|
Kirjoittaja |
Viesti |
Akaile
|
Viestin otsikko: GS asiaa jälleen Lähetetty: 27.05.2009 17:06 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
 Onko kenelläkään kuvaa tai mahdollisuutta skannata/ottaa valokuvaa, mitä missäkin merkkivalossa on tarkoitus olla ko. mittaristossa? Kytkentäkaavakaan ei olisi pahitteeksi...
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
Jeth
|
Viestin otsikko: Re: GS asiaa jälleen Lähetetty: 27.05.2009 17:38 |
Viestit: 993 Paikkakunta: Seinäjoki
|
Kappas, meilläkin on tuollainen mittaristö yhessä farmari geesus  en kyllä yhtään tiedä mikä menee minne... Sitikkapuoskari saattaa tietää?
|
|
|
|
 |
Sitikkapuoskari
|
Viestin otsikko: Re: GS asiaa jälleen Lähetetty: 27.05.2009 20:52 |
Viestit: 1203 Paikkakunta: Ilmajoki
|
Pitäis kaivella omistajan käsikirja esille. Tuo lienee joku 72-76 mallisesta?
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: GS asiaa jälleen Lähetetty: 27.05.2009 21:06 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Juu jotakuinkin joo. Luulisi, että jotain olisi jo sähköisessä muodossa?
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: GS asiaa jälleen Lähetetty: 27.05.2009 21:19 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Tuota mittaristoa oli jo ihan alusta alkaenkin, eli -70. ja -77 oli vikat, niissäkin loppuvuodesta oli jo uudemman malliset mittarit. Melko harvinaiseksi tuon tekee se, että kyseinen mittaristo oli vain Club ja Pallas-malleissa, siis tuo kierroslukumittarilla varustettu versio. Alkupään nollasarjalaisissa taisi tosin olla tuo kaikissa? Itse kysymystä jäin hiukan ihmettelemään, että mitä siis kaivataan? Kuvaa mittaristosta jooh mutta miksi, onhan kysyjällä itselläänkin moinen? Kytkentäkaaviokysymyksen ymmärränkin, mulla ei tietääkseni moisia ole, kun olen enemmän tutki ja mittaa miehiä, kuin papereita lukevia  . Noh jos siitä kuvasta on iloa, niin voin mä moisen lauantaina ottaa, ja sunnuntaina unkkiin laittaa.....
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: GS asiaa jälleen Lähetetty: 27.05.2009 21:31 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Siis kuva jostain geesun omistajan käsikirjasta tms. että mihin mikäkin merkkivalo on tarkoitettu? Niitä kun on kymmenen ja muutama niistä on minulle hieman hämärän peitossa... Ja kytkentäkaaviota tarvitsisin siksi, että yritän tässä ennakoida: mittari on 270km päässä minusta, joten olisi helpompi luntata jostain ja suunnitella kytkentöjä paperille ja sitten vain mennä paikalle ja rakentaa. Tuntuu olevan (työ)päivissä sen verran luppoaikaa, että on hyvä piirrellä vihkoon (toistaiseksi ulkomuistista) että mitä minnekin tulisi laittaa. Selkeää? nm. hyvin suunniteltu on jo puoliksi metsässä  Ja siis valoista tiedän: öljynpaine, vilkku, pitkät, lataus, jarrupalojen loppuunkulumisen merkkivalo, lhm nestetason varoitus ja ryyppy, joten ainakin neljä valoa kaipaisi vielä selvennystä?
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: GS asiaa jälleen Lähetetty: 27.05.2009 21:37 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Jooh kyllä minä jotain tuon kaltaista ajattelinkin, eli siis ennakkoon suunnittelua, moiset kirjat ja mittarit (tai siis Geesut  ) ovat minullakin siellä 45 km päässä, jossa toki käyn viikonloppuna  . Edit: ellen sitten sorru parkumiseen lähtemään, mutta se on aikas epätodennäköistä, on niin monta muutakin asiaa hoidettavana.....
|
|
|
|
 |
piippumies
|
Viestin otsikko: Re: GS asiaa jälleen Lähetetty: 28.05.2009 08:22 |
Viestit: 143
|
Veljelle jätin samanlaisen mittariston hoitoon. Siinä on oikein vuosiluku -73 jos en ihan väärin muista niin yksi niistä punaisista valoista on momentinmuuntimen varoitusvalo.. Kytkinpeleissä turha. Täytyy mennä tallille vilkaiseen ja muisteleen vanhoja. Ton mittariston pelastin jo joskus-83 purkaamolle hylätystä harmaasta geesusta odottaa uutta elämää jossain toisessa samanlaisessa,missähän sellainen luuraa... Niin asiaan.. Haynesin kirjassa on ihan suht hyvät kytkentäkaaviot mun kirja vaan on tällä hetkellä turhan kaukana. Täytyy noutaa kotiin kaikki muutkin vanhojen kirjat.
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: GS asiaa jälleen Lähetetty: 06.06.2009 22:46 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Sain tuon Mikin ja jonkun muun vanhan Haynesin käsiini ja täytyy sanoa, että mielenkiintoisia sivumerkintöjä reunoissa  mm. laskelmia Geesun kuutiotilavuuksista Alfan männillä... Oli myös maininta siitä aiemmin mietitystä Gs vaihteistoöljystä: Hypoidia suosittelee Haynes, mutta sitä en usko Jasun selkeyttämien kuvien perusteella. Red Line saa kelvata, pysyy synkronit ehjinä. Mutta asiaan. todella omituiset sähkökaaviot tuolle em. mittaristolle. Joillekin johdoille en näe mitään järkeä niihin liitetyille selityksille. Ja toisekseen jos mittarissa on 10 merkkivaloa niin johtoja on kaikenkaikkiaan mielestäni liian vähän. Täytyy ottaa mittaristo käteen paremmalla ajalla ja selvittää yksitellen jokaisen johdon ja valon tarkoitus. Voisin vaikka raportoida tänne jos siitä jollekulle muulle hyötyä olisi....
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: GS asiaa jälleen Lähetetty: 07.06.2009 01:07 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
"mm. laskelmia Geesun kuutiotilavuuksista Alfan männillä... "
hmmm, kuulostaa mun vanhalta kirjalta koska olen suunnitellut Alfan mäntiä Geesuun ja vain siksi että niin siitä sais helposti 1480 kuutioisen koska Alfan männisää on oikein kokoinen tappi. Mikille sen taisin tyrkätä joskus, sen Haynesin.
Mulla on kans josain tuon kojelauden selitykset eli olen omistanut -75 GS:n.
Siis on tuo hieno kuva! Harvoin tänä pnäkään näkee noin hienoa mittaristoa.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: GS asiaa jälleen Lähetetty: 07.06.2009 19:33 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Cikatti kirjoitti: "mm. laskelmia Geesun kuutiotilavuuksista Alfan männillä... "
hmmm, kuulostaa mun vanhalta kirjalta koska olen suunnitellut Alfan mäntiä Geesuun ja vain siksi että niin siitä sais helposti 1480 kuutioisen koska Alfan männisää on oikein kokoinen tappi. Mikille sen taisin tyrkätä joskus, sen Haynesin.
Mulla on kans josain tuon kojelauden selitykset eli olen omistanut -75 GS:n.
Juu, sama kirja koska nimenomaan tuo 1480cc löytyypi sieltä... Jos löydät nuo kojelaudan selitykset niin siitä olisi suuri apu! 
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
miki
|
Viestin otsikko: Re: GS asiaa jälleen Lähetetty: 08.06.2009 01:22 |
Viestit: 176 Paikkakunta: Helsinki / Käpylä
|
Niin se vaan piiri pieni pyörii... Kirjassa oli muitakin tärkeitä muistiinpanoja kuten varaosanumeroita ym. Siitä vaan vinkistä vaari noiden alfasudin mäntien kanssa. niitä vissiin vielä saa. Oliko jossakin geesumallissa samanlainen mittaristo kun yköskoppaisessa CX:ssä? Siis nopeus- ja kierroslukumittarit kumpikin linssin alla. Tuo on jotenkin niin epätasapainoisen näköinen. Muistelen nähneeni sellaisen jossa oli linssimittarit, ja jonkinlainen geesun profiilikuva jossa varoitusvalot.
2CV AZU -64, 2CV4/6 -74, C4 -06, Royal Enfield Bullet
|
|
|
|
 |
piippumies
|
Viestin otsikko: Re: GS asiaa jälleen Lähetetty: 08.06.2009 08:13 |
Viestit: 143
|
Tarkoitat varmaan Gsa:n mittaristoa.
|
|
|
|
 |
miki
|
Viestin otsikko: Re: GS asiaa jälleen Lähetetty: 08.06.2009 12:01 |
Viestit: 176 Paikkakunta: Helsinki / Käpylä
|
piippumies kirjoitti: Tarkoitat varmaan Gsa:n mittaristoa. Niinpä taidan tarkoittaa 
2CV AZU -64, 2CV4/6 -74, C4 -06, Royal Enfield Bullet
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: GS asiaa jälleen Lähetetty: 14.06.2009 22:51 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Onko kenelläkään niitä kytkentöjä eteen nyt eksynyt? Samaten kaipailisin yhtä merkkivalon pidikettä, eli siis sitä millä se lamppu on siellä mittaristossa kiinni. GSA mittaristossa näytti olevan pienempi mutikka se, joten kaipailisin tuohon yläpuoliseen kuvan mittaristoon käypästä.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: GS asiaa jälleen Lähetetty: 24.06.2009 22:36 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Itsehän se on asiat ratkottava, näin se vaan menee...Mutta tässä hieman ohjetta muille jos sattuu saman ongelman eteen.  Kaapeliliittimen nastat tinasin paremmiksi, kun olivatten jo hiukan huonoiksi kuluneet. Neljän johdon ryppääseen minulla ei ollut liitintä, joten piirilevyporalla porasin reiät ja upotin tinan kanssa johdot siihen. Ilmeisesti kellon johdin oli palanut poikki ja sen korvasin johdon pätkällä, saas nähdä toimiiko. Mutta johtoja oikealta vasemmalle (mittari oli toisin päin selvitellessä  ) lukien 1-14 kytketään seuraavasti merkkivalojen ollessa ylärivi 1-5, alarivi 6-10: (mittarin katselupuolelta) Valo: ja siihen menevät johdot:1: 3 ja 12 2: 5 ja 7 3: 10 ja 12 4: 12 ja 13 5: 1 ja 12 6: 2 ja 12 7: 4 ja 7 8: 7 ja 8 9: 7 ja 9 10: 12 ja 14 Bensamittari 11 ja 12, voltti ottaa ilmeisesti myös jostain noista 14:sta plussan ja miinuksen, mutta en kiinnittänyt huomiota siihen tarpeeksi, kun 9 voltin paristolla testailin... Nopeusmittari ottaa merkkivalonsa johdosta 12 ja omasta yksittäisestä johdostansa. Kierroslukumittari ottaa valonsa johdosta 1 neljän johdon ryppäässä (alhaalta ylöspän) ja johdosta 12. Neljän johdon ryppään johdot 2-4 on vielä selvityksen alla.. Kierroslukumittari toimii, mutta kellosta en ole niin varma. Mutta fiilis oli kuin Jouluna, kun sai valoa mittaristoon, katsokaa vaikka itse 
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: GS asiaa jälleen Lähetetty: 24.06.2009 23:07 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Miten muuten tuota kierroslukumittaria voi demota? Ilmeisesti se haluaisi luonnollisesti maita, plussaa ja sitten signaalia puolan miinukselta. Nyt käytössä on vain tuo em. paristo, joten minkäslaista viritystä teen että saan tarkalleen määritettyä jokaisen johdon oikein?
Samaten bensamittari heilahtaa kun tökkää 11. virtaa, joten oletan, että tämä johto on se anturin johto?
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: GS asiaa jälleen Lähetetty: 25.06.2009 16:27 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Nyt kun tuota Haynesia katselee näiden omien selvityksien kera niin en kyllä oikein vieläkään ymmärrä miten tuota haynesin kaaviota olisi tarkoitus lukea? Mutta mitäpä sillä on enää väliäkään kun on jo selvitettynä nuo johdot....  Mutta jos on hyviä sähköinsinöörin vinkkejä minulle niin kertokaa niin osaan jatkossa lukea noita paremmin. Mielestäni Sätkän Haynes kaaviot ovat selkeät tuohon verrattuna...
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: GS asiaa jälleen Lähetetty: 31.08.2009 12:52 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Dodiin, nyt on kyseinen mittaristo otettu käyttöön, mutta sellainen ilmiö oudoksuttaa kovasti, että kun laitan valot päälle niin kierroslukumittari sammuu, siitä häviää taustavalo ja viisari lakkaa liikkumasta... Onko ideaa?
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: GS asiaa jälleen Lähetetty: 31.08.2009 17:23 |
Viestit: 2642 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Akaile kirjoitti: Dodiin, nyt on kyseinen mittaristo otettu käyttöön, mutta sellainen ilmiö oudoksuttaa kovasti, että kun laitan valot päälle niin kierroslukumittari sammuu, siitä häviää taustavalo ja viisari lakkaa liikkumasta... Onko ideaa? + ja - ristissä? Kun saa valoilta jostain plussaa sinne missä pitäisi olla miinus, sähkö katoaa? Mistä mittaristolle tulee tieto että valot ovat päällä? Ettei vaan maadoitu jostain syystä ajovalopolttimon kautta tai jotain..
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: GS asiaa jälleen Lähetetty: 31.08.2009 23:44 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Mittariston valot saa virran virtalukon releeltä, kun avaimesta kääntää. Itse nopeusmittarin taustavalo saa virran valokatkaisijalta kun parkit menee päälle. Mittaristo on käsittääkseni yhden maa-johdon varassa, jos en metallilankojen jäljityksissäni ihan väärille vesille ole mennyt. Kaikki muu siis toimii, merkkivalot, volttimittari näyttää mukavia, bensamittari toimii ja kiekkamittari ilman niitä valoja... Eihän tuo sinänsä mitään haittaa, kun pimeässä on vähemmän valaistusta silmien alla, mutta ihmettelen vain moista ilmiötä.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: GS asiaa jälleen Lähetetty: 12.09.2009 17:39 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Akaile kirjoitti: Kierroslukumittari ottaa valonsa johdosta 1 neljän johdon ryppäässä (alhaalta ylöspän) ja johdosta 12. Neljän johdon ryppään johdot 2-4 on vielä selvityksen alla.. Kierroslukumittari toimii, mutta kellosta en ole niin varma.
Tästähän se "vika" löytyi. Johtoon 4 tulee maita eikä mitään muuta! Aiemmin olin jostain syystä tökännyt siihen virtaa parkeilta ja olin totaalisen ihmeissäni ettei se tuosta kiusaantunut rikki asti. Nyt siis toimii kierroslukumittari myös valot päällä kuin myös taustavalot.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
|
|