Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Air Hybrid
ViestiLähetetty: 28.01.2013 23:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
http://www.designboom.com/technology/pe ... d-vehicle/

...ja sivuston video on ihan parasta... :P



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Air Hybrid
ViestiLähetetty: 29.01.2013 01:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
Järjestelmän hyötysuhteesta ja kapasiteetista ei tietenkään tarvitse mainita mitään, sehän on täysin epäolennaista :lol:



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Air Hybrid
ViestiLähetetty: 29.01.2013 13:05 

Viestit: 5869
Paikkakunta: Lahti
Jos hydejousiin liittäisi vastaavan systeemin, joka kuopasta varautuisi energiaa auton liikuttamiseen, suomen kuoppaisilla teillä tuloksena olisi lähes ikiliikkuja :lol:



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Air Hybrid
ViestiLähetetty: 17.02.2013 01:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Jarrutuksessa kehitettävä paineilmaratkaisu energian talteenottoon on kuolettavan huono idea. Kyllä se on varmuudella viisaampa muuttaa mieluummin sähköksi.
Tämän vehkeen oletettava kestoikä ei todellakaan tule olemaan yli 100 000 km. Paineilmavehje Suomen ilmastoon on täynnä ongelmia (Ymmärsinkö oikein että tuossa on jarruina pienet paineilman tuottoyksiköt?). Siellä on IHAN varmasti mm järjestälmä joka estää kompressoidun ilman mukana tulevan suolapitoisen veden poiston :D
Voi sentään, eiköhän tuo jarruenergia ole kätevämpi sähköllä. Mm liikkuvien osien määrä on aikas valtava sähköiseen energian talteen ottoon nähden.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Air Hybrid
ViestiLähetetty: 17.02.2013 01:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
Tärkeintä ei olekaan tekniikan toimivuus, vaan se toimii osana markkinointia: Haluaisitko ostaa auton, joka on muita kalliimpi ja latautuu naapurien kateudesta :lol:



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Air Hybrid
ViestiLähetetty: 17.02.2013 06:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Mutta voisiko tuohon energian talteenottoon liittyä kuitenkin joku hyvä puoli, verrattuna sähköisiin vastaaviin? Sähkön kanssahan on sellainen ongelma, että sitä energiaa tule jarrutuksessa sellainen määrä, ettei sitä oikein pysty järkevästi nykytekniikalla ottamaan kaikkea vastaan. En osaa tuon ilmaversion hyötysuhteista sanoa mitään, mutta tuo nyt tuli ensimmäisenä mieleeni.

Lisätään vielä tämä lainaus:
Lainaa:
An air hybrid car should also be cheaper than a similar vehice with a standard hybrid powertrain.



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Air Hybrid
ViestiLähetetty: 17.02.2013 10:22 

Viestit: 127
Paikkakunta: Tuusula

Profiili WWW
Järjestelmähän näyttää olevan täysin hydraulinen, joten aika hämäävää puhua Air Hypridistä. Mikäli oikein olen noita kuvia ja toimintaa olen tulkinnut, niin ilmalla ei ole tuon järjestelmän kanssa mitään tekemistä. Takana oleva paineakku (low pressure storage) toimii nestesäiliönä, josta neste pumpun paineistamana siirretään tuonne auton alla olevaan paineakkuun (energy storage system). Tämä voidaan tehdä hyödyntämällä jarrutusenergiaa. Korkeapaineakun paineella pyöritetään voimansiirtoon kytkettyä hydraulimoottoria, josta neste palautuu taas takimmaiseen varaajaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Air Hybrid
ViestiLähetetty: 19.02.2013 00:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Mikäli tuo on täysin hydraulinen niin häviöt ovat aivan valtavat sähköiseen versioon nähden. Tosin tuleehan tuossa kierrätettyä energiaa mutta hydeversio hukkaa tehoa paljon. Onhan nesteen virtaavuus ihan eri luokkaa kuin kaasun. Pitää kuljettaa paljon nestettä suurella tilavuusvirralla = paljon syntyy hukkalämpöä kitkana. Siinä alkaa hydeputket kuumeta ihan eri malliin.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Air Hybrid
ViestiLähetetty: 19.02.2013 01:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
Ei hydrauliikan hyötysuhde niin kovin huono ole kunhan järjestelmä toimii riittävän suurella paineella ja on optimoitu toimimaan niillä tehoilla, millä sitä käytetään. Aivan kuten sähköisten laitteiden kanssa.



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Air Hybrid
ViestiLähetetty: 19.02.2013 10:42 

Viestit: 352
Mielelläni näkisin ja kokoisin tuon AH:n liikenteessä. Mitenkähän nuo kosteusongelmat on saatu kuriin. Suomen pakkaset hmmm.............



" Pessimisti on vain huonosti informoitu optimisti"
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: