dieselflosse kirjoitti:
avbx kirjoitti:
Polttoaineveron tuotto oli 2011 2372 M€, josta summasta valtio ei varmaan hevillä luovu.
Tämähän on se ainoa fakta, joka pätee. Valtion rahan tarve on pohjaton. On aivan turha kuvitella, että jotakin elämän osa-alue kohdeltaisiin kevyemmin veroin ilman, että verotuotto korvattaisiin toisaalta. Kun sähköautoilu tai muu vastaava matalammalla veropohjalla oleva liikennöintitapa alkaa yleistyä, paineet kohdeveron asettamiselle kasvaa.
Jos ei oteta kantaa liikenneverojen yleiseen oikeutukseen, niin en näe mitään syytä, miksei sähköä tulisi verottaa samalla tavalla kuin muitakin käyttövoimia. Tilannetta voisi verrata vaikkapa dieselpolttoaineeseen ja löpöön. Dieselissä on "liikenne" veroa, mitä taas enempi lämmityskäyttöön tarkoitetussa löpössä ei ole. Samaan tapaan liikenteessä käytetylle sähkölle pitäisi kohdentaa tälläinen "liikennevero". Siis jos pelataan niillä säännöillä, mitkä nyt ovat voimassa.
"Liikenneveron" tasosta voi sitten olla montaa mieltä. Oma keskustelun aiheensa on myös se, että pitääkö kulutusta ohjailla jononkin suuntaan, esim. kohti sähköä, antamalla hetkellistä veroetua. Kuluttajan kannalta on hankalaa, jos kovin usein vaihdellaan etujen/rangaistusten kohdetta.
Valtio muodostuu kansalaisista. Siis meidän kaikkien rahan tarve on pohjaton. Kun moittii valtiota, moittii jokainen samalla itseään. Mitä enemmän jokainen vaatii itselleen etuisuuksia ja niitä toisillemme jaamme, sen suurempi on valtion tai kunnan rahan tarve ja millä muulla se katetaan kuin verotuksella.
Verotuksen painopisteet muuttuvat vallalla olevien ajatusten edellyttämiin kohteisiin. Nyt Suomea ollaan tekemässä maailman vihreimmäksi valtioksi ja se tietenkin maksaa. Energian kulutus ja sen käyttökohteet ovat keskeisenä tässä "luomistyössä." Sähkö on siitä mukava energia, että jos sitä käyttää lämmitykseen on sen hiilijalanjälki kammottava, pahempi kuin fossiilisten polttoaineiden. Autossa taas sama sähö pienentää hiilijalanjälkeä, ainakin jonkin aikaa, kuten sähkö rakennusten lämmittämisessä vielä kymmenen vuotta sitten.
Se on lähes varmaa, että yhteiskunnan rahan tarve ei tule vähenemään, jos vähänkin on kuunnellut viimeaikaisia rahanjakolupauksia - niitä "ilmaisia" palveluja. Joten kyllä sähköautoille vero tulee kunhan niiden käyttäminen ja hiilijalanjälki lisääntyy.