XM-Hannu kirjoitti:
Edelleen väitän, että tyypillisesti tuollainen kuoppaiseksi ruostunut pinta ei synny hetkessä, eikä pyöriessä, vaan piiiiiiiiiiitkässä seisomisessa, esim. yli talven.
Ei tuo kuoppaisuus ole ruostumisesta vaan ennemminkin "cam flaking". Kuoppien pohjat ovat voineet ruostua jälkeenpäin mutta alkusyy ei noissa ole ruoste, vaan ongelma nokkien karkaisussa ja voitelussa.
Öljykalvo on jostain syystä pettänyt nokan ja painimen välistä, jolloin metallien kosketus on murtanut karkaistun pinnan ja irrottanut nokasta pienen pieniä lastuja. Näitä lastuja on sitten todennäköisesti vielä hieroutunut nokan ja paininkupin välissä ennen niiden päätymistä öljypohjaan ja suodattimeen.
Pintakarkaisun irtoamisen jälkeen kuoppien pohjat eivät enää ole kosketuksessa mihinkään ja pääsevät sitten ruostumaan seisonnassa.
RVS:ää voisi kokeilla. Tuskin ainakaan pahentaisi enää tilannetta.