|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
sahtivaari
|
Viestin otsikko: Akunosto Lähetetty: 18.01.2013 10:59 |
Viestit: 941 Paikkakunta: vihti
|
Kai se on lähettävä akunostoon, kun ylläpitolaturi oli päällä eilenkin, mutta esilämmityksen jälkeen ei enää jaksanu pyörittää. Saattaa muuten toistua tapahtuma, että jää tienpäälle, kun akku sippaa lopullisesti. 
|
|
|
|
 |
|
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Akunosto Lähetetty: 18.01.2013 14:09 |
Viestit: 4703 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
vai on Aku simahtanu ja nyt sitä pitää sitten nostaa. 
|
|
|
|
 |
|
sahtivaari
|
Viestin otsikko: Re: Akunosto Lähetetty: 20.01.2013 20:13 |
Viestit: 941 Paikkakunta: vihti
|
Ostin ja nostin uuen akun paikalleen. Ostin semmosen AMG akun, kun se jaksaa, jaksaa pidempään pyörittää autossa olevia ylimääräisiä sähkövempaimia, kuten ilmawebastoa. Mukava jättää kauppareissullakin parkkiin Webasto ja lisäksi ilmawebasto pitämään kabiinin lämpösenä. Se on 70A ja potkua 740A, meniköhän kirjaimet oikein. Polliisiautoissa ja lansseissa kuulemma näitä käyttävät. Aika näyttää. 
|
|
|
|
 |
|
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Akunosto Lähetetty: 20.01.2013 23:22 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
sahtivaari kirjoitti: Se on 70A ja potkua 740A, meniköhän kirjaimet oikein. Nyt kun kysyt h-kirjain jäi uupumaan tuosta ensimmäisesta. 70 hehtaaria siis.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
|
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Akunosto Lähetetty: 21.01.2013 01:12 |
Viestit: 5855 Paikkakunta: Tuusula
|
Kravattia per neliömetri  Akku, tuo elämän eliksiiri Suomen oloissa. Voi kun tuo lyijy on jo niin laiton kama. Milloin saamme autoihin polymeeriakut? Ne jopa ei katso edes muotoa johon energiaa pakata. Miten ja miksi helevetissä autojen akkutekniikka on edelleen 70-luvulla?
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
|
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Akunosto Lähetetty: 21.01.2013 09:16 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
|
Femmaan pitäisi uusia akku, minähänlaisia noihin on ostettu ja mistä?
Eilen ei jaksanut käynnistää vaikka ulkona enää vain -14°C. Edellisaamuna oli toki -28° mutta sen päivän auto sai seistä. Lohkarilla ja akkulaturilla lähti taas liikenteeseen.
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
|
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Akunosto Lähetetty: 21.01.2013 09:28 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Korpilahti
|
"kova" pakkanen uuvuttaa akun, varsinkin jos kulkineessa on päällä olevia laitteita, kuten nykyautoissa on... Olen huomannu saman asian, että kun akku on kylmennyt huomattavasti, sen kapasiteetti on huvennu, se pysyykin tyhjempänä, vaikka akku lämpiäisikin. Ylläpitolaturi on hyvä laite 
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MB EQC-22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
|
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Akunosto Lähetetty: 21.01.2013 09:30 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
|
70 Ah= amperituntia. Kertoo akun nimelliskapasiteetin= 7A 10 tunnin ajan. Tai 14A 5 tunnin.....
|
|
|
|
 |
|
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Akunosto Lähetetty: 21.01.2013 10:16 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Mutta jos sieltä akusta kulutetaan ampeeritunnit vähiin, niin epä sillä enää saada startattua. Eli käytettävissä oleva kapasiteetti on vähemmän. Usein Ah-lukemaa tärkeämpi olisi se CCA joka kertoo paljonko potkua siitä patterista lähtee käynnistyksessä. Eli ensin valitaan isokokoisin mahdollinen patteri joka tilaan mahtuu. Siinä on sitten samalla yleensä se suurin mahdollinen Ah-lukema, pienellä vaihteluvälillä. Sitten aletaan vertailla A-lukemia ja otetaan se jossa on isoin lukema. Lopuksi kurkataan varmistukseksi, ettei pykälä pienemmässä kuoressa löydy kuitenkin parempia lukemia: joskus moderni pienempi versio saattaakin olla tehokkaampi. Ja jos ajo on lyhyttä, niin kylmä akku ei vaan varaudu, koska se ottaa hyvin huonosti virtaa vastaan. Toisaalta autossa on silloin päällä eniten kaiken maailman perskarvagrillejä ja lasinlämmittimiä. Siis akkuun pitää tuoda lisää sähköä auton seistessä. Akku kun on samanlainen kuin pankkitili: ei voi ottaa enempää kuin siellä on, ja jos työrupeamat ovat lyhyitä, ei liksaakaan kerry 
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
|
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Akunosto Lähetetty: 21.01.2013 15:58 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
|
Niinpä. Sitä mukaa, kun akun kapasiteetti vähenee, lisääntyy akun sisäinen vastus. Tämä sitten alkaa rajoittaa akusta saatavaa virtaa. Ja jos virtaa tarvittaisiin enemmän, kuin akusta lähtee, alkaa akun jännite pudota (akun sisäinen jännitehäviö johtuen tuosta akun sisäisen vastuksen kasvamisesta). Hyväkuntoinen, täyteen varattu akku, siinä on käytännössä akun sisäinen vastus 0. Silloin virtaa lähtee ja sitä rajoittaa vain ulkoisten osien vastukset, niiden aiheuttama virran rajoitus. Vastus aina rajoittaa virtaa.
|
|
|
|
 |
|
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Akunosto Lähetetty: 21.01.2013 17:37 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
zX-files kirjoitti: Akku kun on samanlainen kuin pankkitili: ei voi ottaa enempää kuin siellä on, ja jos työrupeamat ovat lyhyitä, ei liksaakaan kerry  Tosi hyvä vertauskuva 
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
|
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Akunosto Lähetetty: 21.01.2013 17:41 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
black_van kirjoitti: zX-files kirjoitti: Akku kun on samanlainen kuin pankkitili: ei voi ottaa enempää kuin siellä on, ja jos työrupeamat ovat lyhyitä, ei liksaakaan kerry  Tosi hyvä vertauskuva  Kunhan muistaa, että akun varaukseen ei kerry talletuskorkoa. 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
|
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: Akunosto Lähetetty: 21.01.2013 18:23 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
Cikatti kirjoitti: Kravattia per neliömetri  Akku, tuo elämän eliksiiri Suomen oloissa. Voi kun tuo lyijy on jo niin laiton kama. Milloin saamme autoihin polymeeriakut? Ne jopa ei katso edes muotoa johon energiaa pakata. Miten ja miksi helevetissä autojen akkutekniikka on edelleen 70-luvulla? Onhan näitä nykyaikaisempiakin akkutekniikoita käytössä. Lisäksi niissä on valtavan kätevä itsekierrätysominaisuus 
| Liitteet: |

Sähkötaksi1.jpg [ 106.82 KiB | Katsottu 9026 kertaa ]
|
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
|
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Akunosto Lähetetty: 21.01.2013 19:12 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Les Excentriques kirjoitti: Lisäksi niissä on valtavan kätevä itsekierrätysominaisuus  Kiinalainen elektroniikka, paras elektroniikka? 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
|
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Akunosto Lähetetty: 21.01.2013 21:43 |
Viestit: 5158
|
|
Silloin kun kaikki oli vielä hyvin kommentoi taksikuski: ”Pääsin osoittamaan, että arkinen asiakasliikenne sähkötaksilla on jo tätä päivää ja täysin toimiva vaihtoehto, vaikka monet asiantuntijatkin toisin väittävät."
Mikäköhän olisi ollut kommentti jonkun kuukauden päästä...
Kiinalainen elektroniikka yhdistettynä Italialaiseen moniosaamineen (Onneksi toi Fiatin Doblo ei perustu Seveleihin eikä sähkötekniikkakaan ole PSA perua)
(mutta niin ne palaa suomalaiset sähköautotkin iloisesti ja pääsee uutisiin tai Boiengin 787 Dreamlinerin litium-akut, eli ihan kiva että normiautoissa on lyijyakut)
|
|
|
|
 |
|
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: Akunosto Lähetetty: 21.01.2013 22:21 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
laakeri kirjoitti: Les Excentriques kirjoitti: Lisäksi niissä on valtavan kätevä itsekierrätysominaisuus  Kiinalainen elektroniikka, paras elektroniikka?  Elektroniikan viat sinänsä pitäisi vaan johtaa pienen savunmuodostuksen jälkeen toimimattomuuteen, mutta litiumakuilla on tarve muuttaa sisältämänsä energia lämmöksi saavutettuaan n. 130 asteen lämpötilan, 150 taisi olla "point of no return". Kun yksikin häiriintynyt kenno saa aikaan ketjureaktion koko akustossa, luonnollinen poistuma on aikalailla odotettavissa.
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
|
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Akunosto Lähetetty: 22.01.2013 00:34 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Les Excentriques kirjoitti: laakeri kirjoitti: Kiinalainen elektroniikka, paras elektroniikka?  Elektroniikan viat sinänsä pitäisi vaan johtaa pienen savunmuodostuksen jälkeen toimimattomuuteen, mutta litiumakuilla on tarve muuttaa sisältämänsä energia lämmöksi saavutettuaan n. 130 asteen lämpötilan, 150 taisi olla "point of no return". Kun yksikin häiriintynyt kenno saa aikaan ketjureaktion koko akustossa, luonnollinen poistuma on aikalailla odotettavissa. Niin, yleensä kai litiumakuissa (tai siis niiden latauksen ja kuormituksen ohjauksessa) on kuitenkin elektroninen lämpösuoja. Toisaalta kyllä se länsimainenkin elektroniikka joskus poistuu näyttävästi kaapista. -nimim. päätetransistorimoduulin palasia taajuusmuuttajan ympäriltä keräillyt ja vääntyneitä peltejä ihmetellyt 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
|
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: Akunosto Lähetetty: 22.01.2013 10:04 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
olli__o kirjoitti: (mutta niin ne palaa suomalaiset sähköautotkin iloisesti ja pääsee uutisiin tai Boiengin 787 Dreamlinerin litium-akut, eli ihan kiva että normiautoissa on lyijyakut) Apua on kuitenkin tarjolla...
| Liitteet: |

787.jpg [ 45.93 KiB | Katsottu 8854 kertaa ]
|
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
|
|