Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Eu-valokytkennät ja peräkärry
ViestiLähetetty: 23.10.2012 17:47 

Viestit: 2000
Paikkakunta: JKL
Nyt kun on noita takavalottomia EU-valoasetusten mukaisia autoja. Ja edessäkin palaa vain ledit tai muut tuikut. Kysymys kuuluukin: entä peräkärryä vedettäessä? Saako peräkärry(kin) olla ilman takavaloja? Ihan just tuli mieleen että eipä tullut edes vilkaistua, palaako omassa kärryssä takavalot kun auton valot on päivänvalo-asennossa :shock: Äkkiä kuvittelisi, että kärryssä palaisi samalla tavalla kuin autossa takavalot. Tai sitten ei :?



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eu-valokytkennät ja peräkärry
ViestiLähetetty: 23.10.2012 17:58 

Viestit: 228
Paikkakunta: Lahti
Valokytkimestä seisontavalot päälle niin palaa perävaunussakiin valot ja autossa myös huomiovalot, mikäli sellaiset on.



vv. 1968-1983 omistanut 8 rättäriä ja 1 GSA
2 Xsara farkkua
2 Xsara Picasso 1,6i 16v -07
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eu-valokytkennät ja peräkärry
ViestiLähetetty: 23.10.2012 21:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Ei tarvi perävaunussakaan palaa, kunhan on päivänvaloa tarpeeksi. Eikä pala, jollei vetoautossakaan.
Ja laittamalla parkit vetoautossa päälle sammuttaa nykyisin uusissa autoissa huomiovalot, eli ainakin se tapa, jota ei saa käyttää, parkeillahan ei saa ajella.
Siis ajovalot päälle vetoautosta, jos haluaa näkyä. Näkemiseenhän ne kytketään aina päälle.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eu-valokytkennät ja peräkärry
ViestiLähetetty: 23.10.2012 21:49 

Viestit: 228
Paikkakunta: Lahti
Kaikillahan ei ole uutta autoa mutta huomiovalot voi olla vanhemmassakin ajokissa ja huomiovalot saavat palaa seisontavalojen kanssa yhtäaikaa.



vv. 1968-1983 omistanut 8 rättäriä ja 1 GSA
2 Xsara farkkua
2 Xsara Picasso 1,6i 16v -07
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eu-valokytkennät ja peräkärry
ViestiLähetetty: 24.10.2012 06:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Vanhemmissa saa, ja yleensä palaakin, mutta eipä paljoa vaikuta tuohon aloittajan asiaan.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eu-valokytkennät ja peräkärry
ViestiLähetetty: 24.10.2012 08:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Saa uudemmissakin palaa ns. päivävalot parkkien kanssa samaan aikaan. EU:han sen kielsi, mutta Suomeen ollaan saatu poikkeus tähänkin lakiin mitä ilmeisemmin sen takia, kun saksalaisissa laatuautoissa ei näytä olevan hämäräkytkimellä varustettua valoautomatiikkaa. Ainoastaan ajovalojen kanssa ei saa palaa päivävalot.

Joskaan en sitten ymmärrä, että miksi esim. Audeissa palaa ledit ja ksenonit yhtaikaa... Kumoutuuko tuo edellinen sääntö, jos ne ovat samassa umpiossa?



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eu-valokytkennät ja peräkärry
ViestiLähetetty: 24.10.2012 10:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Ne huomiovalot himmenee parkeiksi kun ajovalot ovat päällä, eikä ole enää vain Audeissa, vaan yleistyy koko ajan. Audissa humarit himmenee parkeiksi myös vilkun kanssa, eli vilkku näkyy paremmin kun ledit ei loista täysillä.
Ja humarit ei saa myöskään palaa sumuvalojen kanssa samaan aikaan.

Ja otetaas vielä uusiksi nuo parkit.

Vanha kansallinen hyväksyntä "ajalta talmulaiset": humareiden kanssa pitää palaa vähintään takavalot, yleensä tosin kytkennän helppouden takia humareiden kanssa palaa kaikki parkit. Voimassa ja näin ollen siis sallittu vieläkin, jollei ole hyvin uusi auto.

7.2.2011 jälkeen uusissa autoissa pitää olla huomiovalot. Tässä vaiheessa ne sallittiin palavaksi takavalojen/parkkien kanssa TAI ilman, mutta vasta kun aiheesta käytiin juupas/eipäs-kädenvääntö. Joku EU'ssa unohti nimittäin tuon Pohjoismaiden wanhan, vieläkin voimassa olevan kytkennän.
Huomautus 1: "Uusissa autoissa" on monimutkainen käsite, johon kuuluu mm tyyppihyväksynnän ajankohta yms tavaraa rivitolkulla.
Huomautus 2: Viitteinä 2008/89/EG ja 76/756/EWG ja UN/ECE-säädös Nr. 48

Tuo on kuitenkin vasta välivaihe, eli tuo kirjoittamani "pakollinen takavaloton kytkentä uusissa" on kolmas vaihe, jonka pitäisi olla aivan näihin aikoihin tulossa voimaan. Nyt autovalmistajilla on ollut riittävä aika sopeuttaa mallistonsa. Jo tuon kakkosvaiheen kanssa oli nimittäin ongelmia, uusi facelift ei sitten ollutkaan kaikille ok :D



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: