Kokemusta evasionista 6 vuotta ja c8:sta 6 kk, molemmat 2.0 Hdi moottoreilla.
Evasionilla on tullut kilometrejä 130 tkm, nyt mittarissa 280 tkm. Tuona aikana vaihdettu kerran jarrulevyt, etuniveliä, kaksoismassavauhtipyörä ja kytkin, vetoakselit, kampipyörä, polttoaineen siirtopumppu, ruiskupumpun paineregulaattori yms pientä. Suurin osa ongelmista on siis liittynyt Hdi-moottoriin liittyvään tekniikkaan. Osa osista halpoja (etupään nivelet, takaiskarit) ja osa kalliita (kaksoismassavauhtipyörä). Polttoainesuodattimen vaihdossa saa olla tarkkana, ettei roskia pääse paineregulaattorille. Etujarrut on helppo huoltaa ja vaativat herkistelyä vuosittain. Ruostesuojausta suosittelen vaikka kori ei olekaan helppo ruostumaan. Hämmästyttävää kyllä, kynnyskoteloiden muoviset suojatulpat olivat 10 v käytön jälkeen rikkoontuneet. Tässä yksilössä on myös vaivannut kummitteleva sähkövika silloin tällöin ja auto ei sammu virta-avaimesta - tosin tuntuu korjaantuvan itsestään... Kulutus n 6.5 l/100 km.
C8:lla ostettu 96 tkm mittarissa ja nyt kokemusta 10 tkm matkalta. Katsastuksessa ei mitään valituksia ja kuluvia osia ei etujarruja lukuunottamatta tähän ole vielä tarvinnut vaihtaa edellisenkään omistajan toimesta. Levyjarrut kaikissa pyörissä, joten kaipaavat herkistystä vuosittain. Turvatyynyjä vähän joka puolella. FAP tullee aiheuttamaan huoltotarvetta jatkossa. Ruostesuojaus on myös ohjelmassa ensi kesänä. Kulutus n 7 l/100 km.
Kovin mairittelevia eivät koeajo- ja testitulokset ole olleet. Samoin vikatilastoissa mennään kärkipäähän sieltä huonommasta päästä lukien. Mutta pitäähän elämässä olla haasteita:) Tosiasiassa meillä ainakin on molempia autoja pidetty hyvinä valintoina vaikka ajoittain evasionin kanssa on koeteltu kärsivällisyyttä ja hermoja. Tilaa molemmissa on todella mukavasti ja ajaminen varsin leppoisaa rautajousiseksi autoksi. Hintahan kaikissa tilaihmeautoissa samoin kuin katumaastureissa tippuu vauhdilla. Meillä molemmat autot ovat olleet hyvin sisäänajettuja ja omasta mielestäni varsin kohtuuhintaisia. Vertaistukiryhmän koko Suomessa on kyllä pieni. Ruotsista ja varsinkin Benelux/Ranska-alueelta löytyy paljon c8:ja.
Sevelin etelän pakut taitavat tosiaan olla samoilla alustoilla.
Lisätietoa löytyy ulkomaan murteilla:
http://en.wikipedia.org/wiki/Eurovanshttp://www.eurovan2.de/forum/ aikaisemmin oli myös englanninkielinen eurovan2.com mutta se on poistunut virtuaalitaivaaseen puoli vuotta sitten.
http://citroenakuten.com/viewforum.php?f=73&sid=d909356d218339eecbcc774576c15053http://www.automotorsport.se/media/biltester_pdf/071811.pdf Citroen c8 - Måndag hela veckan:(