Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 22 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: 2.1 td koneen kuumeneminen
ViestiLähetetty: 28.05.2009 10:10 

Viestit: 216
Kone siis santun nokalla ja havainnnot seuraavat:
- Alussa huomasin, että kierrosten ollessa alle 2400rpm, koneen lämmöt nousee kellontarkasti 90 asteeseen. Kierrosten ollessa 2400+ lämmöt tippui 80 tuntumaan. Tuo siis havaittu välillä Göteborg- JKL
- Eilen katastuksessa ryntäytysten jälkeen lämpöisessä hallissa tyhjäkäyntiä käydessä nosti lämmmöt normaalia korkeammalle. Ei mitään äkkinäistä mutta nousi kuitenkin. Flektit lähti pyöriin ykköselle ja jostain valutti pikkasen vettä hallin lattialle. Olikohan joku ylivuoto(?)
- Myöhemmin samana päivänä, kun kelit lämpes ja ajoin kaupungin läpi, lämmöt oli koko ajan yli 90 asteen. Lämppäri työnsi lämmintä eli jonkinlainen kierto kuitenkin oli olemassa.
- Kotona otin ylävesiletkun irti ja kokeilin miten sieltä tulee vettä eri kierroksilla kuumalla koneella:
* 1000rpm=ei mitään
* 1500rpm=ei mitään
* 2500rpm=pikku loro
Lämmitys laite työntää lämmintä mutta ei sillä tavalla kuumaa niin kuin 90 asteisen veden kuuluisi tehdä.

Otin vesipumpun jo irti. Näytti vaihdetulta. Ei ollut mitään valeon tai vastaavan merkkiä havaittavissa. Ilmeiseti vaihdettu 240tkm kohdalla, koska joku venäjän(?) kielinen pikku lappu oli papereiden mukana jossa hihna setin kuva ja päiväys.

Kabiinissa on ollut havaittavissa mieto syylärin nesteen haju. Voiskohan olla niin, että jollain tiivistys sementilä ois sitä aikoinaan yritetty tilkitä ja nyt on joku tärkee paikka tukossa ? Autohan ollut seisonnassa 4kk enne mulle tuloa. Hydrauliikka vika oli kait lopettanut päivittäis ajon.

Tänään yritän tutkia kuin hyvin vesi huilaa koneen läpi, jos vaikka jotain selviäisi sillä. Vesipumppuhan on irti niin aika vauhdilla pitä ylävesiletkun kautta mennä vesi maahan ??


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.1 td koneen kuumeneminen
ViestiLähetetty: 28.05.2009 18:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Miulla kun Xm:ssä alkoi lämpöongelmaa vastaavassa moottorissa ilmenemään, niin syynä oli kannentiivisteen lopullinen antautuminen... Toivottavasti tässä ei sitä olisi, iso remppa olisi silloin edessä...

Oireet vaan kuulostaa niin ikävän tutuilta..!



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.1 td koneen kuumeneminen
ViestiLähetetty: 28.05.2009 18:40 

Viestit: 216
Ite kans olen perus pessimistinä sitä mieltä että kansi on död.

Tänään havaittuna voitaneen sanoa että neste virtaukset tuolta kannen ja konenläpi pumpulle on kovin vuolas. Sielä siis ei liene "tukosta".
Termostaatti on kyllä kovin lämpöstä mallia. Raottuu vasta 88-90:ssa(termarissa 88 merkintä) ja 92 on noin millin raollaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.1 td koneen kuumeneminen
ViestiLähetetty: 28.05.2009 19:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Tuosta lämpötilakäytöksestä, ja sen muuttumisesta moottorinvaihdon jälkeen. Käytössä on kuiteski sama vesipumppu ja termostaatti koteloineen, kun ne tuli siirrettyä vanhasta moottorista "uuteen" niiden ollessa parempikuntoisia...

Normiajossa moottori käy viileämpänä. Noin kymmenisen astetta.

Kiihdyttäessä normikuormalla, siis pari-kolme ihmistä kyydissä eikä sataa kiloa enempää kuormaa, lämmöt ei nouse just ollenkaan, edellisellä moottorilla lämmöt nousi kevyessäkin kiihdytyksessä 10-20 astetta...

Reippaassa kiihdytyksessä/kesäkuumalla/ohituksissa ei vieläkään huomaa mitään lämpöongelmia, aiemmin niitä "hieman" tuppasi olemaan...

Sitten kun kannentilke lopulta meni, niin sen kyllä havaitsi heti mittarista. Lämmöt nousi ajossa 30-40 astetta normaalista, ihan siistissä ajossakin, ja joka kiihdytyksessä kevyelläkin kaasulla. Yhtään reippaampaa lähtöä ei enää uskaltanut ottaa, että pääsi vielä "loppuun asti" eli remonttipaikalle... Tässä vaiheessa vuoto sitten ilmeisesti alkoi haitata jo nestekiertoakin, sillä viimeisen parinkymmenen kilometrin matkalla ei enää sisälle asti lämmintä suostunut tulemaan vaikka lämppärin putket olivatkin kuumia. Luultavasti vuotopaikka oli nelospyttyyn, joten jos sieltä tuli sitten reippahasti kaasuja nesteen sekaan niin tämä selittäisi häiriintyneen kierron..?

Pakokaasut eivät paljastaneet mitään mistään vuodosta, eikä ulospäinkään mitään vuotoa näkynyt. Myöskään päästömittauksessa ei mitään poikkeavaa näkynyt, tämähän laukesi noin viikko katsastuksen jälkeen. Vuotoa tiivisteessä kyllä oli, paisuntasäiliön korkkia ei oltu pidetty kiinni viimeiseen pariin vuoteen, eli 50 tuhatta kilometriä ajeltiin korkki raollaan kannentiivisteen paikka-aineiden turvin...

Vielä ei ole moottoria tullut avattua, tuskin ihan hetkeen tuleekaan, mutta sen verran on diagnoosia tullut tehtyä että yksi pakoventtiili on aivan kirkas muiden ollessa nokisia.



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.1 td koneen kuumeneminen
ViestiLähetetty: 28.05.2009 21:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
jasu kirjoitti:
Vielä ei ole moottoria tullut avattua, tuskin ihan hetkeen tuleekaan, mutta sen verran on diagnoosia tullut tehtyä että yksi pakoventtiili on aivan kirkas muiden ollessa nokisia.

Kaverin 2.1 td:n haljennut kansi kun nostettiin pois niin yhdestä pyörrekammiosta lorahti reilu annos vettä.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.1 td koneen kuumeneminen
ViestiLähetetty: 29.05.2009 21:48 

Viestit: 216
NO nyt on väliaikaisesti kasassa läpi virtaavalla termarilla.
Ainakaan kuumasta koneesta ei saa irti mitään kuplintaa ja lämmöt tipahtaa alle 80 maantiellä.

Jotain hämärää on lämppärissä. Sen ohjaksessa on jotain häsää koska ekassa testissä se pukkas täys kuumaa mutta toisessa vain haaleeta. Veden kierto oli ok koko ajan. Taitaa ne servot tai jokku muut siellä kiukuta.

Myöskään ilmastoinnin päälle laitto ei käynnistä flektejä. Sielläkin on jotain häikkää.

Ei tuo syylärikään taida ihan auki olla. Käyttäytyy siihen malliin sekin.

Tai sitten kansi vika muttei tee kuplia lainkaan ??


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.1 td koneen kuumeneminen
ViestiLähetetty: 29.05.2009 21:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
dbwarrior kirjoitti:
Jotain hämärää on lämppärissä. Sen ohjaksessa on jotain häsää koska ekassa testissä se pukkas täys kuumaa mutta toisessa vain haaleeta. Veden kierto oli ok koko ajan. Taitaa ne servot tai jokku muut siellä kiukuta.

Ei tuo syylärikään taida ihan auki olla. Käyttäytyy siihen malliin sekin.

Myöskään ilmastoinnin päälle laitto ei käynnistä flektejä. Sielläkin on jotain häikkää.

Flektit pitäisi mennä päälle kun kompura pyörii eli näillä keleillä noin 5 sek päällä ja 10 s pois, paikallaan käyttäessä lämpötilapyynti kylmällä ja puhallin täysillä.

Jäähdytysjärjestelmä kannattanee huuhtaista tarkoituksenmukaisella myrkyllä.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.1 td koneen kuumeneminen
ViestiLähetetty: 30.05.2009 07:57 

Viestit: 216
Jotain tuommosta toimintaa oletinkin flektien tekevän. Pitänee tutkia mikä sen aiheuttaa ettei eloa ole.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.1 td koneen kuumeneminen
ViestiLähetetty: 30.05.2009 23:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
dbwarrior kirjoitti:
Jotain tuommosta toimintaa oletinkin flektien tekevän. Pitänee tutkia mikä sen aiheuttaa ettei eloa ole.

Muistelen että huomattavan vajaa/tyhjä järjestestelmäkin aiheuttaa sen ettei kompuralle tule käskyä tehdä sitä kylmää. Miltä kuivaimen silmä näyttää? Joku voisi kertoa, miltä sen pitäisi näyttää?



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.1 td koneen kuumeneminen
ViestiLähetetty: 31.05.2009 09:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Mulla meni vanha paisari 2,5td:ssä juuri päästömittauksessa halki. Sitä oli kyllä edellisellä vuotavalla kannella "ylikuormitettu" n. 100 tkm verran ja oli vaihdettaessa muutenkin haperon tuntuinen. Ei sentään kansi mennyt sillä ei tee painetta ja jäähdytysjärjestelmää ilmatessa sain kaiken kuplien tulon loppumaan, mutta itselläni ainakin pumppu tekee kierroksilla aika paljon painetta järjestelmään ja se lienee posauttanut (lue pieni halkeama) paisarin?

Onkohan tuo päästömittaus vaarallinen koneille muutenkin kuin hihnan osalta?
Onko kokemuksia muista vaurioista mittauksen jälkeen?



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.1 td koneen kuumeneminen
ViestiLähetetty: 31.05.2009 12:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Wesa kirjoitti:
Onkohan tuo päästömittaus vaarallinen koneille muutenkin kuin hihnan osalta?
Onko kokemuksia muista vaurioista mittauksen jälkeen?


lähtökohtaisesti kun on jakohihnan vaihtoväli kunnossa niin kyllä dieseliä kärsii ryntäyttää täysillä kierroksilla. tietysti jos autossa häikkää niin silloin tulee vaurioita. Ihan itsestä kiinni jos tulee vaurioita päästömittauksessa.



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.1 td koneen kuumeneminen
ViestiLähetetty: 31.05.2009 12:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 255
black_van kirjoitti:
Wesa kirjoitti:
Onkohan tuo päästömittaus vaarallinen koneille muutenkin kuin hihnan osalta?
Onko kokemuksia muista vaurioista mittauksen jälkeen?


lähtökohtaisesti kun on jakohihnan vaihtoväli kunnossa niin kyllä dieseliä kärsii ryntäyttää täysillä kierroksilla. tietysti jos autossa häikkää niin silloin tulee vaurioita. Ihan itsestä kiinni jos tulee vaurioita päästömittauksessa.


En ole varauksetta samaa mieltä tuosta. Päästömittauksen ryntäytys ei vastaa normaalia käyttötilannetta. Vanhalle koneelle saattaa olla ryntäyttäminen vaarallista, esim jos kone on ollut kiinni automaatissa ja sillä ajettu vaikkapa puoli miljoonaa, täkäläisissä oloissa maksimikierrokset on silloin noin 2200. Jos konetta sitten äkisti ryntäytetään 5000 kierroksella, syntyy tilanne joka voi katkaista männänrenkaat. Näin on vanhan polven moottorimiehet sanoneet. Selitys on se että kierrosten kasvaessa männän yläkuolokohta sylinterissä muuttuu erilaisten voimien vaikutuksesta. Mitä korkeammat kierrokset, sen ylempänä mäntä käy. Tällöin ryntäytyksessä männänrenkaat törmäävät normaalisti kuluneen ja kulumattoman sylinterinosan portaaseen, ja naps.
Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla kommentteja, onko koneet parantuneet niin paljon että tämä ei pidä enää paikkaansa?



Arkikäytössä:
XM V6 A Pallas Berline -91
XM TurboD12 A Break -98
Xantia 2.0i aut Break -98
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.1 td koneen kuumeneminen
ViestiLähetetty: 31.05.2009 13:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Kyllä sitä mäntää pitää edelleen samalla etäisyydellä kiertokanki kampiakselista, ja jos siellä vähänkin ylimääräistä välystä olisi niin kolinaa kuuluisi... Taitaa mennä sinne legendaariselle Essonpaari-jutustelulle tuo kommentti että yläkuolokohta muuttuisi korkeammilla kierroksilla..?

Dieselissä muutenkin on varsin pienet käyntivälykset, vähänkin jotain ylimääräistä niin on vähintään männänpäälle kertyneessä karstassa jälki...

Lisäksi mäntää painaa, varsinkin turbollisessa moottorissa, aina joku voima "alaspäin", joko ahtopaine, puristuspaine, työpaine, tai sitten pakopaine. Tai sitten olen totaalisen väärässä moottorin toimintaperiaatteen ymmärryksen kanssa..?



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.1 td koneen kuumeneminen
ViestiLähetetty: 31.05.2009 15:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
no mutta jos auto ei kestä päästömittausta niin huonosti on asiat. ainakin itse sitä mieltä että jos kone ei kestä mittausta niin hyvä vaan että särkyy katsastuksessa eikä maantiellä. vaikka itselläni puoli miljoonaa ajettu diesel eikä koneremppaa koskaan tehty niin koska vaan voin lämäistä tallan pohjaan kymmeneksi sekunniksi,kyllä auton täytyy se kestää.



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.1 td koneen kuumeneminen
ViestiLähetetty: 31.05.2009 17:30 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
Kyllähän ne männänrengasurat ovat väljistyneen noissa kilometreissä ja se ryntäyttäminen on ihan perseestä senhän kats.konttorin ukot sanoneet, eihän se vastaa mitään normaalia käyttötilannetta. Olkaa mitä mieltä tahansa itse oon mittauttanut koslani pakokaasutestejä tekevässä puljussa jossa tekevät testit asiallisemmin kuin katsastuskontoorilla ja edullisemmin. :lol:



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.1 td koneen kuumeneminen
ViestiLähetetty: 31.05.2009 21:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Tuo kyllä on jossain määrin totta mitä 12soupapes kertoi.

Vapaalla kierrätettäessä ei kaasuvoimat ylitä etenkään kierrosten tasaannuttua männän massavoimia ja jos on kysessä väljä kone mäntä kyllä käy hieman ylempänä, -tosin väljässä on ne uratkin varmaan väljemmät kuten kaselin mainitsi.
Huippunopeusajo tai kiihdytys koville kierroksille on eri asia kun tehollinen keskipaine on korkea.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.1 td koneen kuumeneminen
ViestiLähetetty: 31.05.2009 22:32 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
Voihan asiasta viisastella miten vaan mutta totuus on että on niitä tuorreempiakin koneita siinä typerässä testissä hajonnut. :lol:



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.1 td koneen kuumeneminen
ViestiLähetetty: 31.05.2009 22:48 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
kyllä vaan mäntä käy kierroksilla ylempänä kuin ryhjäkäynnillä. Ja lisäksi tulee mäntien heiluminen, se ei kuitenkaan dieseleissä ole kovin suurta kun männät niin massiiviset, tuo massiivisuus taas aiheuttaa enemmän venymää kietokankiin jne.

Tuollaset 80mm iskulla olevat bensakoneet kun pistää kiertämään 8000 rpm asti niin paljealueen välissä pitää huomioida millaset veivit+männät koneessa on. Jos käytetään samaa mäntää ja vaihdetaan vakioveivien tilalle paremmat niin parikin kymppiä voi mäntää nostaa. Noissa koneissa mistä kokemuksia voidaan mennä vakio-osilla 0,7 mm ja ei kierroksillakaan ota kiiinni kanteen. Eli mäntä käy aika reilusti ylempänä. Dieseleissä kun taas on pidempi isku ja huomattavasti painavammat männät niin varmasti tulee venymiä maksimikierroksilla ja muutama kymppikin riittää koneessa missä on sylinterissä kulumaa.

Eikä se venymä pelkästään tule veivistä eli muutkin antaa peräksi.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.1 td koneen kuumeneminen
ViestiLähetetty: 01.06.2009 06:01 

Viestit: 216
Nyt toimii flektitkin.
2 nopeuden sulake oli poistettu edellisen "asentajan" toimesta. Syy tuohon varmaan selvinee myöhemmin.
1 nopeus alkoi toimia mystisesti kun vikaa tutkiessani pyörittelin flektiä pari kiekkaa vastapäivään. Lienee hiilet kuluneet.

Tänään paikoilleen uusi termari(85) ja sitten ylihuomenna järjästelmän huuhtelu yhdellä erikoisaineella.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.1 td koneen kuumeneminen
ViestiLähetetty: 01.06.2009 20:35 

Viestit: 216
Nyt on wahlerin termari(5) paikoillaan. Kallis kuin mikäkin 20eur pitä pulittaa.
Oli aika paljon eri näkönen kuin se edellinen 88. Tuossa oli vahapatruuna toisella puolella kuin jousi. Samoten tuossa läppä aukee virtausta vasten, kun taas edellisessä virtauksen mukaan.
Eka koikka meni OK. Paikallaan käytellessä huomasin että flekti ei taaskaan lähtenyt pyöriin ilman avitusta. Hiilet siis loppu.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.1 td koneen kuumeneminen
ViestiLähetetty: 03.06.2009 05:59 

Viestit: 216
Eilen huuhtelin ja pesin syylärin. Aika valmis peli. Rivoitusta puuttuu noin 20%:sta pinta-alasta.
Uusittava viimeistään siinä vaiheessa kun tehoja tulee lisää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.1 td koneen kuumeneminen
ViestiLähetetty: 03.06.2009 15:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
jasu kirjoitti:
Kyllä sitä mäntää pitää edelleen samalla etäisyydellä kiertokanki kampiakselista, ja jos siellä vähänkin ylimääräistä välystä olisi niin kolinaa kuuluisi...
Pitää toki, mutta kuinka tarkalleen samalla paikalla. Jos ei veivin molemmissa päissä ole jonkinasteista välystä, on mäntä yhtä puuta kampuran kanssa, eikä oikein liiku siellä. Teoriatasolla veivikin voi varmaan hieman venyä aina YKK:ssa käydessä. Tiedä sitten, ovako männän ja veivin voimat niin suuria, että venyisi merkittävästi pidemmälle kierrosten noustessa, tuskin?



VW Passat B7
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 22 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: jaakkovaakko ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: