Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 5/5 [ 114 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: öljyt
ViestiLähetetty: 28.10.2012 23:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Ei ole tuo seissyt mutta sillä on ajettu vain lyhyttä ajoa ja 10 000 km vuodessa. Se kertonee veden kertymisestä ja liian harvasta öölin vaihdosta.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: öljyt
ViestiLähetetty: 29.10.2012 00:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
http://i638.photobucket.com/albums/uu10 ... 12_cam.jpg

Alempi kuva siis suurennos nokan pinnasta.[/quote]

Kuvan otsikossa on maininta Ecotec, laakerikaaressa on leima GM. Onko tuo Opelin koneesta?
Olenko väärässä, jos muistelen, että Opel:lle tyypillisiä vikoja on nokka-akselien huono kesto? En oikeastaan tiedä, miksi näin luulen kuulleeni.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: öljyt
ViestiLähetetty: 29.10.2012 12:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Cikatti kirjoitti:
Ei ole tuo seissyt mutta sillä on ajettu vain lyhyttä ajoa ja 10 000 km vuodessa. Se kertonee veden kertymisestä ja liian harvasta öölin vaihdosta.
Sanoisin, että pikemminkin öljystä, jonka pintapaineen kesto on riittämätön.

Toki, jos autolla ajetaan harvoin, voi käydä niinkin, että ohut longlife öljy valuu pois nokilta ja kanavista. Kylmäkäynnistys jauhaa "kuivaa" nokkaa ja paininta vastakkain muutaman sekunnin, ennenkuin öljy nousee taas kanteen.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: öljyt
ViestiLähetetty: 31.10.2012 02:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
XM-Hannu kirjoitti:
http://i638.photobucket.com/albums/uu109/CIkatti/Ecotec_12_cam.jpg

Alempi kuva siis suurennos nokan pinnasta.


Kuvan otsikossa on maininta Ecotec, laakerikaaressa on leima GM. Onko tuo Opelin koneesta?
Olenko väärässä, jos muistelen, että Opel:lle tyypillisiä vikoja on nokka-akselien huono kesto? En oikeastaan tiedä, miksi näin luulen kuulleeni.[/quote]

On Opel Ecotec = GM.

Kysýin omistajalta uudelleen vuosilukua... se olikin 2005 eli tarkalleen 98 000 km seitsemässä vuodessa. Hyvin jännä sillä tiedän naapurissa vastaavan enemmän ajetun, käyn kohta kurkkaamassa mitä se on syönyt :lol:



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: öljyt
ViestiLähetetty: 31.10.2012 08:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Eikös noi vaadi juuri sitä lisäaineellista omaa ööliä juurikin tuon nokan riittävän voitelun takaamiseksi.



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: öljyt
ViestiLähetetty: 31.10.2012 09:11 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Varsinkin suurennosta katsoen näkyisi olleen vesivoitelu*....oikein ruostetta....Öljypumppu ei ylös asti jaksanut pumpata? *Joka taisi toimia Kolmex-kiertovesipumpussakin, jo 60-luvulla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: öljyt
ViestiLähetetty: 31.10.2012 10:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Niin noi ns lisäainevaatimukset ovat ihan vitsi. Samaahan on Ford sanonut ZETEC-moottorista. No, minulla on esimerkkinä 260 000 ajettu ZETEC jossa nokat kiiltää ja ei ole kulumia. Öljynä viimeiset 160 000 km on ollut vain ja ainoastaan diesel-öljyt.... tosin jotka ovat tietty kovastikin lisäaineistetut ;)



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: öljyt
ViestiLähetetty: 31.10.2012 22:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Ja kun taas tuossa pihassa 180tkm ajettu 06 astra joka kalkattaa kylmänä kuin kremlin kellot. Käytetty aina kaikkea muuta öljyä kuin suositeltua lisäaineellista öljyä.



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: öljyt
ViestiLähetetty: 02.11.2012 01:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Vankka tosiasia on myös että Ooppeleissa on ollut nokka-akselin ongelmia viimeiset 30-40 vuotta enemmän kuin missään. Jo teinariajoista muistan miten kavereiden Recordeista, Kadeteista ja Asconoista lähti nokat kävelemään. Tätä ei muissa merkeissä sattunut näin paljoa. Muistan että Asconan ja Recordin koneissa tuota oli helppo itse niin että kannen öljyjen paluureikään valmistettiin 10-15 mm kaulus jolloin kannen öljypinnan taso nousi ja myös käynnistyksen yhteydessä kannessa oli riittävästi öljyä nokkia varten.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: öljyt
ViestiLähetetty: 02.11.2012 20:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Edelleen väitän, että tyypillisesti tuollainen kuoppaiseksi ruostunut pinta ei synny hetkessä, eikä pyöriessä, vaan piiiiiiiiiiitkässä seisomisessa, esim. yli talven.

En tietenkään voi väittää tietäväni tuon auton historiaa. Olisiko nokka-akseli vaihdettu seisoneesta purkukoneesta?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: öljyt
ViestiLähetetty: 02.11.2012 20:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
XM-Hannu kirjoitti:
Edelleen väitän, että tyypillisesti tuollainen kuoppaiseksi ruostunut pinta ei synny hetkessä, eikä pyöriessä, vaan piiiiiiiiiiitkässä seisomisessa, esim. yli talven.
Ei tuo kuoppaisuus ole ruostumisesta vaan ennemminkin "cam flaking". Kuoppien pohjat ovat voineet ruostua jälkeenpäin mutta alkusyy ei noissa ole ruoste, vaan ongelma nokkien karkaisussa ja voitelussa.

Öljykalvo on jostain syystä pettänyt nokan ja painimen välistä, jolloin metallien kosketus on murtanut karkaistun pinnan ja irrottanut nokasta pienen pieniä lastuja. Näitä lastuja on sitten todennäköisesti vielä hieroutunut nokan ja paininkupin välissä ennen niiden päätymistä öljypohjaan ja suodattimeen.

Pintakarkaisun irtoamisen jälkeen kuoppien pohjat eivät enää ole kosketuksessa mihinkään ja pääsevät sitten ruostumaan seisonnassa.

RVS:ää voisi kokeilla. Tuskin ainakaan pahentaisi enää tilannetta.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: öljyt
ViestiLähetetty: 08.05.2013 21:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Nostetaan nyt tämä kaikille rakas aihe taas ylemmäksi :D Oulun reissulla ostin Belcon valmistamaa 5w30 mottoriöljyä,luokitukset täyttyvät eli pitäisi passata. Suosituksesta kokeilen nyt tuon luokan öljyä.



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: öljyt
ViestiLähetetty: 08.05.2013 22:33 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
käytössä on ei tunnu moottori tietävän mitä öljyä käyttää samalailla voitelee kun MOBIL 1
taitepoil riamond,tai motox. :lol: :lol: :lol: :lol:



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: öljyt
ViestiLähetetty: 08.05.2013 23:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1687
Paikkakunta: Helsinki
Hommaan tais vaikuttaa se, että joskus -80 luvulla sinkkiä vähennettiin ögestä.
Sen jälkeen alkoi tulla nokka-akseliongelmia. :roll:



-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut
-89 C25 Matkailuvehje
-82 MB 500SEC
-92 MB SL500
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 Magna

Entiset
-98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut
-93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 5/5 [ 114 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: