Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Hydr. vuodon syy löytyi.
ViestiLähetetty: 09.06.2009 12:18 

Viestit: 224
Kun käytin korjaamolla. Ohjausakselin stefa vuotaa. Korjaus kestäisi noin kuusi tuntia, osat noin 30-40 euroa.
Ei kuulemma ole akuutti korjaustarve, jos ei itse välttämättä halua, enkä vielä halua. Lisäillään nestettä ja ajellaan. Sen takia käytinkin, että tiedän ettei hydrauliikka leviä yhtäkkiä kesken ajon.

Vielä olisi kytkin, jota ehkä pitäisi fiksailla, pakki narahtaa joka kerta kun päälle laittaa ja poljin pitää työntää ihan lattiaan, että kytkin irrottaa, ja aika jähmeästi menee ykkönen silmään, joskus myös kakkonen. Mutta en nyt kehtaa kerralla enempää, kun vasta sai startin kuntoon ja ajelemaan pystyy. Onkohan kytkin nyt säädetty loppuun, voi olla, luulisin, epäilen, kun ei tuossa huoltohistoriassa näy mitään merkkiä kytkimen korjaamisesta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hydr. vuodon syy löytyi.
ViestiLähetetty: 09.06.2009 12:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
kokeile säätää kytkintä. Vaihdelaatikon päällä on ruuvi siinä l.n muotoisessa osassa. siihen tulee se kytkinvaijeri. jos ruuvin säätövara loppu niin sitten kytkinremppaan. Tuo pakin rusahtaminen taitaa olla suht.yleistä mitä on omia kokemuksia,käytä ensin muuta vaihdetta päällä (kytkin pohjassa) ja sitten pakille.



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hydr. vuodon syy löytyi.
ViestiLähetetty: 09.06.2009 14:10 

Viestit: 224
black_van kirjoitti:
kokeile säätää kytkintä. Vaihdelaatikon päällä on ruuvi siinä l.n muotoisessa osassa. siihen tulee se kytkinvaijeri. jos ruuvin säätövara loppu niin sitten kytkinremppaan. Tuo pakin rusahtaminen taitaa olla suht.yleistä mitä on omia kokemuksia,käytä ensin muuta vaihdetta päällä (kytkin pohjassa) ja sitten pakille.



Jos oikeasta kohdasta katsoin, siis siitä systeemistä, mihin kuuluu se metallitappikin mikä on sen säätösosan ja sen osan mikä vääntää kytkintä, välissä, niin sen ruuvin päässä näyttäisi olevan vielä puolisen senttiä varaa. Eli jos sen mutterin ruuvaa lähemmäs sitä ruuvin päätä, pitäisikö kytkimen irrottaa aikaisemmin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hydr. vuodon syy löytyi.
ViestiLähetetty: 09.06.2009 14:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
hssumies kirjoitti:
Eli jos sen mutterin ruuvaa lähemmäs sitä ruuvin päätä, pitäisikö kytkimen irrottaa aikaisemmin.

Suunta on oikea jos poljin nousee ylemmäksi. Oikea liikevara on 14 +- 1 cm. Jos ei 15 cm matkalla irroita niin sitten on riskinä että painelaakeri sujahtaa asetelmasta läpi.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hydr. vuodon syy löytyi.
ViestiLähetetty: 09.06.2009 16:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
hssumies kirjoitti:
black_van kirjoitti:
kokeile säätää kytkintä. Vaihdelaatikon päällä on ruuvi siinä l.n muotoisessa osassa. siihen tulee se kytkinvaijeri. jos ruuvin säätövara loppu niin sitten kytkinremppaan. Tuo pakin rusahtaminen taitaa olla suht.yleistä mitä on omia kokemuksia,käytä ensin muuta vaihdetta päällä (kytkin pohjassa) ja sitten pakille.



Jos oikeasta kohdasta katsoin, siis siitä systeemistä, mihin kuuluu se metallitappikin mikä on sen säätösosan ja sen osan mikä vääntää kytkintä, välissä, niin sen ruuvin päässä näyttäisi olevan vielä puolisen senttiä varaa. Eli jos sen mutterin ruuvaa lähemmäs sitä ruuvin päätä, pitäisikö kytkimen irrottaa aikaisemmin.


Juuri se ruuvi. Säädä sitä niin kytkin ottaa ylempänä.



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hydr. vuodon syy löytyi.
ViestiLähetetty: 09.06.2009 17:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Minun kokemuksen mukaan kytkin tuntuisi olevan ok. Tapilla voi säätää vain polkimen liikeradan tuohon mainittuun 13-15 senttiin. Kytkentäpiste siirtyy kulumisen mukaan lattiasta ylöspäin, kunnes kytkin alkaa luistaa. Tietysti jos painelaakeri alkaa syömään itseään asetelman läpi, niin sitten alkaa tulemaan irroitusvaikeuksia. Tuohon liittyy sitten jo ääntelevä painelaakeri.

Siihen ohjausvaihteeseen voi vaihtaa ylimmän stefan ohjausakselin poistamalla ja operoimalla syntyneestä reiästä. Stefa ei tietenkään ole normaalikokoinen, vaan hieman matalampi. Sillä saa tietysti vain ulkoisen vuodon loppumaan. Vuodosta on kuulemma katsastuksessa tullut hylsyjä, koska ohjaustehostin ei saa vuotaa. Sitikassa vuodosta ei toiminnallista haittaa ole.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hydr. vuodon syy löytyi.
ViestiLähetetty: 09.06.2009 19:27 

Viestit: 224
avbx kirjoitti:
Minun kokemuksen mukaan kytkin tuntuisi olevan ok. Tapilla voi säätää vain polkimen liikeradan tuohon mainittuun 13-15 senttiin. Kytkentäpiste siirtyy kulumisen mukaan lattiasta ylöspäin, kunnes kytkin alkaa luistaa. Tietysti jos painelaakeri alkaa syömään itseään asetelman läpi, niin sitten alkaa tulemaan irroitusvaikeuksia. Tuohon liittyy sitten jo ääntelevä painelaakeri.

Siihen ohjausvaihteeseen voi vaihtaa ylimmän stefan ohjausakselin poistamalla ja operoimalla syntyneestä reiästä. Stefa ei tietenkään ole normaalikokoinen, vaan hieman matalampi. Sillä saa tietysti vain ulkoisen vuodon loppumaan. Vuodosta on kuulemma katsastuksessa tullut hylsyjä, koska ohjaustehostin ei saa vuotaa. Sitikassa vuodosta ei toiminnallista haittaa ole.


Eipä se kytkin tunnu ainakaan luistavan, eikä ääntäkään pidä, joten ajelen ja kuulostelen. Ja sen ohjausvaihteen stefan operoitan jossain vaiheessa, mutta nyt kai tuolla voi körötellä toistaiseksi ilman suurempia huolia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hydr. vuodon syy löytyi.
ViestiLähetetty: 09.06.2009 19:34 

Viestit: 224
black_van kirjoitti:
hssumies kirjoitti:
black_van kirjoitti:
kokeile säätää kytkintä. Vaihdelaatikon päällä on ruuvi siinä l.n muotoisessa osassa. siihen tulee se kytkinvaijeri. jos ruuvin säätövara loppu niin sitten kytkinremppaan. Tuo pakin rusahtaminen taitaa olla suht.yleistä mitä on omia kokemuksia,käytä ensin muuta vaihdetta päällä (kytkin pohjassa) ja sitten pakille.



Jos oikeasta kohdasta katsoin, siis siitä systeemistä, mihin kuuluu se metallitappikin mikä on sen säätösosan ja sen osan mikä vääntää kytkintä, välissä, niin sen ruuvin päässä näyttäisi olevan vielä puolisen senttiä varaa. Eli jos sen mutterin ruuvaa lähemmäs sitä ruuvin päätä, pitäisikö kytkimen irrottaa aikaisemmin.


Juuri se ruuvi. Säädä sitä niin kytkin ottaa ylempänä.


Jos se irrotus vaikeutuu vielä tuosta niin säätelen sitten, nelivitosella tunnottomalla työsaappaalla saa olla tarkkana tarkkana kun painaa kytkintä, sillä kun tahtoo ainakin aluksi painaa vähän miten sattuu, painaa sitäkin polkimen vartta, jos ei ole tarkkana, jolloin se ei niin helposti mene pohjaan asti.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hydr. vuodon syy löytyi.
ViestiLähetetty: 09.06.2009 19:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Kytkimen huonon irrottamisen primäärisyy on usein huonossa rasvassa oleva vaihdelaatikon puolen välivivun akseli, ja jos oiretta hoitaa pelkästään välyksiä kirimällä, ko. vipu on ennen pitkää poikki. Kannattaa ennakoida ja rasvata samalla kun hommaan rupeaa.



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hydr. vuodon syy löytyi.
ViestiLähetetty: 09.06.2009 20:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
20e maksaa uusi vahvistettu vipu veholla esim.



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: