Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/3 [ 59 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: xantian hydr.vuoto.
ViestiLähetetty: 12.08.2009 13:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Tämä selvä, lopetan itsekin korvaavan putken metsästyksen, mikäli nyt se 2.0 16V:n putki ei sovi jotenkin. Kävin tänä aamuna vielä yhdessä hydrauliikkahuoltofirmassa tuota, niin pajan setä vain totesi "eihän tällaisia ole missään". :lol: Kaitpa tuo on vain uskottava, että viisimillinen putki ei ole "oikeaa" hydraulikamaa.



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian hydr.vuoto.
ViestiLähetetty: 14.08.2009 10:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Kysäsin vielä Sitroselta tota putkea, ei saa heiltäkään muuten kuin Vehon kautta, eli hinta sama.

Kertoilivat samalla että ko. putkia on mennyt useista 1,8 16V -koneisista ja muutamista 2,0 16V -koneisista. Eli kannattaa vissiin katella noista facelift bensakoneisistakin missä kunnossa toi paikka on...



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian hydr.vuoto.
ViestiLähetetty: 17.08.2009 17:24 

Viestit: 18
Paikkakunta: Hämeenlinna
Syksyllä 2007 rupesi tuo putki vuotamaan omasta 1.8i 16V Xantiasta. Merkkikorjaamolla tuli tuolloin osan vaihdolle hintaa yhteensä 348,5 euroa, josta työ 186 euroa, putki 158 euroa ja LHM 4,5 euroa.

Ja on isoin huolto, mitä autolle olen teettänyt tähän mennessä.

Kuva



2007-2016: Xantia 1.8i 16v SX Break -99 AC
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian hydr.vuoto.
ViestiLähetetty: 18.08.2009 07:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Kovasti näyttää tuo paikka samalta kaikilla... Pääseekö tuohon ensimmäiseen mutkaan letkun jälkeen tulemaan joku kivisuihku, vai miksiköhän se on siitä ruostunut niin perusteellisesti? Mietin vain, että sitten kun saa uuden putken, niin kannattaisikohan siihen rakennella jotain suojaa eteen...



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian hydr.vuoto.
ViestiLähetetty: 18.08.2009 08:03 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Kaipa nuo ruostuvat siinä, missä alustan muutkin paikat. BX:iin olen joskus vaihtanut tuon kumiletkun. Samalla tavalla oli vuotanut, letkun ja muhvin välistä, prässäyksestä. Käytettynä laitettu varaosakin, mutta vain hyvin vähän.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian hydr.vuoto.
ViestiLähetetty: 18.08.2009 08:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
ealab kirjoitti:
Kaipa nuo ruostuvat siinä, missä alustan muutkin paikat.

Kysymys kuitenkin kuuluu, että miksi Xantiasta ruostuu nimenomaan tuo tehostimen paineputki, ja vielä niin, että tuo yksi kiinnike ruostuu vulkanoinnistaan irti? Ei siellä muut putket ole läheskään yhtä huonossa kunnossa. Ja kun tuo mokoma ei oikeastaan edes näe etupyörää, minullakin on vielä pohjalevy ollut paikallaan.

Tai ehkä pyöräkotelosta pääsee suolamössöä valumaan tuota putkea pitkin auton etuosaan päin, jolloinka se tietysti kertyy siihen viimeiseen mutkaan ja jää siihen tekemään tuhojaan. Hmh... Tämä voikin olla se todennäköisin vaihtoehto... Tällöinhän tuo tehostimen putki "suojaisi" sitä vieressä kulkevaa putkea, ja sen takia se on säilynyt liki uudenveroisena.



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian hydr.vuoto.
ViestiLähetetty: 18.08.2009 08:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Ite pähkäilin asian niin että toi putki ei oo samasta materiaalista tehty ruostesuojauksen suhteen kuin nuo auton pohjan alla kulkevat ja pyörille menevät putket. Logiikkana se ettei konetilassa mikään ruostu, siellähän roiskuu kuitenkin öljyä jne. joka hoitaa suojauksen... :roll:



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian hydr.vuoto.
ViestiLähetetty: 18.08.2009 08:47 

Viestit: 2699
Tulsku kirjoitti:
Mietin vain, että sitten kun saa uuden putken, niin kannattaisikohan siihen rakennella jotain suojaa eteen...

Eiköhän alustasuojalla käsittely ole riittävä.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian hydr.vuoto.
ViestiLähetetty: 18.08.2009 09:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Xantippa kirjoitti:
Logiikkana se ettei konetilassa mikään ruostu, siellähän roiskuu kuitenkin öljyä jne. joka hoitaa suojauksen... :roll:

No joo, totta, onhan kyseessä ranskalainen peli. :lol:

Onhan siinä pyöräkotelon kohdalla putkessa muuten joku kutistesukan tapainen suoja, mutta se on vain sillä muutaman sentin pätkällä, ei se kauheasti auta enää siitä eteenpäin kumpaankaan suuntaan. Eli joo, tulee tosiaan tuo alustamassa varmaan uuteen putkeen laitettua.



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian hydr.vuoto.
ViestiLähetetty: 28.08.2009 09:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Nyt ois viimein vuoto korjattu, eli siis putki vaihdettu. Kesti hieman ton uuden putken saaminen kun sen ainoan Suomessa olleen oli Tulsku tilannut, ja silloin kun minäkin sitä olin tilaamassa näytti saldot nollaa. Kyselin sitten vajaan parin viikon odotuksen jälkeen tilannetta ja vastaukseksi tuli että putkea ei ole edes Ranskassa valmiina, alihankkijan pitäs ensin tehdä niitä, aika-arvio jotain vajaa yksi kk tilauksesta... Soittelin vielä itse suoraan Vehon varaosamyyntiin jossa paljastui että yksi putki olikin vielä varastossa (vissiin Tulskun peruma :D ). Sen saamisessa kestikin enää yksi vrk.

Jos nyt jollain on toi HDin putki heikossa hapessa kannattaa tehdä tilaus ajoissa, sillä muuten voi vähän "kestää"... ;)



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian hydr.vuoto.
ViestiLähetetty: 28.08.2009 10:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Jaha, kiitos tiedosta, pitäisikö tästä nyt lähteä tilailemaan sitä putkea... :lol:



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian hydr.vuoto.
ViestiLähetetty: 30.08.2009 20:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 238
Paikkakunta: Orivesi
Itse tuli paikattua se vanha putki juottamalla uusi putki siitä kumiputkesta lähtien, onnistui kaikenlisäksi vielä hyvin. Se homma onnistuu jos on kaasupilli ja hopeajuotetta, poraa vain 5mm reikä siihen holkkiin putkenpäässä ja juottaa siihen uuden teräsputken 4.75mm paikalleen, en tiedä onnistuuko juottaminen CuNi putkella saattaa olla että lämmönsäätely on vaikeaa. Se putki ruostuu siitä kun se on juotettu messingillä josta sitten taas tulee sähköpari. Mutta hintaa remontille tuli 20 euroa joten tuohon hintaan kannattaa jo kokeilla.



C5 2.0 16v -05 berline kaasuvaiva
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian hydr.vuoto.
ViestiLähetetty: 24.09.2009 10:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Phuh, eilen sain vihdoin vaihdettua tuohon meidän kapineeseen tämän kirotun putken, eihän tässä mennytkään kuin pari kuukautta. :mrgreen: Purkuosana löytyi, tosin tämä oli jostain muusta koneesta kuin HDi:stä, sillä pumpulta lähtevää putkea joutui muotoilemaan uudestaan jonkin verran, ennen kuin istui edes jotenkin paikalleen.

Kylläpä muuten hiljeni Xantia ihan älyttömästi (väliaikaisratkaisuna oli ollut suora putki), en malttanut eilen pajalta kotiin ajellessa laittaa edes radiota päälle. :lol:

Hauskana yksityiskohtana mainittakoon vielä, että vaikka tässä purkuosassakin oli hieman ruostetta tehostimen puoleisessa päässä, niin letkun jälkeinen mutka (eli siis se kohta, josta alkup. putki katkesi) oli kuitenkin kuin lähes pakasta vedetty. :shock: Liekö sitten bensakoneisissa (tai TD:issä) erilainen sisälokari kuin HDi:ssä? Joku järjellinen selitys tähän on oltava...



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian hydr.vuoto.
ViestiLähetetty: 10.10.2009 01:44 

Viestit: 14
Paikkakunta: Vahto
Xantippa kirjoitti:
Kertoilivat samalla että ko. putkia on mennyt useista 1,8 16V -koneisista ja muutamista 2,0 16V -koneisista. Eli kannattaa vissiin katella noista facelift bensakoneisistakin missä kunnossa toi paikka on...


Tulipas törmättyä alkuviikosta täsmälleen samaan ongelmaan -98 1,8 16V farmarisantun kanssa. Eipä edellisestä vuodosta mennytkään kuin runsas puoli vuotta, silloin taakse menevä paineputki retkahti sopivasti takasillan päältä ja aiheutti koko peräpään purkamisen ja uudelleenputkituksen. Katse kävi jo tuolloin pari kertaa Kuusakosken noutopalvelun puhelinnumerossa, mutta jotenkin kakkosauton krooninen tarve ajoi vielä kerran koettamaan onneani.

Koska auto on jo lähemmäs 400000 ajettu ja ns. saattohoitovaiheessa, ei mielenkiinto taaskaan olisi riittänyt yli auton jälleenmyyntihinnan arvoisen, valmistusvirheellisen putkenpätkän hankintaan. Varsinkaan kun kyseisen putken tukevasti ruosteessa oleva toinen pää on ohjausvaihteella sellaisessa kolossa, ettei sinne avain ja käsi mahdu yhtäaikaa.

Ensin meni tietysti pähkäillessä, että mikäs putki tämä nyt sitten on ja miksi se on umpiruosteessa, vaikka samoissa paikoissa kulkevat muut putket ovat kunnoltaan pääosin priimaa. Kakkosvaiheessa tartuttiin juotosvehkeisiin ja otettiin paha pois, eli korvattiin vastavan kokoiselta CuNi -putkella siitä puhkisyöpyneen ekan mutkan ja vastaavasti pyöräkotelon kohdalta alas kääntyvän puhtaaksi rapsutetun suoranpätkän väliltä. Kaikki meni kuin elokuvissa siihen asti kunnes kumiletkun toinen pää otti kyttyrää lämmöstä ja ampui sen vulkanoidun liitoksensa auki.

Tuossa vaiheessa montulla oli jo synkkä ja myrskyinen yö. Jostain kumman miljoonalaatikosta löytyi kuitenkin kaksi putkeen sopivaa jatkopalaa kierreliitoksella, vilkas mielikuvitus ja Bilteman yksinkertainen mutta toimiva putkityökalu. Uutta jarruputkea oli jemmassa vielä metrikaupalla, joten siitä tekaistiin kumiletkun tilalle hienosti spiraalille väännetty väliosa, joka kiinnitettiin sen alkuperäisen letkun kiinnityskohtiin sopivilla kumiholkeilla. Auto käyntiin ja katso, ei vuotoa.

Vielä tuossa vaiheessa kuvittelin kumiletkun olleen välissä ainoastaan moottorin liikkeen takia ja ihmettelinkin itsekseni miksi vaivautua moiseen ratkaisuun kun viereisessä hydrauliputkessa sama homma on hoidettu perinteisesti spiraalilla. Syy selvisi ensimmäisellä kaasun polkaisulla, eli kumiletku ottaa myös vastaan pumpun paineiskut, kas kun siellä tehostimen puolellahan ei ole varaajapalloa sitä tekemässä. Tuloksena oli siis pahemman luokan laakerivikaa muistuttava mekkala, sekä luihin ja ytimiin tunkeutuva tärinä siinä parin tuhannen kierroksen tuntumassa.

Elämää ei siis olekaan tarkoitettu helpoksi. Huomenna käyn kauppareissulla katsomassa, josko jostain löytyisi sopiva jarruletkun pätkä iskunvaimentimeksi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian hydr.vuoto.
ViestiLähetetty: 12.10.2009 07:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
juhpalmu kirjoitti:
Huomenna käyn kauppareissulla katsomassa, josko jostain löytyisi sopiva jarruletkun pätkä iskunvaimentimeksi.

Raportoi toki, miten kävi... Itse huomasin tuon saman resonoinnin suoralla putkella, mutta jarruletkuviritys jäi itseltäni kokeilematta, joskin kävi kyllä mielessä.



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian hydr.vuoto.
ViestiLähetetty: 21.10.2009 19:01 

Viestit: 96
Mulla vuotaa myös kyseinen putki mutta kiinnikkeen kohdalta ohut putki... onko kukaan liittänyt näitä putkia.. onko jossain esim helmiluutosta.. joskus jossain on ollut juttua mut en löytänyt


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian hydr.vuoto.
ViestiLähetetty: 21.10.2009 19:09 

Viestit: 96
siis helmiliitosta..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian hydr.vuoto.
ViestiLähetetty: 21.10.2009 21:58 

Viestit: 14
Paikkakunta: Vahto
Mitään ylimääräisiä liitoksia siellä ei ole, mutta se kumiletkulta tehostimelle menevä putki on käytännössä samankokoista kuin 4,75 mm standardi jarruputki, joten siihen saa tehtyä jatkoa varten päätteen ihan Bilteman primitiivisellä putkityökalulla. Tietysti sen vanhan putken pitää olla ehjää siitä kohdasta...

Mulla on vielä vaiheessa jarruletkun sovittaminen omaan viritykseeni (muutama viesti ylempänä; korvasin siis alkuperäisen kumiletkun kokonaan metalliputkella). Vähän kaivelee epäilys, että riittääköhän hankkimani parinkymmenen sentin mittainen ohuehko jarruletku vaimentamaan paineiskuja, kun originaali gummiletku on selvästikin tehty tilavuudeltaan ja joustavuudeltaan eri kriteerein kuin tavallinen jarruletku, joka ei miellään saisi juurikaan joustaa paineen alla.

No, kohta sen näkee kuinka käy, ei se tuskin huonommaksi tilannetta tee.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian hydr.vuoto.
ViestiLähetetty: 22.10.2009 21:36 

Viestit: 14
Paikkakunta: Vahto
juhpalmu kirjoitti:
No, kohta sen näkee kuinka käy, ei se tuskin huonommaksi tilannetta tee.


Itse itseäni siteeraten... Vaihdoin siis tekemäni spiraaliputken tilalle sellaisen tavallisen jarruletkun, jossa oli sopivasti 10x1mm naaraskierre kummassakin päässä. Oliskohan ollut alunperin Audiin tarkoitettu.

Eipä tuo viritys kokonaan resonointia poistanut niin kuin vähän epäilinkin. Tokihan se pehmentää pahinta terävyyttä, mutta parintuhannen kierroksen tienoilla tulee tehostimesta läpi edelleen selvä murahdus, joka kuitenkin vaimenee kierrosten lisääntyessä. Näillä nyt mennään toistaiseksi, katsotaan josko vastaan vielä tulisi parempaa vaimenninmateriaalia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian hydr.vuoto.
ViestiLähetetty: 28.03.2010 16:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
No nytten sitten vuotaa peräpäästä. Takaa katsoen sen keskipallon oikealla puolella olevasta systeemistä johon tulee useita putkia putoilee LHM-tippoja. Onkos tämäkin yleisempi ongelma...? Toivottavasti huomenna päästään nosturille kattomaan tarkemmin.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian hydr.vuoto.
ViestiLähetetty: 28.03.2010 21:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
taka korkkarin peltirenkaat ruostuneet poikki ja kalvojen välistä tihkuu. HELPPO HOMMA


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian hydr.vuoto.
ViestiLähetetty: 29.03.2010 19:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
kokemjne kirjoitti:
taka korkkarin peltirenkaat ruostuneet poikki ja kalvojen välistä tihkuu. HELPPO HOMMA


Joo kiristyspanta oli ruostunut poikki. Vaihdettiin kalvo samalla varmuuden vuoksi. Homma näytti helpolta vierestä seuraten. :lol:



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian hydr.vuoto.
ViestiLähetetty: 10.11.2012 10:56 

Viestit: 7
Joo, eli tämä ongelma taitaa koskea erityisesti kakkoskoppaisia Xantioita. Omassa 2.0 16V rassissa se löhmisäiliölle menevä putki on ruostunut tutulla tavalla, eli sen putken ensimmäisen mutkan ja letkun välinen pätkä on aika rapeassa kunnossa. Ja vahva on olettamus, että kohta alkaa vuotamaan.
Kyseisen osan hinta tuntuu olevan jyrkän noususuhdanteinen, joten ennenkuin alan sijoittamaan kalliiseen osaan, niin sen teettäminen tuntuisi hyvältä vaihtoehdolta. Hyvän käytetyn osan löytäminen saattaa sekin käydä jo hankalaksi.

Tuolta ainakin voisi tilata putkitarvikkeet:

http://www.citparts.at/en/products.php?id_group=144

Vai löytyisikö sopivan kokoista putkea lähempääkin?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian hydr.vuoto.
ViestiLähetetty: 10.11.2012 12:12 

Viestit: 5124
Kyllä noita löytyy:
http://www.sitronen.fi/hinnasto.php?hak ... +valmistus
Ja lähimmästä sitikkahuollostakin kannattaa kysellä, osalla on putkea ja osia...

Tulsku kirjoitti:
..., niin pajan setä vain totesi "eihän tällaisia ole missään". :lol: Kaitpa tuo on vain uskottava, että viisimillinen putki ei ole "oikeaa" hydraulikamaa.

tuli katsottua viestejä taaksepäinkin ja mietittyä että 3/16 " letkut osuis kauhean lähelle (4,75 mm), mutta eikö ole riittävän yleistä?
http://customer.canter.fi/nestepaine/in ... =69397&p=0 (ja kyllä tota pitäis löytyä joka valmistajaltakin Dunlop/Hiflex...) (vai minkäkokoisesta putkesta/letkusta oli kyse?)

Tuossa ohjaustehostimen letkussa kumiosaakin ilmeisesti tarvitaan jouston takia paineentasaajaksi, muuten paineiskut alkaa pitämään mekkalaa ja ehkä osatkin kärsii...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian hydr.vuoto.
ViestiLähetetty: 10.11.2012 14:52 

Viestit: 107
Itse yritin päästä pälkähästä tilaamalla Tanskasta uuden paineputken (n. 170 €) ja se sopikin paikalleen hyvin, mutta välissä oleva iskuja pehmentävä hydrauliletku on joko läpimitaltaan liian pieni taikka liian kovaa materiaalia. N. 1200 kierroksen kohdalla putki resonoi, ei häiritsevästä, mutta jurahtelee kuitenkin. Paras ratkaisu lienee alkuperäisvaraosa, jos sellaisen jostakin löytää, taikka vanhan korjaaminen. Jos jarruputkesta muotoilee irroitetun putken mallisen ja osaa tehdä hopeajuotoksen kumiletkuun, selviää aika halvalla.

Sinänsä ranskalaisen ylimielinen tapa jättää hoitamatta paha valmistusvirhe!



Pegeot 607 2.2 HDI -01
Ex: 2x 407 V6 autom -04, Alfa Romeo 159 -09 1,9 JtdmA, Xantia V6-97 ja 2.0 HDI -00, XM 2,1 TD-97 sekä lukuisia muita Peugeoteja
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/3 [ 59 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: