Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 2/3 [ 73 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Mikä on realistinen tuntihinta jonka maksaisit?
ViestiLähetetty: 27.10.2012 09:34 
Käyttäjän avatar

Cikatti kirjoitti:
Mikä mahtaa olla arvon raadin mielestä sopiva hinta jonka olis valmis maksamaan osaavan pajan työstä per tunti?

Minkäs niminen Citikka-garage on tulossa? :P

2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa

ViestiLähetetty: 27.10.2012 09:38 

Kyllähän tuo 'maksimi' tuntihinta on ihan yhtä venyvä käsite kuin bensanhinnan 'kipuraja'. Kummatkin nousee kokoajan. Kyllä noiden 'halpis' pajojenkin tuntihinnat on vähitellen nousseet.

Itse olen yrittänyt suurimman osan tehdä itse ja harrasteautossa teenkin kaikki itse, mutta arkiautossa olen isommat (kytkimen vaihdon, nokkahihnanvaihdon etc.) teettänyt ulkopuolisella. Nokkahihnan nyt olisi vielä itse ehkä vaihtanut, mutta tuohon Xsaraan löytyy niin heikosti korjaamokirjallisuutta etten viitsinyt alkaa harjoittelemaan, kun piti saada auto ajoonkin joskus.

Poissa

ViestiLähetetty: 27.10.2012 11:52 
Käyttäjän avatar

2cvkimmo kirjoitti:
Cikatti kirjoitti:
Mikä mahtaa olla arvon raadin mielestä sopiva hinta jonka olis valmis maksamaan osaavan pajan työstä per tunti?

Minkäs niminen Citikka-garage on tulossa? :P

Hehe, eihän sitä voi tietää jos nämä päivätyöt alkavat tosissaan tympimään, tai mitkä päivätyöt, olen aina töissä, vieraalla. Tosiasia lähes on että pk-seudulla korjaamo alkaa käydä kalliiksi jos joutuu ottamaan työntekijän itsensä lisäksi. Yksi työntekijä kun maksa melkein 4000 euroa kuussa. Se on hassu dilemma, yksin kannattava mutta töitä olisi liikaa ja kaksin tehtynä taas lisää huolia valtavasti varsin kun ihan oikeaa osaavaa asentajaa ei käytännössä löydy mistään.

Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa

ViestiLähetetty: 27.10.2012 12:26 

^ "Se on hassu dilemma, yksin kannattava mutta töitä olisi liikaa"
Ei ongelma ollenkaan! Tekisit juuri sen verran kuin ehtisit ja viitsisit, ja olisi mahdollisuus valita mitä otat vastaan ja mistä kieltäydyt kiireeseen vedoten.

Poissa

ViestiLähetetty: 27.10.2012 12:29 
Käyttäjän avatar

Profiili ICQ
Tuossa kieltäytymisessä on yksi ongelma. Kohta lähitienoo ajattelee, ei se viitti tehdä ja menee muualle. Näin se vaan menee.
Tosiaan tuo työntekijän löytyminen ja sen aiheuttamat kustannukset nyky Suomessa on todellinen ongelma. Good men are hard to find ja sitä rataa...

Poissa

ViestiLähetetty: 27.10.2012 13:00 
Käyttäjän avatar

Lemon kirjoitti:
Ei ongelma ollenkaan! Tekisit juuri sen verran kuin ehtisit ja viitsisit, ja olisi mahdollisuus valita mitä otat vastaan ja mistä kieltäydyt kiireeseen vedoten.

Voi olla että mun käsitys maailmasta on hieman värittynyt, mutta vaikuttaa siltä, että julkisen puolen työntekijöillä on juuri tuollainen tavoite ja osa on sen saavuttanutkin. :twisted:

Jos toimintaan tarvitsee tiloja, tarvikkeita tai merkittävän määrän työvälineitä, niistä aiheutuvat kulut ovat yleensä melko riippumattomia työtuntien määrästä. Jossain on raja jonka yli on laskutettavien työtuntien noustava, että jäisi edes jotain käteen.

Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa

ViestiLähetetty: 27.10.2012 16:32 
Käyttäjän avatar

Les Excentriques kirjoitti:
Voi olla että mun käsitys maailmasta on hieman värittynyt, mutta vaikuttaa siltä, että julkisen puolen työntekijöillä on juuri tuollainen tavoite ja osa on sen saavuttanutkin. :twisted:

...kävi myös mielessä... :P

Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
Poissa

ViestiLähetetty: 27.10.2012 16:46 

Tässä taannoin eräs tuttava haki auton Saksasta. Mukana oli iso nivaska korjaamolaskuja, joita
yritin suomentaa. Sikäläisissä VAG-korjaamoissa oli työn osuus laskutettu minuuttitaksalla.
En tiedä onko Suomessa sama käytäntö. Rohkenen epäillä, taitaa 30min. olla minimiveloitus.

Poissa

ViestiLähetetty: 27.10.2012 17:52 

Jos toimintaan tarvitsee tiloja, tarvikkeita tai merkittävän määrän työvälineitä, niistä aiheutuvat kulut ovat yleensä melko riippumattomia työtuntien määrästä. Jossain on raja jonka yli on laskutettavien työtuntien noustava, että jäisi edes jotain käteen.

Olet kyllä osittain oikeassa, harmi kyllä. Osa julkisella(kin) puolella toimii juuri noin, mutta ei sitä sentään voi yleistää. Eiköhän kyse ole kuitenkin enemmän henkilön luonteesta, työmoraalista, palveluhalukkuudesta ja muista vastaavista seikoista.

Ainakin Citroën-korjaamo Ritiko pystyy valitsemaan asiakkaansa. Beksejä siellä ei korjata lainkaan ja Zeksitkin on siinä rajalla. Hintaa kysyessä arvio oli niin suuri, että sillä korjaamo varmistui ettei tarvi ottaa ZX:ää työn alle, varsinkin kun hinta vielä kasvoi puhelun aikana. Uudemmat Citikat kyllä kelpaavat sinne. Mun käsittääkseni asiakkaita kuitenkin riittää siellä, ja olen kuullut pääasiassa tyytyväisiä mielipiteitä ko korjaamosta. Kyllä asiakkaita ja töitä siis voi valita!

Poissa

ViestiLähetetty: 27.10.2012 18:33 
Käyttäjän avatar

Siis toi minun noin 4000 eur per/kk/työntekijä ei riitä. Kyllä taitavalle asentajalle pitää maksaa kunnolla jotta se viihtyy ja palkkakulut ovat 1,75 kertaa kk-liksa. Eli kyllä kokeneen asentajan liksa pyörii esim Vantaalla tuossa 2800 hujakoilla ihan helposti eli että 5000 euroa pitää tulla sisään kuussa fyffeä että homma pyörii vain vähän negatiivisena. Kyllä tuolla Kuussa pärjää mutta ei Maassa.... Eli työntekijä maksaa 5000 ja siinä ei ole vielä edes paikan vuokraa huomioita. Eli kyllä se yksin yrittämiseksi helposti menis.

Poissa

ViestiLähetetty: 27.10.2012 19:24 
Käyttäjän avatar

Cikatti on tosiaan perillä yrittämisen riemuista. Yhden miehen firmana pärjää,jotta pystyy pitämään työntekijää niin hommien on todellakin luistettava ja rahaa tultava sisään.Hyvin suomi mahdollistaa yrittämisen suomessa ja sitten vielä ihmetellään kun työpaikat katoaa ulkomaille.

Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa

ViestiLähetetty: 27.10.2012 20:14 

Mulle ei ole realistista maksaa minkäänlaista tuntihintaa näinä aikoina.... :? :?

Poissa

ViestiLähetetty: 27.10.2012 20:23 

xanpoke kirjoitti:
Tässä taannoin eräs tuttava haki auton Saksasta. Mukana oli iso nivaska korjaamolaskuja, joita
yritin suomentaa. Sikäläisissä VAG-korjaamoissa oli työn osuus laskutettu minuuttitaksalla.
En tiedä onko Suomessa sama käytäntö. Rohkenen epäillä, taitaa 30min. olla minimiveloitus.

Olen kyllä maksanut Suomessa minuuttihinnoittelun perusteella. Hyvä vaihtoehto pienissä töissä.

Poissa

ViestiLähetetty: 27.10.2012 20:34 
Käyttäjän avatar

black_van kirjoitti:
Hyvin suomi mahdollistaa yrittämisen suomessa ja sitten vielä ihmetellään kun työpaikat katoaa ulkomaille.

Yrittäjän ja työntekijän väliltä puuttuu vaihtoehto. Tai onhan sellainen oikeastaan olemassa: vuokratyöntekijä.
En ole koskaan ymmärtänyt työnantajan ja työntekijän vastakkainasettelua, toisaalta vielä vähemmän niitä ihmisiä, jotka vailla henkilökohtaista etua kohtelevat alaisiaan tai "yhteistyössä" toimivia pienempiä yrityksiä huonosti.

Puolueet ovat lähinnä profiloituneet yhteisen edun ajamisen sijaan oman äänestäjäsegmenttinsä etujen valvojiksi: Verot muiden maksettaviksi.

Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa

ViestiLähetetty: 27.10.2012 20:37 
Käyttäjän avatar

2cvkimmo kirjoitti:

...kävi myös mielessä... :P

Kumpi:
Mun värittynyt maailmankuva vai julkisen puolen asenne? :lol:

Poissa

ViestiLähetetty: 27.10.2012 20:44 
Käyttäjän avatar

Lemon kirjoitti:
xanpoke kirjoitti:

Olen kyllä maksanut Suomessa minuuttihinnoittelun perusteella. Hyvä vaihtoehto pienissä töissä.

Luultavasti aika moni on maksanut myös pikkuhommassa asentajan kahvitauosta, ruokatunnista tai puhelinkeskusteluista kavereiden kanssa. Puhumattakaan muista mahdollisista tai oikeammin todennäköisistä aktiviteeteista. :roll:

Poissa

ViestiLähetetty: 27.10.2012 20:52 
Käyttäjän avatar

Kumpi: Mun värittynyt maailmankuva vai julkisen puolen asenne? :lol:

...no se asenne... ;)

Poissa

ViestiLähetetty: 27.10.2012 20:56 
Käyttäjän avatar

Noin 70e/h lienee jo minimihinta, jos meinaa pärjätä? alle 50e/h korjaamot arveluttaa, mahtaako olla kaikki ihan laillista? Yksityisyrittäjänä ehkä pärjää?

Poissa

ViestiLähetetty: 27.10.2012 21:04 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Croisette kirjoitti:
Noin 70e/h lienee jo minimihinta, jos meinaa pärjätä? alle 50e/h korjaamot arveluttaa, mahtaako olla kaikki ihan laillista? Yksityisyrittäjänä ehkä pärjää?

Tätä samaa meinasin sanoa. Meillä 82e/h. Joka on muihin merkkikorjaamoihin n. 20% halvempi, niin ja meiltä saa harrastajat/foorumilaiset alennusta!

Poissa

ViestiLähetetty: 27.10.2012 21:15 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
black_van kirjoitti:
Se hinnoittelu täällä on tosiaankin ihan eri kuin siellä. Joskus tiedustelin sitroselta että jos olisin vienyt auton heille niin tuntiveloitus olisi ollut 50e/h,tosin olivat juuri lopettelemassa korjaamotoimintaa tai ainakin koko sakki saikulla. Vastaava paikka täällä on Vantaan Autokorjaamo,siellä mielestäni tuntiveloitus yli 70e/h. Alueelliset erot ovat valtavat. Ja tietysti se luotto laatuun ja jälkeen on myöskin tärkeää myös minulle. Eikä se nimeltä mainitsematon pohjalainen korjaamokaan mitä olen lukenut ihan ilmainen ole,vaikka kyseessä pieni paikkakunta.

Kenestähän mahdatte puhua? Meidän veloitus alle 2000 mallisissa on 70e/h. Ja harrastelijat saa alennustakin.. 8-)

Poissa

ViestiLähetetty: 27.10.2012 21:17 
Käyttäjän avatar

Yrittäminen on kyllä kallista, sen on huomannut jo tuon oman toiminimenkin kanssa... Mulla oli täällä muuten taannoin kuitti Eestin Citrol-firmasta jossa oli vaihdetty XM V 6 kytkin. Osineen noin 600 euroa noin vuonna 2006 :shock:
Eestikin on jo kutsestanissa.... Tutulla on firma siellä eli painotalo. Painajan palkka siellä oli reilu vuosi sitten 800 eur mutta euron myötä hän joutui nostamaan liksoja 400 euroa koska jengi alkoi olla köyhää kuin rotat aavikolla.

Mutta tuo korjaamohinta oli hämmentävä Tallinnassa, työtunti oli noin 20 euroa tuolloin 2006. Suomessa tosiaan tuo 50 jöröä alkaa arvelluttaa laillisuudellaan.

Ai niin, jossain vaikka Porissa (asumiskulut puolet pk-seutua halvemmat) vois pitää korjaamoa 50 kympin tuntihintaan mutta ei pk-seudulla.

Poissa

ViestiLähetetty: 27.10.2012 21:27 
Käyttäjän avatar

Sitikkapuoskari kirjoitti:
Kenestähän mahdatte puhua? Meidän veloitus alle 2000 mallisissa on 70e/h. Ja harrastelijat saa alennustakin.. 8-)

Juurikin samasta paikasta oli puhe. Kun kyseessä on asiansa osaava korjaamo niin ei tuo 70e eikä 82e ole mikään ylihintainen.
Uudempiin laitteisiin tarvii jos minkälaista erikoistyökalua/ohjelmistoa ja hankintoja ne on jotka maksaa.
Perhepiirissä on tällä hetkellä 4 aktiivista yritystä,kaksi vanhemmilla,yksi eukolla ja yksi appivanhemmilla. Ja vaikka kuinka pitää hinnoittelun kohdillaan niin ainakin vanhempien rakennusalan ja kalustealan yrityksissä tulee hiljaisia aikoja esim.taantuman aikaan jolloin parhaimmillaan puoleen vuoteen omistajat pysty nostamaan itse palkkaa ja omistaan pitää laittaa että saa henkilöstön palkka maksettua.

Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa

ViestiLähetetty: 28.10.2012 00:02 

Croisette kirjoitti:

Ei tuo 70 / t ole mikään minimihinta, alle sen löytyy tosiaan onneksi ihan laillisia ja hyviä paikkoja. Kaikilla ei ole esim. vuokrakuluja.

Poissa

ViestiLähetetty: 28.10.2012 00:33 
Käyttäjän avatar

Kyllä kaikilla jonkinlaiset kulut tiloistaan on, silloinkin kun ne ovat omat. Omien tilojen kustannus on sama, minkä niistä saisi vuokraamalla jollekin muulle. Alueittain kustannustasoissa on kyllä uskomattomia eroja. Jos hyvästä liikepaikasta kannattaa maksaa paljon vuokraa, niin sille tasolle se vuokra kyllä asettuukin.

Poissa

ViestiLähetetty: 28.10.2012 00:35 

^ Lienet mielipiteistäsi päätellen yrittäjä itsekin? Minä ajattelen tätä asiaa alkuperäisen kysymyksen mukaisesti vain ja ainoastaan maksavan asiakkaan kannalta. Asiakkaana pyrin löytämään aina sen edullisimman vaihtoehdon huomioiden tietenkin työn laadun ja luotettavuuden. Asiakasta ei yleensä juurikaan kiinnosta yrittäjän kustannukset vaan vain se millä hinnalla saa ostettua hyvää ja luotettavaa palvelua. Kulujahan meillä kaikilla on. Harvoin yrittäjää / yritystäkään kiinnostaa asiakkaan kulut.

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/3 [ 73 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava