|
Kirjoittaja |
Viesti |
Kenguru
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 04.01.2013 10:21 |
Viestit: 471 Paikkakunta: Kouvostoliitto
|
Putkimies22 kirjoitti: Leikkinyt postiljoonia ja jakanut 100 maalämpömainosta öljylämmitystalojen postiluukkuihin. Täsmäisku  Otahan kaikkia kivoja esitteitä mukaan kun tulet piipahtahtamaan 
C5 HDi, XM Turbo C.T. Automaagi -94
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 04.01.2013 21:25 |
Viestit: 2749 Paikkakunta: Koria
|
laakeri kirjoitti: Varmaan olisi ihan suotavaa tietää tuossa moottorissä käytettävä hiilen laatukin (kovuus), Nuo hiilet vaihdettiin nimenomaisesta pyynnöstäni paikallisessa autosähkökorjaamossa. Todennäköisesti autokäyttöön sopivat, hiilien kovuudesta tai sen asteikosta tai laadusta minulla ei ole hajuakaan. Ja ilmeisesti vika ei ollut hiilissä, vaan laakerissa.(ei kuitenkaan nimim.laakerissa, tai mistä sen oikeastaan tietää...)  Tänään nimittäin toimivat todella varmasti, äänettömästi, ja huomattavasti nopeammin, kuin ennen. 
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 04.01.2013 21:50 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
XM-Hannu kirjoitti: Todennäköisesti autokäyttöön sopivat, hiilien kovuudesta tai sen asteikosta tai laadusta minulla ei ole hajuakaan. Jos nyt joku niitä joutuu arpomaan, niin tuossa on esimerkkinä yksi valintataulukko: http://www.carbex.fi/v2/fi_products/elektrografit/elektrografitborstar1.asp Helpointa on kuitenkin korvata hiilet samanlaisilla, sillai olen itse pyrkinyt tekemään ja useimmiten onnistunutkin. Tuollaisissa taulukoissa on kyllä mielenkiintoista miettiä jo sitäkin, mitä tarkoitetaan "korkeakierroksisella" moottorilla. Joissain tapauksissa 1500 rpm pyörivä no jo korkeakierroksinen, mutta jossain tapauksissa se on melko pieni nopeus... esimerkiksi 150000 rpm luokkaa pyöriviin suurnopeusmoottoreihin verrattuna.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 04.01.2013 22:05 |
Viestit: 2749 Paikkakunta: Koria
|
Kiitos taulukosta. Tästedes tiedän vaatia aina EL 35, eikä mitään muuta 
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 04.01.2013 23:12 |
Viestit: 2749 Paikkakunta: Koria
|
Jäin vielä miettimään lasinpyyhkimen moottorin kierroslukua. Tässä päätelmiä: perusnopeudella 10 pyyhintäjaksoa vie 13 s, eli 1,3 s/jakso Alennusvaihteena "ruuvi-matopyörä", ruuvi n.2 mm nousulla, hammaspyörän halkaisija n.55 mm -> kehä n. 173 mm / 2mm -> n.85 hammasta (+-15). Siis 85 kierrosta sähkömoottorilla suorittaa yhden edestakaisen pyyhinnän. Jaetaan ajalla 1,3 s -> 66,5 kierr./s -> 4000 r/min. Mitä hiilenkovuutta suosittelette? Virhemarginaalia tuossa on yllin kyllin. jos ruuvin nousu onkin 1,5 mm, niin silloin hampaita mahtuukin reilusti yli 100. Ja moottorin(Bosch Espanja) käyttöpäässä on kuulalaakeri 608-22 mutta häntäpäässä vain liukulaakeri. (Toivottavasti se ei ole täysin pyörimätön kuulalaakeri.) Nyt kuitenkin toimii hyvin.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 05.01.2013 10:23 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
608-ZZ.  Vähän OT: Samoja olen laittanut MUH Ilmavaan. Laakerimerkki vaan NMB, äänitestattuja. Ovat olleet jo 15v ja yhä kunnossa. Reserviin on hankittu uudet samanalaiset. Normaalit SKF:n ZZ:t heivasin kohta, koska pitivät jurinaa jo alkuunsa, eivät olleet hiljaisia, äänitestattuja. Ne ovat paljon tyyriimpiä, kuin normaalit. Nuo siis alkuperäisten laakerien (KOYO) jälkeen, jotka kestivät alle 10v.
|
|
|
|
 |
Nickroen
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 05.01.2013 14:42 |
Viestit: 330
|
kirpparilta lapsille yhtä kokoa isommat monot ja luistimet ja hieman pidemmät sukset.
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 06.01.2013 00:40 |
Viestit: 2749 Paikkakunta: Koria
|
ealab kirjoitti: 608-ZZ.  . Korjasit ihan oikein. Z tarkoittanee metallisia sivusuojia ja kestovoitelua, 2Z molemminpuolisia metallisuojia. Kuitissa lukee tarkkaanottaen SKF 608 2Z. Mutta kun en käytä jatkuvasti lukulaseja, niin luku- ja kirjoitusvirheitä minulle sattuu alati. Sinänsä sattumaa, että tuon 608: n sisämitta on 8 ja ulkomitta 22 mm, siispä enempää miettimättä luulin 22:n kuuluvan kokokoodiin. 
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 06.01.2013 10:50 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Joo, 2Z, tai ZZ, riippuu valmistajasta? 
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 06.01.2013 12:08 |
Viestit: 5065
|
XM-Hannu kirjoitti: Jäin vielä miettimään lasinpyyhkimen moottorin kierroslukua. Tässä päätelmiä: perusnopeudella 10 pyyhintäjaksoa vie 13 s, eli 1,3 s/jakso Alennusvaihteena "ruuvi-matopyörä", ruuvi n.2 mm nousulla, hammaspyörän halkaisija n.55 mm -> kehä n. 173 mm / 2mm -> n.85 hammasta (+-15). Siis 85 kierrosta sähkömoottorilla suorittaa yhden edestakaisen pyyhinnän. Jaetaan ajalla 1,3 s -> 66,5 kierr./s -> 4000 r/min. Mitä hiilenkovuutta suosittelette? ... Lopputulos on ainakin uskottava... varmaan 4000 r/min on ainakin muutaman tuhannen kierroksen tarkkuudella oikein ja jos vaikka kollektorin halkaisija on noin 3 cm -> kehänopeudeksi tulisi 6,3 m/s -> kaikki taulukon hiilet sopivat kehänopeuden puolesta ellei kone pyöri kymmensiä tuhansia kierroksia/min tai ole aivan erityisen iso kollektori (mutta veikkaan että koneen halkaisijakin on luokkaa 10 cm, eli aivan kauhean isoa ei saa mahtumaan), tuossa taulukossa helpointa on miettiä mikä tarkoittaa korkeakierroksinen, siinä kun on ilmoittettu maksimi kehänopeus - muut jutut on hieman vaikeampia ja ehkä kaikista vaikeinta on löytää mistä ostaa hiilet joiden kovuus on ilmoitettukin tuon taulukon mukaan. Jos minun pitäisi mitkä valita, niin ottaisin hiilet jotka on tarkoitettu johonkin 12 V moottoriin (ainakin vaikkapa puhaltimen hiiliä saa vielä autotarvikeliikkeistä kohtuullisesti) -> mutta eiköhän tuolla autosähkökorjaamossa kokemuksella tiedetä silti (ainakin minua) paremmin mikä sopii tuollaiseen pienitehoiseen 12 V moottoriin. (Luulenpa vielä että tuon edellä olleen taulukon sijasta ainakin osassa 12 V moottoreita saatettaisiin käyttää näitä kuparigrafiittiharjoja: http://www.carbex.fi/v2/fi_products/Met ... /index.asp)
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 06.01.2013 13:06 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
olli__o kirjoitti: Jos minun pitäisi mitkä valita, niin ottaisin hiilet jotka on tarkoitettu johonkin 12 V moottoriin (ainakin vaikkapa puhaltimen hiiliä saa vielä autotarvikeliikkeistä kohtuullisesti) -> mutta eiköhän tuolla autosähkökorjaamossa kokemuksella tiedetä silti (ainakin minua) paremmin mikä sopii tuollaiseen pienitehoiseen 12 V moottoriin. Hmm, jos noilla pienoisjännitevehkeillä sitten tuolla tarkkuudella pärjäisi. Pienjännitepuolella on kyllä tullut vastaan öbaut saman kokoluokan moottoreita, joissa on kuitenkin käytetty keskenään eri hiililaatuja. olli__o kirjoitti: (Luulenpa vielä että tuon edellä olleen taulukon sijasta ainakin osassa 12 V moottoreita saatettaisiin käyttää näitä kuparigrafiittiharjoja: http://www.carbex.fi/v2/fi_products/Met ... /index.asp) Varmaankin, linkitin tuon aiemman taulukon lähinnä esimerkkinä siitä, että hiililaaduilla on merkittäviä keskinäisiä eroja. 12 V -moottoreihin olen tähän asti suosiolla hakenut ihan kyseiseen moottorimalliin tarkoitetut hiilet.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 06.01.2013 14:11 |
Viestit: 2749 Paikkakunta: Koria
|
Paljon uutta tietoa 12 V moottoreista ja hiilistä, kiitos kaikille. Tuon pyyhkijänmoottorin tarina alkoi n 6 v sitten. Alkuperäisessä pyyhinasetelmassa kuskinpuoleisen linkun pallonivel oli kulunut väljäksi ja alkoi irtoilla kesken pyyhinnän. Vehon varaosamyynnin kautta pelkkää välitankoa ei saa, koko paketti maksoi 106 € silloin. Alkuun toimi hyvin, mutta jo ekan talven loppupuolella alkoi hidastella, rahista ja stoppailla. Kun silloin purkasin moottorin, niin se oli täynnä ruoste- ja rautamurusia, jotka vielä pysyivät kestomagneeteissa kiinni. (Pelkkä ruostepöly ei kasittääkseni tartu magneettiin?). Silloin puhdistuksen jälkeen toimi taas. Pari vuotta myöhemmin oli taas häiriötä, purkasin ja puhdistin uudelleen. Ruostetta oli taas, mutta vähemmän kuin eka kerralla. Laakeria en tuolloin osannut epäillä, se kun purettuna tuntui käsissä hyvin pyörivältä. Moottorin ääni kuitenkin oli jatkuvasti voimistuvaa rahinaa tai jurinaa, miten sitä nyt kuvailisi... mutta esimerkiksi viime kesänä toimi pari viikkoa lähes äänettömästi. Nyt sitten pieniä häiriöitä oli ollut lisääntyvästi, kunnes viime viikolla stoppasi kokonaan. Ja kun uudet hiiletkään ei auttaneet, niin päätin purkaa sen kokonaan ja etsiä vian. Hankalin vaihe oli saada pieni lukkorengas irti "alennusvaihteen puolelta" moottorin akselilta. Kun se onnistui, niin ankkurin (akselin) sai pienellä napautuksella irti. Laakeri on vielä prässätyllä peltirenkaalla lukittu pesäänsä, mutta 6 mm pultti toimi hyvin laakerin ulosvetäjänä. Ja nyt laakerin vaihdon jälkeen toimii miltei paremmin kuin uutena. Vielä ennen moottorin kasausta ruiskaisin ohuesti spray-vaseliinin kaikkiin metallipintoihin torjumaan ruostetta, ja tietysti alennusvaihteeseen uudet vaseliinit poispestyjen ja osin jo kovettuneenkin tilalle. Homma ei varmaan kannata korjaamotyönä, kuluja tulee varmasti yli uuden paketin hinnan verran, mutta omalle työlle en hintaa laske. Mitä teknokemiallisesti ajatellen vaseliinit ovat, esimerkiksi voiteluöljyihin vettattuna? Miten molekyylitasolla vaseliini suojaa metallia kulumiselta? Esimerkiksi kun laakerikuulat vierivät urassaan, niin mitä vaseliini tuolloin tekee?
|
|
|
|
 |
vibes
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 06.01.2013 16:16 |
Viestit: 1073 Paikkakunta: Turku
|
Putsasin espressokoneen ja kahvimyllyn parin kuukauden käyttämättömyyden jäljiltä. Tunti meni mut nyt on kuppi hyvää cappuccinoa edessä  Elämän pieniä iloja.
Ennen oli Sitikka, nyt vain Väärämmerkkinen Japaninmersu
Assumption is the mother of all fuck ups.
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 06.01.2013 18:21 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Sviitti Haikon kartanossa, poreamme, kolmen ruokalajin illallinen ja täll epäivälle ulkoilua jäällä ja Porvoon vanhassa kaupungissa. Life aint bad at all 
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
^KARI^
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 06.01.2013 21:06 |
|
zX-files kirjoitti: Taisin ostaa itseänikin vanhemman moottoripyörän  Inkkarin kakskytluvulta?
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 06.01.2013 21:18 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
^KARI^ kirjoitti: zX-files kirjoitti: Taisin ostaa itseänikin vanhemman moottoripyörän  Inkkarin kakskytluvulta? Noh noh, eiköhän 60-mallinen itänaapurin tuotekin jo riitä 
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 07.01.2013 22:56 |
Viestit: 3655
|
Eiks sulla ollu tuollainen jo ennestään...
|
|
|
|
 |
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 07.01.2013 23:16 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
zX-files kirjoitti: zX-files kirjoitti: Taisin ostaa itseänikin vanhemman moottoripyörän   Juu, tulihan se sitten mulle  Nyt alkaa olla nettimainonta kohdallaan, koska kuvan yläpuolella luki: helpoin tie painonpudotukseen! ja alapuolella: Urbaanin muodin edelläkävijä 
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
tumpelo
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 08.01.2013 07:00 |
Viestit: 116 Paikkakunta: Pori/Turku/Uki
|
Kolmisen tuntia eilen tuli vaimon kans puunattua xm:ää. Värivahaus ja sisätilat puhtaaks kun on taas työmatkat ohi kuukaudeksi. Kelpaa tulevana viikoloppuna ajella Lahteen Hais musikaalia kattomaan.
"tumpelo" monessakin mielessä.
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 08.01.2013 08:37 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Lemon kirjoitti: Eiks sulla ollu tuollainen jo ennestään... Sama määrä renkaita, mutta eri maanosasta ja tommoset noin 25 vuotta ikäeroa ja aikamoisen erilainen tekniikkakin. Mutta jos uudehko Nissan Micra korvaa wanhan Rättärin niin sitten oli jo ennestään Les Excentriques kirjoitti: Nyt alkaa olla nettimainonta kohdallaan, koska kuvan yläpuolella luki: helpoin tie painonpudotukseen! ja alapuolella: Urbaanin muodin edelläkävijä  Kyllä eilen hiki tulikin traileritouhuissa, mutta että oikein urbaanimuotiakin 
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 08.01.2013 09:30 |
Viestit: 3655
|
Sama määrä renkaita ml sivuvaunu, eiks se silloin jo oo samanlainen...? 
|
|
|
|
 |
Nickroen
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 08.01.2013 14:47 |
Viestit: 330
|
Katsoin suhteellisen sujuvasti vierestä kun tuttu ammattikorjaamo vaihtoi xantian varaajapallon parissa minuutissa. Samalla selvisi että takajousituksen ilmeisesti väljä epäkesko/muovinivel oli korjattu edellisen omistajan toimesta mustekala/rautalanka-patentilla, mikä selittänee osittain sen, ettei takapää tottele kabiinin kampea. Täytynee käydä ostamassa orkkis ja uusi säätöhärpäke ja herkistellä takasäätimen mekaniikka oikeasti(eikä leikisti kuten tämä korjaamo oli tehnyt, vaikka mielestäni pyysin ja maksoin oikeasta herkistelystä  ). Ihmeellisintä oli, ettei tippaakaan lehmää näkynyt missään xantun alustassa *KOP KOP*.
|
|
|
|
 |
|
|