|
Kirjoittaja |
Viesti |
svc
|
Viestin otsikko: Re: ohjauksen nivelen vaihto. Lähetetty: 12.12.2012 19:59 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
BX? ZX? XM? Lada? Mersu?
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: ohjauksen nivelen vaihto. Lähetetty: 12.12.2012 20:04 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Ohjauspyörän akselilla rintapellin ja hammastangon välissä. Jos autossasi on ohjaustehostin, kuten oletan, niin tehostimen venttiiliosan yläpäässä. XM:ssä taitaa olla 1 pultti yläpuolella ja 1 pultti ristinivelen alapuolella. Lisäksi täytyy auton sisältä rattiakselilta avata 1 lukituspultti, että ristinivelen saa pois välistä. Uudemmista en tiedä. 
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: ohjauksen nivelen vaihto. Lähetetty: 12.12.2012 20:46 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Jos osa maksaa noin 150 €, niin 96 vm auton arvoon suhteutettuna hintaa vois pitää aika kovana. Minulla on tarjota parikin vaihtoehtoa huomattavasti halvempaan hintaan, toki purkuautosta mutta niissä ei ole liikaa välystä. Ihan vaan vinkkinä muillekin joilla esiintyy esim nykivää takeltelua ohjauksessa.Tai muuta vaihtotarvetta. Itse vaihtotyöhän ei ole hankala, jarrupolkimen paikkeilla auton sisällä yksi torxi auki samoin ohjausvaihteen päällä konehuoneessa yksi torxi auki että saa spooreilta irrotettua sen tangon. Tärkeää on, myös että merkkaa sen nivelen oikean kohdan spooreilla, uutta laittaessa on mukava saada ratti heti oikeaan asentoon. Muuten saa irrotella useamman kerran, tietenkin jos ei välitä onko ratti suorassa vai ei, niin voi sen vaihtaa ihan ilman merkkaustakin. Käsiksi noihin pääsee esim auton alakautta vaivattomasti tai vähän selkää venuttamalla konehuoneesta käsin, sisä puolella toki joutuu nöyrtymään konttaukseen. Ja pitää irrottaa ne verhoilut että näkyy se rattiakseli. Noin 30 min ja homma on tehty. Tai no olkoon, meneehän siinä tunti kun aukoo olutpullot ja etsii työkalut valmiiksi 
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: ohjauksen nivelen vaihto. Lähetetty: 12.12.2012 20:50 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Xantiasta joutuu irrottamaan ohjauspylvään: Suojamuovit pois, virtalukon ja viiksien johdot irti, ja neljä mutteria auki virtalukon tienoilta, jolloin ohjauspylväs irtoaa. Pidä ohjauslukko kiinni, ettet riko airbagin spiraalia. Sitten rintapellin läpivientikumi irti, jolloin ristikon kiinnityspultti on näppärästi käsillä kuskin jalkatilan puolelta. Toinen vaihtoehto on maata moottorin päällä ja kurkotella sinne moottorin ja rintapellin väliin. Emännän Xantussa risikko oli kiinni aika tiukasti ohjausvaihteessa. Sitten vain ristikko irti ohjausakselista ja uusi samaan asentoon. Kasataan päinvastaisessa järjestyksessä. Kannattaa koittaa merkata vanhan ristikon asento akseleihin, että uuden saa samaan asentoon. EDIT: Kakkoskorisesta en keksinyt, miten ristikko olisi irronnut ilman rattiakselin irrottamista. 
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
mertsi
|
Viestin otsikko: Re: ohjauksen nivelen vaihto. Lähetetty: 12.12.2012 21:35 |
Viestit: 81 Paikkakunta: uusikaupunki
|
Ykköskoppasessa ainakin onnistui irroittamatta ohjauspylvästä idefixin kertomalla tavalla.
Ami Super, C6, DS 23i, C5, C4, Xantia, XM, CX, GSA, Jumper,2CV6,BX gti, BX vani, ZX Volcane, Falcon matkailuauto (Peugeot)
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: ohjauksen nivelen vaihto. Lähetetty: 12.12.2012 21:43 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
svc kirjoitti: Xantiasta joutuu irrottamaan ohjauspylvään Miksi? En ole niveltä joutunut vaihtamaan, mutta ohjausventtiilin kyllä. Nelipyttyisen bensakoneen tapauksessa irtoaa nivel ohjausventtiilistä menemällä koneen päälle ja sitä kautta irrottamalla lukitus. Jos ei lähde ilman väkivaltaa, niin voi joutua alhaalla käydä napauttamassa. Sisältä pääsee avaamaan seuraavan jatkoskohdan, kun irrottaa sen jalkatilan verhoilupahvin. Eikö sen voi noiden avaamisen jälkeen liu'uttaa konehuoneen puolelle ja pois vai eikö muka mahdu mihinkään suuntaan? Noin siis kakkoskoppaisessa ainakin.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: ohjauksen nivelen vaihto. Lähetetty: 12.12.2012 22:28 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
bxzxxm kirjoitti: Id efix missä se nivel maksaa 150e,ostinkohan huonon kun ostin Auto-Artikkelista ja maksoin 9.50e? Täytyy myöntää, että olet halvalla osan saanut. Sitrosella kyseinen osa esim maksaa 150 €. Voinko nyt esittää kysymyksen ? tiedätkö nyt ihan varmasti mitä olet vaihtamassa, aika harva nimittäin (minun mielestäni) pystyy kotikonstein vaihtamaan kyseisen nivelen laakeroinnin, josta se väljyys johtuu. Minä laittaisin kuvan aiheesta, mutta ei nyt satu olemaan koneella osasta kuvaa, joten laitan kuvan kun olen hakenut sern sisälle oikeaan valaistukseen. Ja vielä, ei se eroa kakkoskoppasessa se irroitus prosessi mitenkään ykkösestä. Kunhan irrottaa edellä mainitsemani lukitukset voi sen ohjausvaihteelta kammeta irti ihan ruuvimeisselillä ja saa tarpeeksi tilaa yläsuuntaan että saa spoorilta pois.
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: ohjauksen nivelen vaihto. Lähetetty: 12.12.2012 22:47 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: ohjauksen nivelen vaihto. Lähetetty: 12.12.2012 23:26 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Tuollainen on sisältä. Näkymää/työntekoa varten on tosiaan irroitettu se yksi verhoilupahvi, ei tarvitse muuta purkaa. Liitteet:
liitos.jpg [ 98.77 KiB | Katsottu 20163 kertaa ]
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: ohjauksen nivelen vaihto. Lähetetty: 12.12.2012 23:40 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
168e maksoi viimeksi asentamani nivel, ja onnistui kyllä asennus rattiakselia purkamatta. uutta asentaettaessa kannattaa katsoa, että ne siellä kumin sisällä olevat ohuet muoviset holkit pysyy paikoillaan (jos enään ovat siellä) yleensä ainakin toinen niistä onkin pudonnut pois  , eli ei kun uusi yritys  .
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: ohjauksen nivelen vaihto. Lähetetty: 12.12.2012 23:42 |
Viestit: 2201 Paikkakunta: Laukaa
|
Tuommoiset palikat minä joskus irrotin kun vaihdoin ko ristikkoa: 
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: ohjauksen nivelen vaihto. Lähetetty: 12.12.2012 23:52 |
Viestit: 5124
|
Kalliimmassa tulee akselit mukana, halvemmassa tulee varmaankin pelkka ristinivel laakereineen.
Onkos nuo laakerit pelkillä peltiläpysköillä puristettu kiinni vai onko siellä vielä jonkin sortin lukkorengas?
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: ohjauksen nivelen vaihto. Lähetetty: 13.12.2012 09:40 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Ihan krymppäyksillä ja taltalla lyöty kiinni.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: ohjauksen nivelen vaihto. Lähetetty: 13.12.2012 10:14 |
Viestit: 1709 Paikkakunta: Kuopio
|
Laitatin ton nivelen aikanaan kakkoskoriseen Xantiaan. Pajalla osineen selvästi alle satasen homma. Joku yleismallin nivel siihen laitettiin, ei tuota alkuperäistä. Ilmeisesti hieman työläämpi vaihtaa, mutta tunnissa ammattilainen sen laittoi.
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: ohjauksen nivelen vaihto. Lähetetty: 13.12.2012 19:12 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
ota irti just niinkun sanotaan. siitä venttiilin päältä löysäksi ja myrkkyä booreille ( pultti pitää poistaa ) sitten sinne jalkatilaan ja siellä sen nivelen alapuolella sama homma . sitten vaan takasin konehuoneeseen ja nykäsy että irtoo siitä venttiilistä. sitten nätisti ujutat sen alas. ja kai oot purkanu ristikoita ,niin siinä ei kauaa nokka tuhise. ainoo mitä pitää varmistaa ,ettei vaan oo ranskikset menneet taas tekemään jäynää ja perinteisesti laittaneet 15mm kuppeja toiseen haarukkaan ja 16mm toiseen. tönäri kouraan ennen kun menee hakemaan osaa. kannattaa pitää se tönäri mukana siellä puodissakin, niiltä ei yleensä tahdo löytyä eivätkä osaa käyttää vaikka löytäisivätkin. tarvittaessa ostat joko kaksi niveltä ,toinen 15mm kupeilla ja toinen 16mm kupeilla , elleivät suostu sotkemaan niitä valmiiksi siellä puodissa.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: ohjauksen nivelen vaihto. Lähetetty: 13.12.2012 21:38 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Tuossa Eskeren laittamassa kuvassa näkyy juurikin 15mm ja 16mm kupit, piti ostaa kaksi niveltä että sai tuollaisen rakennettua. Valmiina ei meidän suunnalta löytynyt sellaista missä toiset olisivat sen 15mm ja toiset 16mm. Eduksi tuossa kahden nivelen ostamisessa voi nähdä sen, että hyllyyn jää sitten varaosa odottamaan... 
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: ohjauksen nivelen vaihto. Lähetetty: 01.01.2014 22:46 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: ohjauksen nivelen vaihto. Lähetetty: 01.01.2014 22:53 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Ja niin, ohjauksen ristinivel Xantiassa on sama osa kuin Opel Corsassa. Kaikista autoista tulee ennen pitkää Ooppeleita 
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: ohjauksen nivelen vaihto. Lähetetty: 01.01.2014 23:00 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Cikatti kirjoitti: Ja niin, ohjauksen ristinivel Xantiassa on sama osa kuin Opel Corsassa. Kaikista autoista tulee ennen pitkää Ooppeleita  No täytyy sitte laittaa tonne opelin foorumillekin myynti ilmoitus, käyköhän akseli sellaisenaan ? No joka tapauksessa mulla on jäljellä edulliseen markkinahintaan parikin toimivaa ohjausakselia nivelineen päivineen, jos joku ei koti konstein saa noita härveleitä vaihdettua. Eli jos ei ole kotona ruuvipenkkiä ym ym. Helppo homma vaihtaa vaikka parkiruudussa kyseinen osa, siis koko ohjausakseli nivelellä. Noin 15 min ja taas mentiin 
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: ohjauksen nivelen vaihto. Lähetetty: 02.01.2014 00:15 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Ehhei, se Uuppelin akseli on kovasti erillainen mutta nivelosa on ihan sama 
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Jukkaruus
|
Viestin otsikko: Re: ohjauksen nivelen vaihto. Lähetetty: 08.01.2014 19:48 |
Viestit: 55
|
Onkos kukaan vaihdellut niveltä v6 automaatti xantiaan? Melkosen ahtaalta näytti tuolla konekonttorin puolella,noin niinkuin pikaisen vilkaisun perusteella. Vaihtoon menee, hätävoitelu wd40:llä auttoi kyllä nyt, epäilen että jumittaa ennen kuin ennättää sitä kissaa sanomaan.
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: ohjauksen nivelen vaihto. Lähetetty: 09.01.2014 08:21 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Jukkaruus kirjoitti: Onkos kukaan vaihdellut niveltä v6 automaatti xantiaan? Nimimerkki Saukalle vaihdettiin joskus parisen vuotta sitten, onhan se vähän ahdas, mutta tehtävissä. Uudenhan saa paikoilleen sisäkautta ja auttaa paljon, jos on kaksi tekijää. Muistaakseni sen alemman ruuvin löysääminen ja kiristys on se ikävin työvaihe. Meillä oli siis alkuperäisvaraosa akselinpätkän kanssa, samanlaisen vaihdoin itsekin meidän Xantia HDi:hin aikoinaan, että pelkästä nivelenvaihdosta ei ole kokemusta.
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
|
|