikan Yhdysvalloissa 2007 ja vuokra-autoksi napsahti silloin ihan uusi, porrasperäinen 1.4-litrainen Aveo automaatti. Oikeastihan tuo on kai parin sukupolven takainen Corsa jota on säväytetty itämaisella käsityksellä ajo-ominaisuuksista ja sisustan laatuvaikutelmasta. Autossa ei ollut edes keskuslukitusta, paremmista varusteista puhumattakaan. Yli 55mph nopeus aiheutti valtavan metelin ja tärinän, ovien yläreunat lepattivat noin 5mm amplitudillla. Ylivoimaisesti paskin auto millä olen ajanut, ottaen huomioon että se oli sentään käytännössä uusi.

Olen sittemmin oppinut, että Euroopassa työmatkoilla asioidessa täytyy speksata vuokra-auton vaatimuksiin "automaattivaihteisto". Näin välttyy saamasta jotain säälittävää kinneriä, mutta Jenkissä tuo ei luonnollisestikaan toimi.



Citroën DS21 Pallas 66 MR, C4 Picasso 08, Fiat 1500 Cabrio 64, Fiat 1300 64 MR, Reliant Scimitar 75, Honda CX500 81 MR, Saab 900CD 84, Ford Orion 84 MR, Audi 200 tbo 84, Audi 80GTE 86, Volvo 480ES 87, Pug 205GTI 88, VW T4 Multivan 94, Sylva Jester 01
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Olipa ajokokemus
ViestiLähetetty: 21.09.2012 18:32 

Viestit: 339
Paikkakunta: Riihimäki
Igor kirjoitti:
Mä "pääsin" toissapäivänä koeajamaan muutaman vuoden ikäistä Imprezaa. Semmoista missä on iso silityslauta takaluukun päällä, ja vähintään yhtä iso mutka pakoputkessa. Äänimaailma muistutti kaupunkinopeuksissa ruohonleikkuria, ja ajomukavuus myös. Eikä kumpikaan oikeastaan parantunut maantienopeuksissa. Sisusta lienee lainattu sellaisenaan jostain 90-luvun corollasta. Samaan fiilikseen pääsee tonnin endurance racing -kilpurilla, ja saa ajaa täysiä ilman että on pelkoa sakoista tai tonnien remontista. :?


LOL :D
Et uskalla copypastettaa tuota subaru-foorumille.



Citroen C5 2.0 Hdi Break A '04
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Olipa ajokokemus
ViestiLähetetty: 21.09.2012 20:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 802
Paikkakunta: Koria
Olen nuoruudessani päässyt kokeilemaan sekä Teijoa että Hanomag pakettiautoa. Oli ajaminen täyttä extreamia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Olipa ajokokemus
ViestiLähetetty: 21.09.2012 20:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 762
Paikkakunta: The City of Häijää
No okei, onhan esim. takavuosina kokeilemani MB Unimog 404 S vm. 1960 haastavampi ajettava kuin joku Huihai Aveo, mutta pitää suhteuttaa auton ikä ja käyttötarkoitus ajokokemukseen.



Citroën DS21 Pallas 66 MR, C4 Picasso 08, Fiat 1500 Cabrio 64, Fiat 1300 64 MR, Reliant Scimitar 75, Honda CX500 81 MR, Saab 900CD 84, Ford Orion 84 MR, Audi 200 tbo 84, Audi 80GTE 86, Volvo 480ES 87, Pug 205GTI 88, VW T4 Multivan 94, Sylva Jester 01
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Olipa ajokokemus
ViestiLähetetty: 21.09.2012 20:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3407
Paikkakunta: Espoo
Kerran sain lainata Mossea, seuraavan kerran kävelen ennemmin. Kuin päätön panssarivaunu



Peugeot 405 GTX -93 (pojalla)
Opel Zafira 1,8-16 Aut (perhebussi)
Focus 1,0 Turbo (maalämpöauto)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Olipa ajokokemus
ViestiLähetetty: 21.09.2012 20:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1313
Paikkakunta: Tampere
Uusi renault Laguna on auto mitä en missään tapauksessa voisi ostaa.

Sain vuokra-autoksi pari vuotta sitten sellaisen valkoisen farmarimallisen dieselautomaatin. Ajoin puoli tuntia ja vein takaisin.
Sain tilalle (kai vittuiluna) nissan micran, mutta se oli paljon parempi ajaa.



C4 Cactus e-VTI 82 Shine ETG5 2015 (tilattu ja odotetaan vesi kielellä)
Xantia Break 1.8i X 1996
AX 10E 1989
(ex) BX 16 TRS Berline 1990
(ex) C5 HDi 110 Dynamique Tourer 2008
(ex) Xsara 2.0HDi Exclusive Break 110 AT 2003
(ex) ZX Break 1.8i 16v Monaco 1997
Paikalla
   
 
 Viestin otsikko: Re: Olipa ajokokemus
ViestiLähetetty: 21.09.2012 21:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3604
Paikkakunta: 05460
minä taas voisin ajella mosse elitellä tai volgan m21 mallilla ihan vaan piruillakseni kaikille muille huuhaauskovaisille. :mrgreen:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Olipa ajokokemus
ViestiLähetetty: 21.09.2012 21:21 

Viestit: 746
Paikkakunta: Turku
Mulla varmaan huonoin auto on ollut 2000-luvun alkupuolen Renault Clio. Ratin pyörittely on ku pleikkaria pelais. Toijotan Narina oli kanssa melko jännä. Enpä tosin ole hirveän monella eri autolla edes ajellut.



Citroen C5 V6 Exclusive Break A '05, kesäkiesinä Globe Roll SE -fiksi

Assumption is the mother of all fuck ups.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Olipa ajokokemus
ViestiLähetetty: 21.09.2012 21:39 

Viestit: 110
Paikkakunta: Asuinpaikka ja ammatti sama
Fiat Scudo
Jos tuulee, täytyy väännellä rattia molempiin suuntiin koko ajan ajaessa. Jos vähänkään on uria tiessä, niin täytyy väännellä rattia molempiin suuntiin koko ajan ajaessa. Ajoasento kuin vanhassa leikkuupuimurissa. Pomppii koloissa, kuin muutkin kulkupelit joissa vieterit ovat korin ja puörien välissä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Olipa ajokokemus
ViestiLähetetty: 21.09.2012 23:17 

Viestit: 1910
Paikkakunta: Lahti
Putkimies22 kirjoitti:
Kerran sain lainata Mossea, seuraavan kerran kävelen ennemmin. Kuin päätön panssarivaunu


Olen ajanut Mossella 140, omistaja käski kokeilla kulkeeko 150, olis varmaan kulkenut jos olis uskaltanut ajaa :shock:



Xantia Break 1.8 16V-99 Xantia Berline 2.0 16V-98 BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Olipa ajokokemus
ViestiLähetetty: 22.09.2012 08:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 752
Paikkakunta: Nurmijärvi
Aikoinaan tuli hetken omistettua Dodge Coronet '68. Siinä oli takana korkeaprofiiliset rättirenkaat, vähän kiihdytysautotapaan (6-koneisessa farkussa :D). Ohjaustehostinta ei ollut, mutta ohjaus oli herkistetty välityksellä, kahdeksan ja puoli kierrosta laidasta laitaan.
Ajo oli kuin ferkussa tai elokuvissa, miten asiaa kuvaisi. Vehje ei mennyt hetkeäkään suoraan yli 50 vauhdeissa. Rattia sai käännellä sen puoli kiekkaa puolelta toiselle koko ajan. Ja ohjaus nivelet yms. olivat siis kunnossa.



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Olipa ajokokemus
ViestiLähetetty: 22.09.2012 08:58 

Viestit: 60
Vm. 2004 Nissan Almera. Istutaan syvässä ja kummallisinta ajoasennossa on että ratti ja penkki eivät ole samassa linjassa. Eli autossa istutaan jotenkin kummallisesti vinossa minkä vuoksi selkä tulee kipeäksi jo pienelläkin matkalla. Ja tähän kun lisää radio/lämmityslaite mysteerion jotka toimivat samoilla napeilla niin soppa on valmis :-D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Olipa ajokokemus
ViestiLähetetty: 22.09.2012 13:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 385
Paikkakunta: Loimaa
Ajomies kirjoitti:
Fiat Scudo
Jos tuulee, täytyy väännellä rattia molempiin suuntiin koko ajan ajaessa. Jos vähänkään on uria tiessä, niin täytyy väännellä rattia molempiin suuntiin koko ajan ajaessa. Ajoasento kuin vanhassa leikkuupuimurissa. Pomppii koloissa, kuin muutkin kulkupelit joissa vieterit ovat korin ja puörien välissä.

Aivan eri mieltä, jos tarkoitat sitä vanhakoppaista. Todennäköisesti alustassa ollut jotain häikkää.
Mulla se kulki vakaasti tuulessakin ja siinä oli muutenkin loistavat ajo-ominaisuudet. Pesi jopa useat henkilöautot liukkaalla. Nuo pikkupakut ovat ergonomisesti tarkoitettu vain formulakuskin kokoisille. Itse sain hyvän ajoasennon aikaiseksi.

Tämä uusikoppainen onkin sitten jotain aivan muuta..Voittaa tämäkin sentään uuskoppaisen Viton, jota joudun päivittäin pyörittämään.



Citroën C4 1,6 E-Hdi Exclusive BMP -11
Citroën C4 1,6 Hdi Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56
Citroën 2CV AZA -65
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Olipa ajokokemus
ViestiLähetetty: 22.09.2012 20:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 6016
Paikkakunta: Taipalsaari
Igor kirjoitti:
Mä "pääsin" toissapäivänä koeajamaan muutaman vuoden ikäistä Imprezaa. Semmoista missä on iso silityslauta takaluukun päällä, ja vähintään yhtä iso mutka pakoputkessa. Äänimaailma muistutti kaupunkinopeuksissa ruohonleikkuria, ja ajomukavuus myös. Eikä kumpikaan oikeastaan parantunut maantienopeuksissa. Sisusta lienee lainattu sellaisenaan jostain 90-luvun corollasta.
Mikään ei ole ilmeisesti siis muuttunut vanhasta Legacystä. Sitä uudemmilla urabuseilla en ole ajanut, mutta onhan semmoinen mahdottoman epämääräisen oloinen ajettava. Vieläkö nuo uudemmatkin tuntuvat tyhjäkäynnillä vatkaavan paikat irti hampaista?

Uudehkoista - eli 2000-luvun autoista itsellä kauheimpia kokemuksia ovat olleet CRV, Civic, Vanette Cargo ja Almera. Niistä olen varmaankin jo muutamaan kertaan maininnutkin. Vanhoissa kulkimissa melkoisia kokemuksia on tullut mm. GAZ-66:n puikoissa...



Audi A4 Avant B7 | Perheessä Citikoita tällä hetkellä vain vaimolla
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Olipa ajokokemus
ViestiLähetetty: 24.09.2012 09:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 118
Paikkakunta: Pori

Profiili WWW
kokemjne kirjoitti:
minä taas voisin ajella mosse elitellä tai volgan m21 mallilla ihan vaan piruillakseni kaikille muille huuhaauskovaisille. :mrgreen:


Niinpä! Ei nää meitä nuoremmat silkkiperseet tiedä mitään autoilusta 60-luvun autoilla :lol:



2xCX20 -87, 2xCX2200 -75, XM -90, Ford Probe, Plymouth Duster, Chevrolet Corsica, Chrysler Neon ym. n.20kpl
museokameramuseo:http://www.flickr.com/photos/29520903@N07/ http://portfotolio.net/29520903@N07
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Olipa ajokokemus
ViestiLähetetty: 24.09.2012 10:00 

Viestit: 282
No okei, onhan esim. takavuosina kokeilemani MB Unimog 404 S... Totta, "mokista", mutta maastoautot on maastoautoja. Tuli noita mokkeja veivattua, mutta Zil 157 "motona" ja diiselöitynä ohjaustehostimella on jotain mistä vain voi enään haaveilla. Vain Kratz vai ne voittaa ajokokemuksessa. Hyviä maastossa ja melkoisia vipukelkkoja pinnoitetuilla teillä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Olipa ajokokemus
ViestiLähetetty: 24.09.2012 10:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 551
Paikkakunta: Vaasa
Ehdottomasti pahin ajokokemukseni oli Ford Explorer. Uusi Corollakin oli parempi, tuolla ei oikeasti uskaltanut ajaa 65 mph ja huonolla päällysteellä oli pakko pysäyttää ja tarkistaa oliko vika autossa. Eipä ollut, tai siis oli, mutta tärinä oli ihan ominaisuus ja loppui paremmalla tiellä. Ja isot varoitustekstit aurinkolipoissa olivat ihan turhat, ilmankin kyllä tajusi ettei tuolla mutkiin ollut asiaa, ajaminen oli sen verran lennokasta. Ja bensaa meni enemmän kuin 24V:llä, eli paljon. :lol:

heh heh© kirjoitti:
Niinpä! Ei nää meitä nuoremmat silkkiperseet tiedä mitään autoilusta 60-luvun autoilla :lol:

Tuolloin huollot sentään vielä olivat helppoja (vaikka öljyt pitikin vaihtaa kuukausittain :lol:) ja autoissa oli luonnetta, toisin kuin nykyään.



1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Olipa ajokokemus
ViestiLähetetty: 25.09.2012 20:04 

Viestit: 1
Ei se Mosse 1500 farmari vuonna -73 ollut hääppönen kokemus ainakaan jarrujen osalta,kaksi asentoa lukossa tai pois päältä, moottori oli muuten BMV kopio.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Olipa ajokokemus
ViestiLähetetty: 25.09.2012 20:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 762
Paikkakunta: The City of Häijää
Lasu kirjoitti:
Mosse ... moottori oli muuten BMV kopio.


Olipas uusi juttu koskien mossen konetta! Oliko varmaan BMV eli Björneborg Mekaniska Verkstad?



Citroën DS21 Pallas 66 MR, C4 Picasso 08, Fiat 1500 Cabrio 64, Fiat 1300 64 MR, Reliant Scimitar 75, Honda CX500 81 MR, Saab 900CD 84, Ford Orion 84 MR, Audi 200 tbo 84, Audi 80GTE 86, Volvo 480ES 87, Pug 205GTI 88, VW T4 Multivan 94, Sylva Jester 01
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Olipa ajokokemus
ViestiLähetetty: 26.09.2012 08:29 

Viestit: 350
Paikkakunta: Järvenpää
Eikös Eliten koneen alakerta oo tehty lentokonetehtaassa erikoismetalleista. Käsittääkseni takoveivit ym. Kestää jonkun sadan hepan luukuttamisen. Tosin sitä en tiedä kuka niillä tehoilla kyseistä autoa ajaisi, jos ei sitä "Tappajamossen" kuskia oteta lukuun.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Olipa ajokokemus
ViestiLähetetty: 26.09.2012 10:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 708
Paikkakunta: Turku
Ylivoimaisesti hirvein ajokokemus oli ajaa talvisaikaan kolmoskorin VR6-automaatti Golffia varustettuna alustasarjalla ja ylileveillä talvikumeilla.
Veto- tai kaarrepitoa ei ollut renkaiden näennäisen hyvästä kunnosta huolimatta ollenkaan. Johtuiko tuo sitten ylikovan alustan huonoista ominaisuuksista vai ylikoon renkaista, en osaa sanoa. Sanomattakin lie selvää, ettei tuollaisen paukkuraudan kanssa myöskään ollut kovin mukavaa edetä talvisen epätasaisilla kaduilla, kun joustoa ei löytynyt oikein mistään. Ei renkaista, ei alustasta eikä oikein penkeistäkään. Oman jännitysmomenttinsa toi myös surkeasti toimiva automaattivaihteisto. Toiminta tuossa askissa on kaikkea muuta kuin pehmeää, ja se näki usein tarpeelliseksi ryskiä pienempää vaihdetta silmään kesken kaarteen - muuttaen autolle ominaisen jatkuvan puskemisen yhtäkkiä ja yllättäen kunnon yliohjaavaksi sladitteluksi.
Auton omistava kaveri jopa piti autoa jotenkin hyvänä ajaa, ja ihmettelekin BX:n rattiin päästyään että mihin se liukkaus yhtäkkiä katosi. :mrgreen:



BX 16 TRS "Plus", Peugeot 406 1.8, ex-Opel Astra F 1.6Si, ex-Alfa 156 2.5 V6, ex-BX 16 RS "Desirée", ex-Xantia 1.8i, ex-BX:t 16 GTI x2.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Olipa ajokokemus
ViestiLähetetty: 26.09.2012 11:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1508
Paikkakunta: Jyväskylä

Profiili WWW
Bumper kirjoitti:
Johtuiko tuo sitten ylikovan alustan huonoista ominaisuuksista vai ylikoon renkaista, en osaa sanoa.

Alustan kovuudella/pehmeydellä voi oikeasti vaikuttaa merkittävästi renkaan pitoon, pehmeämmällä saa paremmin pitoa kun rengas "seuraa herkemmin" tien epätasaisuuksia.

Eikä ne leveät renkaat ainakaan paranna tilannetta...

Joskus aikanaan "leikkiautoilla oikeasti" kilpaa ajaessa, viimeinen hienosäätö etu-takapään pidon välillä tehtiin kallistuksenvaimentimia käyttämällä, jäykemmäksi-kokonaan pois -vaihtoehdoilla, ja mitä jäykemmän kallistuksenvaimentimen laittoi, sitä vähemmän pitoa oli. Sama koski jousitusta, tavoitteena yleensä oli säätää niin pehmeäksi kuin pystyi ilman että jousitus pohjasi...

Ja samat ajatuksen näyttää olevan edelleen oikeissa ralliautoissa, ei niissä näy kovaa/vähäjoustovaraista jousitusta, eikä leveitä renkaita. Muistellaan vaikka talviralleissa käytettäviä piikkipyöriä, aika kapeat ovat. Ja vielä toiseen ääripäähän kilpa-autoista, varsin korkeaprofiiliset on myös formula ykköstenkin renkaat...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Olipa ajokokemus
ViestiLähetetty: 26.09.2012 11:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1222
Paikkakunta: Tampere
jasu kirjoitti:
Alustan kovuudella/pehmeydellä voi oikeasti vaikuttaa merkittävästi renkaan pitoon, pehmeämmällä saa paremmin pitoa kun rengas "seuraa herkemmin" tien epätasaisuuksia.

Eikä ne leveät renkaat ainakaan paranna tilannetta...

Joskus aikanaan "leikkiautoilla oikeasti" kilpaa ajaessa, viimeinen hienosäätö etu-takapään pidon välillä tehtiin kallistuksenvaimentimia käyttämällä, jäykemmäksi-kokonaan pois -vaihtoehdoilla, ja mitä jäykemmän kallistuksenvaimentimen laittoi, sitä vähemmän pitoa oli. Sama koski jousitusta, tavoitteena yleensä oli säätää niin pehmeäksi kuin pystyi ilman että jousitus pohjasi...

Ja samat ajatuksen näyttää olevan edelleen oikeissa ralliautoissa, ei niissä näy kovaa/vähäjoustovaraista jousitusta, eikä leveitä renkaita. Muistellaan vaikka talviralleissa käytettäviä piikkipyöriä, aika kapeat ovat. Ja vielä toiseen ääripäähän kilpa-autoista, varsin korkeaprofiiliset on myös formula ykköstenkin renkaat...

Formuloissa säännöt määrää vanteen maksimikoon, ja taitaa sanella rengaskoonkin, ei niitä ajo-ominaisuuksien perusteella ole valittu. Ja jäykkäkylkisiä ne silti on, vaikka profiili onkin korkea.

Karkeasti yleistäen pehmeämpi jousitus parantaa pitoa, ja jäykempi jousitus hallittavuutta. Siihen se alustan säätämisen vaikeus oikeastaan tiivistyykin... Viime viikonloppuna olin ns. vuokrakuskina 6h endurance -kisassa Alastarossa. Tiimissä oli kaksi samanlaista bemaria, joskin toisessa pehmeämpi jousitus ja hieman vähemmän tehoa. Märällä radalla tämä pehmeämmin jousitettu oli nopeampi, mutta kuivalla hitaampi. Tieliikenteessä paras ratkaisu olisi tietysti aktiivijousitus, koska silloin pitää miettiä hieman sitä mukavuuspuoltakin...



-06 Mini John Cooper Works
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/3 [ 54 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Huikko ja 2 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: