|
Kirjoittaja |
Viesti |
hssumies
|
Viestin otsikko: Hydr. vuodon syy löytyi. Lähetetty: 09.06.2009 12:18 |
Viestit: 224
|
Kun käytin korjaamolla. Ohjausakselin stefa vuotaa. Korjaus kestäisi noin kuusi tuntia, osat noin 30-40 euroa. Ei kuulemma ole akuutti korjaustarve, jos ei itse välttämättä halua, enkä vielä halua. Lisäillään nestettä ja ajellaan. Sen takia käytinkin, että tiedän ettei hydrauliikka leviä yhtäkkiä kesken ajon.
Vielä olisi kytkin, jota ehkä pitäisi fiksailla, pakki narahtaa joka kerta kun päälle laittaa ja poljin pitää työntää ihan lattiaan, että kytkin irrottaa, ja aika jähmeästi menee ykkönen silmään, joskus myös kakkonen. Mutta en nyt kehtaa kerralla enempää, kun vasta sai startin kuntoon ja ajelemaan pystyy. Onkohan kytkin nyt säädetty loppuun, voi olla, luulisin, epäilen, kun ei tuossa huoltohistoriassa näy mitään merkkiä kytkimen korjaamisesta.
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Hydr. vuodon syy löytyi. Lähetetty: 09.06.2009 12:26 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
kokeile säätää kytkintä. Vaihdelaatikon päällä on ruuvi siinä l.n muotoisessa osassa. siihen tulee se kytkinvaijeri. jos ruuvin säätövara loppu niin sitten kytkinremppaan. Tuo pakin rusahtaminen taitaa olla suht.yleistä mitä on omia kokemuksia,käytä ensin muuta vaihdetta päällä (kytkin pohjassa) ja sitten pakille.
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
hssumies
|
Viestin otsikko: Re: Hydr. vuodon syy löytyi. Lähetetty: 09.06.2009 14:10 |
Viestit: 224
|
black_van kirjoitti: kokeile säätää kytkintä. Vaihdelaatikon päällä on ruuvi siinä l.n muotoisessa osassa. siihen tulee se kytkinvaijeri. jos ruuvin säätövara loppu niin sitten kytkinremppaan. Tuo pakin rusahtaminen taitaa olla suht.yleistä mitä on omia kokemuksia,käytä ensin muuta vaihdetta päällä (kytkin pohjassa) ja sitten pakille. Jos oikeasta kohdasta katsoin, siis siitä systeemistä, mihin kuuluu se metallitappikin mikä on sen säätösosan ja sen osan mikä vääntää kytkintä, välissä, niin sen ruuvin päässä näyttäisi olevan vielä puolisen senttiä varaa. Eli jos sen mutterin ruuvaa lähemmäs sitä ruuvin päätä, pitäisikö kytkimen irrottaa aikaisemmin.
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Hydr. vuodon syy löytyi. Lähetetty: 09.06.2009 14:47 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
hssumies kirjoitti: Eli jos sen mutterin ruuvaa lähemmäs sitä ruuvin päätä, pitäisikö kytkimen irrottaa aikaisemmin. Suunta on oikea jos poljin nousee ylemmäksi. Oikea liikevara on 14 +- 1 cm. Jos ei 15 cm matkalla irroita niin sitten on riskinä että painelaakeri sujahtaa asetelmasta läpi.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Hydr. vuodon syy löytyi. Lähetetty: 09.06.2009 16:41 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
hssumies kirjoitti: black_van kirjoitti: kokeile säätää kytkintä. Vaihdelaatikon päällä on ruuvi siinä l.n muotoisessa osassa. siihen tulee se kytkinvaijeri. jos ruuvin säätövara loppu niin sitten kytkinremppaan. Tuo pakin rusahtaminen taitaa olla suht.yleistä mitä on omia kokemuksia,käytä ensin muuta vaihdetta päällä (kytkin pohjassa) ja sitten pakille. Jos oikeasta kohdasta katsoin, siis siitä systeemistä, mihin kuuluu se metallitappikin mikä on sen säätösosan ja sen osan mikä vääntää kytkintä, välissä, niin sen ruuvin päässä näyttäisi olevan vielä puolisen senttiä varaa. Eli jos sen mutterin ruuvaa lähemmäs sitä ruuvin päätä, pitäisikö kytkimen irrottaa aikaisemmin. Juuri se ruuvi. Säädä sitä niin kytkin ottaa ylempänä.
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: Hydr. vuodon syy löytyi. Lähetetty: 09.06.2009 17:34 |
Viestit: 1128
|
Minun kokemuksen mukaan kytkin tuntuisi olevan ok. Tapilla voi säätää vain polkimen liikeradan tuohon mainittuun 13-15 senttiin. Kytkentäpiste siirtyy kulumisen mukaan lattiasta ylöspäin, kunnes kytkin alkaa luistaa. Tietysti jos painelaakeri alkaa syömään itseään asetelman läpi, niin sitten alkaa tulemaan irroitusvaikeuksia. Tuohon liittyy sitten jo ääntelevä painelaakeri.
Siihen ohjausvaihteeseen voi vaihtaa ylimmän stefan ohjausakselin poistamalla ja operoimalla syntyneestä reiästä. Stefa ei tietenkään ole normaalikokoinen, vaan hieman matalampi. Sillä saa tietysti vain ulkoisen vuodon loppumaan. Vuodosta on kuulemma katsastuksessa tullut hylsyjä, koska ohjaustehostin ei saa vuotaa. Sitikassa vuodosta ei toiminnallista haittaa ole.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
hssumies
|
Viestin otsikko: Re: Hydr. vuodon syy löytyi. Lähetetty: 09.06.2009 19:27 |
Viestit: 224
|
avbx kirjoitti: Minun kokemuksen mukaan kytkin tuntuisi olevan ok. Tapilla voi säätää vain polkimen liikeradan tuohon mainittuun 13-15 senttiin. Kytkentäpiste siirtyy kulumisen mukaan lattiasta ylöspäin, kunnes kytkin alkaa luistaa. Tietysti jos painelaakeri alkaa syömään itseään asetelman läpi, niin sitten alkaa tulemaan irroitusvaikeuksia. Tuohon liittyy sitten jo ääntelevä painelaakeri.
Siihen ohjausvaihteeseen voi vaihtaa ylimmän stefan ohjausakselin poistamalla ja operoimalla syntyneestä reiästä. Stefa ei tietenkään ole normaalikokoinen, vaan hieman matalampi. Sillä saa tietysti vain ulkoisen vuodon loppumaan. Vuodosta on kuulemma katsastuksessa tullut hylsyjä, koska ohjaustehostin ei saa vuotaa. Sitikassa vuodosta ei toiminnallista haittaa ole. Eipä se kytkin tunnu ainakaan luistavan, eikä ääntäkään pidä, joten ajelen ja kuulostelen. Ja sen ohjausvaihteen stefan operoitan jossain vaiheessa, mutta nyt kai tuolla voi körötellä toistaiseksi ilman suurempia huolia.
|
|
|
|
 |
hssumies
|
Viestin otsikko: Re: Hydr. vuodon syy löytyi. Lähetetty: 09.06.2009 19:34 |
Viestit: 224
|
black_van kirjoitti: hssumies kirjoitti: black_van kirjoitti: kokeile säätää kytkintä. Vaihdelaatikon päällä on ruuvi siinä l.n muotoisessa osassa. siihen tulee se kytkinvaijeri. jos ruuvin säätövara loppu niin sitten kytkinremppaan. Tuo pakin rusahtaminen taitaa olla suht.yleistä mitä on omia kokemuksia,käytä ensin muuta vaihdetta päällä (kytkin pohjassa) ja sitten pakille. Jos oikeasta kohdasta katsoin, siis siitä systeemistä, mihin kuuluu se metallitappikin mikä on sen säätösosan ja sen osan mikä vääntää kytkintä, välissä, niin sen ruuvin päässä näyttäisi olevan vielä puolisen senttiä varaa. Eli jos sen mutterin ruuvaa lähemmäs sitä ruuvin päätä, pitäisikö kytkimen irrottaa aikaisemmin. Juuri se ruuvi. Säädä sitä niin kytkin ottaa ylempänä. Jos se irrotus vaikeutuu vielä tuosta niin säätelen sitten, nelivitosella tunnottomalla työsaappaalla saa olla tarkkana tarkkana kun painaa kytkintä, sillä kun tahtoo ainakin aluksi painaa vähän miten sattuu, painaa sitäkin polkimen vartta, jos ei ole tarkkana, jolloin se ei niin helposti mene pohjaan asti.
|
|
|
|
 |
rmattila
|
Viestin otsikko: Re: Hydr. vuodon syy löytyi. Lähetetty: 09.06.2009 19:36 |
Viestit: 852 Paikkakunta: VT 2
|
Kytkimen huonon irrottamisen primäärisyy on usein huonossa rasvassa oleva vaihdelaatikon puolen välivivun akseli, ja jos oiretta hoitaa pelkästään välyksiä kirimällä, ko. vipu on ennen pitkää poikki. Kannattaa ennakoida ja rasvata samalla kun hommaan rupeaa.
Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka. http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/ http://alstuttu.org/
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Hydr. vuodon syy löytyi. Lähetetty: 09.06.2009 20:49 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
20e maksaa uusi vahvistettu vipu veholla esim.
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
|
|