Peugeoteja ja Citroeneja valmistava PSA-konserni vakuuttaa, että sen tervehdyttämisohjelma puree viimeinkin.
Hieman kummalliselta vaikuttaisi, jos rehellisesti myönnettäisiin alamäen todennäköisesti kaikesta huolimatta jatkuvan pitkälle tulevaisuuteen.
Kauppalehti kirjoitti:
Koko PSA-konsernin autoyksikön viime vuoden nettotappio nousi 1,5 miljardiin euroon vuoden takaisesta 92 miljoonasta. Koko konsernin tappio nousi viiteen miljardiin euroon.Silti konserni vakuuttaa, että se on oikealla tiellä.
Nousu alkaa aina pohjalta, sieltä on hyvä ponnistaa, on ilmeisesti ajatus tämän takana.
Kauppalehti kirjoitti:
Tiestä kertovat esimerkiksi säästöt, joita kertyi viime vuonna enemmän kuin oli budjetoitu, 1,18 miljardia euroa. Tavoite oli tasan miljardi.
Jos valmistetaan paljon suunniteltua vähemmän autoja, niin kulujakin tulee tietenkin odotettua vähemmän.
Kauppalehti kirjoitti:
Tänä vuonna konserni aikoo säästää vielä 900 miljoonaa euroa ja kasvattaa kassaansa 300 miljoonan omaisuuden myynneillä.
Mikä luultavasti lisää tappioita, koska omaisuuden myyntihinta jäänee alhaiseksi.
Kauppalehti kirjoitti:
PSA:n talousjohtaja Jean-Baptiste de Chatillon laskee myös, että yhteistyö General Motorsin kanssa tuo 600 miljoonan euron lisäsäästöt.
Mikä tietenkin ranskalaisten kannalta vähentää kotimaisuusastetta ja mahdollistaa ennakoitua suuremman myynnin pudotuksen.
Kauppalehti kirjoitti:
PSA on Volkswagenin jälkeen Euroopan toiseksi suurin autonvalmistaja. Se työllistää yli 100 000 ihmistä pääosin Ranskassa.
Työntekijöiden määrä vähennyksien jälkeen luultavasti kovastikin alle 90 000. Näin alkajaisiksi.
Kauppalehti kirjoitti:
PSA uskoo nyt katkaisevansa tappiokierteen vuonna 2014 ja pääsevänsä voitolle seuraavana vuonna.
Minäkin uskon valoisaan tulevaisuuteen, koska muuten se ei vaikuttaisi niin hyvältä.
Kauppalehti kirjoitti:
Ranskalaiskonsernin toimitusjohtajan Philippe Varinin mukaan PSA yrittää myös luoda Peugeotille Citroenista poikkeavan tuotekuvan. Myös sen tuotantovolyymeja halutaan kasvattaa. Tässä se luottaa yhteistyöhön General Motorsin kanssa.
Tuotantovolyymistä ei ole paljon iloa, ellei se johdu kysynnän lisääntymisestä.
Kauppalehti kirjoitti:
Varinin mukaan tavoita on, että vuonna 2015 puolet Peugeotin tuotannosta myydään Euroopan ulkopuolelle.
Tämä tavoite on mahdollista saavuttaa, kunhan myynti Euroopassa laskee riittävästi.