|
Kirjoittaja |
Viesti |
hssumies
|
Viestin otsikko: Saako citikan nostettua Lähetetty: 25.05.2009 18:34 |
Viestit: 224
|
Tavallisella 2t pullotunkilla, joka nostaa noin 30 senttiä niin, että siitä voi renkaat vaihtaa. Siis bx:sän. Pitää hommata tunkki, ja iski epäilys kun se pitää nostaa siihen ylimpään asentoon renkaan vaihtoa varten.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Saako citikan nostettua Lähetetty: 25.05.2009 18:47 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
hssumies kirjoitti: Tavallisella 2t pullotunkilla, joka nostaa noin 30 senttiä niin, että siitä voi renkaat vaihtaa. Siis bx:sän. Pitää hommata tunkki, ja iski epäilys kun se pitää nostaa siihen ylimpään asentoon renkaan vaihtoa varten. Mekaaninen pullotunkkihan se BX:n oma tunkkikin on ja hyvin nousee. Ei sitä liikettä kovin montaa senttiä tarvita, kun jousitus on yläasennossa, eikä näin ollen tapahdu ulosjoustoa noston aikana.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
hssumies
|
Viestin otsikko: Re: Saako citikan nostettua Lähetetty: 25.05.2009 19:23 |
Viestit: 224
|
laakeri kirjoitti: hssumies kirjoitti: Tavallisella 2t pullotunkilla, joka nostaa noin 30 senttiä niin, että siitä voi renkaat vaihtaa. Siis bx:sän. Pitää hommata tunkki, ja iski epäilys kun se pitää nostaa siihen ylimpään asentoon renkaan vaihtoa varten. Mekaaninen pullotunkkihan se BX:n oma tunkkikin on ja hyvin nousee. Ei sitä liikettä kovin montaa senttiä tarvita, kun jousitus on yläasennossa, eikä näin ollen tapahdu ulosjoustoa noston aikana. Ok, sitten hommaan semmosen pullotunkin, ei vie paljon tilaa penkin takana bx vanissa. Takatilan pidän vapaana "isompia" kuljetuksia varten. Siistin näkonen vani sinulla. Itse ostin ysiykkösen vanin reilu viikko sitten kesä/työautoksi. Mahtuu työvälineet mukavasti taakse.
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Saako citikan nostettua Lähetetty: 25.05.2009 20:14 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Hyvä valinta. vaneja ei voi koskaan olla liikaa 
Liitteet: |

vanit.jpg [ 97.57 KiB | Katsottu 10973 kertaa ]
|
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Saako citikan nostettua Lähetetty: 25.05.2009 23:53 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
hssumies kirjoitti: hommaan semmosen pullotunkin, ei vie paljon tilaa penkin takana bx vanissa. Jos tarkoitat hydraulista pullotunkkia niin huomioi että se pitää säilyttää pystyssä tai elämänliemi valuu sieltä pois. Oma suositukseni on että haet lähimmältä BX-harrastelijalta alkuperäisen tunkin tai kaupasta jonkun saksitunkin, tässä kohdalla rautavälitys on parempi kuin mehuvälitys. 
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
12Soupapes
|
Viestin otsikko: Re: Saako citikan nostettua Lähetetty: 26.05.2009 00:43 |
Viestit: 255
|
Ja ehdoton ykkönen on Toyotan (hups, ruma sana) mekaaninen pullotunkki, semmoinen mitä oli esim maastureissa ja hiaceissa, lytyssä vaaksan mittainen ja kasvaa sitten melkein puolimetriseksi... ei valu nesteet, kevyt käyttää ja toimii maailman tappiin.
Arkikäytössä: XM V6 A Pallas Berline -91 XM TurboD12 A Break -98 Xantia 2.0i aut Break -98
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Saako citikan nostettua Lähetetty: 27.05.2009 08:53 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
"Jos tarkoitat hydraulista pullotunkkia niin huomioi että se pitää säilyttää pystyssä tai elämänliemi valuu sieltä pois."
Mihin ne valuu? Pullotunkin täyttötulppa jos vuotaa niin valuu pois mutta oikeasti säilytysasennolla ei ole mitään väliä. Ainoastaan niin voi joskus käydä että pari ekaa pumpausta lyö tyhjää kun ilma saattaa sekoilla tunkin sisällä mutta sekin ongelma katoaa muutamalla painalluksella.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
HOTO
|
Viestin otsikko: Re: Saako citikan nostettua Lähetetty: 27.05.2009 15:14 |
Viestit: 203 Paikkakunta: Kuopio
|
Itse en tuosta citikan originelli tunkista niin välitä, itse olen käyttänyt toyotan tunkkia jolla auto noussut ihan hyvin  Nykyään käytän hallitunkkia jossa oli muovipinnoitettu se pää, niin ei vaurioita autoakaan sitten ja kun se pää rupee kuluun alan liikkeestä saa uude kappaleen tilalle ostettua pientä korvausta vastaan.
Citroën BX 19 GTi 16V 1992 Citroën BX 16 TGi 1993 " keltamusta "
http://www.youtube.com/watch?v=UiCsisTDN5I ( Ei Heikkohermoisille )
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: Saako citikan nostettua Lähetetty: 27.05.2009 23:08 |
Viestit: 2201 Paikkakunta: Laukaa
|
Hydetunkki saattaa tuottaa yllätyksen talvella kun pakkasaamuna tunkin öljyt on jämähtäneet, eikä vipua heiluttamalla tapahdu mitään, jää silloin rengas vaihtamatta. Nestetunkkia ei kannata myöskään säilöä vararenkaan yhteyteen auton alle, jossa se talviaikaan on jähmettyneenä myös ajon aikana, ja sitten kun sitä tarvitaan, ei siitä ole mihinkään. Ainakin tunkkiin pitäis vaihtaa talveksi synteettiset öljyt toiminnan varmistamiseksi
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Saako citikan nostettua Lähetetty: 28.05.2009 07:30 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
eskere kirjoitti: Hydetunkki saattaa tuottaa yllätyksen talvella kun pakkasaamuna tunkin öljyt on jämähtäneet, eikä vipua heiluttamalla tapahdu mitään, jää silloin rengas vaihtamatta. Nestetunkkia ei kannata myöskään säilöä vararenkaan yhteyteen auton alle, jossa se talviaikaan on jähmettyneenä myös ajon aikana, ja sitten kun sitä tarvitaan, ei siitä ole mihinkään. Ainakin tunkkiin pitäis vaihtaa talveksi synteettiset öljyt toiminnan varmistamiseksi LHM:t?
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Saako citikan nostettua Lähetetty: 28.05.2009 16:00 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
eskere kirjoitti: Nestetunkkia ei kannata myöskään säilöä vararenkaan yhteyteen auton alle, jossa se talviaikaan on jähmettyneenä myös ajon aikana, ja sitten kun sitä tarvitaan, ei siitä ole mihinkään. Luulisi sen samalla paahtuvan kuumaksi, kun se varapyöräkin lämpenee viereisen äänenvaimentajan vaikutuksesta Muttamutta, BX:n orkkistunkki on tosiaan ihan näppärä ja hyvin on vanin kuskin penkin takana kulkenut. Mitä sitä huonompaan vaihtamaan?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Saako citikan nostettua Lähetetty: 28.05.2009 16:06 |
Viestit: 2699
|
laakeri kirjoitti: BX:n orkkistunkki on tosiaan ihan näppärä ... Just. Ei renkaanvaihtotöissä muuta kaipaa.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Saako citikan nostettua Lähetetty: 01.06.2009 09:57 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
r_a_n_u kirjoitti: laakeri kirjoitti: BX:n orkkistunkki on tosiaan ihan näppärä ... Just. Ei renkaanvaihtotöissä muuta kaipaa. Juu itseasiassa vaniin kesärenkaita pyöritellessä kaksi hallitunkkia antautui, eikä kumpikaan suostunut nostamaan riittävästi. Joutui sitten hoitamaan homman aina luotettavalla orkkiksella. Pitänee nuo isäukon hallitunkit rempata, kun ehtii... taitaa olla vaan vähän vuotoa o-renkaiden läpi ja vanhaa/vähäistä litkua sisällä.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Saako citikan nostettua Lähetetty: 01.06.2009 23:00 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Muistattehan jutut halvoista hallitunkeista.
|
|
|
|
 |
KariM
|
Viestin otsikko: Re: Saako citikan nostettua Lähetetty: 02.06.2009 09:59 |
Viestit: 150
|
Muistellaan juttuja samalla kun tyytyväisenä käytetään.
|
|
|
|
 |
hssumies
|
Viestin otsikko: Re: Saako citikan nostettua Lähetetty: 02.06.2009 15:25 |
Viestit: 224
|
Sen oma tunkki löytyikin sieltä paiseen sisältä. Sanoin yhdelle kaverille, että olen ostanut auton , hän kysyi minkälaisen, osoitin kädellä, että tuon ostin, hän sanoi siihen, ai tuon missä on tuo paise katolla.
|
|
|
|
 |
|
|