Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 19 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 valoreleet
ViestiLähetetty: 11.02.2013 20:18 

Viestit: 27
Paikkakunta: Tampere
(C5 2l Break -03) Kuskin puoleinen lähivalo pimeni. vaihdoin polttimon, ei vaikutusta.
Vaihdoin sulakkeen, ei sekään auttanut ja seuraavana olisi ollut releen vaihto.
Releitä ei sitten ohjekirjasta löytynytkään. Yritin kaivella googlellakin,
mutta ei oikein löytynyt. Olisko täällä parempaa tietoa ?

--Risto


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 valoreleet
ViestiLähetetty: 11.02.2013 21:19 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Rele/Releet on siellä BSI yksikön sisällä missä ne sulakkeetkin on. Mutta todennäköisesti on juotosvika siellä BSI:ssä. Mutta tutkippa tuleeko sille sulakkeelle sähkö niin kertoo jo vähän enemmän.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 valoreleet
ViestiLähetetty: 11.02.2013 21:38 

Viestit: 27
Paikkakunta: Tampere
Jankos kirjoitti:
Rele/Releet on siellä BSI yksikön sisällä missä ne sulakkeetkin on. Mutta todennäköisesti on juotosvika siellä BSI:ssä. Mutta tutkippa tuleeko sille sulakkeelle sähkö niin kertoo jo vähän enemmän.


Täytyy huomenna mittailla. Onko noista releistä missään samanlaista karttaa kuin sulakkeista ?
Kun mulla oli kansi auki, niin siinä sulakkeiden vieressä/välissä tms. oli kyll jotakin suojakuoria,
mutta releet on sitten niiden alla vai ?
Ei kai sitä koko yksikköä tarvitse irrottaa releiden vaihdon takia ?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 valoreleet
ViestiLähetetty: 12.02.2013 07:19 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
Ne valoreleet on siellä konetilan sulakeboxissa .



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 valoreleet
ViestiLähetetty: 12.02.2013 17:41 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Muistanko tosiaan noin paljon väärin... Ei kyllä mikään mahdottomuus :D

Mutta niissä sulakebokseissakin on kyllä ollut vikoja. Vai olikos alkupään autoissa erilainen tuo sulake/relejärjestely? Ainakin 2.2hdi koneisessa on ihan erilainen sulakerasia kuin muissa oli?



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 valoreleet
ViestiLähetetty: 12.02.2013 17:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Jankos kirjoitti:
Muistanko tosiaan noin paljon väärin... Ei kyllä mikään mahdottomuus :D

Mutta niissä sulakebokseissakin on kyllä ollut vikoja. Vai olikos alkupään autoissa erilainen tuo sulake/relejärjestely? Ainakin 2.2hdi koneisessa on ihan erilainen sulakerasia kuin muissa oli?
Ainakin minun 2.2 HDi:ssä sulakerasioita on kaksi: BSI kojelaudan sisällä ja BSM moottoritilassa.

BSI:ssä on lähinnä pienitehoisten laitteiden releet ja ohjaukset, vilkut yms.
BSM sisältää VAN1:n väyläohjatut tehoreleet. Ajovalot, sumuvalot, lampunpesurit, moottorin ohjaus, ilmastointi, lasinpyyhkijät jne.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 valoreleet
ViestiLähetetty: 12.02.2013 21:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 349
Paikkakunta: Lempäälä
Pysyykö se sulake palamattomana?
Yks vitonen oli semmoinen että BSI:llä räpsähti sulake samantien uudestaan eikä oikean puoleiset parkit toiminu, syynä takaluukulle menevät johdot hieroutunu toisiinsa läpiviennin kumihaitarin sisällä. On niissä kyllä tarpeeks BSM/BSI vikoja ollut myös, oireina voi olla ihan mitä vaan. Jos konetilan BSM rasia menee voi käyttää käytettyä, sitä ei tarvi parittaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 valoreleet
ViestiLähetetty: 13.02.2013 20:57 

Viestit: 27
Paikkakunta: Tampere
No niin, jännitettä ei sulakkeelle tullut. Varmistin vielä, että toiselle (oikea lamppu) tuli.

Releitä ei ollut näkyvissä. Sen sijaan sulakkeiden vieressä oli metallin värinen mötikkä,
Magneti Marelli IAW6LP1.10, joka on googlella haettuna ruiskun ohjausyksikkö.
Mutta missä pirussa ne releet oikein ? Ennen releet sai helposti vaihdettua, kun niitä varten
oli kannat, mihin releen voi painaa.

Otin kyllä avatusta kotelosta kuvankin, mutta en pysty nyt lataamaan kännykästä kuvia koneelle,
kun kaapeli on töissä


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 valoreleet
ViestiLähetetty: 13.02.2013 21:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
RistoXA kirjoitti:
No niin, jännitettä ei sulakkeelle tullut. Varmistin vielä, että toiselle (oikea lamppu) tuli.

Releitä ei ollut näkyvissä. Sen sijaan sulakkeiden vieressä oli metallin värinen mötikkä,
Magneti Marelli IAW6LP1.10, joka on googlella haettuna ruiskun ohjausyksikkö.
Mutta missä pirussa ne releet oikein ? Ennen releet sai helposti vaihdettua, kun niitä varten
oli kannat, mihin releen voi painaa.

Otin kyllä avatusta kotelosta kuvankin, mutta en pysty nyt lataamaan kännykästä kuvia koneelle,
kun kaapeli on töissä
Releet ovat siellä BSM-modulin sisällä eli niiden vaihto ei onnistu ihan tuosta noin vaan.
Laitapa auton valmistenumero minulle vaikka YV:llä, niin voin katsoa löytyykö oikeita sähkökuvia.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 valoreleet
ViestiLähetetty: 13.02.2013 21:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Kooma kirjoitti:
Jos konetilan BSM rasia menee voi käyttää käytettyä, sitä ei tarvi parittaa.
Kunhan ottaa boksin vastaavasta autosta. Moduli ei välttämättä ole kaikissa malleissa samanlainen, eli sopiva.
Esim. RP 9095 asti valmistaja on Delphi, siitä eteenpäin Siemens. Jotain muutoksia BSM:n toiminnoissa on tapahtunut myös RP 9618 alkaen



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 valoreleet
ViestiLähetetty: 14.02.2013 00:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 349
Paikkakunta: Lempäälä
Juu on versioita, mutta BSI:n suhteen ei tarvi edes harkita käykö pelkkä käytetty boksi. Käytetty moottorinohjain+bsi+virtalukko+avain yhdistelmä samanlaisesta vehkeestä voisi riittää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 valoreleet
ViestiLähetetty: 14.02.2013 00:27 

Viestit: 5125
Konetilan sulakerasian sisällä on releitä ja muuta tauhkaa ja kutsutaan BSM:ksi.

Tuolla löytyy kuva BSM yksiköstä avattuna, onkohan joku noista kolmesta mustasta releestä tai 7 valkoisesta valoille... (juotettuja piirilevyreleitä)tuolta:
http://www.planete-citroen.com/forum/sh ... p?t=148687
Esimerkissä ei näy boksin versiota(koodia), mutta jossain oli tekstissä BSM B3 (ja vika jota tuossa korjataan on eri: pyyhkijöiden ongelma ja diodi)

Luulisi olevan selvitettävissä kummasta(mistä) lähivaloreleestä on kyse kun seuraa sulakkeelta lähtevää foliota, releiden saatavuus voi olla "muutaman hetken viive - jostain ulkomailta?" mutta se selviää kun näkee piirilevyreleen tyypin ja googlettaa hieman.
(tai sitten toinen boksi romuttamolta, kunhan on samanlainen...)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 valoreleet
ViestiLähetetty: 14.02.2013 07:48 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
Niitä boxeja BSMämmiä on montaa sorttia toimintojen mukautomaatti,diesel jne mulla hajos muista syistä, hain mallin eli numoron mukaan AVK "uuden" 50€ helppo vaihtaa.



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 valoreleet
ViestiLähetetty: 14.02.2013 11:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Lähi- ja kaukovaloille on molemmille oma rele. Eli jos siis toinen lähivalo toimii, niin itse relekin todennäköisesti toimii.
Alkaa tosiaan kuulostaa vialliselta juotokselta tai piirilevyn folion vialta releen ja sulakekannan välillä.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 valoreleet
ViestiLähetetty: 14.02.2013 12:04 

Viestit: 5125
Kylmäjuotos/folio kuulostaa uskottavalta, mutta voisi olla myös tuplakärjillä varustettu rele ja toiset kärjet palaneet (tai voiko olla jopa erilliset releet molemmin puolin). Jos on yhteinen rele ja kärjet, riittää korjaukseksi pieni hyppylanganpätkä.

Rele ja varmaan vikapaikkakin todennäköisesti löytyy siitä oikean- ja vasemmanpuolen sulakkeen läheltä tai vierestä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 valoreleet
ViestiLähetetty: 14.02.2013 14:19 

Viestit: 27
Paikkakunta: Tampere
olli__o kirjoitti:
Kylmäjuotos/folio kuulostaa uskottavalta, mutta voisi olla myös tuplakärjillä varustettu rele ja toiset kärjet palaneet (tai voiko olla jopa erilliset releet molemmin puolin). Jos on yhteinen rele ja kärjet, riittää korjaukseksi pieni hyppylanganpätkä.

Rele ja varmaan vikapaikkakin todennäköisesti löytyy siitä oikean- ja vasemmanpuolen sulakkeen läheltä tai vierestä.


Ensinnäkin kiitos sähkökuvasta svc'lle !
Kun/jos kuva pitää paikkansa, niin sekä vasen, että oikea puoli saa virtansa samalta releen kärjeltä (sulakkeet F9 ja F10) ja
se tarkoittaa että jos toiselle tulee jännite ja toiselle ei, on piuhan oltava poikki jostain väliltä.
Tähän lisäksi se lupaamani kännykällä otettu kuva auki olevasta levystä. Ko. sulakkeet on nuo kaksi sinistä 15A etuosassa.
Ja kuten näkyyy, tällä puolella ei ole releitä, eikä myöskään pysty mitään hyppylankoja kolvailemaan. Eli on revittävät irti ja
tutkittava alapuoli. Toivottavasti folio on näkyvissä, eikä prässätty vaikka muovin sisään ?

Lisäksi, kun on ihmetelty ranskalaisten laatua, niin nyt on kyllä kyseessä supisaksalainen Siemens, joka tökkii.


Liitteet:
BSM_ilman_kantta4.jpg
BSM_ilman_kantta4.jpg [ 97.83 KiB | Katsottu 16363 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 valoreleet
ViestiLähetetty: 14.02.2013 14:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
RistoXA kirjoitti:
Toivottavasti folio on näkyvissä, eikä prässätty vaikka muovin sisään ?
Kyllä se piirilevy ja releet ovat ihan siellä muovikotelon sisällä, eli puukkoa tarvitaan kotelon aukaisuun.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 valoreleet
ViestiLähetetty: 14.02.2013 22:07 

Viestit: 5125
Kuvasta ei oikein erota sinun BSM:n numeroa, mutta melkolailla tämän kaltainen. Noiden muovikuorien sisässä tälläinen levy (BSM täytyy irroittaa ja kuoret täytyy avata että piirilevyn näkee)

Liitteen takakuvasta näkyykin että ainakin tuossa tosiaan tulee samalta releeltä ja molempien lähivalosulakkeiden (liitteen etukuvassa toisin päin ylhäällä) "alapäät" on juotettu samaan kupariin, ko. rele on tuo valkoinen lähivalosulakkeiden ja liittimen välissä... mutta todennäköisesti sinulla hieman erilainen mutta samalla idealla (ja etupuolen merkinnät ei liity tähän, kuvat lainattu pösöstä: http://www.peugeot-club.com/forum/viewt ... &tid=94742)


Liitteet:
BSMtaka.jpg
BSMtaka.jpg [ 57.49 KiB | Katsottu 16329 kertaa ]
BSM.JPG
BSM.JPG [ 109.55 KiB | Katsottu 16329 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 valoreleet
ViestiLähetetty: 16.02.2013 12:15 

Viestit: 27
Paikkakunta: Tampere
No niin! Loppujen lopuksi selvisi, että mulla oli sekä vääriä luuloja, että vääriä päätelmiä.

1. Väärä luulo oli se, että luulin pimeänä olevan H4'n olevan lähivälojen polttimo. Myöhemmin selvisi, että
lähivalopoltin onkin se H7. T.s H4'n lisäksi H7 oli palanut.

2. Väärä päätelmä: Luulin, että mittaamalla (normaalia sähköoppia) sulakkeelle tuleva jännite, saan selville
onko rele ehjä. Väärin ! Jos polttimo on palanut, niin ilmeisesti ohjauslogiikka on sellainen, että se ei
suljekaan releen kärkiä tässä tilanteessa ja sulakkeella ei näy jännitettä. Kun jostain syystä arvailin, että
olisikohan siinä vehkeessä jotain tarkistus-"älyä", niin mittasin piruuttani sulakkeelle tulevan jännitteen
ensin palaneella polttimolla (=> 0) ja sitten kun vaihdoin uuden ehjän (=> n. 12V).

Loppujen lopuksi siis selvisin kuitenkin pelkällä polttimon vaihdolla.

Kiitos kaikille, joilta tuli neuvoja ja toivotaan, että tästä ketjusta on apua niille, joilla on
todellinen ongelma BSM'n kanssa.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 19 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: