Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 40 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: xantian takapallot vaihtoon
ViestiLähetetty: 10.11.2012 20:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
kattokaa niitä tulppia ,niin selviää menetelmä. niissä näkyy pari kynnenjälkee josta sulkija on puraissu kiinni paineenalaisessa tilassa.
meillä oli aikoinaan käytössä paineistuslaite joka hoiteli tulpan kiristyksen kunhan siihen tulppaan oli ensin rälläkällä tehty hahlo.
ruustukissa tulppan ensin hahlo ja sitten putkareilla se auki ( käytettiiin peitettä ,mitä tahansa joka estää silmille saamisen ) . tulpan ympäristö puhtaaksi ja mokkula vekottimeen . yläpää ja tulppa meni ihan tavalliseen( vaikka beksin takasylinteristä ) hylsyyn jossa oli sama tiiviste kuin sylinterissäkin. pallo kiristettiin sitä vasten alapäästään kammella jossa oli sopiva kierre.
siinä se mokkula jökötti nalkissa . sitten vaan painetta samasta reiästä mistä nestekkin virtaisi. matkalla oli painemittari. kun näytti siltä ,että hönkä riitti ,niin yläpuolen kammella ,jossa oli sopiva pää siellä tulpan puolella ,veivattiin tulppa kiinni. sitten vaan ruustukkiin ja putkareilla tulppatarkistus ,että on kunnolla kiinni. sitten toiseen härveliin jolla voitiin tarkistaa paine.
pikkusen hidasta puuhaa ,mutta toimi. kyllä ne venttiilit kannattaa asentaa. on paljon helpompaa hoitaa se paineistus tarvittaessa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian takapallot vaihtoon
ViestiLähetetty: 10.11.2012 22:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
idefix kirjoitti:
Ja ajan niillä kymmeniä tuhansia kilometrejä, mutta niitä paineistettuja saa kuulemma täytellä parikin kertaa samassa ajassa
Periaatteessa näin, jos ajat puolet pallon iästä pallo epämiellyttävän tyhjänä ja pumppauspiiri jatkuvasti naksutellen.
idefix kirjoitti:
Mielenkiintoinen on myös se, että mitenkä Lappeenrantalainen ammatti oppilaitos toteuttaa sen paineistuksen ilman venttiilin asennusta. Tähän laakeri antanet hieman täsmennystä.
Ammateista ja opetuslaitoksista aiheeseen liittyen ei ole tietoa, mutta teekkarien autokerhollahan homma tehdään näin. On siellä kyllä venttiilillisekin palloille täyttölaite. Venttiilillinen on toki helpompi, mutta venttiilit maksavat rahaa. Tosin miulla joutuu etupallot ottamaan irti täyttöä varten, vaikka onkin venttiilit. Noiden CX:n pitkien edessä kun ei oikein ole tilaa Xantiassa. Ja takapalloja olisi hyvä joskus myös irrotella, etteivät jämähdä kiinni. Niitä en ole kyllä paineistanut omastani, kun ovat Xantian etutuplakalvolliset.
idefix kirjoitti:
mistä sitä typpeä sinne sitten tuikataan, jos ei johonkin tehdä reikää.
No jos tosiaan ovat yhtä "puuta", niin ei sinne sitten saa, mutta ei ole saatu tehtaallakaan sitten eli tyhjät ovat. Minulla olleissa palloissa on aina ollut tulppa päässä.
idefix kirjoitti:
Sitä paitsi joisssain teknisissä julkaisuissahan puhutaan "kaasuneste" jousituksesta ei typpineste jousituksesta.
Kaasuna se typpi joustaakin huomattavasti paremmin kuin nesteenä tai kiinteänä... :roll:



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian takapallot vaihtoon
ViestiLähetetty: 11.11.2012 00:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Idefixille voisi suositella jumppaa eli korkeudensäädöllä kymmenisen kertaa ylös/alas, niin poistuu se ilma jousituksesta joka pallojenvaihdossa sinne meni. Ja sivuikkunan toimimattomuus johtuu todenäköisimmin haitarikumin sisältä katkenneesta johdosta.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian takapallot vaihtoon
ViestiLähetetty: 12.11.2012 08:24 

Viestit: 11
Paikkakunta: Kla
Niin kuin sanoin, palloista paljon puhetta mikä on vain pelkästään hyvä asia :)
Pallot on tilattu mutta tuo putki ei tullut mieleen..saako sitä mitenkään pidettyä avaimella kiinni? Ilmeisesti ainakin sylinteriä voi pidellä putkitongeilla?

Siitä ikkunareleestä että kun hipaiseekin jollain tikulla tms. releen kärkiä, niin heti pelittää.

Kun saan pallot vaihdettua niin raportoin siitä täällä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian takapallot vaihtoon
ViestiLähetetty: 12.11.2012 09:23 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Jos ei ole hienoa kosketintimanttiviilaa, niin hienolla vesihiontapaperisuikaleella koskettimet puhtaiksi, sileiksi. Sen jälkeen vielä kosketinpinnan kiillotus jollain ohuella sileällä teräksellä. Vielä puhdistus nukattomalla paperisuikaleella, joka on kostutettu vaikkapa jarrukleanerilla. Näin koskettimista saataisiin uutta vastaavat ja pitkäikäisimmät. Viilan jäljiltä on vain tekohengitystä. Kannattaisi uudelleenjuottaa releen juotokset piirilevyllä. Tämä ohje sopii oikeastaan mihin vain koskettimiin. Ja juttu sopisi paremmin yleiseen tekniikkaosioon.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian takapallot vaihtoon
ViestiLähetetty: 12.11.2012 11:01 

Viestit: 11
Paikkakunta: Kla
ealab on aivan oikeassa kärkien viilauksesta. Noinhan se pitää tehdä ja noin sen teinkin kaikkine puhdistuksineen. Se vain että rele on todella pieni ja kärkien voima toisiaan vasten heikko. Hiontatehosta ei voi juurikaan puhua kun liike on lähinä pientä nytkytystä.
Mutta sain jo hankittua toisen joten eiköhän tämä tästä.
Kiitti vain kaikille tuesta ja neuvoista.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian takapallot vaihtoon
ViestiLähetetty: 13.11.2012 09:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
jste kirjoitti:
Pallot on tilattu mutta tuo putki ei tullut mieleen..saako sitä mitenkään pidettyä avaimella kiinni? Ilmeisesti ainakin sylinteriä voi pidellä putkitongeilla?
Jos siitä keskipallon putkesta puhut, niin ei sitä tarvitse mitenkään erityisesti pitää kiinni. Liuottelee vaan mutterin auki, löysää sen, nykii putken liikkeelle, avaa mutterin, irrottaa pallon ja on tyytyväinen. Vielä en ole onnistunut moista hajottamaan, mutta malttia tuo vaatii. Jousisylinteristä on parasta pitää kiinni sylinterinkiinnipitotyökalulla ;)

Ja niistä kosketuspinnoista... apuna hapettumien poistoon toimii myös lasikuitukynä. Hapettumat irtoavat sillä tehokkaasti, mutta vaatii niiden kuidunpätkien poiston. Relehän voi kyllä hajota kääminkin osalta. Töissä vastikään tuli vastaan kontaktori 24 VDC kelalla, joka kyllä oli jysäyttävinään kontaktit kiinni, mutta sähköä pääsi läpi melkoisen vaihtelevasti ja kontaktit olivat kuitenkin lähes uudenveroiset, eikä mitään mekaanista vikaa löytynyt.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian takapallot vaihtoon
ViestiLähetetty: 13.11.2012 12:16 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Hanki vaan se putki varalle,vit..käyrän loiventamiseksi... :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian takapallot vaihtoon
ViestiLähetetty: 18.11.2012 12:12 

Viestit: 11
Paikkakunta: Kla
No niin takapallot on vaihdettu. Kiitokset vain kaikille hyvistä vinkeistä ja kommenteista. Täytyy sanoa että kyllä nyt on kuin laivalla ajelisi. Kulkee todella pehmeästi vanhaksi autoksi. Irtosivat hyvin isoilla papukaijapihdeillä eikä putkestakaan ollut harmia.
Myös ikunat toimivat nyt releen vahdon jälkeen.
Ehkä etupään jousitus on pikkasen liian ylhäällä verrattuna takapäähän. Onko se paha säätää?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian takapallot vaihtoon
ViestiLähetetty: 18.11.2012 13:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
jste kirjoitti:
No niin takapallot on vaihdettu. Kiitokset vain kaikille hyvistä vinkeistä ja kommenteista. Täytyy sanoa että kyllä nyt on kuin laivalla ajelisi. Kulkee todella pehmeästi vanhaksi autoksi.
Öh, mitkä pallot sie siihen laitoit ja mitä muuta teit? Miun mielestä Xantia on aina ollut turhan kova kaikilla pallotuksilla (vrt. esim. CX).
jste kirjoitti:
Ehkä etupään jousitus on pikkasen liian ylhäällä verrattuna takapäähän. Onko se paha säätää?
Ei ole paha. Löysää vivulta tuleva tanko. Löysää vakaajan ympärillä oleva klipsi. Pyöräytä klipsiä kunnes on oikeassa korkeudessa. Muuttele kuormaa (roikkumalla/nostamalla vaikka) ja katso, että jää korkeus kohdilleen. Kiinnitä vivulta tuleva tanko siten, että haarukka ei jää kanittamaan mihinkään suuntaan vaan on keskellä.

Älä jää väliin - eli varmista, että auton alla on tilaa ihmiselle myös ala-asennossa. Jos teet ihan vaan tunkin ja pukkien kanssa, niin käy kääntämässä klipsiä aina vähän kerrallaan ja kokeile vaikutus. Tuolla metodilla vaatii helposti 3-5 käyntiä auton alla, mutta jos ei parempia mahdollisuuksia ole, niin niinhän se on tehtävä, jos ei halua itseänsä tappaa. Korkeuden ohjearvot löytyvät esim. Haynesistä tai varmaan myös haulla.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian takapallot vaihtoon
ViestiLähetetty: 19.11.2012 12:48 

Viestit: 11
Paikkakunta: Kla
En itse asiassa tiedä mitkä pallot tuli laitettua. Sitroselta ostin rekkarinumeron mukaan. Mutta ainakin hienosti kulkee kun ei paremmasta tiedä. Yllätyin kuitenkin todella. Ei voi verrata kulkua esim volvoon.

Ehkä saanen kysyä hieman tyhmiä selkeästä ohjeesta huolimatta. Perustiedot on vähän puutteelliset. Älä nyt naura..
Vipu on siis se jolla korkeutta auton sisältä säädetään? Ja onko vivulta tuleva tanko se piiitkä halkaisijaltaan n. 6mm joka kulkee auton alla? Entä missä vakaaja + klipsi sijaitsee...edessä vai takana?
Rasvamonttu on, joten säätö onnistunee kun vain tiedän klipsin paikan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian takapallot vaihtoon
ViestiLähetetty: 19.11.2012 13:19 

Viestit: 5869
Paikkakunta: Lahti
jste kirjoitti:
Vipu on siis se jolla korkeutta auton sisältä säädetään? Ja onko vivulta tuleva tanko se piiitkä halkaisijaltaan n. 6mm joka kulkee auton alla? Entä missä vakaaja + klipsi sijaitsee...edessä vai takana?
Rasvamonttu on, joten säätö onnistunee kun vain tiedän klipsin paikan.


Tai paremmin löysää se vivun päässä oleva metallilätkä, 2 ruuvia, ja lopuksi katso että ne raudat on sen uran keskikohdilla kun kiristät lätkän takaisin kiinni.

Kummassakin päässä on kallistuksenvakaaja jonka keskikohdilla on panta josta lähtee vipu korkeudensäätimelle, löysää se panta ja kierrä varovasti, pienikin liike vaikuttaa korkeussäätöön.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian takapallot vaihtoon
ViestiLähetetty: 19.11.2012 22:17 

Viestit: 568
Paikkakunta: Akaa
Niin ja tämä säätö siis mielellään auton käydessä.



.~___~.
{[___]}
{°/^\°}
{/_^_\}

"Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli.
HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian takapallot vaihtoon
ViestiLähetetty: 21.11.2012 20:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Ja tuo homma on paljon selkeämpi, kun menee sitä sieltä alta katsomaan. Muistahan toki myös putsata ja voidella vivusto.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian takapallot vaihtoon
ViestiLähetetty: 21.11.2012 21:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
laakeri kirjoitti:
Ja tuo homma on paljon selkeämpi, kun menee sitä sieltä alta katsomaan.
Ja kun ennen allemenoa kun muistaa vielä varmistaa, että siellä on tarpeeksi tilaa asentajalle myös jousituksen ollessa alimmassa asennossaan, niin säätäminen on mukavampaa.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 40 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: