|
Kirjoittaja |
Viesti |
Ropeliz
|
Viestin otsikko: Dollyasiaa Lähetetty: 13.02.2012 11:47 |
Viestit: 238 Paikkakunta: Orivesi
|
Oliko nyt niin että dolly muuttui laittomaksi kun katsurit eivät olleet aivan varmoja, että riippuu kuulemma poliisista?
C5 2.0 16v -05 berline kaasuvaiva
|
|
|
|
 |
Ralle
|
Viestin otsikko: Re: Dollyasiaa Lähetetty: 13.02.2012 14:02 |
Viestit: 2821
|
Ei ole laiton, pitää vaan rekisteröidä vuoden 2014 loppuun mennessä.
|
|
|
|
 |
Ropeliz
|
Viestin otsikko: Re: Dollyasiaa Lähetetty: 13.02.2012 22:51 |
Viestit: 238 Paikkakunta: Orivesi
|
Eli käytännössä saa käyttää vuoteen 1015 asti, vai onko niin että pitää rekisteröidä ennen käyttämistä jo nyt?
C5 2.0 16v -05 berline kaasuvaiva
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: Dollyasiaa Lähetetty: 13.02.2012 23:14 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Joo on yhä yhtä laillinen kuin ennenkin. Ja rekisteröiminen ei ole mikään mahdoton homma.
Laitappa Ralle linkki siihen hyvään viestiketjuun en sitä tällä patonkin haulla löytänyt?
|
|
|
|
 |
Ropeliz
|
Viestin otsikko: Re: Dollyasiaa Lähetetty: 13.02.2012 23:36 |
Viestit: 238 Paikkakunta: Orivesi
|
Rekisteröitävähän se varmaan sitten on jos ei maksa maltaita, on nimittäin se dolly ihan uskomattoman helppo. Td:llä kun kesällä veti toista xantiaa niin se matkanteko oli ihan partaan-nauramista 
C5 2.0 16v -05 berline kaasuvaiva
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Dollyasiaa Lähetetty: 27.11.2012 23:30 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
"Ei ole laiton, pitää vaan rekisteröidä vuoden 2014 loppuun mennessä"
Mitäs karseeta tämä väite on ja perustuu mihin? ...meinasin tässä näet tällaisen juuri ostaa. Onks tästä asiasta jotain ihan faktaa jossain? Tuleeko nämä nyt jumankauta kilvellisiksi?!
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Dollyasiaa Lähetetty: 28.11.2012 11:22 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Jep. Lainaa: Ajoneuvolaki 17§ (3.4.2009/226). ... Hinattava laite on auton perävaunu ... jota ei ole tarkoitettu henkilöiden tai tavaroiden kuljetukseen eikä matkailuun. ... Hinattava laite on siis 2009 alkaen ollut perävaunun alalaji, jolloin niitä koskee myös ajoneuvolain 8§: Lainaa: 8 § Ajoneuvon rekisteröinti ja katsastus
Moottorikäyttöinen ajoneuvo ja siihen tai sen perävaunuun kytkettävä perävaunu on rekisteröitävä ja asianmukaisesti katsastettava, jollei tässä laissa tai sen nojalla toisin säädetä. Tähän annettiin lain voimaantullessa siirtymäaika: Uudet dollyt on pitänyt rekisteröidä vasta 1.1.2011 alkaen. Tätä vanhemmat on rekisteröitävä 31.12.2014 mennessä.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Ropeliz
|
Viestin otsikko: Re: Dollyasiaa Lähetetty: 28.11.2012 12:46 |
Viestit: 238 Paikkakunta: Orivesi
|
Korjatkaapa jos olen väärässä mutta tämä tiedote vaikuttaa aikakin minusta siltä että hinausapuvaunua ei tarvitse rekisteröidä? http://www.trafi.fi/filebank/a/13512530 ... ajille.pdfJoten jos olen oikeassa, on osa dollyn omistajista on hassannut rahaa aivan turhaan? Ps, se kolmas sivu valaisee enemmän, ei sitten mussuteta siitä vetolaite tyyppihyväksyntäjutusta.
C5 2.0 16v -05 berline kaasuvaiva
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Dollyasiaa Lähetetty: 28.11.2012 13:05 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Vau, kiitti Ropeliz linkistä! Eli tiedote katsastajalle sanoo selkeästi (päivätty 26.10. -12)
"Auton hinaamiseen käytettävä hinausapuvaunu ei ole ajoneuvo, eikä se kuulu rekiste-röintivelvollisuuden piiriin. Apuvaunulla saa hinata toista autoa enintään 60 km/h no-peudella. Apuvaunu luokitellaan hinausvälineeksi kuten esim. puomi. Apuvaunuhinaukseen sovelletaan muutoinkin asetuksessa ajoneuvojen käytöstä tiellä 1257/1992 14 §:ssä annettuja hinausta koskevia määräyksiä. Apuvaunussa tulee olla taka-, jarru- ja suuntavalaisimet sekä takaheijastimet joko kiinteästi asennettuina tai irrotettavissa olevassa, ja hinauksen ajaksi hinattavan auton taakse kiinnitettävässä, valaisintelineessä."
Mahtavaa, se on hinausväline kuten puomikin on.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Dollyasiaa Lähetetty: 28.11.2012 13:13 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Ropeliz kirjoitti: Korjatkaapa jos olen väärässä mutta tämä tiedote vaikuttaa aikakin minusta siltä että hinausapuvaunua ei tarvitse rekisteröidä? http://www.trafi.fi/filebank/a/13512530 ... ajille.pdfJoten jos olen oikeassa, on osa dollyn omistajista on hassannut rahaa aivan turhaan? Ps, se kolmas sivu valaisee enemmän, ei sitten mussuteta siitä vetolaite tyyppihyväksyntäjutusta. Siltä näyttää, että tässä on otettu järki käteen ja päätetty olevan dollyn olevan hinausväline, eikä hinattava ajoneuvo. Valomääräyksiä on täsmennetty. Vinkkinä kuitenkin dollyn ostajalle, että kannattaa katsoa, mitä siinä vetopäässä lukee suurimmaksi sallituksi vetomassaksi. Kevytperävaunun 750kg vetopää ei riitä monellekaan hinattavalle.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Dollyasiaa Lähetetty: 28.11.2012 19:45 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Kuinka painavaa autoa saa hinausapuvaunulla vetää? Saako esim. BX:llä vetää BX:ää jos käyttää dollya?
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Dollyasiaa Lähetetty: 28.11.2012 21:06 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
XM-Hannu kirjoitti: Kuinka painavaa autoa saa hinausapuvaunulla vetää? Saako esim. BX:llä vetää BX:ää jos käyttää dollya? Samat säännöt pätevät niin köydellä, puomilla, tangolla ja dollyllä. Max 60 km/h, ei moottoritiellä, hinattava ei ilman pakottavaa syytä saa olla hinaajaa painavampi. PS: Hinauspuomi on laite, joka on jäykästi kiinni hinausautossa. Näitä on harvemmin yksityisomistuksessa.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: Dollyasiaa Lähetetty: 28.11.2012 22:09 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Hienoa että järjenkäyttö on vielä sallittua virkamiehillekin  . Oikein tehty Dolly on ihan viksu hyvä laite auton siirrossa, valitettavasti harva omatekoinen on tehty hyvin  . Itse en ole käyttänyt kuin kerran Jenkkiläistä tehdastekoista Dollyä, ja se oli kyllä aivan loistava. Siinä rakenne tosin oli kovasti erillainen, kuin yleensä TSI-rakennelmissa. Eli ei ollut kääntyvää lavettia, vaan dollyn renkaat kääntyivät, eli ovat raidetangolla toisissaan kiinni, ja ohjaantuvat sopivan ohjauskulman avustamana, tyhjänä tuo "ohjaus" pitää tietenkin muistaa lukita, sillä muuten seilaa perässä aikas levottomasti...  Beksillä GSA:n veto nippanappa laillista, niin ainakin muistelisin asiaa pohtiessani todenneen. Eli GSA+dolly painoivat liki saman kuin diesel BX.
|
|
|
|
 |
Ralle
|
Viestin otsikko: Re: Dollyasiaa Lähetetty: 29.11.2012 11:54 |
Viestit: 2821
|
Ropeliz kirjoitti: Korjatkaapa jos olen väärässä mutta tämä tiedote vaikuttaa aikakin minusta siltä että hinausapuvaunua ei tarvitse rekisteröidä? http://www.trafi.fi/filebank/a/13512530 ... ajille.pdfJoten jos olen oikeassa, on osa dollyn omistajista on hassannut rahaa aivan turhaan? Ps, se kolmas sivu valaisee enemmän, ei sitten mussuteta siitä vetolaite tyyppihyväksyntäjutusta. Näköjään turhaan on osa konttorilla juossut  Onneksi itellä iski laiskuus ja on homma tekemäti. Silti kyllä meinaan valot tuohon itse dollyyn laittaa jotta osa puusilmistä näkis ton härvelin tyhjänä perässä.
|
|
|
|
 |
Ralle
|
Viestin otsikko: Re: Dollyasiaa Lähetetty: 29.11.2012 11:56 |
Viestit: 2821
|
Cikatti kirjoitti: Vau, kiitti Ropeliz linkistä! Eli tiedote katsastajalle sanoo selkeästi (päivätty 26.10. -12) Mahtavaa, se on hinausväline kuten puomikin on. Joo, kiva, että nyt JO heräsivät  Katsoo tuota päiväystä niin on tuotakin asiaa taas pohdittu ja johdettu ihmisiä harhaan...
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Dollyasiaa Lähetetty: 29.11.2012 23:50 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
" Silti kyllä meinaan valot tuohon itse dollyyn laittaa jotta osa puusilmistä näkis ton härvelin tyhjänä perässä"
Nii, nehän siis ovat ihan oikeasti pakko ollakkin. Dolly ei saa olla valoitta.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: Dollyasiaa Lähetetty: 30.11.2012 00:04 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Juu ja mun kuvassa oleva yhdistelmä tais olla laiton valojen suhteen, eli valot pitänee olla hinattavan perässäkin  . Tuossa ne oli vain Dollyssä  . Päivällä tuon siirron toki tein, pimeeseen aikaan en olis ilman hinattavaan laitettavaa lisävalopaneelia moista tehnyt.
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Dollyasiaa Lähetetty: 30.11.2012 09:59 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Cikatti kirjoitti: Apuvaunussa tulee olla taka-, jarru- ja suuntavalaisimet sekä takaheijastimet joko kiinteästi asennettuina tai irrotettavissa olevassa, ja hinauksen ajaksi hinattavan auton taakse kiinnitettävässä, valaisintelineessä. Riittääköhän sitten auton omat takaheijastimet ja dollyn lokareihin sijoitetut kiinteät taka-, jarru- ja suuntavalaisimet sekä heijastimet. Ei se toisaalta iso vaiva ole pistää sellaista valmista johdollista valopaneelia roikkumaan takaluukun välistä (magneetti kun harvan sitikan luukkuun tarttuu) ja dollyn läpikytkettyyn rasiaan kiinni, eihän?
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Dollyasiaa Lähetetty: 30.11.2012 10:30 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Tää lause on muuten aavistuksen vaikea tulkita:
"Apuvaunussa tulee olla taka-, jarru- ja suuntavalaisimet sekä takaheijastimet joko kiinteästi asennettuina tai irrotettavissa olevassa, ja hinauksen ajaksi hinattavan auton taakse kiinnitettävässä, valaisintelineessä."
Dollyssä siis PAKKO olla valot mutta kun jatko on tämä: "tai irrotettavissa olevassa, ja hinauksen ajaksi hinattavan auton taakse kiinnitettävässä, valaisintelineessä."
Antaako tuo TAI sanan käyttö tsäänssin luistaa siirrettävistä valoista? Mielestäni saattaa antaa koska tosiasia on myös että Dolly valot näkyy taakse ihan hienosti vaikka hlöauto on kyydissä sillä onhan tuo dolly pirun leveä ja dollyn valot näkyy sivuilta takaa hyvin.
Mutta, ylimääräisen siirrettävän valohässäkän teko ei ole kummoisempi juttu kylläkään.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Ralle
|
Viestin otsikko: Re: Dollyasiaa Lähetetty: 30.11.2012 10:37 |
Viestit: 2821
|
Cikatti kirjoitti: Mutta, ylimääräisen siirrettävän valohässäkän teko ei ole kummoisempi juttu kylläkään. Niin noitahan saa valmiina, ainut et johdot pitää jatkaa. 
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Dollyasiaa Lähetetty: 30.11.2012 10:59 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Lahti
|
Cikatti kirjoitti: "Apuvaunussa tulee olla taka-, jarru- ja suuntavalaisimet sekä takaheijastimet joko kiinteästi asennettuina tai irrotettavissa olevassa, ja hinauksen ajaksi hinattavan auton taakse kiinnitettävässä, valaisintelineessä."
Dollyssä siis PAKKO olla valot mutta kun jatko on tämä: "tai irrotettavissa olevassa, ja hinauksen ajaksi hinattavan auton taakse kiinnitettävässä, valaisintelineessä."
Antaako tuo TAI sanan käyttö tsäänssin luistaa siirrettävistä valoista? Mielestäni saattaa antaa koska tosiasia on myös että Dolly valot näkyy taakse ihan hienosti vaikka hlöauto on kyydissä sillä onhan tuo dolly pirun leveä ja dollyn valot näkyy sivuilta takaa hyvin.
Mutta, ylimääräisen siirrettävän valohässäkän teko ei ole kummoisempi juttu kylläkään. Pimeää autoa en viitsis kyllä itse vedellä, tuo leveyden takia olis kyllä dollyssäkin hyvä olla valot koko ajan kiinni ettei kukaan vie pyörää mennessään.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Dollyasiaa Lähetetty: 30.11.2012 11:02 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Cikatti kirjoitti: Tää lause on muuten aavistuksen vaikea tulkita:
"Apuvaunussa tulee olla taka-, jarru- ja suuntavalaisimet sekä takaheijastimet joko kiinteästi asennettuina tai irrotettavissa olevassa, ja hinauksen ajaksi hinattavan auton taakse kiinnitettävässä, valaisintelineessä." Dollyssä siis pitää olla valot. Jos ne ovat kiinteät: niiden pitää näkyä taaksepäin myös, kun auto on hinauksessa. Tällöin hinatavassa pitää pimeällä olla vähintään takavalot päällä. Dollyn valot voivat olla myös irrotettavissa, jolloin ne pitää kiinnittää hinattavaan autoon hinauksen ajaksi. Vaikkapa tälläinen setti: http://www.teohydrauli.fi/PublishedServ ... code=15248 Itse laittaisin dollyn lokasuojiin kiinteät valot ja kolmioheijastimet, ja hinattavaan pimeällä vielä lisäksi magneettivalot ilman kolmioheijastimia. Esim. http://www.teohydrauli.fi/PublishedServ ... code=15246
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
aapo
|
Viestin otsikko: Re: Dollyasiaa Lähetetty: 30.11.2012 11:07 |
Viestit: 221 Paikkakunta: Villeneuve
|
Entäpä, jos teen dollyn moottoripyörän hinaamista varten. Pitääkö siinä olla valot, vaikka hinaavan auton valot näkyvät dollyn ohi taaksepäin?
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Dollyasiaa Lähetetty: 30.11.2012 11:11 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
aapo kirjoitti: Entäpä, jos teen dollyn moottoripyörän hinaamista varten. Pitääkö siinä olla valot, vaikka hinaavan auton valot näkyvät dollyn ohi taaksepäin? Pimeällä ainakin toimiva takavalo ja heijastin moottoripyörän takaosassa. Periaatteessa moottoripyörän heijastimet ja valot riittävät, jos toimivat.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
|
|