Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/3 [ 71 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Xantia hukkasi jarrut
ViestiLähetetty: 28.12.2012 00:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
idefix kirjoitti:
Kaikki nestemäiset aineet kondensoituvat jopa ihan tavallinen moottoriöljy ja sellaistakin jopa xantiastakin löytyy.
Kyllä ne ovat kaasuja, jotka kondensoituvat, eivät nesteet. Nesteitä niistä kaasuista tulee vasta kondensoitumisen jälkeen. En kyllä ymmärrä, miten tämä asia nyt liittyi mihinkään, mutta kivahan tästäkin oli puhua. Kondensoitumisen eli tiivistymisen sijasta voi toki tapahtua härmistymistäkin, jos satutaan olemaan kolmoispisteen alapuolella. Oleellisempaa lienee nyt tässä tapauksessa käytetyn öljyn hygroskooppisuus ja liukoisuus veteen? Kemiasta minä en mitään ymmärrä, enkä sitä ole opiskellut käytännössä yhtään.
idefix kirjoitti:
Onkohan näillä puolustajilla oma lhm lehmä ojassa, esim oma yritys tahi muu taho joka hyötyy tästä valtavasta öljy rumbasta.
No sen verran, että asun samassa maassa kuin yritys, josta ostan LHM:ni. Tämä mainittuna siis siksi, jos joku kytkös täytyy väkisin etsiä. Me puolustajat - tai ainakin minä - haluamme empiirisen tiedon perusteella neuvoa muita välttämään ongelmia, joita aiheutuu ennakkohuoltojen laiminlyönneistä.

Toisaalta jos ei halua ennakkohuoltoja tehdä, niin voihan ne nesteet olla vaihtamatta. Vaihtaa sitten vaan joko hajonneet osat, kaikki hydraulijärjestelmän osat tai koko ajoneuvon ehjään, kun ongelmia tulee. Eihän niitä moottoriöljyjäkään kannata tosiaan suotta vaihtaa, ennen kuin alkaa moottorista selvästi kuulua kolinaa.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia hukkasi jarrut
ViestiLähetetty: 28.12.2012 00:53 

Viestit: 474
Vilkkaasta puolesta/vastaan-keskustelusta huolimatta, imaisin limu-pullosta improvisoidulla imurilla (mallia pikkulasten niistin)LHM-pöntön pohjalta n. litran verran keltaista lientä ja laitoin saman määrän polttoöljyä tilalle (talvilaatua tietty :lol: ). Ilmasin jarrut ja puhdistin samalla epäterveen väriset suodattimet bensalla saaden ne normaalin värisiksi. Huristelen tuolla seoksella nyt viikonlopun 200-300 km ajot, jonka jälkeen laitan liemet vaihtoon ja pesen suodattimet uudelleen. Saa nähdä kuinka käy...

Nyt kun pois imaistu liemi on seissyt pullossa muutaman tunnin, näkyy pullon pohjalla tummaa sakkaa, ja ylläri ylläri, vettä, tai jotain muuta lähes kirkasta nestettä joka on erottunut muusta liemestä :? . Eli liemien vaihto on aiemmin tehty joko tumpeloiden, jätetty tekemättä ainakin pari kertaa tai sitten on innokas moottorin pesijä laskenut painepesurilla tms. vettä huolella LHM-pönttöä vasten. Toivottavasti ei tapahtunut kaikkea edellä mainittua.

Jos järjestelmästä irtoaa viikonlopun aikana vielä runsaasti sakkaa tai muuta sinne kuulumatonta materiaalia, niin kannattasiko tämän lisäksi huuhdella koko systeemi vielä pelkällä löpöllä paikallaan seisten pienen systeemijumpan avulla? Tarkoitus ei olisi siis lähteä ajelemaan pelkkää löpöä järjestelmässä, vaan jumpata systeemiä hetken aikaa paikoillaan seisten.



Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia hukkasi jarrut
ViestiLähetetty: 28.12.2012 01:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Itse kun vaihtelin lhm.ää xantiaan niin löysin juuri jämptin kokoisen letkun,avasin siis takajarrujen nippoja sen verran että niistä tulee nestettä,letku nippojen päälle satulaan asti jotta tulee tiivistä ja toinen pää vaikka parin litran muovipulloon,molemmille puolille taakse siis.
Auto ala-asentoon jotta mahd.paljon nestettä palaa säiliöön. Säiliö pois,tietysti suodattimien putsaus ja uudet nesteet tilalle. Poljeskelin jarruja niin kauan että takapään letkuista uutta lehmää ja sitten nipat kiinni.

Toinen vastaava on tuo normi jarruneste,se kerää uskomattoman määrän vettä järjestelmään ja kiehumispiste laskee,jarrumännät jumii yms kivaa. Siinä toinen kohde jota laiminlyödään oikein urakalla



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia hukkasi jarrut
ViestiLähetetty: 28.12.2012 21:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
black_van kirjoitti:
Itse kun vaihtelin lhm.ää xantiaan niin löysin juuri jämptin kokoisen letkun,avasin siis takajarrujen nippoja sen verran että niistä tulee nestettä,letku nippojen päälle satulaan asti jotta tulee tiivistä ja toinen pää vaikka parin litran muovipulloon,molemmille puolille taakse siis.
Auto ala-asentoon jotta mahd.paljon nestettä palaa säiliöön. Säiliö pois,tietysti suodattimien putsaus ja uudet nesteet tilalle. Poljeskelin jarruja niin kauan että takapään letkuista uutta lehmää ja sitten nipat kiinni.
Kannattaa muistaa noiden kahden proseduurin välillä jossain vaiheessa nostaa takaisin vaikka yläasentoon, niin voi sieltä takajarruilta tulla lientä herkemmin.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia hukkasi jarrut
ViestiLähetetty: 29.12.2012 13:50 

Viestit: 330
eikös tossa toisessa keskusteluketjussa ollut, että jos vihreä niin hyvät vielä, jos oranssit, niin muutaman vuoden vanhat ja jos väri puuttuu kokonaan tai on muuten epämääräistä ööli niin ei koskaan vaihdettu?

Omassa xantussa ei ollut minkään väristä enää nuo lehmät. Ohjaustehostin kohisi kylmällä kokoajan. Uudet lehmät kun vaihdettiin niin ohjaustehostimen kohina väheni ainakin puolet. Väitän että 2-3v välein jos ei lehmiä vaihda niin siitä saattaa seurata suurempia ongelmia jos suodattimet tukkeutuvat tai hyyhmä jähmettyy.
Ranskisten huoltoväli kun ei ota huomioon -40...+35 lämpötila-aluetta mikä Suomessa on. Moottoriöljytkin kerää kosteutta talvipakkasilla jos olette sen keltaisen "rään" huomanneet autoissanne, kun ajetaan vain pätkäajoa ja moottorin etupuolella olevat huohotinputket lämpenevät ja jäähtyvät, niin kosteutta kertyy öljyihin enemmän kuin "normi"ajossa.
Pelkkiä euromääriä tuijottaen saattaa joitain saitureita ahdistaa, jos investoi 40eur öljyihin ja uuteen suodattimeen ja vaihtaa ne 10tkm välein tai 60eur jos vaihtaa lhm:t kerran vuodessa. Saituria se vasta voikin ahdistaa sitten, kun öljyt ruikkasee öljytikun tai huohottimen kautta pihalle täydestä laukasta taikka hydrauliikkajärjestelmä pamahtaa pakkasella, jolloin ennakoivien huoltotoimenpiteiden kulut sitten kertautuvat satasten tai tuhansien hintalappuna takaisin.
Toiset ajaa autolla "tappiin" asti ja kun se hajoaa se vaihdetaan toiseen. Toiset taas huoltavat säännöllisesti tai ylitehostetusti autojaan ja sillä saavat huolettomampia kilometrejä alleen. Itse kuulun tähän jälkimmäiseen kastiin, köyhällä ei ole varaa seisottaa kinneriä korjaamon pihalla, kun leipätyö jää tekemättä ja taksi on aivan liian kallis ajamiseen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia hukkasi jarrut
ViestiLähetetty: 29.12.2012 13:58 

Viestit: 330
jos umpihangessa ajaa kuten tässä ketjussa mainittu C5 ajettaneen, niin kylläpä taitaa autossa kuin autossa jäätyä jarrut
kiinni enempi vähempi. Oma "vanha" VAG-konsernin laitos onnistui jäädyttämään käsijarrun ja täten takapyörät talvisin vaikka miten uusi käsijarrun vaijereita ja öljysi niitä. Välillä piti paukuttaa kumilekalla että sai takalevyt auki. Jos jarruja ei määräaikaishuollossa herkistellyt muutenkin satuloista niin jumissa saattoivat pian olla. Ja hankiajelun jälkeen VAG-kulkine odotutti jarruja jonkin tovin, että ne sulivat auki. VAG-vehkeissä on tyyppiominaisuus tai VIKA juuri takalevyjen tai käsijarrun jumittuminen ja takalevyt menee nopeasti vaihtokuntoon(2004 ja vanhemmat ainakin kärsi tästä vaivasta)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia hukkasi jarrut
ViestiLähetetty: 03.01.2013 17:57 

Viestit: 474
Nyt on vaihdettu LHM:t pitkän kaavan mukaan ja odotellaan pakkasia tänne etelään että nähdään miten vaihto vaikutti toimintaan.

Jo nyt on huomattavissa selkeää parannusta jarrujen toiminnassa, sillä jarruista tuli aika paljon vaahtoa ensimmäisellä ilmauskerralla, joten pelkällä ilmauksellakin olisi tilanne parantunut huomattavasti. Asiaan vaikuttaa varmasti myös jarrujen herkistely ja huolto. Pitäisi vielä etulevyt vaihtaa, nyt en jaksanut :oops: .Lisäksi jousitus toimii kevyemmän oloisesti eikä pumppu pidä enää niin selkeää ääntä.

LHM-pöntön pohjalle oli kertynyt tummaa tahnaa joka lähti pois bensalla ja äskettäin puhdistamani suodattimet olivat taas vähemmän siistissä kunnossa ja niissä näkyi selvästi pieniä kokkareita. Kun olin tyhjentänyt ohjaustehostimen ja muun järjestelmän niin hyvin kuin sain, laitoin vielä polttoöljyä systeemin täyteen ja jumppasin järjestelmää suunnilleen vartin verran ylös-alas ja vääntelin rattia laidasta laitaan. Tuo lisäkäsittely pelkällä polttoöljyllä näytti tulleen tarpeeseen, sillä ilmausruuveista näytti alkuun tulevan lähes mustaa nestettä ja pönttöönkin kertyi selvästi tummentunutta polttoöljyä. Suodattimissakin oli taas sattumia, mutta vähemmän kuin ensimmäisellä kerralla. Tämän jälkeen putsasin ja tyhjensin systeemin ja huuhtelin polttoöljyn pois parilla litralla LHM:ää. Tämän jälkeen tein vaihdon näiden http://www.citroenkerho.fi/xantia/ohjeet/lhm.htm ohjeiden mukaan.

Näytyäni tuon järjestelmästä poistamani moskan, olen varma ettei liemiä ole kovin hyvin vaihdettu koskaan. Ehkä vain paljun sisältä on imaistu suurimmat litkut ulos ja kaadettu uutta tilalle.

Menihän tuohon pari ylimääräistä litraa LHM:ää (6,50€/l), mutta onpahan nyt tehty. Parin vuoden kuluttua tehdään tämä taas uudelleen, mutta ilman systeemin pesua, ellei...



Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia hukkasi jarrut
ViestiLähetetty: 03.01.2013 18:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
:o JUURI OIKEA TAPA TOIMIA. ...........noin se täytyy hoitaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia hukkasi jarrut
ViestiLähetetty: 03.01.2013 21:47 

Viestit: 2699
kokemjne kirjoitti:
:o JUURI OIKEA TAPA TOIMIA. ...........noin se täytyy hoitaa.

Komppaan!



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia hukkasi jarrut
ViestiLähetetty: 03.01.2013 22:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Mitä sitä suotta vaihtelemaan nesteitä,hyvinhän ne toimii niin kauan kuin toimii :lol:



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia hukkasi jarrut
ViestiLähetetty: 04.01.2013 13:14 

Viestit: 108
Jossakin vaiheessa luulin lukevani Suomi 24 sivujen citroen palstaa! :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia hukkasi jarrut
ViestiLähetetty: 12.01.2013 15:53 

Viestit: 474
Nyt saatiin tänne eteläänkin vähän pakkasta ja pääsin vihdoinkin kokeilemaan hydesysteemiä LHM:n vaihdon jälkeen. Tänä aamuna ulkolämpötila oli -15 ja auto oli seissyt ulkosalla pari päivää, joten hieman oli perhosia vatsassa kun starttailin autoa.

Turhaan hermoilin, hyvin käynnistyi, ja jo muutaman sekunnin kuluttua startista perä lähti nousemaan normikorkeuteen. Ohjaus ei jäykistele eikä pumppu suhise, eli hyvin toimii.

Akku taitaa tosin mennä vaihtoon. Startti nollasi radion ja sitten pääsinkin näppäilemään koodia sisään...



Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia hukkasi jarrut
ViestiLähetetty: 12.01.2013 17:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
r_a_n_u kirjoitti:
kokemjne kirjoitti:
:o JUURI OIKEA TAPA TOIMIA. ...........noin se täytyy hoitaa.

Komppaan!


Komppaan minäkin. Ja saman tien totean OMASTA kokemuksesta, että auto saattaa toimia hyvin ilman jatkuvia LHM:n vaihtojakin. Minulla on nyt 3-4 vuotta aikaa viime puhdistuksesta ja täydellisestä vaihdosta. Tosin ohjaustehostimen vuodot aiheuttivat aikaisemmin uuden oljyn lisäystarvetta, eli LHM:t vaihtuivat " luonnollisesti", ei kuitenkaan luontoystävällisesti. Nyt, kun koko hammastanko-ohjaustehostin-paketti vaihdettiin reilut puoli vuotta sitten vähemmän käytettyyn, ei LHM:ää ole tarvinut lisäillä. Ja auto on käytössä joka päivä. Ja jopa toimii ihan kiitettävästi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia hukkasi jarrut
ViestiLähetetty: 12.01.2013 18:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
XM-Hannu kirjoitti:
Komppaan minäkin. Ja saman tien totean OMASTA kokemuksesta, että auto saattaa toimia hyvin ilman jatkuvia LHM:n vaihtojakin. Minulla on nyt 3-4 vuotta aikaa viime puhdistuksesta ja täydellisestä vaihdosta.

black_van kirjoitti:
Mitä sitä suotta vaihtelemaan nesteitä,hyvinhän ne toimii niin kauan kuin toimii :lol:

Kuten black_van aiemmin sarkasmilla heitti niin totta kai se toimii pitkään yli sen suosittelun vaihtovälin. Toimiihan moottorikin pitkään yli suositellun öljynvaihtovälin. Moni vain ajattelee niin että se öljynvaihto on paljon pienempi vaiva kuin moottoriremontti tai korkeudensäätimien putsaaminen.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia hukkasi jarrut
ViestiLähetetty: 12.01.2013 20:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
RPekka kirjoitti:
Kuten black_van aiemmin sarkasmilla heitti niin totta kai se toimii pitkään yli sen suosittelun vaihtovälin. Toimiihan moottorikin pitkään yli suositellun öljynvaihtovälin. Moni vain ajattelee niin että se öljynvaihto on paljon pienempi vaiva kuin moottoriremontti tai korkeudensäätimien putsaaminen.

Minulla laiskuus ylittää autonhuollon muut periaatteet :oops:
Tavoite on kuitenkin edelleenkin ylittää tällä XM:llä 1 000 000 km. Eli teen tai teetän remontteja sitä mukaa kuin vastaan tulee :roll: :roll:
:oops: Taisi mennä taas ohi aiheen, Xantian jarruongelmien. :oops:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia hukkasi jarrut
ViestiLähetetty: 12.01.2013 22:54 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Huollot ovat pieni vaiva. Verrattuna siihen, ettei tarvitse kärvistellä ja murehtia "paskalienten" vaikutusta jarruihin, moottoriin ja jousitukseen. Jos niin haluaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia hukkasi jarrut
ViestiLähetetty: 13.01.2013 12:14 

Viestit: 474
ealab kirjoitti:
Huollot ovat pieni vaiva. Verrattuna siihen, ettei tarvitse kärvistellä ja murehtia "paskalienten" vaikutusta jarruihin, moottoriin ja jousitukseen. Jos niin haluaa.

Tässä tulikin kiteytettynä kaikki oleellinen. Elämä on valintoja täynnä...

Tämä tekemäni työ olisi saatu paljon nopeammin tehtyä jos ei olisi tarvinnut pestä ja huuhtoa systeemiä polttoöljyllä. Koko järjestelmän pesuvaihehan jäisi pois jos liemet vaihdettaisiin ajallaan. Suodattimet toki pitää pestä aina nesteiden vaihdon yhteydessä. Toivottavasti muiden hydesysteemeistä on liemet vaihdettu ennen kuin ne aiheuttavat ongelmia.



Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia hukkasi jarrut
ViestiLähetetty: 13.01.2013 13:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Eikös eräälle hieman hiljaisemmalle patonkilaiselle sattunut kauan sitten niin että Saksantuonti xm lhm.n vaihto oli pahoin laiminlyöty Saksassa ja järjestelmän huuhtelu ja uudet nesteet aiheuttaneet monta tuhatta euroa maksavan katastrofin kun se kaikki paska lähti liikkeelle tukkien jokaikisen paikan.



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia hukkasi jarrut
ViestiLähetetty: 18.01.2013 10:37 

Viestit: 474
PietuG kirjoitti:
Nyt saatiin tänne eteläänkin vähän pakkasta ja pääsin vihdoinkin kokeilemaan hydesysteemiä LHM:n vaihdon jälkeen. Tänä aamuna ulkolämpötila oli -15 ja auto oli seissyt ulkosalla pari päivää, joten hieman oli perhosia vatsassa kun starttailin autoa.

Turhaan hermoilin, hyvin käynnistyi, ja jo muutaman sekunnin kuluttua startista perä lähti nousemaan normikorkeuteen. Ohjaus ei jäykistele eikä pumppu suhise, eli hyvin toimii.

Akku taitaa tosin mennä vaihtoon. Startti nollasi radion ja sitten pääsinkin näppäilemään koodia sisään...

Nyt on kokeiltu systeemin toimivuus myös lämpötilan ollessa -27. Hyvin pelittää :D

Vaikka systeemi toimii nopeasti ja pehmeästi, on ärsyttävää odotella ennen liikkeelle lähtöä perän nousua vaikka nousu ei kestäkään kuin muutaman sekunnin. Takavaraajapallo menee kevään tullen kyllä vaihtoon, pallo on hankittu, putki varaajapallolta eteenpäin vielä hakematta. Muistaako kukaan kuinka pitkä tuo putki farkku-Xantiassa on?



Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia hukkasi jarrut
ViestiLähetetty: 19.01.2013 09:07 

Viestit: 330
Oliko pietug ennen lhm-putsausta referenssiä kylmästä startista ja ajosta, takkusiko systeemi likaisilla litkuilla vrt. nykytilanne?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia hukkasi jarrut
ViestiLähetetty: 19.01.2013 12:37 

Viestit: 474
Nickroen kirjoitti:
Oliko pietug ennen lhm-putsausta referenssiä kylmästä startista ja ajosta, takkusiko systeemi likaisilla litkuilla vrt. nykytilanne?

Olihan tuon kanssa jo muutaman asteen pakkasella tuskailtu. Perä ei välttämättä noussut vaikka korkeudensäätimet edessä ja takana oli herkistelty ja paikat muutenkin kunnostettu ja huollettu. Ohjaus oli pakkasella joko jäykkä tai todella jäykkä, ja takapään jousitus saattoi jumittaa johonkin asentoon kesken kaiken.

Tänä aamuna lähdin liikenteeseen -31 asteen pakkasessa ja kaikki toimi kuin palmun alta olisin lähtenyt. Ero on siis todella huomattava vanhoihin liemiin verrattuna. Ja tuntuu kuin toiminta paranisi kaiken aikaa :D :D :D



Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia hukkasi jarrut
ViestiLähetetty: 19.01.2013 13:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
PietuG kirjoitti:
Ja tuntuu kuin toiminta paranisi kaiken aikaa :D :D :D


Pesuliemen/löpöLHM-seoksen yksi oleellisimmista seikoista on se, että se menee pienistäkin ohivirtauspaikoista läpi järjestelmässä ja liuottaa paikkoja auki. Tästä johtuu "fiiliksen paraneminen" kilometrien myötä. Vastaavasti uusien liemien jälkeen tätä toimintaa tapahtuu edelleen, mutta hitaammin. Systeemissä ollut skagi kulkeutuu pikkuhiljaa filttereihin ja järjestelmä puhdistuu ja vertyy. Sen vuoksi olisi hyvä tihentää paria seuraavaa vaihtoväliä, jos esim. edelliset omistajat ovat laiminlyöneet vaihtoja täysin.

Jossain oli maininta, että vanhan tukkoisen järjestelmän huuhtelu oli aikaansaanut tonnien laskun tukkeutuneiden paikkojen myötä. Voi olla mahdollista, mutta sellainen järjestelmä menisi remppakuntoon ilman huuhteluakin ajanmyötä. Nyt se roska vain lähti joukolla liikenteeseen ja aiheutti tukkeumat.



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia hukkasi jarrut
ViestiLähetetty: 19.01.2013 13:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Akaile kirjoitti:
PietuG kirjoitti:
Ja tuntuu kuin toiminta paranisi kaiken aikaa :D :D :D




Jossain oli maininta, että vanhan tukkoisen järjestelmän huuhtelu oli aikaansaanut tonnien laskun tukkeutuneiden paikkojen myötä.


Tuo" tonnien lasku" ei sinänsä todista mitään, minäkin voin antaa autolle tuhansien eurojen valohoitoa, jos joku sitä kaipaa. Ero korjaamon valohoitoon on vain siinä, että minun kanssa siitä voidaan sopia. :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia hukkasi jarrut
ViestiLähetetty: 20.01.2013 12:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
XM-Hannu kirjoitti:
Tuo" tonnien lasku" ei sinänsä todista mitään, minäkin voin antaa autolle tuhansien eurojen valohoitoa, jos joku sitä kaipaa. Ero korjaamon valohoitoon on vain siinä, että minun kanssa siitä voidaan sopia. :lol:
Ja perus-Xantioille on aika hankala saada aikaan tuhansien eurojen arvoista vikaa, kun ei koko Xantiakaan ole yleensä yli tuhatta euroa arvokkaampi :roll:



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia hukkasi jarrut
ViestiLähetetty: 20.01.2013 12:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
PietuG kirjoitti:
Vaikka systeemi toimii nopeasti ja pehmeästi, on ärsyttävää odotella ennen liikkeelle lähtöä perän nousua vaikka nousu ei kestäkään kuin muutaman sekunnin. Takavaraajapallo menee kevään tullen kyllä vaihtoon

Toivottavasti et ole siinä uskossa että se pallo vaikuttaisi jotenkin tuohon nousuaikaan. Siltä varalta että olet niin lyhyt selitys sen merkityksestä ja yleisesti hydraulisten korkeapainejarrujen vikasietoisuudesta:

Takavaraajapallon kokonaisempi nimi on takaJARRUvaraajapallo ja sen virka on toimittaa takajarruille painetta mikäli hydraulijärjestelmään iskee vika joka sulkee vajumisenestoventtiilin, esimerkiksi korkeudensäätimelle tulevan hydrauliputken vuoto. Mikäli takajarrupiirissä ei olisi omaa varaajaansa sulkisi vajumisenestoventtiili jousituspalloilta linjan jarruventtiilille jolloin takajarru häviäisivät saman tien.

Etujarrujen varaajana toimii päävaraajapallo ja varmuusvälineenä turva-/varmuusventtiilin nimellä kulkeva rajapaineventtiili joka sulkee jousituspiirit mikäli varaajan paine on alle 110 bar (ulkomuistista, saa korjata). Tällöin jälleen samaisen korkeussäädintä ruokkivan putken katketessa varaajasta (ja pumpulta) tulevaa lientä lentää kadulle kunnes paine laskee (yleensä vasta kun säiliö on pumpattu tyhjäksi ja pumppu horii ilmaa) 110 barin tienoille jolloin varmuusventtiili sulkee korkeudensäätimille menevät linjat ja etujarruille jää varaajapalloon varastoitunutta painetta 110 barin edestä.

Niin kauan kun putkisto jarruventtiilin ja jarrujen välillä on ehjä niin autossa on täydet jarrut, ainakin muutaman jarrutuksen ajan. Mikäli jompaan kumpaan piiriin eli etu- tai takajarruihin tulee vuoto, toimii toinen piiri niin kauan kuin säiliössä riittää lientä.

STOP-valon ja hydraulipaineen merkkivalon syttyminen on aina merkki siitä että jarruista häviää toimintakyky ennemmin tai myöhemmin. Ikävä kyllä LHM-määrän merkkivalo on sotkettu siihen samaan lamppuun eli jos valo syttyy auton ollessa yläasennossa niin säiliössä on pieni vajaus mutta normaalikorkeudessa valon syttyminen kertoo siitä että lientä on poistunut jo litran verran järjestelmästä.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/3 [ 71 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: