Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 21 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 dieseliä hankkimassa
ViestiLähetetty: 24.09.2012 21:29 

Viestit: 474
Tarvitsen nyt uuden kulkimen, kun tuo diesel-xantiani on ilmeisesti kansipahvivammainen :( Sääli, kyyti on ollut mukavaa ja vähäruokainenkin tuo on ollut.

Ajatuksissa olisi tuollainen vm 2002-2004 diesel-C5 automaatilla. Mitä erikoisuuksia tuo tarjoaa vikalistalle? Entä mitä siitä pitäisi ehdottomasti tarkistaa, vai pitäisikö moinen jättää kokonaan väliin ja korjauttaa tuo xantian kansipahvi? Budjetti on aika niukka. Automaattikaan ei ole ehdoton vaatimus, se olisi vain mukava olemassa ;)



Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 dieseliä hankkimassa
ViestiLähetetty: 24.09.2012 21:35 

Viestit: 330
oikaiskaa jos olen väärässä, mutta nuo 02-04 C5 tomaattilaatikot ovat olleet kaiketi hanakoita poikimaan, oliko se AL4 se lootatyyppi?ilmeisesti säännöllinen öljyjen vaihto vastoin "huoltovapaata" suunnitelmaa auttoi noita tomaattilaatikoita kestämään. Kaiketi noihin PSA-lootiin tuli jotain "nordic" päivitystä etteivät heittäneet täydestä moottoritie vauhdista pakko kakkosta tai ykköstä sisään? Ekan sarjan C5 taisi olla mitä moninaisimpia oikkuja vakiona (väyläohjaus?) sekä satunnaisia hydr.yksikkö vikoja?
Täytyy kysellä kavereilta, mutta itse pitäisin näppini erossa ko. vuosimallien automaattivehkeistä...
Työkaverin C5(bensa) ei toiminut orkkis vakionopeussäädin lainkaan, siihen oli asennettu rostra korjaamaan ongelman. Hydr. yksikkö oikutteli siinä myös. Vuosi oli tuolloin 2007 ja auto oli 2003. Mystisiä takalasin aukeamisia taisi poikia myös...Mutta yksilöitä autot, kaikki tyynni.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 dieseliä hankkimassa
ViestiLähetetty: 25.09.2012 08:32 

Viestit: 424
Paikkakunta: Juuka/Pohjois-Karjala
Kyllä minä uskallan ostaa alkupään tiisseliautomaatinkin,ei siinä sen enempää pelota kuin muutkaan pikkupuuhat,onhan minulla tuossa varaosa autokin pihassa jos tarvitseis osasia...se vaan tahtoo olla ettei vähän ajettuja dieseleitä nuita vm oikein löydy. Ja mitä itsellä ollut muutama sekä ykkös että kakkoskoppaisia niin aina on yksilöitä,ei sitä kerro edes hyvä huoltohistoria.

Jos jostain löydät 200-250tkm ajetun diesel automaatin edullisesti,niin eikun vaan ostoon,luultavammin saat vaihtaa laatikkoon magneettiventtiilit ja öljyt pari kertaa,moottorin puolesta nuo 110hp HDi:t raksuttaa pitkälle ellei satu ihme haavereita,niistäkin menee kansipahveja,joskus metreillä 300-350tkm...sen jälkeen konetta voi availla vasta 500tkm jälkeen...

Terveisin Citroen kuski idästä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 dieseliä hankkimassa
ViestiLähetetty: 25.09.2012 09:40 

Viestit: 474
Kaivanko verta nenästä kun tällaisia olen katsellut? http://www.nettiauto.com/citroen/c5/4897345 ja http://www.nettiauto.com/citroen/c5/5036100

Vähän ajettuja vm 2002-2004 C5 ei oikein tunnu löytyvän mistään.



Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 dieseliä hankkimassa
ViestiLähetetty: 25.09.2012 10:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
2.2 HDi:ssä on automaattivaihteistona ZF 4HP20, joka on kuulemma kestävämpi. Xantian aikaan AL4 laatikon kestämäksi väännöksi oli mainittu 210 Nm, josta johtuen HDi Xantiaa ei saanut automaattina. C5:een AL4:ää on ilmeisesti vahvistettu kestämään myös 2.0 HDi. 4HP20 pitäisi kestää 330 Nm

C5:n ongelmista löytyy montakin ketjua, niin täältä, kuin Citroen-foorumiltakin, joten niistä ei sen enempää. Ykköskorisen 2.2 HDi:n suurin ero kaksilitraiseen on hiukkassuodatin, josta on omat hauskuutensa. Tämä ominaisuus on kierrettävissä, sillä näistä FAP saadaan helposti poistettua ihan testerillä koodaamalla ja itse suodatinta sopivalla työkalulla "avartamalla". Uudemmassa (2005->) homma on hankalampi, mutta onnistuu sekin. 2004 FAP ei ole vielä pakollinen, mutta 2006 alkaen on.

Moottorina tuo 98kW 2.2 HDi on sellaisenaan Xantian kaksilitraisen HDi:n jälkeen kerrassaan mukava. 65Nm enemmän vääntöä liikuttaa tuota möhköä aivan toisella tavalla.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 dieseliä hankkimassa
ViestiLähetetty: 25.09.2012 11:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
PietuG kirjoitti:
Vähän ajettuja vm 2002-2004 C5 ei oikein tunnu löytyvän mistään.
Määrittele vähän ajettu.
Diesel-auto ostetaan yleensä ajettavaksi, ja harva on sellaista ostanut alle 30 000 km vuotuista ajosuorittetta varten.
35 000 km / vuosi tekee kahdeksanvuotiaalle autolle vajaan 280 000 km. Jos kymmenvuotiaalla dieselautolla olisi ajettu alle 300 000, kannattaisi mittarilukemaa kyllä vakavasti epäillä. Tuo oma helmikuussa 2004 käyttöönotettu C5 on rullannut jo 330 000 km, eli 8,5 vuodessa liki 39 000 km / vuosi.

Moni C5 Break dieselillä on aloittanut taipaleensa taksina, eli ainakin 40 - 50 000 km vuodessa ajettuna.

Moottori tuskin on ongelma, edellinen HDi Xantia keräsi mittariin 505 000 km ennekuin se meni uudelle omistajalle ja kerää kilometrejä edelleen ~800 / viikko.

Mitenkäs tuo? http://www.nettiauto.com/citroen/c5/5064883
jos vaan 6-vaihteinen manuaalilaatikko ei ole ongelma.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 dieseliä hankkimassa
ViestiLähetetty: 25.09.2012 11:56 

Viestit: 474
Vähän ajetulla tarkoitan 300 -400 tkm joissa on jakopään huollot tehtynä ajallaan. En ole huolissani niinkään moottorista, vaan automaattilaatikosta. Sen kunnon tarkistaminen kun on yleensä pelkän koeajon varassa.



Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 dieseliä hankkimassa
ViestiLähetetty: 25.09.2012 12:56 

Viestit: 50
svc kirjoitti:
PietuG kirjoitti:
Vähän ajettuja vm 2002-2004 C5 ei oikein tunnu löytyvän mistään.
Määrittele vähän ajettu.
Diesel-auto ostetaan yleensä ajettavaksi, ja harva on sellaista ostanut alle 30 000 km vuotuista ajosuorittetta varten.
35 000 km / vuosi tekee kahdeksanvuotiaalle autolle vajaan 280 000 km. Jos kymmenvuotiaalla dieselautolla olisi ajettu alle 300 000, kannattaisi mittarilukemaa kyllä vakavasti epäillä. Tuo oma helmikuussa 2004 käyttöönotettu C5 on rullannut jo 330 000 km, eli 8,5 vuodessa liki 39 000 km / vuosi.

Moni C5 Break dieselillä on aloittanut taipaleensa taksina, eli ainakin 40 - 50 000 km vuodessa ajettuna.

Moottori tuskin on ongelma, edellinen HDi Xantia keräsi mittariin 505 000 km ennekuin se meni uudelle omistajalle ja kerää kilometrejä edelleen ~800 / viikko.

Mitenkäs tuo? http://www.nettiauto.com/citroen/c5/5064883
jos vaan 6-vaihteinen manuaalilaatikko ei ole ongelma.


Tuota kävin kokeilemassa muutama viikko sitten, kun etsin C5:tä - ei mielestäni kylläkään ollut 6-vaihteinen! Kulkupuolikin jokseenkin hukassa, mutta fapin kai saa näistä heitettyä mäkeen...

Automaatti muuten nostaa sitten kulutusta kaupunkimaisissa olosuhteissa aika reilusti, ainakin litran/100 km manuaaliin verrattuna.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 dieseliä hankkimassa
ViestiLähetetty: 25.09.2012 13:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Jone2 kirjoitti:
svc kirjoitti:
Mitenkäs tuo? http://www.nettiauto.com/citroen/c5/5064883
jos vaan 6-vaihteinen manuaalilaatikko ei ole ongelma.
Tuota kävin kokeilemassa muutama viikko sitten, kun etsin C5:tä - ei mielestäni kylläkään ollut 6-vaihteinen! Kulkupuolikin jokseenkin hukassa, mutta fapin kai saa näistä heitettyä mäkeen...
Ei näköjään olekaan. BVM5 sanoo speksitkin. Missähän kohtaa noihin tuli se 6-pykäläinen?



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 dieseliä hankkimassa
ViestiLähetetty: 25.09.2012 14:08 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Automaatissa tuo löpön kulutus aika suuri varsinkin talvella sekalaisessa ajossa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 dieseliä hankkimassa
ViestiLähetetty: 25.09.2012 14:37 

Viestit: 474
Tapsa 62 kirjoitti:
Automaatissa tuo löpön kulutus aika suuri varsinkin talvella sekalaisessa ajossa.

Tätä samaa olen kuullut muualtakin, joten manuaali on nyt etusijalla ;)



Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 dieseliä hankkimassa
ViestiLähetetty: 25.09.2012 15:05 

Viestit: 369
Manuaali vaihteinen dieseli on melko huoleton peli. Moottoripuolella on kuluvia osia ihan samalla tavalla kuin muissakin merkeissä, suutinta saa vaihtaa, turbo hajoaa joskus, kaksoismassavauhtipyörä laukeaa jne. Citroenin kanssa vain se aihion hankinta hinta on huomattavasti edullisempi kuin muilla vastaavan kokoluokan ns. premium merkeillä. Ja kerran ajosuorite mitä mittarissa on luokkaa 400 000+km niin niitä osia tulee menemään vaihtoon.

Oma mielipide on että 2.0hdi voisi olla se huolettomin ja helppohoitoisin ja samalla myöskin se tehottomin vaihtoehto liikuttamaan C5:sta. Kuitenkin sen verran yleinen moottori, että varaosapuolta löytyy helposti käytettynä. Esimerkiksi suuttimia löytyy ihan eri malliin kuin 2.2 hdi:hin. "Yksinkertainen" moottorin rakenne helpottaa huoltamista, esim. hehkut on suoraan koneen päällä, sekä välijäähdytintä ei ole ollenkaan. Perinteinen kova vauhtipyörä.

Oma kottero liikkuu 2.2:sen koneen turvin. Tehoa saisi koneessa olla enemmänkin... Ajomäärän lähestyessä puoltamiljoonaa on mennyt vaihtoon laturi, hehkut, kampiakselin hihnapyörä useaan otteeseen, suuttimet ja turbo, vanhaa on koneesta vain lohko ja kansi sisuskaluineen. 2.2 on harvinaisempi kone, joten käytettyjä osia saa välillä metsästää, yksityisillä on harvemmin purussa. Manuaalivaihteisessa kaksoismassavauhtipyörä.

110 hdi on sitten ilmeisesti risteytys näistä koneista, sisältää ainakin korjausoppaan mukaan suurimman osan 2.2:sen komponenteista. Tästä koneesta ei omakohtaista kokemusta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 dieseliä hankkimassa
ViestiLähetetty: 25.09.2012 15:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
pimpelipompeli kirjoitti:
110 hdi on sitten ilmeisesti risteytys näistä koneista, sisältää ainakin korjausoppaan mukaan suurimman osan 2.2:sen komponenteista. Tästä koneesta ei omakohtaista kokemusta.
Eikös ykköskorisen C5:n 8-venttiiliset 90 HDi (DW10TD) ja 110 HDi (DW10ATED) ole käytännössä samat, kuin jo Xantiassa ja Xsarassa?

Kakkoskorisessa tuo moottoripaletti meni kokolailla uusiksi, jolloin 100 kW 2.0 16V HDi (DW10BTED) korvasi ykköskorisen 16 venttiilisen 2.2 16V HDi:n (98 kW, DW12TED4)

125kW tuplaturbo DW12:ta ei ollut vielä ykköskorisessa ja tämän koneen kireintä eli 147kW/420Nm versiota oli vain Ford Mondeossa.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 dieseliä hankkimassa
ViestiLähetetty: 25.09.2012 17:38 

Viestit: 217
svc kirjoitti:
Jos kymmenvuotiaalla dieselautolla olisi ajettu alle 300 000, kannattaisi mittarilukemaa kyllä vakavasti epäillä.


Tiedän useampia diiselin omistajia joilla tulee 20 000 km vuoteen eli kymmenessä vuodessa 200 000 km...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 dieseliä hankkimassa
ViestiLähetetty: 25.09.2012 17:55 

Viestit: 369
jarruventtiili kirjoitti:
svc kirjoitti:
Jos kymmenvuotiaalla dieselautolla olisi ajettu alle 300 000, kannattaisi mittarilukemaa kyllä vakavasti epäillä.


Tiedän useampia diiselin omistajia joilla tulee 20 000 km vuoteen eli kymmenessä vuodessa 200 000 km...


Taisi tuohon omaan C5:seen tulla viime vuoden aikana n. 12 000km. Sitä edeltävä vuonna se näkikin tietä melkein 70 000km. Tälle vuodelle taitaa saada hikiseen 10 000km rikki :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 dieseliä hankkimassa
ViestiLähetetty: 25.09.2012 19:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
jarruventtiili kirjoitti:
svc kirjoitti:
Jos kymmenvuotiaalla dieselautolla olisi ajettu alle 300 000, kannattaisi mittarilukemaa kyllä vakavasti epäillä.
Tiedän useampia diiselin omistajia joilla tulee 20 000 km vuoteen eli kymmenessä vuodessa 200 000 km...
Onhan noita rahamiehiä, mutta väitän että se ei sittenkään ole kauhean yleistä, etenkään jos auto on ostettu uutena.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 dieseliä hankkimassa
ViestiLähetetty: 25.09.2012 21:40 

Viestit: 119
Minusta tuo 2.0 DV10ATED moottorin varaosatilanteen ylistäminen 2.2 DV12TED4 moottoriin verrattuna on vähän huuhaa juttuja ja tietämättömyyttä. Sama moottori eri männän korkeudella ja Boschin laitteet Siemensin laitteina.

Kumpaankin löytyy osia oikein hyvin, eikä moottorin osat kovin suuria määriä maksa varaosaketjuissakaan, jotka pystyy tilaamaan suunnilleen kaiken muun paitsi turvatyynyt. Kumpaseenkin käy suunnilleen samat osat, eikä niitä esimerkiksi Motonetissä ole läheskään kaikissa osissa erikseen 2.2 vaihtoehdolle.

Minulla ainakin hajosi 4hp20 vasta 420 t kohdalla kun tuli ja oli öljyjä vaihdettu kuten kuuluu. Ko. laatikko on jonkin verran AL4 kestävämpi. Tein sille sitten peruskorjauksen ja vahvistuksen, johon osat saa suomesta, eikä maksakaan järjettömästi. 4HP20 laatikon suunnitteluvirhe on pääakselin voimanulosoton laakeroinnissa. Laakerit hammasrattaan ympärillä on kyllä isot kartiorullalaakerit, mutta koska laatikon kuori on pysynyt aikojen kuluessa saman kokoisena ja muuta tekniikkaa on vahvistettu suurempia moottoreita varten, ei ulosottoon ole mahtunut enää riittävän isot laakerit ja laatikko antautuu laakereista ennen pitkää.

Minä ostaisin ennemmin 2.2 moottorilla nimenomaan automaatti C5:n, jos vaan laatikon öljynvaihdosta saa jotain selvää että voi hintaa arvioida. 2.0 moottori vanhana versiona on aika tehoton. Kaikki tarpeellinen huoltotieto on löytyvissä netistä ja palstoilta, jos huoltointoa löytyy itse. 4hp20 laatikon kaikki kuluvat osat ja turpiinin peruskorjaus maksoi n. 1000 €, jos kiinnostaa vertailla osia pajojen työn hintaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 dieseliä hankkimassa
ViestiLähetetty: 30.09.2012 11:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 699
Paikkakunta: Keuruu
svc kirjoitti:
Uudemmassa (2005->) homma on hankalampi, mutta onnistuu sekin. 2004 FAP ei ole vielä pakollinen, mutta 2006 alkaen on.



Nyt jotain joka minuakin kiinnostaisi? Pelkästään testerillä koodaamalla poltot eivät loppuneet (tai emme löytäneet oikeita paikkoja mistä koodata pois). Testasin irroittamalla ja tulppaamalla letkut paineanturilta konehuoneessa ja noin 50km ajon jälkeen mittaristo oli kuin joulukuusi ja tehot kadoksissa. Vinkkejä kaipaan siis, 317tkm ajettu alkuperäinen fappi ja Eolysiä ei ole polttoaineen sekaan annosteltu... no, en tiedä, milloin lie. Pinta säiliössä kuitenkin edelleen sama mitä 50tkm sitten. :)



C5 Aircross Hybrid, C6 3.0 Exclusive, Jumper 1.9TD, BX 16 Soupapes, B11 Normale
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 dieseliä hankkimassa
ViestiLähetetty: 30.09.2012 21:01 

Viestit: 309
Paikkakunta: Konnevesi
Minulla herää kysymys että miksi olisit hankkimassa C5 HDi: tä noilla ajokilometreillä sen sijaan että tekisit/teettäisit Xantiaan kansirempan? Siinä femmassahan on pahimmassa tapauksessa se kannentiiviste menossa ihan justiinsa, ja sitten olet taas lähtöpisteessä.

Kyselee nimimerkki "juuri omaan 350 tkm ajettuun Xantiaansa kansirempan teettänyt"



Ford Transit 2.0 TDCi AWD -17, XM V6 24V -99, Subaru Forester 2.0 -14
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 dieseliä hankkimassa
ViestiLähetetty: 30.09.2012 21:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Ihan sama kysymys heräsi itsellenikin, Vehvis sen muutti kirjalliseen muotoon. Samalla voi heittää uudet jakopään romut. Tuon xantian myynti-ilmoituksessahan väitetään vaihtovälin olevan 160tkm,taitaa olla kuitenkin 120tkm eli näin ollen hihna on puolessa välissä eli itse vaihtaisin samalla kun tekisi kansirempan. Vai onko tämä nyt sitä kertakäyttökulttuuria?



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 dieseliä hankkimassa
ViestiLähetetty: 30.09.2012 22:21 

Viestit: 474
Vehvis kirjoitti:
Minulla herää kysymys että miksi olisit hankkimassa C5 HDi: tä noilla ajokilometreillä sen sijaan että tekisit/teettäisit Xantiaan kansirempan? Siinä femmassahan on pahimmassa tapauksessa se kannentiiviste menossa ihan justiinsa, ja sitten olet taas lähtöpisteessä.

Kyselee nimimerkki "juuri omaan 350 tkm ajettuun Xantiaansa kansirempan teettänyt"


Arvoisa "juuri omaan 350 tkm ajettuun Xantiaansa kansirempan teettänyt", tähän päädyin itsekin. Laite otetaan työn alle 8.10 ja samalla vaihdetaan vesipumppu ja jakopään rojut, johan niilläkin on ajettu jo 70000 km. Samaan konkurssiin vaihdan uudet polttoaineensyötön suuttimet kun kerran sellaiset satuin saamaan. Ja kun kerran kansi on irti, niin vaihtoon menee samalla venttilivarren kumit ja jakopään stefa. Nuo "ylimääräiset" työt ja osat kannattaa mielestäni tehdä samalla, koska yläpään tiivistesarja johon nuo venttiilivarsien kumit ja jakopään stefa kuuluvat, maksavat vain n. 50€.

Auto on koriltaan täysin ruosteeton, ja olen kurkkinut optiikalla koteloihin ympäri autoa, enkä siitä huolimatta löytänyt siitä ruostetta. Samoin ovet olivat sisältä täysin ruosteettomia. Käytön ja ajan jälkiä maalipinnasta löytyy ja yksi pieni lommokin konepellistä, mutta muuten auto on niin hyvässä kunnossa, etten olisi millään 3000-4000 euron budjetilla saanut riittävän hyväkuntoista C5:sta että tästä olisi kannattanut luopua.



Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 21 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: