Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: BX alapallonivelen vaihto.
ViestiLähetetty: 27.10.2012 23:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Tuli vaihdettua, eikä siinä hommassa mitään erikoista ollut. Ongelma tuli kiristellessä alapallonivelen mutteria. Vaikuttaa, että kierre pohjaa ja kiristyksestä ei ole kunnollista. Eili mutteri ei kiristy määräänsä enempää ja kartio pyörii tukivarren pesässä. Loppukiristyksen tein pyörä maassa, jousitus yläasennossa. Nivel on TRW JBJ131 ja sen pitäisi olla aivan oikea nivel. Kävin heittämässä pienen lenkin ja täytyy huomenissa tutkailla asiaa paremmin. Voihan se olla, että kartio ei sittenkään mennyt ihan pohjaan asti. Vanha nivel oli ainakin tiukka, joten ei pesäkään varmaan kulunut ole. Enkä oikein usko, että varaosassakaan olisi mittavirhettä.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX alapallonivelen vaihto.
ViestiLähetetty: 28.10.2012 00:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
Näethän sä että kierre riittää (kun mutteri on pois ja muut hilut paikallaan). Se on ihan normaalia että kartio pyörii, pulttipyssy tai sitten olen kiristänyt jousitus yläasennossa ja tunkilla alatukivarresta nostaen, niin kartio nappaa kiinni.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX alapallonivelen vaihto.
ViestiLähetetty: 28.10.2012 00:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
Sen kartion ei kuulu pyöriä tukivarressa. Kannattaa tutkia syy miksi se ei kiristy kiinni.



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX alapallonivelen vaihto.
ViestiLähetetty: 28.10.2012 00:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
Vailla erityisempää kokemusta BX:n pallonivelistä, mutta muutaman muun auton nivelien kokemuksella, kysyn:
Mikä kierre nivelessä on ja kuinka suurella momentilla suoritit kiristyksen?
Kaikkia muttereita kun voi kiristää aina vähän lisää, mutta se ei enää tietyn rajan jälkeen auta, päinvastoin.



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX alapallonivelen vaihto.
ViestiLähetetty: 28.10.2012 13:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Laitoin prikan mutterin alle ja nivel kiristyi normaalisti. Eli alkuperäinen diagnoosi kierteen loppumisesta lienee oikea. Mutterin alle ei kuulu laittaa prikkaa, joten joko nivel tai tukivarsi on viallinen. Ajamaanhan tuolla pystyisi noinkin, mutta täytynee vaihtaa uusi nivel. Jos se on samanlainen, niin sitten vika on tukivarressa.. Mikä muuten on pallonivelen kiristysmomentti tukivarteen, mielestäni Haynes ei vastaa tuohon.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX alapallonivelen vaihto.
ViestiLähetetty: 28.10.2012 15:31 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Ei kai siinä momenttia tarvitse,mutteri kiinni,ei se sieltä mihinkään karkaa...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX alapallonivelen vaihto.
ViestiLähetetty: 28.10.2012 17:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
No onhan siinä ne lukitukset, joiden pitäisi estää kiertyminen, mutta veikkaan että kyllä sille jokin kiinnitysmomenttikin on määritelty.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX alapallonivelen vaihto.
ViestiLähetetty: 28.10.2012 17:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
avbx kirjoitti:
Mikä muuten on pallonivelen kiristysmomentti tukivarteen, mielestäni Haynes ei vastaa tuohon.

3 kgf m sanoo se parempi (harmaa) BX:n Haynes.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX alapallonivelen vaihto.
ViestiLähetetty: 28.10.2012 21:38 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Kierteen loppuminen? Voisiko syynä ollakin kartion mittavirheet? Kuten oli motonetista ostetuissa xantian raidetangonpäissä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX alapallonivelen vaihto.
ViestiLähetetty: 28.10.2012 21:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Mittavirheeltä näyttää. Kartio lienee hieman liian pieni, joten se painuu liian syvälle ja mutteri pysähtyy kartion alkupäähän eikä kiristy. Prikka korjaa tuon tilanteen.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: