|
Kirjoittaja |
Viesti |
Harri126
|
Viestin otsikko: Uusien autojen ksenonit Lähetetty: 22.12.2012 20:31 |
Viestit: 1687 Paikkakunta: Helsinki
|
Ottaa pahemman kerran pataan. http://aijaa.com/1IsgwKKuvatus eiliseltä uuden mondeon ajaessa takana. Voi vi**u, lailla pitäisi kieltää moiset valot. Sama koskee wvgroupin autoja, volvoa, mersua ja bemaria, onkohan niillä nykyisin sama valojen toimittaja? Pari kertaa saanut migreenikohtauksen, kun ovat päässeet yllättämään. Kuka hel**tin idiootti on hyväksynyt tuollaiset valot tieliikennekäyttöön?
-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut -89 C25 Matkailuvehje -82 MB 500SEC -92 MB SL500 -63 VW Karmann Ghia -97 Honda VF 750 Magna
Entiset -98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut -93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
|
|
|
|
 |
BXboy89
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen ksenonit Lähetetty: 22.12.2012 20:49 |
Viestit: 519
|
Ite oon miettinyt, että johtuuko tämä ilmiö siitä että autot ovat nykyään korkeampia kuin vaikka 90-luvulla? Vanhalla kipolla itse ajellessa tuntuu tosiaan, että uudempien autojen valot tulevat suoraan silmiin. Muiden vanhempien ajokkien valot harvemmin häiritsevät. Ei ole kyllä tullut mittailtua noiden umpioiden korkeuksia maasta koskaan.
Dee Schneider ja Tepsu
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen ksenonit Lähetetty: 22.12.2012 21:02 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Harri126 kirjoitti: Kuka hel**tin idiootti on hyväksynyt tuollaiset valot tieliikennekäyttöön? Oli nuo valaisemet sallittu tieliikennekäyttöön tai ei, ei niitä saa käyttää noin, kuten tuossa on käytetty, koska: Tieliikennelaki, 2 LUKU: Liikennesäännöt, 38 § kirjoitti: Valojen virheellisen käytön kielto
Ajoneuvon valoja ei saa käyttää niin, että muiden ajoneuvojen kuljettajat voivat häikäistyä. Moisilla valoilla varustettujen autojen kuljettajien ongelma on siis keksiä järkevä käyttötapa noille rojuille.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Harri126
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen ksenonit Lähetetty: 22.12.2012 21:18 |
Viestit: 1687 Paikkakunta: Helsinki
|
BXboy89 kirjoitti: Ite oon miettinyt, että johtuuko tämä ilmiö siitä että autot ovat nykyään korkeampia kuin vaikka 90-luvulla? Vanhalla kipolla itse ajellessa tuntuu tosiaan, että uudempien autojen valot tulevat suoraan silmiin. Muiden vanhempien ajokkien valot harvemmin häiritsevät. Ei ole kyllä tullut mittailtua noiden umpioiden korkeuksia maasta koskaan. Tosiaan jotkut pakut ovat sijoittaneet valot juuri sille korkeudelle, että paistavat edessä olijan peileihin.
-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut -89 C25 Matkailuvehje -82 MB 500SEC -92 MB SL500 -63 VW Karmann Ghia -97 Honda VF 750 Magna
Entiset -98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut -93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
|
|
|
|
 |
Harri126
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen ksenonit Lähetetty: 22.12.2012 21:20 |
Viestit: 1687 Paikkakunta: Helsinki
|
laakeri kirjoitti: Harri126 kirjoitti: Kuka hel**tin idiootti on hyväksynyt tuollaiset valot tieliikennekäyttöön? Oli nuo valaisemet sallittu tieliikennekäyttöön tai ei, ei niitä saa käyttää noin, kuten tuossa on käytetty, koska: Tieliikennelaki, 2 LUKU: Liikennesäännöt, 38 § kirjoitti: Valojen virheellisen käytön kielto
Ajoneuvon valoja ei saa käyttää niin, että muiden ajoneuvojen kuljettajat voivat häikäistyä. Moisilla valoilla varustettujen autojen kuljettajien ongelma on siis keksiä järkevä käyttötapa noille rojuille. Poliisi kuittaisi äkkiä lisää rahaa kassaan pitämällä valoratsioita. 
-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut -89 C25 Matkailuvehje -82 MB 500SEC -92 MB SL500 -63 VW Karmann Ghia -97 Honda VF 750 Magna
Entiset -98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut -93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen ksenonit Lähetetty: 22.12.2012 21:46 |
Viestit: 5125
|
Huurteiset ja lumiset umpiot on laillisillakin oikein suunnatuilla xsenoneilla ärsyttävät, valo siroaa joka suuntaan. Eivät häiritse niin paljon laittomat kiinaxseonit vastaantullessa, mutta aikakin takana pienellä turvavälillä... Pienempi Xsenonin lämpöteho sulattaa huurteetkin hitaammin kuin halogeenit.
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen ksenonit Lähetetty: 22.12.2012 22:09 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Useasti olen kiroillut citymaastureiden xenoneita, jotka ovat kyllä monesti liian korkealla normiautoihin nähden. Jos ihmetellään laajemmin miksi juuri nyt on ärsyttäviä xenoneita liikenteessä niin pitää muistaa tämä vallitseva juhla ja masokistien kiesivalinnat: Auto täyteen kamaa peräpainoisesti ja kohti joulun viettoa, rajoille säädetyt valot ovat tällöin yläviistoon, eli lyhyetkin valot häikäisevät vastaantulijoita. Hydraulijousitus pakolliseksi xenoneiden kanssa 
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
Karvalakki
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen ksenonit Lähetetty: 22.12.2012 23:35 |
Viestit: 45
|
Ksenoneilla varustetussa autossa valojen korkeussäätö on automaattinen. Ei sillä pitäisi olla mitää väliä kuinka paljon kamaa auton perseessä on kun järjestelmä korjaa korkeuden oikeaksi. Ite en ole huomannu että juuri ksenonit häikäisisi sen enempää kuin halogeenit takana tulevilla.
|
|
|
|
 |
Sitikkapuoskari
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen ksenonit Lähetetty: 22.12.2012 23:38 |
Viestit: 1203 Paikkakunta: Ilmajoki
|
Tuossa koeajo C6:ssa on hauskat xenonit- kääntyvätkin mutteivat ihan DS:n verran.
|
|
|
|
 |
vibes
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen ksenonit Lähetetty: 23.12.2012 00:13 |
Viestit: 1073 Paikkakunta: Turku
|
Kääntyvät kseenonit oli tosiaan hauskat munkin mielestä, siihen asti kunnes aloin miettimään mitä niiden korjaus mahtaa maksaa jos tuo systeemi poikii jossain vaiheessa Onnekseni olen sittemmin lakannut murehtimasta mitään etukäteen, tai ainakin yritys on kova.
Ennen oli Sitikka, nyt vain Väärämmerkkinen Japaninmersu
Assumption is the mother of all fuck ups.
|
|
|
|
 |
Harri126
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen ksenonit Lähetetty: 23.12.2012 00:55 |
Viestit: 1687 Paikkakunta: Helsinki
|
Karvalakki kirjoitti: Ksenoneilla varustetussa autossa valojen korkeussäätö on automaattinen. Ei sillä pitäisi olla mitää väliä kuinka paljon kamaa auton perseessä on kun järjestelmä korjaa korkeuden oikeaksi. Ite en ole huomannu että juuri ksenonit häikäisisi sen enempää kuin halogeenit takana tulevilla. Ei ole kyse pelkästään takana tulevista vaan myös vastaantulijoista. Edit, tulipa taas Fingerporilainen mieleen. 
-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut -89 C25 Matkailuvehje -82 MB 500SEC -92 MB SL500 -63 VW Karmann Ghia -97 Honda VF 750 Magna
Entiset -98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut -93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
|
|
|
|
 |
läjjeejä
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen ksenonit Lähetetty: 23.12.2012 01:38 |
Viestit: 292
|
takanatulijan valot ei haittaa ne sähköpeilit voi kääntää itseä haittaamattomaan asentoon sama taustapeilissä .jos saa auton käyntiin ja osaa käyttää vilkkua niin osaa käyttää noita sähkösäätöisiä peilejä ,valon käyttö on liikenneturvallisuutta myös vilkun
|
|
|
|
 |
Harri126
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen ksenonit Lähetetty: 23.12.2012 01:49 |
Viestit: 1687 Paikkakunta: Helsinki
|
läjjeejä kirjoitti: takanatulijan valot ei haittaa ne sähköpeilit voi kääntää itseä haittaamattomaan asentoon sama taustapeilissä .jos saa auton käyntiin ja osaa käyttää vilkkua niin osaa käyttää noita sähkösäätöisiä peilejä ,valon käyttö on liikenneturvallisuutta myös vilkun No joo, onhan kommentti. Sama kuin hakattua syyttäisi väistämisen osaamattomuudesta. Suksi... 
-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut -89 C25 Matkailuvehje -82 MB 500SEC -92 MB SL500 -63 VW Karmann Ghia -97 Honda VF 750 Magna
Entiset -98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut -93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
|
|
|
|
 |
läjjeejä
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen ksenonit Lähetetty: 23.12.2012 10:23 |
Viestit: 292
|
liikenteessä pitää välillä juohauttoo uusia aatoksia hyvää joulua 
|
|
|
|
 |
Huikko
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen ksenonit Lähetetty: 23.12.2012 16:25 |
Viestit: 3199 Paikkakunta: Tampere
|
Pari kertaa sattunut tuommoinen suuntausvikainen xenonauto taakse. Niillä on yleensä niin kiire, että kun tiputtaa nopeutta niin ne ovat ekalla suoralla ohi.
DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
|
|
|
|
 |
Kami
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen ksenonit Lähetetty: 23.12.2012 18:38 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Onhan nuo ksenonit kirkkaat, mutten ole moista ongelmaa havainnut itse että olis takana tulevan valot häikäisseet ärsyttävästi. Onhan sitä taustapeiliä ja sivupeiliäkin tullut joskus takan tulevan valojen takia säädetty eri asentoon, mutta että olis päässyt ärsyttämään... ei. Kyllä minäkin autooni mieluimmin uudet nykyaikaiset ksenonit ottaisin kun niillä sentään näkee jotain, toisin kuin tuon ameriikan ihmeen ja Xantian perusvaloilla. Kyllä tosin nyt lumikeleillä noidenkin teho riittää, mutta syksyn sadekeleissä oli välillä tunne että onko mun valot päällä vai ei... Ja itsekin käsin migreenistä ajoittain, muttei ole nuo liikenteen valot sitä laukaisseet... vielä...
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
citroen for ever
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen ksenonit Lähetetty: 23.12.2012 19:15 |
Viestit: 511
|
En oo kyllä uusien autojen huomannut tuolleen häikäisevän, oli sitten paku, cittari tai muu, mutta nuo laittomat H4,H7 tilalle asennettavat kyllä pääsääntöisesti häikäisee kunnolla.
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen ksenonit Lähetetty: 23.12.2012 19:25 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Taustapeilissä ollut se yöasento jo vuosikymmeniä. Tosin silloin ennen, kun valot oli R2-mallia, niin eipä sitä paljoa tarvittu mulloin kuin raskaalla kalustolla takana, ja nehän jätettiin nopsaan taakse. Mutta kun sitä valoa ja näkyvyyttä halutaan nykyisin yleensä enemmän kuin XM'mään, niin hups. Sehän näkyy myös muidenkin silmissä se hyvä valo. Tietty olisihan se optimi, jos vain mulla olisi ne hyvät valot: ei häikäise minua ja minä näen. Ja niinhän sitä moni tekeekin, etenkin noilla muutospaskaksenoneilla, ja varsinkin heijastinumpioissa, kaiken huippuna H4-versio, jolla kuvio on varmimmin metsässä. Tai siis puunlatvoissa. Seuraavaksi uusiin autoihin tulee nuo "muotoaan muuttavat" valot eli valot, joiden kuviota muokataan estämään häikäisyä. Kasvanut, hyvä teho siis tiedetään, eikä sitä ole kamalan vaikea muokata nykykeinoin ystävällisemmäksi. Ja tuskinpa ne ihan kelvottomia kestävydeltään on, saihan Citikka kurvivalot toimimaan jo aikoja sitten 
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen ksenonit Lähetetty: 23.12.2012 23:30 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Olen myös ihmetellyt enemmän tätä valoista keuhkoamista... Olen ajanut 15 vuotta siinä kohtaa Suomea jossa on ihan oikeasti eniten autoja en ole suivaantunut valoista varmaan kertaakaan enkä edes sumareista. Itseväsättyjä xenon-virityksiä on varmasti paljon ja ne ovat varmasti jonkinverran haitaksi mutta onko ne oikeasti haitaksi asti, epäilen. Suomessa vois olla pikemmin asiallinen juttu sellainen että pimeällä kaupungissa ei saisi ajaa kuin parkit päällä... Huomasin tämän menettelytavan Moskovassa vuonna -88 tammikuun illassa, pimeässä. Kaikki ajoi parkit päällä ja se tarkoitti käytännössä sitä että liikenne oli selkeämmin havaittavissa ja mikään ei häikynyt missään ja lisäksi etäisyyksien arviointi oli helpompaa. En tiedä miten ne nykyään ajelee... tietääkö joku ajaako ne sillä jo ihan valot päällä?
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen ksenonit Lähetetty: 24.12.2012 10:30 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Saattaa olla hyvä ajatus. Vaan ei taida toimia. Menee liian vaikeaksi. Kun ei nytkään osata valoja oikein käyttää: Jos on jo hämärää, tai muuten huono näkyvyys, niin päiväajovalot palaa, edessä, takana pimeätä ja/tai etusumarit palaa hyvällä säällä, myös huonolla säällä. Sen sijaan takasumarit tärkeämpänä ovat pimeät. Pitäisikö kuskeilta kieltää purkan jauhaminen ajaessa. Itse en jauha, juuri siksi. Kun en muutenkaan osaa tehdä kahta asiaa yhtaikaa. Esim. ajaa rekan edellä (80 alueella)riittävän vauhdikkaasti.....
|
|
|
|
 |
Xsaravts2.0
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen ksenonit Lähetetty: 24.12.2012 11:20 |
Viestit: 284 Paikkakunta: Turku/Raisio
|
itselläni on tehdas asennetut xenonit (c4 vts) ei ole kukaan vielä valittanut/vilkuttanut häikäsystä.
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen ksenonit Lähetetty: 24.12.2012 14:02 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Karvalakki kirjoitti: Ksenoneilla varustetussa autossa valojen korkeussäätö on automaattinen. Ei sillä pitäisi olla mitää väliä kuinka paljon kamaa auton perseessä on kun järjestelmä korjaa korkeuden oikeaksi. Ite en ole huomannu että juuri ksenonit häikäisisi sen enempää kuin halogeenit takana tulevilla. Rajansa kaikella, eli ei välttämättä riitä säätö, jos auto lastataan niin täyteen, kun se vain on mahdollista. Hienosti näyttää taas patonki kyntensä, kun ollaan päästy vaihteeks juupas-eipäs -tasolle xenonit häikäisee-ei häikäise -keskustelussa. 
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
Xsaravts2.0
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen ksenonit Lähetetty: 24.12.2012 14:24 |
Viestit: 284 Paikkakunta: Turku/Raisio
|
Akaile kirjoitti: Karvalakki kirjoitti: Ksenoneilla varustetussa autossa valojen korkeussäätö on automaattinen. Ei sillä pitäisi olla mitää väliä kuinka paljon kamaa auton perseessä on kun järjestelmä korjaa korkeuden oikeaksi. Ite en ole huomannu että juuri ksenonit häikäisisi sen enempää kuin halogeenit takana tulevilla. Rajansa kaikella, eli ei välttämättä riitä säätö, jos auto lastataan niin täyteen, kun se vain on mahdollista. Hienosti näyttää taas patonki kyntensä, kun ollaan päästy vaihteeks juupas-eipäs -tasolle xenonit häikäisee-ei häikäise -keskustelussa.  kyllä se korkeussäätö riittää vaikka olisi perä aivan maassa. ainakin omassani xenonit näyttävät aivan metrin päähän alas kun käynnistän auton.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen ksenonit Lähetetty: 24.12.2012 14:35 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Xsaravts2.0 kirjoitti: kyllä se korkeussäätö riittää vaikka olisi perä aivan maassa. ainakin omassani xenonit näyttävät aivan metrin päähän alas kun käynnistän auton. Eikö auton kantavuus ole ylitetty jo aika reilusti, jos perä on maassa (unohtaen jousitetut autot moottori pysähdyksissä tms)?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Pasis
|
Viestin otsikko: Re: Uusien autojen ksenonit Lähetetty: 24.12.2012 14:46 |
Viestit: 909
|
Juu, kyllä uudessa autossa xenonit saisi olla. Muutaman vuoden päästä puolet autokannasta xenoneilla, siihen pitää vaan tottua.
|
|
|
|
 |
|
|