Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 33 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: BX16TZI HYYTYI osa 2 sytykkeet metsässä?
ViestiLähetetty: 06.05.2009 13:38 

Viestit: 143
ota ecu irti kansi ylöspäin numerot alkaa alhaalta oikealta vasemmalle kytkentäkampa on peilikuva. Näin ainakin motronicissa.saattaa siinä ecussa olla numerotkin tosin hyvin pienellä. Yleismittarilla kun tutkii niin ei pitäis mitään tuhoa tulla. Mittaa kytkentä kammasta napa 29 siihen pitää tulla sähkö kokoajan. Ko. Kaapeli menee juuri sinne loksun sisälle josta haarautuu molemmille releille ja akulle samasta liitoksesta ja se liitos on yleensä mätä vaikkei päältä näyttäis siltä. Sain paperit lähteen sinnepäin jos pystyt niin laita yleiseen jakeluun kun mun laitteilla se ei onnistu. Saa muutkin niistä jotain apua. Toivotan onnea :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX16TZI HYYTYI osa 2 sytykkeet metsässä?
ViestiLähetetty: 07.05.2009 16:44 

Viestit: 110
Paikkakunta: Tampere/Mäntyhaju
Kiitokset piipumiehelle aapisesta.
Yritin jo vähän mittailla komponentteja ja muutamat antoivatkin tyydyttäviä tuloksia.
kaasuläpän potentiometri kyllä antoi aivan muita arvoja kuin olin tulkitsevani kaaviosta.
Toinen mysteeri tuli puolan vai mikäse lienee kohdalla. Senhän kai pitäisi antaa jotain vastusarvoa ja virrat päällää pitäis tulla johonkin karvaan akun jännite. Siihen puolalle tulee kolme johtoa mutta puolassa on neljä tappia .Ainoa karva josta jännitettä löysin näytti vajaata yhtä volttia.Oisinkohan voinut tehdä jonkun pikkumittavirheen tai tulkinnut juttuja väärin.
Minäkö tyhmä?? nyt en ymmärrä.
Siellä lokasuojan sisällä olevan johtonipun avasin ja siellä näyttäis olevan kaikki kunnossa. Ainoa liitos oli sinisessä paksussa johdossa johon liityi kaksi harmaata ja oli kuin olis eilen liitetty.puhtaat ehjät johdot naitettuna messinkisen holkin sisään.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX16TZI HYYTYI osa 2 sytykkeet metsässä?
ViestiLähetetty: 07.05.2009 19:43 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Puolassa 4 liitintä. Niistä 2 voi olla yhdessä suoraa plussaa varten. Että katkaistaessa virrat pois masiina tärskäyttääkin mällin. Syynä voi olla boxissa katkojatransistorin* oikosulku, esim. Kun katkaisee virrat pois, katkeaa myös puolilta plus ja sen kipinän paikka. Siis kun puolan ensiöpuolella lakkaa virta yhtäkkiä kulkemasta. Voisit hyvin kokeilla: 2 merkkilamppua puolien tilalle pistokkeen liittimeen: toiset päät yht. plussaan ja muut päät sitten pistokkeen muihin liitimiin. Sitten käynnistämään. Jos molemmat lamput vilkkuvat vuorotellen, tai samaan aikaan, se on ok. Pääasia on, että vilkkuvat. Silloin puolien katkojat ok. Mutta jos palaa jatkuvasti, niin jostain puola saa maita, joko johdinvian, tai viallisen boxin* kautta. Jos ei pala ollenkaan, niin ehkä plus puuttuu. Se saattaa olla virtalukolta peräisin, puuttuminenkin. Tuo plus pitää mitata kuormitettuna, so. puola kytkettynä.
Tässä oli jotain yleisestikin (yhdellä koolla ok) sopivia periaatteita.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX16TZI HYYTYI osa 2 sytykkeet metsässä?
ViestiLähetetty: 24.05.2009 23:25 

Viestit: 110
Paikkakunta: Tampere/Mäntyhaju
Nyt ollaan taas toiveekkaassa tilanteessa.Vajaa 3kk on tullut käytettyä kaikki se aika kun ei ole ollut parempaakaan tekemistä tämän harrasteen parissa.
Rakentelin mm.juniorin kaunottaren katsastukseen kun hän niin halusi bexin ja osti 16 TZiiiin.
127t ajetun punaisen paholaisen. Ei tarvinnut kuin uusia jarrut. Helppo nakki.
Mistähän lienee tuon hulluuden perinyt,en sitä saata ymmärtää.
Piipumiehen lähettämien papereiden mukaan mittailin komponentit enkä vikaa löytänyt.
Kaiken piti olla kunnossa mutta kuitenkaan ei waunu suostunut kaynnistymään ja jos käynnistyi niin ei suostunut kestämään kuormitusta että ois ajelemaan päässyt.
Tänään sitten päätin tehdä kokeiluja toimivalla autolla.Otin palikka kerrallaan potilaasta osan ja asensin toimivaan laitteeseen .Viimeisenä jo uskoni menettäneenä vaihdoin vielä ecu loodan.
Kaikki komponentit toimivat niinkuin niiden kuuluukin toimia. eikun ihmettelemään taas että mitä vihnettä? Lopulta päätin että nyt kun kesä ja lämmintä niin aloitan ruletin alusta ja vielä tarkemmin.
Ensimmäisenä talvella olin vaihtanut virranjakajan lelut ja TULPAT. Kokeilin vanhalla vanhalla satatuhatta ajetulla tulpalla tulisko kipinää ja tulihan sitä. Kiersin kuitenki uuden 500metriä ajetun Boshilaisen irti ja kokeilin minkälaisen lieskan uusi tulppa heittää.Olipa kovasti paljon pimeää.Denso kiini ja taas kokeilemaan ja tulihan valkeaa.Sama muillekin kynttilöille ja uskomatonta mutta TOTTA
Kaikki 4 uutta possilaista oli pimeänä.Ajettu puoli kilometriä ja ehkä pari tuntia räkäistä joutokäyntiä!!!Jos olisin uskonut kokeneempia monttöörejä olisi ehkä selvinnyt mikä oli alkuperäinen syy käymättömyyteen.Nyt on kuitenkin kaikki johtojen liitokset putsattu ja vikaantuneen näköiset uusittu mutta jäi arvoitukseksi mikä näistä tempuista osui siihen kipeeseen kohtaan. Nyt heti huomenissa ruuvattava suvigummit alle ja baanalle! Ajattelin jättää hinausköydenkin pois matkasta. Voiha sen sitten tuoda hän joka tulee pelastamaan tienposkesta
Tässähän tätä vuodatusta taas olikin. Toivottavasti ei taas tule lunta tupaan.Toivossa on hyvä elää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX16TZI HYYTYI osa 2 sytykkeet metsässä?
ViestiLähetetty: 25.05.2009 07:49 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
m.möykky kirjoitti:
Nyt ollaan taas toiveekkaassa tilanteessa.Vajaa 3kk on tullut käytettyä kaikki se aika kun ei ole ollut parempaakaan tekemistä tämän harrasteen parissa.
Rakentelin mm.juniorin kaunottaren katsastukseen kun hän niin halusi bexin ja osti 16 TZiiiin.
127t ajetun punaisen paholaisen. Ei tarvinnut kuin uusia jarrut. Helppo nakki.
Mistähän lienee tuon hulluuden perinyt,en sitä saata ymmärtää.
Piipumiehen lähettämien papereiden mukaan mittailin komponentit enkä vikaa löytänyt.
Kaiken piti olla kunnossa mutta kuitenkaan ei waunu suostunut kaynnistymään ja jos käynnistyi niin ei suostunut kestämään kuormitusta että ois ajelemaan päässyt.
Tänään sitten päätin tehdä kokeiluja toimivalla autolla.Otin palikka kerrallaan potilaasta osan ja asensin toimivaan laitteeseen .Viimeisenä jo uskoni menettäneenä vaihdoin vielä ecu loodan.
Kaikki komponentit toimivat niinkuin niiden kuuluukin toimia. eikun ihmettelemään taas että mitä vihnettä? Lopulta päätin että nyt kun kesä ja lämmintä niin aloitan ruletin alusta ja vielä tarkemmin.
Ensimmäisenä talvella olin vaihtanut virranjakajan lelut ja TULPAT. Kokeilin vanhalla vanhalla satatuhatta ajetulla tulpalla tulisko kipinää ja tulihan sitä. Kiersin kuitenki uuden 500metriä ajetun Boshilaisen irti ja kokeilin minkälaisen lieskan uusi tulppa heittää.Olipa kovasti paljon pimeää.Denso kiini ja taas kokeilemaan ja tulihan valkeaa.Sama muillekin kynttilöille ja uskomatonta mutta TOTTA
Kaikki 4 uutta possilaista oli pimeänä.Ajettu puoli kilometriä ja ehkä pari tuntia räkäistä joutokäyntiä!!!Jos olisin uskonut kokeneempia monttöörejä olisi ehkä selvinnyt mikä oli alkuperäinen syy käymättömyyteen.Nyt on kuitenkin kaikki johtojen liitokset putsattu ja vikaantuneen näköiset uusittu mutta jäi arvoitukseksi mikä näistä tempuista osui siihen kipeeseen kohtaan. Nyt heti huomenissa ruuvattava suvigummit alle ja baanalle! Ajattelin jättää hinausköydenkin pois matkasta. Voiha sen sitten tuoda hän joka tulee pelastamaan tienposkesta
Tässähän tätä vuodatusta taas olikin. Toivottavasti ei taas tule lunta tupaan. Toivossa on hyvä elää.
, sanoi lapamato.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX16TZI HYYTYI osa 2 sytykkeet metsässä?
ViestiLähetetty: 25.05.2009 11:01 

Viestit: 143
Pidän peukkuja :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX16TZI HYYTYI osa 2 sytykkeet metsässä?
ViestiLähetetty: 25.05.2009 19:07 

Viestit: 110
Paikkakunta: Tampere/Mäntyhaju
No nyt on johtoniput taas paketissa ja waunu odottelee pääsyä liikennevirtaan.
Mutta mutta! Annoin hänen kaydä hyristä parkkipaikalla ja puola oli irrallisena imutorven päällä.
Huomasin että se aina välillä naksahteli ikäänkuin joku rele olisi kytkenyt ja samalla käynti "röpötti"
Uteliaana äijänä halusin tietysti sitä hieman käännellä ja tutkailla joten otin siitä kiinnityslevysta kiinni kääntääkseni sitä . Jysäyttipä kynsille niinettä vieläkin on tukka säkkärällä. Sieltä varmaan karkaa sitä kovempaa sähköa runkoon .Käy se kuitenkin ja antaa ajellakin mutta sieltä täytynee vielä vähän viksailla.
Puolahan siinä on magneti marelli BTR 02. Sattuskohan kellään olemaan tieto hallussa että onko kyseistä sähkälaitetta muissa kuin TZi Beksissä.Jos on niin missä ? Onko eroja esim BTR 05 puolaan.
Piipumiehen lähettämässä roopuskassa mainitaan että puola on btr02 mutta vianetsintätaulukossa mainitaan btr05 ?? Em puola löytynee mm ZX 1,4 vm 93. onkohan siinä mitään muuta samanlaista kuin nimi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX16TZI HYYTYI osa 2 sytykkeet metsässä?
ViestiLähetetty: 25.05.2009 19:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 343
m.möykky kirjoitti:
...puola oli irrallisena imutorven päällä.
Huomasin että se aina välillä naksahteli ikäänkuin joku rele olisi kytkenyt ja samalla käynti "röpötti"
Uteliaana äijänä halusin tietysti sitä hieman käännellä ja tutkailla joten otin siitä kiinnityslevysta kiinni kääntääkseni sitä . Jysäyttipä kynsille niinettä vieläkin on tukka säkkärällä.


Sattuu sitä näemmä muillekin, heh heh...
Samalla lailla kävi miulle aikoinaan kun Vespa Rallyn puola oli murtunut kiinnikkeestään - pakkohan sitä puolaa oli alkaa käpistelemään, aikomuksena tunkea se johonkin rakoon, samalla kun Vespa kävi jotenkuten tyhjäkäyntiä... tulipa opittua läksy heti kerrasta :lol:

Muistot, ne muistot, ne ne parhaita on näissä rojuhommeleissa ;)



"Se mikä on määrätty tapahtuvaksi, tapahtuu. . . tai ehkei tapahdukaan."
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 33 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: