Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/2 [ 43 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Citroënin käyttökulut
ViestiLähetetty: 15.03.2009 13:39 

Sanotaan, että autoilu ja auton pitäminen on Suomessa kallista, mutta onko se niin? Onko kukaan patonkilaisista koskaan laskenut kuinka paljon Citroënin ylläpito ja käyttö on oikeasti tullut maksamaan?

Minä intouduin työpaikalla käydyn kahvipöytäkeskustelun tuloksena laskemaan, mitä omani Xantia 2.0 Hdi Breakin omistaminen on minulle tullut maksamaan. Auto on ollut minulla kohta kaksi vuotta ja olen ajanut sillä kilometrit 261 000 - 298 000 eli noin 37 tkm. Löysin lähes kaikista Xantiaan liittyvistä hankinnoista ja korjauksista kuitit. Olen käyttänyt autoani merkkiliikkeessä ja muutamissa muissa korjaamoissa huollossa/korjattavana, mutta pienimpiä nikkarointeja olen tehnyt myös itse.

Hiukan tuonnempana kerrottu summa sisältää polttoainekuluja ja vakuutuksia lukuunottamatta kaikki investoinnit, joita olen autooni tehnyt sisältäen mm. kesärenkaiden ja alumiinivanteiden oston, koirakalterin ja pohjapanssarin oston, katsastusmaksut, jakohihnan ja vesipumpun vaihdon, etujarrulevyjen ja -palojen vaihdon, öljyn vaihdot, erilaisten suodattimien vaihdot, päävaraajapallon vaihdon ja erilaisen määrän pikkunippeleitä esim ruuveja ja kiinnikkeitä. Loppusumma on pyöristettynä 2 880 €. Polttoainetta arvioin kuluneen 6.3 l/100 km keskikulutuksella 0,98 euron litrahinnalla noin 2 290 € edestä. Vakuutukset ja käyttövoimavero tuohon päälle on arviolta 1 300 €. Nettiauton ja paikallisten autoliikkeiden perusteella olen arvionut autoni nykyisen arvon ja verrannut sitä itse maksamaani hintaan. Siitä olen laskeskellut autoni arvon alenemaksi noin 3000 €

Laskutaidoillani sain Xantian käyttö- ja omistuskuluiksi noin 26 snt /km. Kummelin Speediä ja Sakua mukaillen "onks toi paljo vai vähä?" Kommentoikaa, jos tuossa pistää joku ajatusvirhe pahasti silmään.

Poissa

Viestin otsikko: Re: Citroënin käyttökulut
ViestiLähetetty: 15.03.2009 13:46 

Tirehtööri kirjoitti:
Laskutaidoillani sain Xantian käyttö- ja omistuskuluiksi noin 26 snt /km. Kummelin Speediä ja Sakua mukaillen "onks toi paljo vai vähä?"

On. Kuva

Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa

ViestiLähetetty: 15.03.2009 17:44 
Käyttäjän avatar

Itsellä kohta 3 vuotta ja 100tkm. Auto sama. Noista kilsoista tullut km-korvauksia noin 2/3 osasta.

Auto maksoi 7t€ ja nyt siitä saisi ehkä 3t€? Korjauksia on olleet huoltojen lisäksi laturi, pa-pumppu, varaajapallo, jarrulevyt eteen, vajoamisenestoventtiili ja kampuran hihnapyörä. En ole siis laskenut mutta eiköhän sitä voitolla olla 8-)

Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa

ViestiLähetetty: 15.03.2009 18:14 
Käyttäjän avatar

Oman BX:n ja sitä seuranneen ZX:n omistajuuden aikana vuosittaiset korjaamokäyntikulut olivat todella kovaa luokkaa, yli 10 000 mk/vuosi.

ZX:n aikana vein autoni Automecaan ja yhdessä sieltä vuokratun BX Vanin kera maksoin kertamaksuna tasan 6000 mk (kesälomarahani) - ja en ollut edes tyytyväinen tulokseen.

Nyt C4:ni kulkee huolenpitosopimuksella, joten kulut nykyautollani ovat pysyneet kurissa.
Voi olla tuleva järkytys kuulla välirahan suuruus uuteen Citroëniin (C3 Picasso Exclusive tai C4 THP coupe), ehkäpä yli €15 000.

25 C5 X PureTech 225
21 C4 PureTech 130
19 C3 Aircross 110
15 C4 Aircross 1,6i
12 C4 VTi 120 Exclusive
05 C4 1,6i 16v VTR coupé
03 C5 2,0i 16v SX berline
98 Xsara 2,0i VTS coupé
95 ZX 1,9i Volcane berline
93 BX GTI berline
91 Visa 14 TRS berline
Poissa

ViestiLähetetty: 15.03.2009 20:49 
Käyttäjän avatar

Tirehtööri kirjoitti:
Laskutaidoillani sain Xantian käyttö- ja omistuskuluiksi noin 26 snt /km. Kummelin Speediä ja Sakua mukaillen "onks toi paljo vai vähä?" Kommentoikaa, jos tuossa pistää joku ajatusvirhe pahasti silmään.
Joskus laskin edellisen jaappaninihmeen kokonaiskustannusten (kaikki mukana arvonalenemaa myöten) kilometriä kohden sattuvan jonnekin 11..12 snt/km. Ajoa tuli sillä silloin joku 10 Mm/vuosi, isommat ajomäärät olisivat varmaankin kuluja laskeneet. Autolla sitten taas olen pitänyt jotain 20...30 snt/km melko normaalina kulutasona. Nykyisellä jaappaninihmeelläkin voi olla tuota 20 snt luokkaa :(

VW Passat B7
Poissa

ViestiLähetetty: 15.03.2009 21:01 
Käyttäjän avatar

Kustannukset näyttävät riippuvan eniten siitä mitä osaa ja viitsii itse tehdä. Luottokorjaamosta on apua. Luototon korjaamo ryöstää ryöstää mennen tullen sekä osien hinnassa että työssä ja siitä huolimatta tulos on mitä sattuu. Vuosi sitten jouduin vaihdattamaan pitkät putket ns. sitikka-asiantuntijalla. Putket tuli kyllä vaihdettua, mutta 1200 euron laskuun ei kuulunut moottorin pohjamuovin kiinnittämistä. Ihmettelin korjauksen jälkeen muuttunutta äänimaailmaa ja pohjamuovin puutteen huomasin tietenkin heti. Takaisin korjaamolle ja sieltähän tämä pikkuinen vajaan neliömetrin kokoinen lärpäke löytyi nurkasta. Pojat kohauttelivat olkapäitään ja käskivät varata ajan seuraavalta viikolta. Tulin tämän pajan kanssa siihen tulokseen että viisainta on tehdä itse jos suinkin pystyy.

Ja kustannukset. Xämmäni edellinen omistaja oli huollattanut ja korjauttanut sitä yllä esitellyllä pajalla 15 950 euron edestä 135 000 km:n matkalla. Tosin hintaan sisältyy hieman moottorin korjaustakin. Minusta melko kallista silti.

Poissa

ViestiLähetetty: 16.03.2009 10:28 
Käyttäjän avatar

Laskeskelin tuossa että Xsaran kustannukset olisivat siinä 11-12c/km. Auto siis -99 Xsara TD ja minun ajamia kilometrejä tullut 90 000, kokonaiskilometrit on nyt 272 000. Tässä ei tosin ole huomioitu matkakuluvähennyksiä, eikä ensi kuussa tulevaa taka-askelin vaihtoa ja alustaremonttia...

Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
Poissa

ViestiLähetetty: 16.03.2009 10:49 
Käyttäjän avatar

CX TRD II -87

Samoin perustein kuin aloittaja laskin juuri mutta siten että ensin jätin auton hinnan kokonaan pois ja sain hinnaksi 12 c/km.
Lopuksi laskin auton hinnan kokonaan mukaan kuluihin 2 vuoden ajalta + muut kulut niin tuli huimat 15 c/km.

Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa

ViestiLähetetty: 16.03.2009 11:43 

jjsalo kirjoitti:
Kustannukset näyttävät riippuvan eniten siitä mitä osaa ja viitsii itse tehdä. Luottokorjaamosta on apua. Luototon korjaamo ryöstää ryöstää mennen tullen sekä osien hinnassa että työssä ja siitä huolimatta tulos on mitä sattuu...

Tuo on totta. Aiempaa autoani Xsaraa (vm ´98 1.8 16v berline) taisin kahden ja puolen vuoden omistuksen aikana käyttää neljä kertaa "oikealla korjaamolla", joista kaksi käyntiä oli merkkiliikkeessä. Tuulettimen hihna vaihdettiin tutulla korjaamolla lähes ilmaiseksi. Merkkikorjaamokäynnit olivat keskuslukituksen kauko-ohjaimen uusiminen ja käsijarruvaijereiden vaihto. Ruostesuojauksen teki myös yksityinen paja. Muut kaikki korjaukset (joita ei Xsaraan tarvinnut montaa tehdä) ja huollot (öljyn vaihdot, suodattimet, nesteet...) tein itse. Xsaran kulutkin saisin ehkä laskettua, jos kuitteja alkaisin kaivelemaan, mutta uskaltaisin väittää ilman laskelmiakin, että sen omistaminen oli Xantiaa jonkin verran halvempaa, vaikka polttoainetta kuluikin enemmän ja se oli kalliimpaa (bensa). Vakuutuksetkin taisivat olla silloin kalliimmat kun oli vähemmän bonuksia ja vakuutusyhtiökin oli kalliimpi.

Poissa

ViestiLähetetty: 16.03.2009 14:22 
Käyttäjän avatar

Onko se nyt niin olennaista mitä Citroënin ylläpito maksaa. Käytettyjen autojen kohdalla se ei ole vertailukelpoista, koska siihen vaikuttaa:
- auton peruskunto
- huollon säännöllisyys ja priorisointi
- auton ikä
- ajotapa
- vuotuinen ajomäärä
- kokonais ajomäärä
- omistajan taidot ja tilat...
Jos tulos on 10-35 snt/km haarukassa, niin 20 tkm ajomaarällä se tietää 2000-7000 €, eli ero on huomattava...

BX TZi myyty patonkilaiselle
XM 2.0 Break myyty patonkilaiselle
C5 2.0 HDI Sport
Xsara 1.8 16V
Poissa

ViestiLähetetty: 16.03.2009 14:32 

Jessus... :lol: en mää vaan viitti itteeni rasittaa moisilla laskelmilla...
Jos auto miellyttää ja sillä saa hoidettua itsensä vaaditut reissut paikasta A paikkaan B, niin hyvä niin.
Mitä sitä nyt kuluja laskemaan sen kumminkin voi aina sanoa 100% varmuudella, että siihen menevät rahat ovat menetettyjä :evil: ellei satu kilometrikorvauksiin olemaan oikeutettu (kuten minä en ole).

Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa

ViestiLähetetty: 16.03.2009 15:53 

Kyllä sillä ainakin omaan talouteeni on merkitystä mitä auton ylläpito maksaa. Eikös sellainen sanonta ole olemassa, "ettei ne suuret tulot vaan pienet menot". Toisaalta taas harrastuksille (mitä autoilu suurelle osalle täällä ainakin osittain on) ei ehkä pitäisi laskea hintaa ja kuten Kami kirjoittikin, niin autoiluun tuhlattuja rahoja on turha itkeä takaisin. Itseäni kuitenkin alkoi kiinnostamaan mitä oma autoilu on tullut minulle maksamaan ja miten sitä voisi mahdollisesti edullisemmaksi muuttaa. Ainahan autoilusta on kuluja, mutta vaikea siitä olisi kokonaan luopuakaan kun kerran yksityisautoiluun on tottunut. Lisäksi toisinaan autoa jopa ihan töissä tarvitsen.

Ja jos autoilun kuluilla ei olisi mitään merkitystä, niin ostaisiko kukaan "taloudellisia" (pieniä, pienikulutuksisia, ostohinnaltaan edullisia...) autoja?

Poissa

ViestiLähetetty: 16.03.2009 16:50 

No joo... kyllä minä nykyään käyttökuluja sen verran tutkailen, että polttoaineen kulutuksen ja vakuutusmaksujen suuruuden haluan opitimoida....
Eli siksi aikanaan V6 jenkin tullessa taloon oli pakko luopua V6 XM:stä, kun ei viitsinyt alkaa kahden V6:n vakuutuksia maksamaan ja polttainekuluja. Ja tilantarpeen vuoksi jenkki isompana jäi ja XM lähti...
Ja nyt haaveilen XM farkusta dieselinä. Rahoitustarjouksenkin moiseen jo sain. Kun keksis millä hankinta menis läpi hallituksen täysistunnossa... :roll:
Työmatkaa kun mulla tulee jo vuodessa semmonen 15 000 km ja jos sitä sit sais käytettyä vielä edes puoleen perheen muista ajoista mitä tuolla jenkillä tulee palttiarallaa 30 000 km vuodessa, niin olishan tuo jo dieselveron (taimikäliekäyttövoimavero...) arvoista...

Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa

ViestiLähetetty: 16.03.2009 19:57 
Käyttäjän avatar

Kami kirjoitti:
Jos auto miellyttää ja sillä saa hoidettua itsensä vaaditut reissut paikasta A paikkaan B, niin hyvä niin...

Juuri tatä minä tarkoitin - jos auto mielyttää, niin ei kuluilla ole väliä... ;)

BX TZi myyty patonkilaiselle
XM 2.0 Break myyty patonkilaiselle
C5 2.0 HDI Sport
Xsara 1.8 16V
Poissa

ViestiLähetetty: 16.03.2009 21:34 
Käyttäjän avatar

Ehkä jonkin muun merkin foorumilla päästäisiin matematiikkaan, täällä tuntuu olevan kaikki reaalin kirjoittajia.
Pitäisi ehkä kysyä juotteko viiniä vai olutta...

Vaikeaa olisikin täsmälukuja itseltäkin saada kun itse tekee sen mitä osaa ja loputkin yrittää opetella ja osat tulee osin varaosa-autoista, osin vaihtelemalla kohtalotovereiden kanssa rahalla tai oravannahalla. Jotain uuttakin merkkiosaa josku tarviaa, ja ne etupäässä Sitroselta, kannatuksen vuoksi, jotta pysyisi olemassa. Polttoaineet kortilla, vähenee itsestään tililtä.

Huoltokuluista; renkaiden vaihto, 2 tai 3 tölkkiä, riippuu kelistä, vappuna ehkä muutakin. Pesu ja vahaus, sixpäkki jos huolella tekee. Jakohihnan vaihto, pari laatikkoa...
Niin ja ettei taas synny väärinkäsityksiä, mittayksikkö on energiajuomaa :mrgreen:

Arkikäytössä:
XM V6 A Pallas Berline -91
XM TurboD12 A Break -98
Xantia 2.0i aut Break -98
Poissa

ViestiLähetetty: 16.03.2009 21:42 

12Soupapes kirjoitti:
Niin ja ettei taas synny väärinkäsityksiä, mittayksikkö on energiajuomaa :mrgreen:

Energiaahan siitä, oluesta. Kuva

Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa

ViestiLähetetty: 16.03.2009 22:40 

Laskeskelin hdi xantian käyttökuluja. Pikkasen päälle 5 vuotta ja 200 tkm aiheutti hiukan vajaa 0,15€ kilometrille.
Arvonalenema on noin 10t€, polttoainekuluja noin 11t€, verot+vakuutukset arvioin noin 5000 €, kesäpyörät 3 sarjaa 1200 / talvipyörät 2 kertaa 500 € (toiset löytö eli vähän käytetyt), remontteihin noin 2000 euroa. Eli yhteensä noin 30 000 euroa viiteen vuoteen eli noin 500 euroa kuussa.

Tuona aikana valtio on antanut verovähennyksinä noin 2000 € / vuosi eli 10 t€ yhteensä. Tämä tiputtaa kuluja kolmanneksen. Eli kilometrikulu on valtion tuen jälkeen ollut hyvinkin tarkkaan 0,1 € / km ja 333€/kk. Lisäksi jonkinverran kilometrikorvausajoa.

Tästä eteenpäin kun tuolla matkataan niin arvonalenema alkaa olla jo merkityksetöntä eli päästään jo ilman verovähennyksiä 0,1 euron paikkeille ja verovähennyksillä 0,05 sentin lukemiin.

Eli aika edullista tämä sitikan pito on :D Ja tämän viimeisen viisi vuotta kokonaiskulut on olleet suurinpiirtein samat kuin uuden auton arvon alenema :roll:

Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa

ViestiLähetetty: 17.03.2009 01:31 
Käyttäjän avatar

12Soupapes kirjoitti:
Ehkä jonkin muun merkin foorumilla päästäisiin matematiikkaan, täällä tuntuu olevan kaikki reaalin kirjoittajia.
Pitäisi ehkä kysyä juotteko viiniä vai olutta...

Hyi hyi, älä aliarvioi sitikkaharrastajia. Kyllä täältäkin varmasti löytyy paljon muitakin pitkän matematiikkan aikoinaan kirjoittaneita, turhaa ja erittäin pahansisuista ennakkoluuloa on se, että luullaan sitikkaihmisten olevan kaikki humanisteja. :geek:

Itse en autoharrastuksen kustannuksia halua tarkemmin laskeskella, varsinkaan näillä tuloilla, mutta nopeasti laskimella näppäiltynä kilometrille on tällä tct-breakillä tullut ilman osto- ja alkukunnostuskuluja hintaa vajaat 30 senttiä. Kaikki kulut ja teoreettinen arvonnousu huomioiden noin 15 c/km.

Niin, viini on kitkerää. :mrgreen:

1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
Poissa

ViestiLähetetty: 17.03.2009 08:24 
Käyttäjän avatar

12Soupapes kirjoitti:
Matematiikan kirjoittaminen ei meinaa sitä kuitenkaan, että siitä mitään osaisi... sen verran suppea lukion matematiikka on ja silti niin kauaksi käytännöstä saatu... :? Mutta se nyt ei enää liity mitenkään citikan käyttökuluihin.

VW Passat B7
Poissa

ViestiLähetetty: 04.04.2011 23:50 

Nyt on hyvä aika päivittää kaksi vuotta vanhaa laskelmaa. Neljän vuoden aikana olen ajanut Xantia Hdi:llä mittarikilometrit ~261 000 - 348 000. Ensimmäisessä viestissä kerrotun mukaisesti laskettuna kustannukset ovat tällä hetkellä 0,24€/km sisältäen aivan kaiken mitä tähän autoon on kulunut (mm vakuutukset, verot ja polttoaineet). Ensimmäisestä viestistä poiketen olen muutanut polttoainekulujen laskua siten, että ne on laskettu 6,1l/100km keskikulutuksella ja 1,1€ litrahinnalla. Viimeksi julkaistun laskelman jälkeen auton korjauksiin ja huoltoihin on kulunut 2660,14€ lisää sisältäen mm.kahdet renkaat yhteensä 800€, katsastukset, öljyt yms. Jos jätän arvon aleneman pois laskuista (neljässä vuodessa arviolta 5000€), tulee kilometrikohtaiseksi kuluksi 0,18€.

Neljässä vuodessa tämä auto on maksanut ostokuluineen, veroineen, korjauksineen, arvon alennuksineen yms. lähes 21 000€, josta vakuutusten sekä ajoneuvo- ja käyttövoimaveron osuus on n. 4 500€! Tämän se vanhalla rottelolla ajaminen maksaa :shock: .

Ps. Hullu se on kun noita laskee :lol: .

Poissa

ViestiLähetetty: 05.04.2011 07:37 
Käyttäjän avatar

XM V6 tomaatti -90, hinta+korjaukset+huollot+vakuutukset+katsastukset+polttoaineet / 50tkm tekisi n.12,5cent/km. hinnan tai arvon alennustahan tuommoiselle ei oikein voi laskea, kun ajoneuvo itsessään oli niiin edullinen... :mrgreen:

ja jos jätetään polttoainekulut pois, niin mennään 2,5centtiä / km. eli polttiskulut on suurin osa tuon kulkineen kuluista. 8-)

varaosa-auton osien myynnistä saadut tulot on peittäneet sen hankinnan kulut. :geek:

ja jos otetaan huomioon XM:n todennäköinen arvon nousu kunnostuksen jälkeen, niin vastaavat lukemat olisi jossain 8cent/km ja 0,5cent/km. :lol: (tämä tietty jossain määrin subjektiivinen ja optimistinen näkemys.) :D

CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa

ViestiLähetetty: 06.04.2011 09:29 

Jankos kirjoitti:
Laskeskelin hdi xantian käyttökuluja. Pikkasen päälle 5 vuotta ja 200 tkm aiheutti hiukan vajaa 0,15€ kilometrille.
Arvonalenema on noin 10t€, polttoainekuluja noin 11t€, verot+vakuutukset arvioin noin 5000 €, kesäpyörät 3 sarjaa 1200 / talvipyörät 2 kertaa 500 € (toiset löytö eli vähän käytetyt), remontteihin noin 2000 euroa. Eli yhteensä noin 30 000 euroa viiteen vuoteen eli noin 500 euroa kuussa.

Tuona aikana valtio on antanut verovähennyksinä noin 2000 € / vuosi eli 10 t€ yhteensä. Tämä tiputtaa kuluja kolmanneksen. Eli kilometrikulu on valtion tuen jälkeen ollut hyvinkin tarkkaan 0,1 € / km ja 333€/kk. Lisäksi jonkinverran kilometrikorvausajoa.

Tästä eteenpäin kun tuolla matkataan niin arvonalenema alkaa olla jo merkityksetöntä eli päästään jo ilman verovähennyksiä 0,1 euron paikkeille ja verovähennyksillä 0,05 sentin lukemiin.

Eli aika edullista tämä sitikan pito on :D Ja tämän viimeisen viisi vuotta kokonaiskulut on olleet suurinpiirtein samat kuin uuden auton arvon alenema :roll:

Sinulla on samanlainen lähestymistapa autoiluun kuin minulla ja ilmeisesti ajat vuodessa saman verran kuin minulle tulee keskimäärin kilometrejä. Kun arvonalenema on merkityksetöntä niin sehän vain laskee menneiden vuosien pääomakuluja.
Minä en ole vielä laskeskellut mitä autoilu maksaa mutta arvonalenema on Xantiassani jokseenkin olematon eli siltä suunnalta tulee huikea säästö autoilun kokonaiskustannuksiin. Tosin korjauskulut ovat olleet "riittävän korkeat" mutta jospa seuraava 100 000km sujuu hieman helpomalla :roll:

Ketjun aloittajalle kiitos hyvästä ketjusta!

[*]Xantia turboD vm 97 485 000km R.I.M[*]
Xantia hdi vm 2000 243 000 km
Poissa

ViestiLähetetty: 28.09.2012 22:24 

Aloitusviestissä mainittu Hdi Xantia sai palvella perheessämme viisi vuotta kunnes viime maaliskuussa sattui työreissulta Etelä-Suomesta sopivasti matkaan vuosimallin 2003 Hdi Xsara Picasso. Xantia meni sinne missä Suomen kaikki Xantiat joskus käyvät (Pieksämäellä :lol: ).

Picasso joutuikin heti armottoman käyttökuluseurannan piiriin. Kyseessä on siis vm. 2003 2.0 Hdi Xsara Picasso, millä oli ostaessani ajettu 275 637 km. Olen nyt noin 6,5kk:n aikana ajanut autolla 20 000km. Matkamittarissa pojottaa siis jotakuinkin lukema 296 000km.

Kuten Xantiankin tapauksessa, laskelmassa on mukana hankintahintaa lukuunottamatta kaikki kulut. Mm. uusien kesärenkaiden hankinta, vakuutukset, verot, huollot, korjaukset jne. Ainoastaan polttoainekulut ovat arvioita, koska en ole kaikkia tankkauksia ylös kirjannut. Auton keskikulutus on ajossani ollut n. 5,5l/100km ja polttoaineen litrahintana laskelmassani on 1,55€/l. Polttoainetta on kulunut siis 1705€:n edestä.

Auton arvon alenemaksi olen toistaiseksi arvioinut 0€, koska Nettiauto.comissa myynnissä olevista vastaavista kieseistä pyydetään reilusti enemmän kuin mitä itse tästä maksoin.

Homman juoni lienee siis kaikille kiinnostuneille selvillä, joten tässä tulee numerot: 0,20€/km.

...ja koska taulukkolaskelmalla numeroiden pyörittely on vaivatonta, niin laskin myös kauhuskenaarion: Mikäli diesel olisi maksanut 2,0€/litra, niin polttoainekulut olisivat olleet 2200€ ja km-kustannus 0,22€/km.

Poissa

ViestiLähetetty: 28.09.2012 23:56 
Käyttäjän avatar

Katos, vastasin tähän kettinkiin vuosia sitten. Tosiaan nyt kun olen ajanut noin 34 000 km laitteella jossa on ranskalaissuvun vaakuna keulassa niin kaikkine kuluineen kilometri on nyt maksanut noin 48 c (laitehan maksoi Citikkaan verrattuna seitsemän kertaa enemmän). Ei se kyllä ole paha summa joukkoliikenteeseen nähden ja voitan sentään joka päivä kaksi tuntia aikaa.

Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa

ViestiLähetetty: 29.09.2012 14:07 

Hypoteettisena laskelmana. Jos hankin auton ja ajan sillä 4v aikana n. 80000km ja se on diesel kulutukseltaan n.6l/100km (esim C5) tulee ilman arvonalenemaa kilometrikuluiksi n.17,8cent/km ja arvioidun arvonaleneman kanssa n.30cent/km. Täheä ei ole laskettu korjauskuluja, koska olettamana on ettei uutta citikkaakaan tarvitse kuin huoltaa tuolla matkalla, koska omassa käytössäni olleita muutaman vuoden ikäisiä ei ole tarvinnut korjailla noila kilometreillä.

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 43 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava