|
Kirjoittaja |
Viesti |
Ramsi
|
Viestin otsikko: BX projekti alkakoon Lähetetty: 17.05.2009 11:11 |
Viestit: 169 Paikkakunta: Sastamala
|
Siinä se nyt on, kotipihassa, koko komeudessaan! Ei olisi uskonut, että on seissyt tallin pimennossa nyt 7 vuotta, niin helposti lähti käyntiin. Edellinen omistaja oli jo tuonut yksilön pihalle ottamaan aurinkoa ja siinä sitten tutkailtiin hetki, että mitäs sitten. Maalausprojektia varten lähes kaikki ulkopuolinen irrotettava oli irrotettu ja todettiin, että ainakin lamput voisi kiinni laittaa. Ei muuten missään ole noin helppoja lampunkiinnityksiä kuin BXssä... Ja hämmästyttävintä oli, että etuvalot jopa syttyivät! Mitä siitä sitten, jos takana vilkun sijasta vilkkui jarruvalo...ei saa olla liian pedantti  Koneehuoneessa akun kengät kaipasivat vaihtoa. Vanhat olivat niin venyneet, että eivät ottaneet kontaktia oikeastaan lainkaan. Uusi akku kiinni, johdot poikki ja uudet kengät kiinni. Pari jerrykannullista bensaa tankkiin ja avainta vääntämään. Heti ekalla yrityksellä kone jo lupaili ja muutaman bensapumpun pyörähdyksen jälkeen hörähti iloisesti käyntiin. Eikä mennyt kuin minutti tai pari niin pompahti jousituskin lentokorkeudelle. Ja mikä jousitus se onkaan! Uskomattoman pehmeä! Ei todella uskoisi, että ei ole hetkeen aikaan ajettu mihinkään. Keula meinasi jopa jäädä hyllymään testi painalluksilla. Nam  Ikkunoille ruiskittiin vielä vähän pesuainetta ja näytettiin rättiä sen verran, että edes etulasista näki ulos. Sitten ei muuta kuin penkki säätöihin ja baanalle. Kytkin poljin ensin vähän valitteli mielenkiintoisella narinalla, että onko tässä oikeasti pakko alkaa toimia. Toimihan se ihan nätisti, vaikka kuskilla ei välillä ollut mitään hajua, mikä vaihde oli milloinkin päällä  Jarrut luonnollisesti kestivät hetken aikaa ennen kuin löytyi ne oikeat paineet ja saatiin matka tarvittaessa pysähtymäänkin. Kyyti oli alusta alkaen loistavaa. Ei epämääräisiä ääniä (lukuunottamatta puuttuvien sivupeilien rei'istä tulevaa tuulen ulinaa ja kaikkea muuta mahdollista resonointia) eikä edes pahempia nylkytyksiä eikä käyntihäiriöitä. Parinkymmenen kilometrin ajon jälkeen alkoi etuvasemmalta kuulua tautinen kolkotus. Ei muuta kuin äkkiä tiensivuun ja tutkimaan, että mikäs nyt. Kappas, sisälokasuojahan se siinä lepatti aivan irrallaan ja hakkasi iloisesti renkaaseen. Ei kai se nyt menoa haittaa? (Kiitos muuten sille Rover kuskille, joka pysähtyi tarjoamaan apua korjauksessa!!!) Muutama kilometri lisää ja taas stoppi, pakko tuolle on jotain tehdä, ei tätä meteliä kestä erkkikään. Amatööreillä ei tietenkään ollut yhtään nipparia mukana, mutta sähköteippi pelastaa aina! Puoli rullaa teippiä sinne ja tänne "kyllä se siinä pysyy" ja matka jatkukoon. Koneen lämmetessä alkoi selkeästi tulla pientä nykimisefektiä. Varsinkin moottorijarrutuksessa alamäissä tuntui selvää nylkytystä, joka loppui kun painoi kytkimen pohjaan tai vaihtoehtoisesti kaasua aavistuksen. Mutta eipä se menoa haitannut. Nätisti jutellen ja suostutellen BX kuljetti turvallisesti kotipihaan asti ja teippivirityskin kesti  Pihassa sitten ensimmäisenä akun kengät irti ettei vahingossakaan pääse tapahtumaan se pahin mahdollinen, jota ei ääneen sanota. Loppuilta menikin sitten tutkiessa, että mitäs sitä oikein tuli hankittua. Takakontissa on jos jonkinlaista osaa, samoin repsikan paikalla ja jalkatilassa. On siinä alottelijalle ihmettelemistä, mistä mikin on nappailtu irti. Konehuoneessa sentään on kaikki paikoillaan, ainakin toistaiseksi  Jospa tänään sotkisi jo vähän enemmän sormiaan ja katsoisi, mitä kaikkea kivaa sieltä saa irrotettua. Ja ainiin, ne kuvat ... http://picasaweb.google.fi/pekka.xm/Beksi#ja ei, isäntä EI ajanut BeeäXää vaan Ihan Ite Ajoin! Isännän kuva on menomatkalta XMn ratista.
|
|
|
|
 |
Jouko
|
Viestin otsikko: Re: BX projekti alkakoon Lähetetty: 17.05.2009 11:19 |
|
No niin, siitä se sitten lähtee. Hieman näkyy olevan purkua aloitettu mutta siinä pääsee vain itse helpommalla kun ei tarvitse kaikkea purkaa. Onnea ja menestystä. 
|
|
|
|
 |
niko
|
Viestin otsikko: Re: BX projekti alkakoon Lähetetty: 17.05.2009 11:24 |
Viestit: 996 Paikkakunta: Nokia
|
Jee jee. Pitääpä tulla joskus potkimaan renkaita  Ramsi kirjoitti: (Kiitos muuten sille Rover kuskille, joka pysähtyi tarjoamaan apua korjauksessa!!!) Ne on kans just tollasia 
// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti # 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: BX projekti alkakoon Lähetetty: 17.05.2009 11:29 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Jaa, ilmastoitu 19GTi Jetronic L3 -moottorinohjauksella... Ilmeisesti -87 vuosimalliltaan..?
Tuo nykiminen voi johtua hyvinkin joko kuluneesta ilmamäärämittarista, tai sitten se on vaan se ominaisuus mikä tuohon Jetronicciin kuuluu mitä ei usko enää nykyautoihin tottuneena autoissa olevan. Siirtyminen pintakaasulla ajellessa vetoalueelta moottorijarruutteluun on todella "jyrkkä", eroa ei voi olla huomaamatta..! Ja tämä kytkentäpisteen kierrosluku laskee moottorin lämmetessä, joten kuvatut "oireet" viittaisi kyllä aivan toimivaan laitteeseen...
Kokeilla tuon kyllä voi irroittamalla kaasuläpän asentoanturilta töpselin, silloin poistuu ainoastaan tuo moottorijarrun- sekä täyskaasun toiminnot, muuten laite toimii kuten muutenkin...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: BX projekti alkakoon Lähetetty: 17.05.2009 11:33 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Kannattaa toki tutkailla alipaineletkutkin läpi, meidän yksilössä nykiminen väheni huomattavasti, kun virranjakajan alipainesäätimeltä kaasuläppäkotelon kylkeen tulevan letkun vaihtoi ehjään. 
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
Sitikkapuoskari
|
Viestin otsikko: Re: BX projekti alkakoon Lähetetty: 17.05.2009 21:22 |
Viestit: 1203 Paikkakunta: Ilmajoki
|
Tulsku kirjoitti: Kannattaa toki tutkailla alipaineletkutkin läpi, meidän yksilössä nykiminen väheni huomattavasti, kun virranjakajan alipainesäätimeltä kaasuläppäkotelon kylkeen tulevan letkun vaihtoi ehjään.  Ja Boschin jakajassa alipainesäädin on yleensä rikki- saa varaosana eikä ole kalliskaan.
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: BX projekti alkakoon Lähetetty: 17.05.2009 21:29 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
..jepjep...olen määkin tuonut yhden mattamustan puoleksipuretun kilpurin kotipihaan puuhakilvillä, mutta BX on kyllä useampaa astetta räyhäkkäämmän näköinen. Voisi jopa sanoa "äijämäinen", jos ei tausta olisi selvillä ... Hieno projekti, ei muuta kuin lykkyä pyttyyn! Ja se talli pystyyn...
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: BX projekti alkakoon Lähetetty: 17.05.2009 22:26 |
|
Sen jälkeen, kun olet purkanut ja kasannut udelleen tuon, tiedät ja osaat jo vaikka mitä!  Tosin enhän minä tiedä lähtötilannetta, saatat olla tosi taitava jo nyt
|
|
|
|
 |
Ramsi
|
Viestin otsikko: Re: BX projekti alkakoon Lähetetty: 20.05.2009 10:38 |
Viestit: 169 Paikkakunta: Sastamala
|
Tulipas sitten tuossa toissa päivänä hieman tutustuttua BX:n konepellin alle. Ilmanputsaria irrottelin (se kun oli siinä helposti esillä ja käsillä  ja muutamia letkuja ja putkia siinä sivussa. Yllättävän hyväkuntoisilta näyttivät eli ei ihan pahasta yksilöstä ole kyse. Yhden tulpankin kurkkasin ja sekin näytti ihan kunnossa olevalta. Hyvin on siis BeXteriä pidetty. Isäntä sitten kehitteli suunnitelmaa, että mitä sille olisi järkevä tehdä. Kaipa siitä pitäisi ainakin kaikki sähköliitokset käydä läpi,rassata ja putsata. Pölyähän siellä on vaikka muille jakaa. Letkut ja putket voisi vaihdella melkeen järjestään kaikki, ihan vain varmuuden vuoksi. Nyt alkaa tosissaan syyhyttämään saada tuo ajokuntoon ja baanalle  Okei, alkuperäinen idea on hieman muuttunut, mutta kyllä silti meinaan tutustua tuon sielunelämään ja tehdä kaiken mahdollisen itse, mitä vaan pystyn ja osaan. Eli siis kaiken  Saa vain nähdä, koska isäntä hermostuu kyselyyn "mikä tää on, miksi se on tuossa, mitä se tekee"  ainakin toistaiseksi on kärsivällisyys riittänyt. Ikävä kyllä tuli hieman takapakkia projektissa, kun lääkärin ketale käski vuodelepoon  keuhkoputkentulehdus kuulema jyllää ja nyt pitäisi vain levätä ja levätä ja vielä kerran levätä. Noh, parin viikon päästä olisikin parasta olla kunnossa, joten kaipa se pitää taas viisaampiaan totella. BX projektin kunnollinen aloitus siirtynee siis tuonne kesäkuun puoliväliin asti. Ellei sitten ihan mahdoton syyhy tule ennen sitä ja ihan vain pikkuriikkisen käy kurkkailemassa 
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: BX projekti alkakoon Lähetetty: 20.05.2009 10:58 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
No, tämänkin "sairasloma-ajan" voi tietenkin käyttää hyödyllisesti projektin kannalta, tutustuen kaikenlaiseen laitteeseen liittyvään materiaaliin mitä jo tietenkin on ehtinyt kotio kerryttää ja lisää voi etsiä internetin ehtymättömästä ihmemaasta..!
Haynesin vanhempi versio kertoo vallan loistavasti likipitäen kaiken oleellisen (paitsi ilmastoinnin) tuosta, aika kivasti on siellä kerrottu ruiskunkin sielunelämästä...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: BX projekti alkakoon Lähetetty: 20.05.2009 17:29 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
quai_de_javel kirjoitti: Hieman näkyy olevan purkua aloitettu mutta siinä pääsee vain itse helpommalla kun ei tarvitse kaikkea purkaa. Etulokarit on kiinni muutamalla ruuvilla ja ne kannattaa irrottaa jos auto kerran aiotaan maalata. Alta löytyy pari reikää ja ruosteiset etuovensarananhitsit Onnea vaan pro tes^H^H^Hjektille.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
Laura78401
|
Viestin otsikko: Re: BX projekti alkakoon Lähetetty: 25.05.2009 15:02 |
Viestit: 217 Paikkakunta: Lieksa
|
Lykkyä pyttyyn ja laitahan aina välillä viestiä projektin etenemisestä!
|
|
|
|
 |
IsoD
|
Viestin otsikko: Re: BX projekti alkakoon Lähetetty: 25.05.2009 20:10 |
Viestit: 609 Paikkakunta: Kouvola
|
Onnea vaan täältäkin! Itsellä on niin tuoreessa muistissa tuo oman Divan elvytys-siirtokilpi-pimeässä-kotiinajelu-kokemus että tuli oikein muistikuvat mieleen... Ensin parin päivän operaatiot pimeässä tallissa (sydäntalvi), pientä hyderemppaa ja baanalle. Se on NIIN hienoa kun sen aarteensa saa viimein pihalle. Silloin vasta loppuu lopullisesti ne painajaiset siitä, että ed.omist. onkin paalannut sen, tai että maalasi sen pinkiksi tai myi must****sille koirankopiksi... Sitten sitä on sitten ihan pakko vähän väliä käydä kurkkimassa. Sitä oikein vonkui päästä loskaan pitkäkseen, eikä se todellakaan ole oman maallisen olemukseni mukaista hommaa No, näiden "monimutkaisten" sitikoiden (vertaa 2CV) parissa puuhastelu on kyllä ollut pääosin todella hauskaa, antoisaa ja opettavaista. Toivotan piiitkää pinnaa ja sopivasti vapaa-aikaa projektisi parissa.
Mika Sivonen Chrysler Sebring Cabrio 1997
https://youtube.com/@MikaSivonen http://sites.google.com/site/citroendseries http://citroendseries.blogspot.fi sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
|
|
|
|
 |
Ramsi
|
Viestin otsikko: Re: BX projekti alkakoon Lähetetty: 29.05.2009 20:53 |
Viestit: 169 Paikkakunta: Sastamala
|
kiäh kiäh kiäh! Tuli motonetissä niin must-have-item vastaan ettei voinut jättää ostamatta. Jonkun mainoksen sanoja lainatakseni "ja siitä se ajatus sitten lähtee" Ja joo-o, tämä tulee oikeasti käyttöön! (jää odottelemaan sääliviä/kauhistelevia/huvittuneita kommentteja  )
Liitteet: |

IMG_0201.jpg [ 76.21 KiB | Katsottu 11530 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
Kenguru
|
Viestin otsikko: Re: BX projekti alkakoon Lähetetty: 29.05.2009 21:04 |
Viestit: 471 Paikkakunta: Kouvostoliitto
|
Ramsi kirjoitti: kiäh kiäh kiäh! Tuli motonetissä niin must-have-item vastaan ettei voinut jättää ostamatta. Jonkun mainoksen sanoja lainatakseni "ja siitä se ajatus sitten lähtee" Ja joo-o, tämä tulee oikeasti käyttöön! (jää odottelemaan sääliviä/kauhistelevia/huvittuneita kommentteja  ) *sanaton* 
C5 HDi, XM Turbo C.T. Automaagi -94
|
|
|
|
 |
vinosilmä
|
Viestin otsikko: Re: BX projekti alkakoon Lähetetty: 29.05.2009 22:09 |
Viestit: 1091
|
kaikkea sitä onkin myynnissä, niin naiskuskeille suunnattu tavara.....erikoinen ainakin....ja onnea mielenkiintoisen näppejä rasvaavan harrastuksen alkamisesta..........
|
|
|
|
 |
maarit
|
Viestin otsikko: Re: BX projekti alkakoon Lähetetty: 29.05.2009 23:04 |
Viestit: 332 Paikkakunta: Kalajoki
|
Ramsi kirjoitti: kiäh kiäh kiäh! Tuli motonetissä niin must-have-item vastaan ettei voinut jättää ostamatta. Jonkun mainoksen sanoja lainatakseni "ja siitä se ajatus sitten lähtee" Ja joo-o, tämä tulee oikeasti käyttöön! (jää odottelemaan sääliviä/kauhistelevia/huvittuneita kommentteja  ) Äh, mikä se on? Kiinnityspultti näkyy ... roskis?
------- Sitikka-kyytiä v:sta -58 nyt alla Xantia Activa TCT
|
|
|
|
 |
Jouko
|
Viestin otsikko: Re: BX projekti alkakoon Lähetetty: 30.05.2009 06:41 |
|
Voi ei! 
|
|
|
|
 |
sahtivaari
|
Viestin otsikko: Re: BX projekti alkakoon Lähetetty: 30.05.2009 07:04 |
Viestit: 941 Paikkakunta: vihti
|
Siinä on asennetta. 
|
|
|
|
 |
Ramsi
|
Viestin otsikko: Re: BX projekti alkakoon Lähetetty: 30.05.2009 19:31 |
Viestit: 169 Paikkakunta: Sastamala
|
maarit kirjoitti: Äh, mikä se on? Kiinnityspultti näkyy ... roskis? Ihan pakoputken pää tuo on....
|
|
|
|
 |
maarit
|
Viestin otsikko: Re: BX projekti alkakoon Lähetetty: 30.05.2009 20:45 |
Viestit: 332 Paikkakunta: Kalajoki
|
Sitä en uskaltanutkaan arvella 
------- Sitikka-kyytiä v:sta -58 nyt alla Xantia Activa TCT
|
|
|
|
 |
Ramsi
|
Viestin otsikko: Re: BX projekti alkakoon Lähetetty: 05.07.2009 13:47 |
Viestit: 169 Paikkakunta: Sastamala
|
No niin, vihdoinkin on aikaa ja sopivat kelit perehtyä tarkemmin kulkimen saloihin. Sähköjohtoja hipellettyä todettu, että kaipaavat aikalailla uusimista. "hieman" haperoa havaittavissa. Putket ja letkut näyttävät pikaisesti olevan suht kunnossa ja yllätystä on aiheuttanut myös suhteellisen helposti aukeavat pultit ja mutterit jne. VOIMAA ei ole tarvinnut käyttää oikeastaan ollenkaan, vähän vaan pientä putkea välillä vipuvartena. Mutta sitten se tähän mennessä suurin yllätys. Juuri sain tuon imusarjan irrotettua ja paljastui, että siellähän ei ole tiivistettä lainkaan imusarjan ja lohkon välissä. Jotain venyvää möhnää oli VÄHÄN, liekö liimaa tms. Muuten pinnat oli molemmin puolin puhtaat. Noh, taisi löytyä ainakin yksi syy sille nylkytykselle, mitä se teki kotimatkan aikana. Keksiikös kukaan viisas mitään järkevää syytä, miksi siellä EI tiivistettä olisi? Ainakin kasaus vaiheessa ajateltiin sinne sellainen laittaa... Mutta jospa tämä riittäisi tältä viikonlopulta. Kukaan fiksu ei ole nostanut kuljinta pukkien päälle ja se makaa komiasti tuolla mahallaan. Alkaa selkäparka valitella kumartelua ja kyyristelyä  pitänee yrittää lepytellä sitä, että jaksaisi taas vaikkasta huomenna illalla vähän lisää 
|
|
|
|
 |
|
|