Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantian ikkunahissin irroitus
ViestiLähetetty: 02.01.2013 09:24 

Viestit: 312
Paikkakunta: Renko
Voimallako se alapäästään lasista irtautuu vain vai onko siinä niksi?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ikkunahissin irroitus
ViestiLähetetty: 02.01.2013 11:00 

Viestit: 5125
Hissin ikkunaan kiinnittävä tappi on neliskulmainen joka menee lasin? läpi, tapissa on bajonettikiinnitteisesti neliön muotoinen laatta. (Laatta on oven pintapellin puolella ikkunalasia - tarvitsee laskea puolenvälin/alle huitteille että saa käden sinne väliin). Laattaa pitää kiertää 45 astetta niin se irtoaa tapista, sen jälkeen ikkuna irtoaa nostimesta (voimaakin saattaa kierto vaatia jos on kovin jämähtänyt). Tämä ainakin -95:ssa...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ikkunahissin irroitus
ViestiLähetetty: 02.01.2013 11:13 

Viestit: 312
Paikkakunta: Renko
Siinähän se niksi. Nyt vaan täytyy taistella se ikkuna ylemmäksi, se kun jäi sinne alhaalle. Liukukiskon onnistunee taittamaan sivulle vinoon, kun ikkunaa rupeaa käsillä nostamaan korkeammalle. Tilaahan tarvitaan, jotta sinne lasin taakse pääsee käpälöimään.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ikkunahissin irroitus
ViestiLähetetty: 02.01.2013 15:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Nitkuttele sitä lasia kevyesti eteen/taakse kallistellen samalla kun nostat, jos se jää jumiin. Kyllä ne yleensä siten nousevat. Imukupeista tms voi olla apua. Varaa ennen nostoa muutama pätkä sopivaa teippiä lähistölle, millä kiinnität ikkunan ylös (oven yläkarmin päältä).



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ikkunahissin irroitus
ViestiLähetetty: 02.01.2013 17:09 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Vanhemmissa xantioissa on se neliskulmainen muovi siellä lasin takana, uudemmassa onkin rautalanka sokka. Sinun autosi vuosimallia en tiedä joten en myöskään osaa sanoa kumpi malli on kyseessä. Sen tunnet kyllä kun laitat käden lasin taakse, muovinen klipsu on helppo irrottaa kuten edellä mainittiin se pitää kieräyttää puolikierrosta ja sitten poistaa, rautalankasokka on hieman haasteellisempi. Ja muista lasia irrotettaessa, että se pieni musta muovi ohjuri lasin taka ylä reunassa joka liukuu kumin sisällä laita se visusti talteen. Joudut kuitenkin työn helpottamiseksi ottamaan kumi tiivisteen vallan irti ovesta. Tai kuten edellä mainittiin teippaa lasi paikalleen työn ajaksi, itse s-moottorihan on paikallaan 3 kpl muttereilla, mikä sulla on vikana ikkuna hississä ? multa saat edullisesti toimivan s-moottorin sekä vanhaan että uuteen malliin joissa on ehjät vaijerit myös ja jos onnistut vaikka lasin särkemään, niin sellaisiakin löytyy.

Noin niinku yleisesti ottaen, ovat xantian lasin nostimet melko lailla heppoista tekoa, sähkömoottorit menee vähän väliä, on rakenteellinen ominaisuus että lasit jäätyy jumiin jo pienelläkin pakkasella ja jos vaan joku erehtyy yrittää aukaista lasia kun se on jumissa, niin heti paukahtaa s- moottori.

Onkohan joku palstalaisista joskus yrittänyt korjata pimahtanutta s moottoria ?

Esim fordeissa kestää sähkömoottori jurruuttaa jäätynyttä ikkunaa vaikka tunnin eikä käryä, ( vähän karrikoiden.) mutta citikassa pimahtaa heti.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ikkunahissin irroitus
ViestiLähetetty: 02.01.2013 17:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
idefix kirjoitti:
Noin niinku yleisesti ottaen, ovat xantian lasin nostimet melko lailla heppoista tekoa, sähkömoottorit menee vähän väliä, on rakenteellinen ominaisuus että lasit jäätyy jumiin jo pienelläkin pakkasella ja jos vaan joku erehtyy yrittää aukaista lasia kun se on jumissa, niin heti paukahtaa s- moottori.

Hassua. En ollut tuollaisesta ominaisuudesta ikinä kuullut. Minulla on aina vaan lämpörele estänyt pitemmät yritykset, tosin vain kolmesta Xantiasta (vm 95, 95 ja 98) kokemusta 2005-2011 vuosilta.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ikkunahissin irroitus
ViestiLähetetty: 02.01.2013 18:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
RPekka kirjoitti:
idefix kirjoitti:
Noin niinku yleisesti ottaen, ovat xantian lasin nostimet melko lailla heppoista tekoa, sähkömoottorit menee vähän väliä, on rakenteellinen ominaisuus että lasit jäätyy jumiin jo pienelläkin pakkasella ja jos vaan joku erehtyy yrittää aukaista lasia kun se on jumissa, niin heti paukahtaa s- moottori.
Hassua. En ollut tuollaisesta ominaisuudesta ikinä kuullut. Minulla on aina vaan lämpörele estänyt pitemmät yritykset, tosin vain kolmesta Xantiasta (vm 95, 95 ja 98) kokemusta 2005-2011 vuosilta.
Meilläkään ei ole ollut vasta kuin kolme Xantiaa - '94, '99 ja '99. Tuosta '94:stä oli edellinen omistaja hajottanut moottorin, kun oli yrittänyt korjata - releen juotoksissa ollutta vikaa. Muuten ei ole vikoja ollut nostimissa ja toimivat hyvin talvellakin. Jos sattuu jäätymään tiivisteiden huonon huollon takia, niin ei se vaan aukaise, eikä sieltä mitään hajoa.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ikkunahissin irroitus
ViestiLähetetty: 02.01.2013 18:58 

Viestit: 5125
En ole myöskään kuullut sähkömoottorin herkästä palamisesta ennen, -95 oli kuskin ovessa "A, sulkuautomaatti" eikä se ainakaan palanut ja sama moottori yhä vieläkin käytössä uusilla vaijereilla. (jäätyi kyllä tiivisteistään aina puolisulakeleillä ja portissa oli nappiohjaus, eli yrittämisen puutteesta ei ainakaan johtunut)

Sen sijaan noista vanhemmista olen kuullut useammista joista alempi vaijeri ruostuu poikki suojanmutkasta johon vesi jää makaamaan, sellainen vika oli omassa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ikkunahissin irroitus
ViestiLähetetty: 02.01.2013 20:21 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Ei se mullakaan huollon puutetta ole jos ikkunat jäätyy jumiin. ei niitä (kään) nyt tarvii sentään kerran päivässä voidella , tai no jos niin haluaa niin siitä vaan kukin tyylillään. Minun citroen xantia tuntemukseni perustuu myöskin 94 95 98 99 2000 malleihin ja tuttavieni kokemukset siihen päälle, jotka joka ikinen on vaihdelleet lasin-nostimia tasaiseen tahtiin. Josko se talvi vaan sitten on ankarampi täällä länsirannikolla, en tiä. Vaihtaahan toiset jopa lhm:tkin kerran kuukaudessa ihan vaan varmuudeksi :lol:

Korrek silikoonia siitä tuubista sivaltelen tiivisteihin ja ihan spraytakin käytän, ja silti pakkasilla tuppaa klasit jäätyyn jumiin samoten ko takaluukku. Voipi tulla insinöörit vaikka Rovaniemeltä asti tätä ihmettä hämmästelemään. En nyt ihan viitsisi lotrata tiivisteihin öljyjä niin, että puvun takki kastuu öljytipoista kun xantiaan laskeudun.
Aivan alimitoitetut ovat s-moottorit ja kärähtävät liian pienestä.

Onhan toki sellainenkin vaihtoehto, että käy varttin välein yötä myöden hurruuttelemassa klaseja ni ei kerkii jäätyyn.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ikkunahissin irroitus
ViestiLähetetty: 02.01.2013 20:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
idefix kirjoitti:
Aivan alimitoitetut ovat s-moottorit ja kärähtävät liian pienestä.
Kyllä niistä riittävästi löytyy momenttia lasin liikuttamiseen eli ihan riittävä on mitoitus. Voisihan sinne toki laittaa jykevämmän moottorin ja senkin ilman mitään momenttirajoitusta, niin repisi sitten tiivisteet mukanaan. Minun mielestäni ainakin se olisi kuitenkin huonompi vaihtoehto.

Pesun jälkeen sitä silikonia tiivisteisiin tosiaan, niin kyllä se aika mukavasti auttaa.

edit: jaa niin tosiaan jos niiden moottorien kärähtäminen tuntuu ongelmalta, niin silloinhan kannattaa niille moottoreille asentaa lisäjäähdytys.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ikkunahissin irroitus
ViestiLähetetty: 02.01.2013 22:52 

Viestit: 5125
Samaa mieltä siinä että jonkunkin verran niissä on vikoja, silloin aikanaan kun minulla meni vaijeri oli jokaisesta Xantian kuskinovesta rompparilla kelvannut nostin muille... siksi piti kokeilla tehdä itse. Mutta minulla ei ainakaan ollut koneistossa mitään eroa ajoiko ikkunan kiinni/täysin auki vai oliko se jumissa/jäässä - samalla lailla se hetken nytkäytti ja suristi moottoria (ja automaatilla luovutti hetken päästä).


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ikkunahissin irroitus
ViestiLähetetty: 02.01.2013 23:24 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Mahtaakohan herra laakeri saada jotain markkinointitukea galliasta, sen verran ponnekkaasti nimittäin puolustaa citikan systeemejä.. Eikö nyt hyvä ihminen voi antaa periksi, että xantian ikkunat on rakenteeltaan /muotoilultaan liian herkät jäätymiselle, kauniit on muodot, mutta se ei auta kun klasi on umpijäässä ko pitäis sylkäistä se xylitoli jenkki suusta niinku transit miehet tekee. Ja kun anoppi painaa nappulaa, niin homma onkin jo valmis, soittele sitten kaikki romulat läpi ja kysele s-moottoria.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ikkunahissin irroitus
ViestiLähetetty: 03.01.2013 11:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
idefix kirjoitti:
xantian ikkunat on rakenteeltaan /muotoilultaan liian herkät jäätymiselle, kauniit on muodot, mutta se ei auta kun klasi on umpijäässä ko pitäis sylkäistä se xylitoli jenkki suusta niinku transit miehet tekee. Ja kun anoppi painaa nappulaa, niin homma onkin jo valmis, soittele sitten kaikki romulat läpi ja kysele s-moottoria.
Jos ne olisivat noin huonot, niin kai tuo ongelma olisi tullut vastaan miullakin? Kyllä ne silloin jäässä ovat olleet, kun olen jättänyt tiivisteet huoltamatta, mutta ei ole tosiaan ikinä moottoreita hajonnut ja aika kovasti niitä jäitä on niillä murrettu (tai yritetty) silloin kun niitä on ollut. Enkä vieläkään ymmärrä, olisiko se moottorin ylimitoitus todellakin parempi sitten, kun tiivisteet hajoaisivat sen seurauksena? Mielestäni vain on paljon parempi vaihtoehto, että ennemmin mitään ei tapahdu siinä tilanteessa.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ikkunahissin irroitus
ViestiLähetetty: 03.01.2013 16:02 

Viestit: 312
Paikkakunta: Renko
Neliön muotoinen kiinnike oli -97 mallisessa ja kääntämiseen tarvitsi pientä sopivaa työkalua. Ala-asentoon tuo jäi ja moottori ei ylös sitä tuo. Sähköt moottorille on kyllä tarjolla kumpaakin suuntaan. Mykkä on vain tuo ylöstuonti. Yksi varaosa xantia on omasta takaa, täytyy vain tutkia sen ikkunahissin toimimattomuuden syy. Toki sama vas. takaoven ikkuna on siinäkin ollut pimeänä jo vuosia. Vaan ei se ole juuri ajoa haitannut, kun ikkuna on ylhäällä. Toivon, jotta tuossa ois se yleinen perusvika - murtuneet johdot haitarin sisällä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ikkunahissin irroitus
ViestiLähetetty: 03.01.2013 16:35 

Viestit: 5125
Onko vain kaksi napaa moottorin liittimessä, jos on kannattaa kokeilla varuiksi syöttää irtonaisena suoraan akusta tms. johdoilla sähkö ensin jotenkinpäin, sitten toisinpäin. Näkee ainakin varmasti kummassa on vikaa syötössä vai moottorissa (monasti moottoreilla voi olla että jännitettä näyttäisi olevan johdossa, mutta silti joku paikka ei välitä kuormalle riittävästi)

Joskus jos joku muoviosa pettää ja toinen vaijeri löystyy tekee vaijerihässäkän rummulle -> saattaa ahdistaa vain toiseenkin suuntaan enemmän.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ikkunahissin irroitus
ViestiLähetetty: 09.02.2013 22:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Nyt olen reilun kuukauden oikein urakalla pyrkinyt kiusaamaan Xantian sähkölaseja. Välillä ovat jäät lähteneet paukkuen kun lasia on availlut, kerran tai kaksi on ollut sen verran jäässä että ei ole omineen heti avautunut muutamasta reilusta yrityksestä huolimatta. Pientä jään poistoa ja taas on toiminut. Ei sitä kyllä hajalle helpolla taida saada...



VW Passat B7
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: