Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Ohjaustehostin tms. temppuilee XM Y4
ViestiLähetetty: 07.10.2012 01:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 113

Profiili WWW
Nyt askarruttaa sellainen homma, että XM -97 kadotti ohjaustehostuksen kaupunkiajossa n. 10 sekunniksi ja sen jälkeen tehostus palasi. Saman päivän aikana n. 50 km ajon jälkeen ei temppua uusinut. Tänään sitten ajelin menemään ja stop-valo välissä vilkutteli mutta nopeasti sammui pois. Alkoi hiukan epäilyttämään että nyt on kyllä jokin vialla. Kotosalla auto oli parkissa tunteroisen verran ja perkules, mehutippoja löytyi alta. Etsin vuotokohtaa ja ilmeisesti se on ohjausventtiili, eli siitä rattinivelen alapuolelta näyttäisi mehua vuotavan. Uskaltaako tuolla nyt ajaa laisinkaan? Tuo ohjausventtiili pitää kumminkin vaihtaa. Ei vaikuttaisi olevan kovin haasteellinen vaihdettava?



C5 Break 2.0 VTR 2006 "Sepi" | XM 2.0i SX 1997 In Memoriam 'Madame X', | CX TRD Turbo 2 1988 In Memoriam.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ohjaustehostin tms. temppuilee XM Y4
ViestiLähetetty: 07.10.2012 12:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Minulla on myös ohjaustehostimen venttiiliosa vaihdettu. Minulla oli purkuosa etukäteen hommattu, ja tiivistesarja. Ensimmäisen tiivistesarjan onnistuin pilaamaan, koska tiivisteitä joutuu venyttämään saadakseen ne uriin. Ja nehän eivät haluakkaan palautua entiseen mittaan. Toisen tiivisteenvaihdon jälkeen tein ohuesta muovista (viinerien myyntipakkaus) kaksinkertaisen vaipan ja letkukiristäjät tiivisterenkaiden kohdalle. Yön yli oltuaan puristuksessa ja spray-vaseliinin avustuksella tuo kara sujahti paikoilleen.

Irroitus atosta onnistuu, kun poistaa keskivaraajapallon. Myös polkimien yläpuolelta täytyy rattiakselista avata lukitusruuvi, samoin ohjausventtiilin yläpäästä m8 pultti joko ylä tai alakautta. Putket irti, 2 kuusiokoloruuvia 6 mm avaimella auki, ja pieni kopautus ylöspäin, niin venttiili on irti.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ohjaustehostin tms. temppuilee XM Y4
ViestiLähetetty: 07.10.2012 16:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Lisätään tuohon vielä, että kätevä mies tekee sen muutamassa tunnissa. Lyhytvartinen 12 mm kiintoavain helpottaa ahtaissa paikoissa putkien irroitusta. Minä jouduin turvautumaan kokenemman apuun. Osin siksikin, että samalla vaihdettiin koko hammastanko ohjaustehostimineen. Nyt on pitkästä aikaa tilanne, että autoni ei tiputa hydeä lainkaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ohjaustehostin tms. temppuilee XM Y4
ViestiLähetetty: 07.10.2012 21:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 113

Profiili WWW
Tattista, näyttää siltä että ei ihan mahdoton homma ole. Mutta onpa aika arvokas kumminkin tuo venttiili Sitrosella. Vanhasta saa toki 50 hyvitystä. Ihmetyttää vielä se, että miten tuo tehostimen hetkellinen pois pelistä putoaminen liittyy tuohon vuotoon? Olen jonkin verran ajellut menemään ja tehostin pelaa ihan normaalisti.



C5 Break 2.0 VTR 2006 "Sepi" | XM 2.0i SX 1997 In Memoriam 'Madame X', | CX TRD Turbo 2 1988 In Memoriam.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ohjaustehostin tms. temppuilee XM Y4
ViestiLähetetty: 07.10.2012 21:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
pascal kirjoitti:
Ihmetyttää vielä se, että miten tuo tehostimen hetkellinen pois pelistä putoaminen liittyy tuohon vuotoon? Olen jonkin verran ajellut menemään ja tehostin pelaa ihan normaalisti.
Onkos siellä vuodon jäljiltä nestettä riittävästi? Jos pinta on liian alhaalla, niin voihan se tehostimen toimintaa haitata.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ohjaustehostin tms. temppuilee XM Y4
ViestiLähetetty: 07.10.2012 22:07 

Viestit: 568
Paikkakunta: Akaa
Tällainen linkki löytyi jostain kätköistäni noiden tiivisteiden vaihtoon:
http://www.mars.dti.ne.jp/~ynar/bxorg_archives/m23/m23e.html



.~___~.
{[___]}
{°/^\°}
{/_^_\}

"Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli.
HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ohjaustehostin tms. temppuilee XM Y4
ViestiLähetetty: 08.10.2012 00:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 113

Profiili WWW
laakeri kirjoitti:
pascal kirjoitti:
Ihmetyttää vielä se, että miten tuo tehostimen hetkellinen pois pelistä putoaminen liittyy tuohon vuotoon? Olen jonkin verran ajellut menemään ja tehostin pelaa ihan normaalisti.
Onkos siellä vuodon jäljiltä nestettä riittävästi? Jos pinta on liian alhaalla, niin voihan se tehostimen toimintaa haitata.


No tällä hetkellä alkaa olemaan sen verran vähissä että huomenna pitää mennä lehmäkaupoille. Parisen päivää sitten oli vielä hyväksyttävillä rajoilla, oli myös siis silloin kun tuo tehostimen hetkellinen nikottelu tapahtui. Tuon vuodon alkamisesta minulla ei ole tarkkaa tietoa, märältä parkkipaikalta ei oikein helpolla noita lätäköitä spottaa. :/

Eka hydevuoto tässä autossa. Tuskin viimeinen. :D



C5 Break 2.0 VTR 2006 "Sepi" | XM 2.0i SX 1997 In Memoriam 'Madame X', | CX TRD Turbo 2 1988 In Memoriam.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ohjaustehostin tms. temppuilee XM Y4
ViestiLähetetty: 08.10.2012 00:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 113

Profiili WWW
aaltopelti_fun kirjoitti:
Tällainen linkki löytyi jostain kätköistäni noiden tiivisteiden vaihtoon:
http://www.mars.dti.ne.jp/~ynar/bxorg_archives/m23/m23e.html


Kiitokset!



C5 Break 2.0 VTR 2006 "Sepi" | XM 2.0i SX 1997 In Memoriam 'Madame X', | CX TRD Turbo 2 1988 In Memoriam.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ohjaustehostin tms. temppuilee XM Y4
ViestiLähetetty: 08.10.2012 12:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 113

Profiili WWW
Alkaa tuo tiivisteidenvaihto vaikuttamaan houkuttelevalta ratkaisulta koko venttiilin vaihdon sijaan. Mietin tuossa notta kun noita uusia tiivisteitä tuohon mallailee paikoilleen, helpottaako tiivisteiden lämmittäminen paikoilleen asettelua vai meneekö tiivisteet siitä huonoksi?



C5 Break 2.0 VTR 2006 "Sepi" | XM 2.0i SX 1997 In Memoriam 'Madame X', | CX TRD Turbo 2 1988 In Memoriam.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ohjaustehostin tms. temppuilee XM Y4
ViestiLähetetty: 08.10.2012 20:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Tiivistesarja Auto-Artikkelista oli muistaakseni 35€. Itse sain ohjeen lämmittää tiivisteet kuumassa vedessä. Keitin tohottimella pientä vesitilkkaa ananaspurkissa, ja siitä heti vääntämään tiivisterenkaita uriinsa. Taitavat olla teflon-tiivisteet, ei ainakaan hyvinvenyvää kumia. Ja suurempi vaiva on saada ne kutistumaan takaisin oikeaan mittaan. Luonnollisesti myös mukana tulevat stefat täytyy vaihtaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ohjaustehostin tms. temppuilee XM Y4
ViestiLähetetty: 09.10.2012 12:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
XM-Hannu kirjoitti:
Itse sain ohjeen lämmittää tiivisteet kuumassa vedessä. Keitin tohottimella pientä vesitilkkaa ananaspurkissa, ja siitä heti vääntämään tiivisterenkaita uriinsa. Taitavat olla teflon-tiivisteet, ei ainakaan hyvinvenyvää kumia. Ja suurempi vaiva on saada ne kutistumaan takaisin oikeaan mittaan.
Kyllä ainakin Xantiassa venyvät paikoilleen ilman lämmittelyäkin, mutta tuo kutistaminen onkin se hankalampi homma.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ohjaustehostin tms. temppuilee XM Y4
ViestiLähetetty: 09.10.2012 22:43 

Viestit: 115
pascal kirjoitti:
laakeri kirjoitti:
pascal kirjoitti:
Ihmetyttää vielä se, että miten tuo tehostimen hetkellinen pois pelistä putoaminen liittyy tuohon vuotoon? Olen jonkin verran ajellut menemään ja tehostin pelaa ihan normaalisti.
Onkos siellä vuodon jäljiltä nestettä riittävästi? Jos pinta on liian alhaalla, niin voihan se tehostimen toimintaa haitata.


No tällä hetkellä alkaa olemaan sen verran vähissä että huomenna pitää mennä lehmäkaupoille. Parisen päivää sitten oli vielä hyväksyttävillä rajoilla, oli myös siis silloin kun tuo tehostimen hetkellinen nikottelu tapahtui. Tuon vuodon alkamisesta minulla ei ole tarkkaa tietoa, märältä parkkipaikalta ei oikein helpolla noita lätäköitä spottaa. :/

Eka hydevuoto tässä autossa. Tuskin viimeinen. :D


Hieno juttu että lisäät LHMää etkä dieseliä kuten esim pallodiootti suosittelee. Uusi osa paikalleen ja jatkossa normaalit LHM vaihdot. Oma bexi vilautti merkkivaloa etupallojen vaihdon jälkeen 3 viikkoa sitten, pari desiä LHMää, motonetistä 7e/litra ja kaikki OK. Oma XM 21TD aikoinaan oli huollettu käyttöohjekirjan mukaan eikä mitään vuotoja ja kaikki toimi OK välillä 200tkm-300tkm. Sinunkin auto toimii tehostinrempan jälkeen vuosia OK.
Kokemuksesta sanon että XM on ajettavuudeltaan hyvien DS/CXien tasoa...ikävää jos tässäkin asiassa pallodiootti kaivaa herneitä nenästään.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ohjaustehostin tms. temppuilee XM Y4
ViestiLähetetty: 10.10.2012 10:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 113

Profiili WWW
ihmekiitäjä 4 kirjoitti:
Hieno juttu että lisäät LHMää etkä dieseliä kuten esim pallodiootti suosittelee. Uusi osa paikalleen ja jatkossa normaalit LHM vaihdot. Oma bexi vilautti merkkivaloa etupallojen vaihdon jälkeen 3 viikkoa sitten, pari desiä LHMää, motonetistä 7e/litra ja kaikki OK. Oma XM 21TD aikoinaan oli huollettu käyttöohjekirjan mukaan eikä mitään vuotoja ja kaikki toimi OK välillä 200tkm-300tkm. Sinunkin auto toimii tehostinrempan jälkeen vuosia OK.
Kokemuksesta sanon että XM on ajettavuudeltaan hyvien DS/CXien tasoa...ikävää jos tässäkin asiassa pallodiootti kaivaa herneitä nenästään.


Niin, voihan sinne sitä kiisseliäkin kaataa, mutta eikös kiisseli ole ohkaisempaa kuin LHM, ja sehän tarkoittanee sitä, että vuotaakin paremmin? :D LHM:t on vaihdettu tähän autoon ylinormaalisti, vuoden välein. Omasta kokemuksesta voin sanoa että kyllä CX:n ajosta diggailin enemmän kuin XM:n, mutta on se XM:kin kyllä erittäin nami.

En kyllä ymmärrä miten palloidiootti liittyy tähän säikeeseen? Nyt täytyy kyllä sanoa, että vähän joltain vinoilulta vaikuttaa... Eii hyvä homma. Tsot tsot.



C5 Break 2.0 VTR 2006 "Sepi" | XM 2.0i SX 1997 In Memoriam 'Madame X', | CX TRD Turbo 2 1988 In Memoriam.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ohjaustehostin tms. temppuilee XM Y4
ViestiLähetetty: 12.10.2012 20:33 

Viestit: 115
pascal kirjoitti:
ihmekiitäjä 4 kirjoitti:
Hieno juttu että lisäät LHMää etkä dieseliä kuten esim pallodiootti suosittelee. Uusi osa paikalleen ja jatkossa normaalit LHM vaihdot. Oma bexi vilautti merkkivaloa etupallojen vaihdon jälkeen 3 viikkoa sitten, pari desiä LHMää, motonetistä 7e/litra ja kaikki OK. Oma XM 21TD aikoinaan oli huollettu käyttöohjekirjan mukaan eikä mitään vuotoja ja kaikki toimi OK välillä 200tkm-300tkm. Sinunkin auto toimii tehostinrempan jälkeen vuosia OK.
Kokemuksesta sanon että XM on ajettavuudeltaan hyvien DS/CXien tasoa...ikävää jos tässäkin asiassa pallodiootti kaivaa herneitä nenästään.


Niin, voihan sinne sitä kiisseliäkin kaataa, mutta eikös kiisseli ole ohkaisempaa kuin LHM, ja sehän tarkoittanee sitä, että vuotaakin paremmin? :D LHM:t on vaihdettu tähän autoon ylinormaalisti, vuoden välein. Omasta kokemuksesta voin sanoa että kyllä CX:n ajosta diggailin enemmän kuin XM:n, mutta on se XM:kin kyllä erittäin nami.

En kyllä ymmärrä miten palloidiootti liittyy tähän säikeeseen? Nyt täytyy kyllä sanoa, että vähän joltain vinoilulta vaikuttaa... Eii hyvä homma. Tsot tsot.


Pallon viesti 27/9/2012...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ohjaustehostin tms. temppuilee XM Y4
ViestiLähetetty: 16.10.2012 14:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 113

Profiili WWW
No nyt on tiivisterenkaat vaihdettu ja kutistumassa. Venttiilin irrotus ei sinällään ollut mikään vaikea operaatio, kunhan oikeat työskentelyasennot löytyivät. Ehkä ensi kerralla moiseen ryhtyessäni käyn jonkin jooga-kurssin. :D



C5 Break 2.0 VTR 2006 "Sepi" | XM 2.0i SX 1997 In Memoriam 'Madame X', | CX TRD Turbo 2 1988 In Memoriam.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ohjaustehostin tms. temppuilee XM Y4
ViestiLähetetty: 18.10.2012 11:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 113

Profiili WWW
Venttiili asentui takaisin paikoilleen ehjättynä, eikä ainakaan vielä tippoja ole ilmestynyt koeajojen jälkeen. :) Kiitoksia kaikille ohjeistuksesta, hyvin onnistui. Kutistuksen tein siten, että kietaisin läpinäkyvää teippiä rinkuloiden kohdille pari kierrosta jotta istuvat urassa hyvin ja tärpättipullon kyljestä leikkasin sopivan kokoisen palan jonka kietaisin akselin ympärille. Sitten rinkuloiden kohdalle nippusiteet ja paketti pakastimeen yön ajaksi. Aamulla löhmin kanssa sujautin karan takaisin paikoilleen ja piru, hyvinhän se meni.

Rahaa säästyi, aikaa ei. Onneksi se ei haittaa. Opin taas jotain uutta. Seuraavalla kerralla koko operaatio on huomattavasti nopeampi kun ei tarvitse ihmetellä niin paljon.



C5 Break 2.0 VTR 2006 "Sepi" | XM 2.0i SX 1997 In Memoriam 'Madame X', | CX TRD Turbo 2 1988 In Memoriam.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: