|
Kirjoittaja |
Viesti |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen kokoontumisajo (ketjukolari) Lähetetty: 27.10.2012 22:50 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
En oo keriinnyt kaikkea lukea, mutta mitä talvirernkaisiin tulee, niin kehoitan käyttämään ihan kaikilla(vissiin) olevaa maalais järkeä. jos on lunta maassa, silloin laitetaan nastarenkaat alle, kitkoilla ei tee mitään muualla kuin helsingin suolatuilla kehäteillä. Viimeiset kaksi talvea tosin ovat osoittaneet, edellisten 10 vuoden leutojen talvien jälkeen, että jopa helsingissäkin tarvitaan nastarenkaita. Itse kahtenakin viime talvena helsingissäkin työkseni ajaneena tiedän tilanteen tasan tarkkaan.
Kaikki muu paitsi purjehdus on turhaa! onko ihan pakko purjehtia kitkoilla ja näin saattaa kanssa autoiliat hengen vaaraan.
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen kokoontumisajo (ketjukolari) Lähetetty: 27.10.2012 22:54 |
Viestit: 5862 Paikkakunta: Lahti
|
Toiset on koulutettu ajamaan kitkoilla  ja osaamattomuushan on aivan oma vika Meillä kun ne oli myös opetusautossa joten moisilla ajaminen ei tuota mitään ongelmaa, kitkat on ollut alla xantioissa jo viikkoja, beksiin laitoin nastat perjantai aamuna, lämpimässä tallissa 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen kokoontumisajo (ketjukolari) Lähetetty: 27.10.2012 23:12 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Idefix voi ajaa puolestani vaikka rattikelkalla jos parhaakseen sen katsoo. Jokainen ajaa kykyjensä mukaan ja parhaalla katsomallaan rengastuksella,jos ei tilannetaju riitä kitkoilla ajamaan niin sitten voit käyttää vaikka telaketjuja. Mutta tuo kitkojen lyttäys on muuten aika perseestä,kannattaisi kokeilla. Itse en nastoja laittaisi ja kitkoilla pärjään,mutten lyttää nastoja käyttäviä tuolla lailla.
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen kokoontumisajo (ketjukolari) Lähetetty: 27.10.2012 23:30 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
dieselflosse kirjoitti: Ehkä kyse on siitä, että erilaiset ajon vakautushärpäkkeet hävittävät tuntuman. Jos ei mittarista seuraa, niin ei vauhtia huomaa. Jos on perstuntuma hävitetty, niin se on vähän kuin videopeliä pelaisi.. yhtäkkiä vain pito häviää.
Välimatkaa tai sen puutetta ei tuolla voi kuitenkaan selittää.. Jälkeenpäin kun omaa törttöä pitkäperjantaita olen miettinyt niin just näin kävi. EI mitään perstuntumaa ja sitten liirattiin 4-pyöräluisua ojaan. EPS huijaa tosissaan kuskin ahteria. Tilanne on tänä pnä hyvin erikoinen koska tuo tötteröinnin määrä on todella noin kolminkertaistunut talvisin erityisesti. Mutta, autosta kömmittyäni mietin että ei ollut järkevää asentaa niitä 245 leveitä alle pääsiäiseksi, ne leikkaa hieman huonosti sohjoa vaikka olivatkin M+S:t.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen kokoontumisajo (ketjukolari) Lähetetty: 27.10.2012 23:44 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
dieselflosse kirjoitti: Ehkä kyse on siitä, että erilaiset ajon vakautushärpäkkeet hävittävät tuntuman. Jos ei mittarista seuraa, niin ei vauhtia huomaa. Jos on perstuntuma hävitetty, niin se on vähän kuin videopeliä pelaisi.. yhtäkkiä vain pito häviää. Tästä kommentista tuli itselleni kyllä mieleen CX, tosin en erityisemmin ole kiinnostunut sähköisistä videopeleistä. 
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
sahtivaari
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen kokoontumisajo (ketjukolari) Lähetetty: 27.10.2012 23:58 |
Viestit: 941 Paikkakunta: vihti
|
Nyt on alla 08 kitkat. Jumpyn mittarissa 90 000. Ostettu on uudet piikkipyörätkin, jos ei kitkoilla pärjää. Testimielessä ne ostin, jos kitkat loppuu. 
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen kokoontumisajo (ketjukolari) Lähetetty: 28.10.2012 10:49 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
sitikkaporo kirjoitti: Kuinkahan moni on itte saanut tahi tietää jonkun tutun saaneen sakot siksi että käyttää nastarenkaita lain tai olosuhteiden asettamien vaatimusten ulkopuolisena aikana?? Minen tiedä ketään. Joten luulen että nastojen käyttö "liian aikaisin" ei johdu ainakaan virkavallan pelosta, jostakin muusta sitten. Erään tutun LP:n vanhemman konstaapelin kanssa asiasta joskus puhuinkin. Käytännön linja on, (vaikkakaan ei virallisesti siunattu,) että nastarenkaiden käytöstä annetaan kirjallinen vaihtokehoitus vähän sääennusteista riippuen etelä-Suomessa joskus toukokuun lopun ja syyskuun puolenvälin välisellä ajanjaksolla. Kesä-, heinä-, ja elokuussa kirjallisesta kehotuksen kirjoittamisesta voidaan veloittaa pieni "palvelumaksu". (=rikesakko). Talvirenkaiden allaoloa lokakuun puolenvälin jälkeen pidetään ennemminkin viisautena, kuin rangaistavana tekona. Etenkin, jos asiakas huomaa mainita kesärenkaiden olleen huonot. Sama juttu keväällä, jos pääsiäinen on joinain vuosina kovin aikaisin maaliskuun puolella. Kyllä poliisikin osaa katsoa säätiedotuksia ja käyttää järkeään.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen kokoontumisajo (ketjukolari) Lähetetty: 28.10.2012 13:05 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
idefix kirjoitti: jos on lunta maassa, silloin laitetaan nastarenkaat alle, kitkoilla ei tee mitään muualla kuin helsingin suolatuilla kehäteillä. Viimeiset kaksi talvea tosin ovat osoittaneet, edellisten 10 vuoden leutojen talvien jälkeen, että jopa helsingissäkin tarvitaan nastarenkaita. Itse kahtenakin viime talvena helsingissäkin työkseni ajaneena tiedän tilanteen tasan tarkkaan.
Kaikki muu paitsi purjehdus on turhaa! onko ihan pakko purjehtia kitkoilla ja näin saattaa kanssa autoiliat hengen vaaraan. Kumpiko vaarantaa enemmän kanssa autoilijoita, sekö, joka uskoo nastojen hyvään pitoon, vai se joka ajaa tietäen, ettei nastoja ole? Kumpi todennäköisesti ottaa suurempia riskejä? Ja sama asia käänäen: Se joka haluaa ajaa riskejä ottaen, valitsee todennäköisesti nastat. Olisi mielenkiintoista nähdä tilastotietoja onnettomuuksien aiheuttajien rengasvalinnoista. Jos kitkat on alla 10% autoista, onko kitkojen osuus onnettomuuksien aiheuttajien autoissa samaa luokkaa? Liukas kelihän EI AIHEUTA ONNETTOMUUKSIA. Ne autoilijat, jotka eivät huomioi keliolosuhteita, aiheuttavat onnettomuuksia. Viimeiset 6 talvea olen ajanut pelkästään kitkoilla. Enkä usko, että itselleni enää ikinä ostaisin nastoja. Enkä muista, että pito olisi kertaakaan yllättänyt, paitsi positiivisesti. Tietenkin realiteetti on, että talvikelillä on aina ajettava vielä varovaisemmin, kuin kesäkelillä. Mutta lähes uskomattomista paikoista (luontoharrastuksen myötä) on XM:llä kitkoilla liikkeelle päästy. Eikä ne kolme Lapinreissuakaan, jotka on täydessä talvikelissä tehty, ole tuottaneet minkäänlaista vaikeutta.
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen kokoontumisajo (ketjukolari) Lähetetty: 28.10.2012 13:15 |
Viestit: 1128
|
Tuo nastarengasmääräys on yksi esimerkki täysin turhasta asetuksesta. Sen nojalla tosin voidaan sakottaa kesällä nastoilla ajavia, mutta niidenkin lukumäärä taitaa olla niin pieni ettei se teiden kulumiseen vaikuta.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
sitikkaporo
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen kokoontumisajo (ketjukolari) Lähetetty: 28.10.2012 13:25 |
Viestit: 1114
|
Off-topikki jatkuu, sori. Luulen edelleen, että nimenomaan nastarenkaat kuluttavat asfalttia eniten. Keväisin huomaa ajourien kohdilla asfaltin olevan varsin röpelöinen, bitumi onpi kulunut pois, kivet taas eivät niinkään. Toki en ole mikään ingenjööri miltään alalta mutta ei kai suvi/kitkarenkaat bitumia syö? Kyllähän kesälläkin asfaltti painuu jos ajellaan samalla kohdalla mutta ei se kulu röpelöiseksi. Ja jos katsoo ajourien etäisyyttä toisistaan, niin huomaa että etäisyys vastaa melko tarkkaan henkilö/pakettiautojen raideleveyttä. Jos ne olisivat leveämmällä, voisi syyttää raskasta kalustoa. Mutta heillähän ei nastarenkaita käytännössä olekaan, eihän? Tietysti vesi/jää lämpötilanvaihteluineen asfalttiin reikiä tekee (ja varmaan osaltaan edistää ajourien röpelöitymistäkin) mutta se onkin erilainen vaurio kuin renkaiden tekemä. edittiä vielä: muistan 80- ja 90-lukujen taitteessa olleen tv-ohjelman, jolla pyrittiin nastarenkaiden aiheuttamaa bitumin häviämistä todistelemaan, ja olikohan silloisilla renkailla niin että 100 km matkalla renkaat söivät n. nyrkillisen bitumia irti tiestä. No, onhan nykynastat kehittyneet ja nastojen määrä vähentynyt mutta taas ajosuoritemääräkin lisääntynyt. Otanäistänytselvääsitten 
Viimeksi muokannut sitikkaporo päivämäärä 28.10.2012 13:30, muokattu yhteensä 1 kerran
C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
|
|
|
|
 |
Pasis
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen kokoontumisajo (ketjukolari) Lähetetty: 28.10.2012 13:29 |
Viestit: 909
|
black_van kirjoitti: Idefix voi ajaa puolestani vaikka rattikelkalla jos parhaakseen sen katsoo. Jokainen ajaa kykyjensä mukaan ja parhaalla katsomallaan rengastuksella,jos ei tilannetaju riitä kitkoilla ajamaan niin sitten voit käyttää vaikka telaketjuja. Mutta tuo kitkojen lyttäys on muuten aika perseestä,kannattaisi kokeilla. Itse en nastoja laittaisi ja kitkoilla pärjään,mutten lyttää nastoja käyttäviä tuolla lailla. Heitit kyllä tuolla toisessa ketjussa nastarenkaista näin: Minun puolestani voisi nastarenkaat kieltää kokonaan tai verottaa hengiltä. pysyisi vähän paremmassa kunnossa tiet.
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen kokoontumisajo (ketjukolari) Lähetetty: 28.10.2012 13:32 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
sitikkaporo kirjoitti: Off-topikki jatkuu, sori.
Luulen edelleen, että nimenomaan nastarenkaat kuluttavat asfalttia eniten. Keväisin huomaa ajourien kohdilla asfaltin olevan varsin röpelöinen, bitumi onpi kulunut pois, kivet taas eivät niinkään. Toki en ole mikään ingenjööri miltään alalta mutta ei kai suvi/kitkarenkaat bitumia syö? Kyllähän kesälläkin asfaltti painuu jos ajellaan samalla kohdalla mutta ei se kulu röpelöiseksi. Ja jos katsoo ajourien etäisyyttä toisistaan, niin huomaa että etäisyys vastaa melko tarkkaan henkilö/pakettiautojen raideleveyttä. Jos ne olisivat leveämmällä, voisi syyttää raskasta kalustoa. Mutta heillähän ei nastarenkaita käytännössä olekaan, eihän?
Tietysti vesi/jää lämpötilanvaihteluineen asfalttiin reikiä tekee (ja varmaan osaltaan edistää ajourien röpelöitymistäkin) mutta se onkin erilainen vaurio kuin renkaiden tekemä. Aivan oikein,teiden huono kunto johtuu pitkälti nastarenkaiden käytöstä. Jotta asfaltti kestää edes jotenkin niin on käytettävä seoksessa noin 7 kertaa isompaa kiveä jotta nastat eivät raiskaisi hetkessä asfalttia pilalle.Nastat kuluttavat bitumin pois,jolloin kivet paljastuvat esiin joka taas lisää rengasmelua ja kesärenkaiden nopeaa kulumista. Euroopassa jossa nastarenkaita ei käytetä,käytetään todella pientä kiveä asfaltin teossa,jolloin asfaltkin pinta on hiljainen. Elikkä kuten joku tuossa aiemmin kirjoittikin,niin veroa 500e/nastarengas niin saisi destia paikkailla aiheutuneita vahinkoja enemmän.
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen kokoontumisajo (ketjukolari) Lähetetty: 28.10.2012 13:34 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Pasis kirjoitti: Heitit kyllä tuolla toisessa ketjussa nastarenkaista näin: Minun puolestani voisi nastarenkaat kieltää kokonaan tai verottaa hengiltä. pysyisi vähän paremmassa kunnossa tiet. Kyllä näin kirjoitin. Huomaa että mielipide pohjautuu nastarenkaisiin,ei nastarenkailla ajavien älyn määrään.
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen kokoontumisajo (ketjukolari) Lähetetty: 28.10.2012 13:42 |
Viestit: 1128
|
Kitkoilla pärjää, kun nastoilla karhennetaan tiet. Urista ainakin taitaa syntyä kesäaikaan, kun ylipainoiset rekat kyntää kuumaa asfalttia.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
Jakke
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen kokoontumisajo (ketjukolari) Lähetetty: 28.10.2012 14:30 |
Viestit: 9 Paikkakunta: Ulvila
|
black_van kirjoitti: Elikkä kuten joku tuossa aiemmin kirjoittikin,niin veroa 500e/nastarengas niin saisi destia paikkailla aiheutuneita vahinkoja enemmän. Juu, teiden kunnossapitoonhan muutkin autoista kerätyt veroeurot menee 
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen kokoontumisajo (ketjukolari) Lähetetty: 28.10.2012 22:14 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
"Luulen edelleen, että nimenomaan nastarenkaat kuluttavat asfalttia eniten."
Juu ei tartte luulla.... 70-luvulla nastarenkaat irroittivat asvaltista 1000 g kamaa per 100 km, 90-luvulla irtos enää 100 g kamaa, tänä pnä lienee 50 g luokkaa. Tästä oli tutkimusta -90-luvulla. Mutta, autojen määrä melkoisesti myös lisääntynyt. Juu, jos kaikki ajais kitkoilla niin pellin rytinän määrä olis tasan saman kuin tänään mutta asvaltti takuuvarmalla säästyy. Olen ollut vannoutunut piikkien käyttäjä mutta viime talvi opetti minut. Tosin tuo viimeinen TM:n testi osoitti taas että piikkisatsit sai paljon paremmat arvosanat tasapuolisesti kitkoihin nähden. Vanhalle äidilleni en asenna muuta kuin piikkejä, ajaahan hän sentään 1500 km vuodessa.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen kokoontumisajo (ketjukolari) Lähetetty: 29.10.2012 02:08 |
Viestit: 1878
|
idefix kirjoitti: jos on lunta maassa, silloin laitetaan nastarenkaat alle, kitkoilla ei tee mitään muualla kuin helsingin suolatuilla kehäteillä. Mielenkiinnosta kysyn, mihin perustuu moinen ajatus? Omien kokemuksieni perusteella nastalla ei tee mitään lumella, eikä kitkat loista mainitsemasi (tulkitsen) "helsingin" suolatuilla kehäteillä. -> ruuhka-suomeen nastat, lumi-suomeen kitkat?
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
maramutteri
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen kokoontumisajo (ketjukolari) Lähetetty: 29.10.2012 02:43 |
Viestit: 108
|
avbx kirjoitti: Tähän rengashärdelliin vaikuttaa lainlaatija, joka on viisauksissaan ja teiden kulumisen pelossa kieltänyt nastarenkaiden käytön ennen 1.11, paitsi jos keli toisin vaatii. Torstaina ei vaatinut, mutta perjantaina vaati. Vakuutusyhtiöt voisivat evätä kaskon korvaukset kesärenkailla autonsa teloneilta. kun vakuutusehdoissa on yleensä jonkinlaisia vaatimuksia huolellisuudesta yms. ei-tahallisuudesta. Varsinkin kun itsellä ei ole kaskoa ja oli nastatkin alla. Tietenkin syy on jonkun toisen ei missään tapauksessa omaa ajattelemattomuutta. Kyllä ne säätieteilijät ainakin viikkoa aikaisemmin ilmoittivat tulevista olosuhteista. Sen jälkeen, kun tiedossa on tuleva liukkaus ei taatusti tule sakkoja vaikka alla on nastarenkaat. Yleisimpänä selityksenä kuulee, ettei laiteta hyvissä ajoin alle nastarenkaita, kun nastat kuluvat turhaan. Keväällä niitä ei raaskita ottaa pois, kun karhea tie kuluttaa turhaan kesärenkaita. Me suomalaiset ollaan varsinaisia selittelyn kukkasia.
|
|
|
|
 |
jarruventtiili
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen kokoontumisajo (ketjukolari) Lähetetty: 29.10.2012 09:14 |
Viestit: 217
|
kaseva kirjoitti: Mielenkiinnosta kysyn, mihin perustuu moinen ajatus? Omien kokemuksieni perusteella nastalla ei tee mitään lumella, eikä kitkat loista mainitsemasi (tulkitsen) "helsingin" suolatuilla kehäteillä.
-> ruuhka-suomeen nastat, lumi-suomeen kitkat? Täsmälleen samanlaiset kokemukset täällä.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen kokoontumisajo (ketjukolari) Lähetetty: 29.10.2012 09:29 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
kaseva kirjoitti: -> ruuhka-suomeen nastat, lumi-suomeen kitkat? Eivätkö ne nastat juuri ole sitä kitkaa siellä, missä on jäätä? 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Nickroen
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen kokoontumisajo (ketjukolari) Lähetetty: 29.10.2012 09:40 |
Viestit: 330
|
Sopivalla säällä suola muodostaa vettä lumesta tien pintaan, sitten sitä mennään olipa renkaat mitkä tahansa..Kulunut nastarengas on yllättävän huono pidoltaan myös jäällä, mutta ratin ja penkin välistä löytyy se suurin muuttuja, joka vaikuttaa auton pysymiseen kaistaviivojen välissä tai ulkopuolella 
|
|
|
|
 |
|
|