|
Kirjoittaja |
Viesti |
sitromaksi
|
Viestin otsikko: opelin remmi poikki Lähetetty: 04.11.2012 20:54 |
Viestit: 53 Paikkakunta: joensuu
|
Anteeksi nyt mahottomasti kun tuon nyt ooppelin näille sivuille. Tuli aukastua turpasa väärässä paikassa kun hyvä ystäväni vecrasta 1,6 16v katkesi remmi .ja kun rahaa ei ole viedä korjaamolle niin tuli luvattua että tuon mulle niin katotaan. Hänellä on varaosa auto jossa on toimiva moottori,niin kysymys kuuluu onko helpompi homma vaihtaa koko kone vai kansi edellyttäen että alapää on kunnossa vaihto kohteesta. Olisin kovin kiitollinen jos sattuisi paikalle joku jolla olis asiasta kokemuksia.
|
|
|
|
 |
sitikan vanki
|
Viestin otsikko: Re: opelin remmi poikki Lähetetty: 04.11.2012 21:29 |
Viestit: 352
|
Vaiha vaan kansi , pahvi ja remmi+kiristäjät. Siinäkin riittää askaretta. Jos kytkin kaipaa päivitystä, vaiha kone ja kytkin. Samoilla tulilla kannattaa vaihtaa vahtokoneeseen uusi remmi ja kiristäjät, ehkä vesipumppukin.
t s.v.
" Pessimisti on vain huonosti informoitu optimisti"
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: opelin remmi poikki Lähetetty: 04.11.2012 22:41 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Bensa vai diesel? Jos on Bensakone, niin on pienet mahdollisuudet siihenkin, ettei mitään olennaista ole rikkoutunut, pelkkä hihna menisi vaihtoon.
Tunnustan, etten tunne opelin koneita lainkaan.
|
|
|
|
 |
sitromaksi
|
Viestin otsikko: Re: opelin remmi poikki Lähetetty: 04.11.2012 22:47 |
Viestit: 53 Paikkakunta: joensuu
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: opelin remmi poikki Lähetetty: 04.11.2012 23:11 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Tampere
|
Eikös opelixeissä ollut se vika ettei venttiilit tavottanu mäntiä vaikka remmi katkes ainakin iäkkäämmissä.
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
|
|
|
|
 |
sahtivaari
|
Viestin otsikko: Re: opelin remmi poikki Lähetetty: 04.11.2012 23:18 |
Viestit: 941 Paikkakunta: vihti
|
Ainoo hyvä puoli vanhoissa opelikseissa juuri, ettei tuu tuhoa. Jää vaan tien päälle milloin sattuu. Meillä ekakerta 2000km, ja seuraava 30 000km. Sitten lähti ooppeli.
|
|
|
|
 |
PietuG
|
Viestin otsikko: Re: opelin remmi poikki Lähetetty: 04.11.2012 23:29 |
Viestit: 474
|
kaselin kirjoitti: Eikös opelixeissä ollut se vika ettei venttiilit tavottanu mäntiä vaikka remmi katkes ainakin iäkkäämmissä. Itselläni oli aikoinaan E-mallin bensa Kadett 1,3 tai 1,4 (en onneksi enää muista kumpi), josta katkesi hihna kesken ajon. Onneksi remmi katkesi varaosaliikkeen vieressä ja sainkin sen ruostekasan takaisin liikenteeseen mukanani olleilla työkaluilla ja muutaman kymmenen markan investoinnilla. Eli ainakaan siitä ei koitunut muuta vahinkoa kuin se, että jouduin ajamaan sillä ruosteisella p*skakasalla vielä pari vuotta tapahtuman jälkeen. Muita vakavia teknisiä vikoja siinä ei oikeastaan ollut, mutta niin nopeaa hitsaajaa ei ole olemassa joka olisi ehtinyt hitsata sitä nopeammin kuin se ruostui. No, nykyisin osaan hitsata todella hyvin kaasulla ja sähköllä 
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: opelin remmi poikki Lähetetty: 04.11.2012 23:37 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
PietuG kirjoitti: kaselin kirjoitti: Eikös opelixeissä ollut se vika ettei venttiilit tavottanu mäntiä vaikka remmi katkes ainakin iäkkäämmissä. Itselläni oli aikoinaan E-mallin bensa Kadett 1,3 tai 1,4 (en onneksi enää muista kumpi), josta katkesi hihna kesken ajon. Onneksi remmi katkesi varaosaliikkeen vieressä ja sainkin sen ruostekasan takaisin liikenteeseen mukanani olleilla työkaluilla ja muutaman kymmenen markan investoinnilla. Eli ainakaan siitä ei koitunut muuta vahinkoa kuin se, että jouduin ajamaan sillä ruosteisella p*skakasalla vielä pari vuotta tapahtuman jälkeen. Muita vakavia teknisiä vikoja siinä ei oikeastaan ollut, mutta niin nopeaa hitsaajaa ei ole olemassa joka olisi ehtinyt hitsata sitä nopeammin kuin se ruostui. No, nykyisin osaan hitsata todella hyvin kaasulla ja sähköllä  Mulla oli 1,3S ja siinä sai remmi katketa (ei katkennut). Mutta 1,4 taisi olla ruiskuvehje ja siinä ei ollut tuo asia enään yhtä huoleton. Sinänsä suunnitteluruusun arvoinen asia tehdä moottori noin ettei se rikkoonnu ihan pienistä.
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: opelin remmi poikki Lähetetty: 05.11.2012 00:23 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Eli raati on äänestyksessä sitä mieltä, että pelkkä hihna (ja ehkä kiristäjä) vaihtoon. Pyöräytä nokka-akseli vähintään kerran ympäri, ja jos venttiilit toimivat normaalisti, ei konetta tarvitse avata enempää. Tietysti olisi hyvä selvittää mistä katkeaminen johtuu. Jos vaihdon laiminlyönnistä, niin se korjaantuu vaihtamalla hihna.
Minulla BX TD:n jälkeen oli Honda Accord, joka jakopäästään vuoti hiukan öljyä. Vuoden sisään sattui kaksi kertaa niin, ellä öljy pehmensi jakohihnaa ja hammastus irtosi, nokka-akseli pysähtyi välittömästi.
|
|
|
|
 |
Pasis
|
Viestin otsikko: Re: opelin remmi poikki Lähetetty: 05.11.2012 09:58 |
Viestit: 909
|
Opel-foorumi Ocf:n mukaan useimmat vanhemmat 8-venttiiliset ovat vapaasti pyöriviä, mutta uudemmat 16-venttiiliset vättämättä ei. Joten uusi hihna ei ehkä riitä.
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: opelin remmi poikki Lähetetty: 05.11.2012 13:45 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Näin on 2-4 venttiliä vääntynyt... Kokeilisin silti uudella hihnalla saattaa saada myyntikuntoon.... 
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: opelin remmi poikki Lähetetty: 05.11.2012 14:26 |
Viestit: 1128
|
Mittaa puristuspaineet. Jos paineet on normaalit, niin ei siellä isoa vauriota pitäisi olla.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
HaKy
|
Viestin otsikko: Re: opelin remmi poikki Lähetetty: 05.11.2012 21:18 |
Viestit: 38 Paikkakunta: Oulu
|
Tuo 1.6-16 valve on noita ecotec-koneita, eli kysymyksesä on ilmeisesti B-Vectra, vm -95-03. Kuten tuolla jo aikaisemmin tiedettiinkin, vanhat 8-venttiiliset koneet kestää hihnan katkeamisen, mutta nämä moniventtiiliset ei. Kyllä siellä on 2-4 venttiiliä kierona, eli joko vaihtaa varaosa-autosta koko kone, tai ainakin kansi. Vaurioituneen kannen korjaus tulee kohtuullisen arvokkaaksi, koska on mahdollisesti rikkonut myös ohjarit ko venttiileistä, eli menee moottorikoneistamohommiksi joka tapauksessa.
Itse ehkä vaihtaisin pelkän kannen, mutta se on vähän niin ja näin kumpi on helpompi.... Alkuperäiset ruiskut kannattaa pitää, muuten voi tulla ajoneston kanssa ongelmia.
Tiiviste- ja jakopääsarja ei tuohon ole kohtuuttoman kalliita, mutta joku ilta siihen hommaan kannattaa varata aikaa.
|
|
|
|
 |
sitromaksi
|
Viestin otsikko: Re: opelin remmi poikki Lähetetty: 05.11.2012 22:12 |
Viestit: 53 Paikkakunta: joensuu
|
Kiitosta kovasti vihjeistä,homma tulee ajankohtaiseksi parin viikon päästä kunhan alta pois muut omat hommat Palaan asiaan kunhan rupee näkymään pitä se opeli on syönyt.
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: opelin remmi poikki Lähetetty: 05.11.2012 23:10 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
sitromaksi
|
Viestin otsikko: Re: opelin remmi poikki" Lähetetty: 14.11.2012 23:00 |
Viestit: 53 Paikkakunta: joensuu
|
Osaisko vielä joku sanoa tuleeko kannen vaihossa jotain hylkimis reaktoita "erektioniikka"puolelle.pitääkö varata viagraa tai muuta?
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: opelin remmi poikki Lähetetty: 15.11.2012 21:50 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Ei ole tuo ecotec ihan pala kakkua,asentajat kiroaa noita kilpaa eikä joka koneistamo ota noiden kansia kunnostukseen. Kannattaa varata runsaasti viagraa ja syödä ennaltaehkäisevästi ennen remonttia. Muutaman viikon tinaputkikin voisi olla asiaa ennen homman aloittamista.
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
xsara vts
|
Viestin otsikko: Re: opelin remmi poikki Lähetetty: 29.12.2012 21:51 |
Viestit: 40
|
Ite vaihtaisin koko motin jos toimiva kerran löytyy.Samalla uus kytkin ja jakopää ja ne katkenneet pakosarjan pinnapultit. Isäukko sähkärinä opetti mulle jo nuorena ettei saa koskee mihinkään missä on salaman kuva...no uhmasin tätä ja korjailin ooppeleita seittemän vuotta. Mutta on eräs nerokas keksintö mitä en ole muissa merkeissä tavannut.D-mallin ja tais olla vielä E-mallin kateetissa 1,2 tai 1,3 koneissa kytkimen vaihto luukun kautta ilman lootan irrotusta.Alle tunnin homma kun kalut valmiina.Vissiin liian helppo ja halpa homma kun ei yleistynyt...
|
|
|
|
 |
Harri126
|
Viestin otsikko: Re: opelin remmi poikki Lähetetty: 03.01.2013 23:11 |
Viestit: 1687 Paikkakunta: Helsinki
|
xsara vts kirjoitti: Mutta on eräs nerokas keksintö mitä en ole muissa merkeissä tavannut.D-mallin ja tais olla vielä E-mallin kateetissa 1,2 tai 1,3 koneissa kytkimen vaihto luukun kautta ilman lootan irrotusta.Alle tunnin homma kun kalut valmiina.Vissiin liian helppo ja halpa homma kun ei yleistynyt... Ekoissa Cherryissä oli sama systeemi. Saisi olla xantuissakin, niin pysyisivät kauemmin liikenteessä.
-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut -89 C25 Matkailuvehje -82 MB 500SEC -92 MB SL500 -63 VW Karmann Ghia -97 Honda VF 750 Magna
Entiset -98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut -93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: opelin remmi poikki Lähetetty: 04.01.2013 01:31 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
|
|
|
 |
|
|