Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantia HDi - kompura ei käynnisty
ViestiLähetetty: 01.06.2009 15:09 

Viestit: 5
Tuli tuossa havaittua sellainen ominaisuus, että ei ilmastointi pelaa. Ihmettelin vähän aikaa hommaa ja vika on tosiaan siinä ettei kompura käynnisty, ei edes yritä. Niin siis, edellisen omistajan mukaan on kyllä toiminut ja viime kesänä ilmeisemmin viimeksi. Ilmeisesti käynnistyssignaali kyllä tulee (tai ainakin se 12v mittailtiin siitä ainoasta piuhasta kompuran liittimeltä, jonka näin kompuraan menevän ja ilmastointi nappulan paineluiden mukaan meni ylösalas). Mittailtiin liittimestä toiseen suuntaan antoi myös ihan oikeen näköstä resistanssia solenoidille (taisi olla 3 ohmia).

Kylmäainetta kyllä on, ne täytettiin just ja melkeen oikee määrä tuli samalla poiskin eli niistä ei ole kiinni. Sitä kompuran akselin päätä, kun katteli niin ei hievahtanutkaan. Myöskään mitään ääniä ei kuulunut. Vaikuttaisi siis siltä, että magneettikytkin ei kytke laisinkaan. Onkos täällä hyviä ideoita tai toimintaohjeita? Voiko tohon vielä joku muu vaikuttaa? Ei millään huvittasi koko kompuraa lähteä uusimaan...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia HDi - kompura ei käynnisty
ViestiLähetetty: 01.06.2009 16:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Syötä "suoraa sähköä" kompuralle, katso miten reagoi siihen. Pitäisi magneettikytkimen tarttua kiinni ja irroittaa kun sähköt katkaisee. Jos ei, niin kelalla voi olla katkos kuitenkin, tai sitten kytkimeen on kulunut liian suuri käyntivälys jolloin se ei enää jaksa vetää kytkintä kiinni asti. Tällöin voi testata toimintaa siten että syöttää taas sähköä ja painattaa kytkimen liikkuvaa osaa vaikka käsin sisäänpäin. Jos tällöin napsahtaa kiinni, niin vika on kuluneisuudessa...

Tietenkin nämä testaukset suoritetaan siten ettei moottori käynnissä ole..!

Magneettikytkimen voi purkaa ilman että ilmastoinnista kaasut karkaavat, ja sen välyksen voi säätää oikeaksi. Tähän oli joskus ohjeetkin vanhassa Patongissa, saattaisi löytyä tuolta arkiston puolelta etsimällä..?



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia HDi - kompura ei käynnisty
ViestiLähetetty: 01.06.2009 18:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Pyöriihän jäähdyttimen flektit ongelmitta? Mulla flektien jumitellessa viime syksynä ei ilmastointi käynnistynyt ennenkuin toista flektiä vähän avitti pyörimään. Tänä keväänä on jostain syystä toiminut ongelmitta vaikka mitään en ole asialle tehnyt (kop kop).



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia HDi - kompura ei käynnisty
ViestiLähetetty: 01.06.2009 18:45 

Viestit: 5
Ok, pitää viikonloppuna vaikka koittaa testailla tuota suoraan sähkön syöttämistä. Flektit pyörivät kyllä. Ja ei kai noiden flektien pyöriminen edes tuohon kompuraan kytkeytymiseen vaikuttaisi enää, kun tuo reilu 12v tohon tulee kompuraan tulee? Olen täysin ummikko noiden kompuroiden sielun elämän kanssa, mutta eihän noissa mitään suurempaa älyä ole enää sisällä? Siis jos jännite siihen tulee, niin eikö sen pitäisi aina kytkeä se magneettikytkin? En ainakaan muuta kuin tuon yhden piuhan siitä bongannut...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia HDi - kompura ei käynnisty
ViestiLähetetty: 01.06.2009 19:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
NotSoEasy kirjoitti:
kun tuo reilu 12v tohon tulee kompuraan tulee? Olen täysin ummikko noiden kompuroiden sielun elämän kanssa, mutta eihän noissa mitään suurempaa älyä ole enää sisällä? Siis jos jännite siihen tulee, niin eikö sen pitäisi aina kytkeä se magneettikytkin?

Siltähän tuo kuulostaa että siellä on joko liian suuri välys, huono liitos tai käämi poikki. Käämi on helppo mitata piuha irtonaisena. Joitakin (kymmeniä?) ohmeja lienee oikea suuruusluokka.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia HDi - kompura ei käynnisty
ViestiLähetetty: 07.07.2009 20:24 

Viestit: 5
jasu kirjoitti:
Syötä "suoraa sähköä" kompuralle, katso miten reagoi siihen. Pitäisi magneettikytkimen tarttua kiinni ja irroittaa kun sähköt katkaisee. Jos ei, niin kelalla voi olla katkos kuitenkin, tai sitten kytkimeen on kulunut liian suuri käyntivälys jolloin se ei enää jaksa vetää kytkintä kiinni asti. Tällöin voi testata toimintaa siten että syöttää taas sähköä ja painattaa kytkimen liikkuvaa osaa vaikka käsin sisäänpäin. Jos tällöin napsahtaa kiinni, niin vika on kuluneisuudessa...

Tietenkin nämä testaukset suoritetaan siten ettei moottori käynnissä ole..!

Magneettikytkimen voi purkaa ilman että ilmastoinnista kaasut karkaavat, ja sen välyksen voi säätää oikeaksi. Tähän oli joskus ohjeetkin vanhassa Patongissa, saattaisi löytyä tuolta arkiston puolelta etsimällä..?

Nyt tässä on aika paljon jo hikoiltu, ja kohtaa alkaa lomakin joten löytyisiköhän joltain noita ohjeita magneettikytkimen avaamiseksi...? Olisi kiinnostava nähdä ennen kuin alkaa roplaamaan itse.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia HDi - kompura ei käynnisty
ViestiLähetetty: 07.07.2009 20:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Magneetttikytkimessä levyje välyksen tulee olla hyvin olematon (eli väli joka on levyn joka ei pyöri ja sen joka pyörii välissä. Kerran olen joutunut säätämään koska ei käynnistynyt mutta kun käydessä tökkäs kepillä kytkintä niin jo lähti vetämään... Tätä voi varovasti koittaa. Välys voi olla esim noin 0.3-0.5 mm mutta jo 0.6 on liikaa ja magneetti ei jaksa vetää niin kaukaa.

Kytkin avataan yleensä keskellä olevasta pultista ja sen levyn alla oleva shimmilevy (tavallinen prikka) vaihdetaan ohuemmaksi. Mutta, tee ensin käydessä tämä puukepillä tökkäisy temppu, jos klämpsähtää kytkin kiinni ja kompua käy niin välys on liian suuri.

(köh, niin joo Jasu tuota edellä kertoikin ja paree kyllä tehdä kone sammuksissa mutta virrat päällä :oops: ) ...mutta tuo puukepillä tönäisy käydessä ei ole vaarallista varsin :mrgreen:



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: