|
Kirjoittaja |
Viesti |
pullover
|
Viestin otsikko: XM pissapoika?? Lähetetty: 10.06.2009 12:30 |
Viestit: 37
|
Tervehdys! Hankin XM 2.0 vm-90. Pitäisi katsastaa mutta tuulilasille ei tule vettä. Vettä on ja moottorin ääni kyllä kuuluu viiksestä vedettäessä. Pitääkö tosiaan purkaa lokasuoja, että säiliöön pääsisi käsiksi? Letkutkaan ei vuoda, sillä maahan ei valu mistään. Toinen juttu - mitkä ovat takavalojen polttimoiden oikeat jännitteet. Piktogrammi herjaa, ettei takana pala, vaikka kaikki toimii? Kiitos jo etukäteen tietäjille!
|
|
|
|
 |
12Soupapes
|
Viestin otsikko: Re: XM pissapoika?? Lähetetty: 10.06.2009 12:40 |
Viestit: 255
|
Ennen kuin alat irrottelemaan sisälokaria (se on tosiaan ainoa keino päästä säiliölle ja pumpulle), niin ehkä kannattaa ensiksi tarkistaa ettei suuttimet ole tukossa. Jos moottorin ääni kuuluu niin jostain pitäisi vettä tulla. Ja jos se on suomi-auto, niin kai tarkistit kuskin puolen säiliön että siellä on vettä? Hanttarin puoli on ajovaloille.
Takavalojen jännite on ihan normaali 12V, tai mitä sinne perälle riittää. Varoitus johtuu huonoista yleensä maadoituksista, tuttu ilmiö lähes kaikissa vanhemmissa XM:issä.
Arkikäytössä: XM V6 A Pallas Berline -91 XM TurboD12 A Break -98 Xantia 2.0i aut Break -98
|
|
|
|
 |
pullover
|
Viestin otsikko: Re: XM pissapoika?? Lähetetty: 10.06.2009 15:18 |
Viestit: 37
|
Kiitti - kuskin puolella on myös vettä. Ottaako se sieltä myös takalasille? Sinne nimittäin tulee hienosti kovalla paineella kun nappia painaa. Outoa on se, että viiksestä vetämällä moottorin ääni kuuluu mielestäni juuri hanttarin puolelta?? Takalasille nappia painamalla taas kuskin puolelta??...ja maadoitus takavaloille, oisko jotain hyvää paikkaa johon vaikka vetäisi maapiuhaa lisää - siis mikä kannattaisi maadoittaa lähinnä?? ( onko muuten leimassa valopesurien pakko toimia....ne ei siis toimi ) ja joo, suomi-auto on kyseessä. Mikä on muuten sellainen symboli jossa kaksi vastakkaista kolmiota ylä-alasuunnassa ja niiden välissä ´ Z kuvio´ ??
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: XM pissapoika?? Lähetetty: 10.06.2009 15:32 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
se <z> vasemmalla ylhäällä mittaristossa? on jousituksen "kovan "tila, eli sport-asennon merkkivalo, ittellä ilmeni joskus "itsestään" ja sammui kun räpläsi sitä keskikonsolissa olevaa kytkintä. ja jousitus meni pehmeään tilaan myös. ajossa huomaa sport-asennon pienenä nypytyksenä, tuntuu vähän samalata kuin peltijousinen olikohan noissa pesureissa niin, että kun on valot päällä, ja ruiskuttaa tuulilasille nestettä, niin samalla pesee myös valoja?
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
12Soupapes
|
Viestin otsikko: Re: XM pissapoika?? Lähetetty: 10.06.2009 15:54 |
Viestit: 255
|
Kuskin puolen säiliössä on vierekkäin kaksi pumppua, joista toinen tuulilasille ja toinen takalasille. Noihin kytköksiin valojen ja valopesurin kanssa en osaa ottaa kantaa. Johdot lasinpesurien pumpuille menee ajovaloumpion takana, maadoituspisteen lähellä olevasta läpiviennistä. Ilmanputsarikotelon etupuolelta kkun tähyää niin pitäisi löytyä. Valopesureiden perään ei enää katsastuksissa kysellä, en tiedä sitten uudemmista.
Ja jos sieltä on pumppu sipannut tai jumissa, niin ei sekään mikään mahdoton tapaus ole, muoviset sisälokarin palat pitää vain taiteilla pois jotta pääsee säiliön kimppuun. Säiliö on muodoltaan kuin kutuhauki, pitkänomainen puikula, moottorit on kumisissa läpiviennessä kiduskannen kohdilla lokasuojaa vasten. En muista saako niitä sieltä käsiin irrottamatta/löysäämättä säiliön kiinnityspultteja mutta ainakin käsikopelolla pääsee liittimien kimppuun.
Arkikäytössä: XM V6 A Pallas Berline -91 XM TurboD12 A Break -98 Xantia 2.0i aut Break -98
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: XM pissapoika?? Lähetetty: 10.06.2009 21:39 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Lasinpesurin pumput saa pois, pyöränkotelosta käsin, kun raottaa sisälokaria. Ahdasta on, eikä sinne oikein näe. Mutta kyllä sen pystyi suorittamaan jopa pikkupakkasessa kun karsastus painoi päälle... Siellä on todella ahtaassa paikassa ne kaksi pumppua, taaempi on takalasille je etummaisempi etulasille, loogisesti ajateltuna näinpäin siksi että etummaisempi on hieman alempana eli nestettä riittää tuulilasille hieman pidempään..?
"Valoväijypurkki" osaa olla sitten "nirso", jos on yhtään huonoja liitoksia matkalla, niin heti valittaa huonosta polttimosta. Tietenkin tuon "ilmoitusherkkyyttä" vois vähän vähentää muuttamalla sen sisältä löytyvien referenssivastuksien arvoja, tästä tulen jossain vaiheessa kertomaan kyllä tarkemmin...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
pullover
|
Viestin otsikko: Re: XM pissapoika?? Lähetetty: 10.06.2009 21:55 |
Viestit: 37
|
Kiitos paljon neuvoista! Sain pissapojan toimimaan ( letku oli litistetty ilmanputsarinkannen väliin - eli vikaa ei oikeasti sinänsä ollutkaan ) Valopesureista oli sitävastoin letkut irroitettu jo jossain vaiheessa aiemmin, enpä alkanut virittelemään uusia ) Huomasin, ettei sumuvalot toimi - riittääkö että ne peittää katsastukseen? Joskus kuulin, että näin olisi..? Poistaahan niitä ei voi, kun on vilkut samassa umpiossa...ja jos tietoa, niin mistä kannattaisi kysellä edullista XM-osaa..?
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: XM pissapoika?? Lähetetty: 10.06.2009 22:01 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Heh heti kun näin tämän viestiketjun otsikon, niin arvasin vian, eli letku on ilmanputsarin kotelon kannen välissä, tämä on XM:ssä se yleisin syy miksi vettä ei tule lasille asti Sumuvaloihin riittää kun ne teippaa umpeen, tai ainakin tähän asti on aina konttorilla kelvannut.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XM pissapoika?? Lähetetty: 11.06.2009 00:01 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
XM:n takavalovikaherkkyys on kyllä omaa luokkaansa ja niitä vastusten muuntoja olen harkinnut itsekin. On kunnon maatot tehty ha töpseleitä putsattu ja lampun kantoja mutta kissan viikset, vähän väliä tulee "monivikatoriin" valitus. Huvittavin on XM V6 valitus vilkun käytön jälkeen kun pikselitaulu vinkasee ja kertoo REAR R. STOP LIGHT INOPERATIVE tai muuta vastaavaa soopaa.
Jasu, missä se matolaatikko on joka tarkkailee valoja? Matolaatikon modaaminen ledejä varten on varmaan ylenpalttinen homma mutta noi vastukset vois kyllä poltella uudelleen.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: XM pissapoika?? Lähetetty: 11.06.2009 01:01 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Cikatti kirjoitti: Huvittavin on XM V6 valitus vilkun käytön jälkeen kun pikselitaulu vinkasee ja kertoo REAR R. STOP LIGHT INOPERATIVE tai muuta vastaavaa soopaa.
Jasu, missä se matolaatikko on joka tarkkailee valoja? Matolaatikon modaaminen ledejä varten on varmaan ylenpalttinen homma mutta noi vastukset vois kyllä poltella uudelleen. Jos sinne näyttöön tulee tekstiä vilkun käytön jälkeen/yhteydessä, niin se kyllä maavikaan viittaisi. Teksti taitaa olla R. STOP LIGHT DEFECTIVE tai jotain sinnepäin..? Hanskalokeron alla on tuo purkki, musta päältä, pari valkoista liitintä siihen tulee, muistaakseni 7- ja 9-napaiset.  Tuolta se sitten näyttää sisältä, jos on liikaa ollut kuormaa..! Noilla kolmella oikeanpuoleisen piirilevyn vasemmassa reunassa olevalla vastuksella on määritelty se, että onko purkki Berlinen vai Breakin purkki. Niitä vastuksia muuttamalla pitäisi pystyä "modaamaan" purkkia siten että ilmoitusherkkyyttä saisi siirrettyä siten ettei ihan niin herkästi ilmoituksia tulisi... Ehkä jopa siten että LEDejäkin tuo tunnistaa osaisi, pitäisi vaan tutustua aiheeseen, eli ottaa ja testata... Miulla valittaa nyt koko ajan oikeanpuoleisesta jarruvalosta kun jarrua painaa, kun Berlinen purkki Breakissa on. Vasemmasta ei valita kun lisäjarruvalo on otettu vasemmasta piiristä, kuormaa on siis riittävästi. Sit jotain "hämärää" eli erilaista on etuparkkipiirissä, kun sinne piti lisätä kuormaa että sekin piiri tyytyväiseksi tuolla purkilla tuli... Mutta tuostakin selviäisi kun jaksaisi/ehtisi/viitsisi ottaa vaikka tuosta palaneesta purkista vastukset ja siirtäisi tuohon nykyiseen, jättäisi vain vasemman jarruvalopiirin vastuksen nykyiselleen...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
SusiXm
|
Viestin otsikko: Re: XM pissapoika?? Lähetetty: 11.06.2009 01:22 |
Viestit: 130 Paikkakunta: Varsinais- Suomi
|
Croisette kirjoitti: Heh heti kun näin tämän viestiketjun otsikon, niin arvasin vian, eli letku on ilmanputsarin kotelon kannen välissä, tämä on XM:ssä se yleisin syy miksi vettä ei tule lasille asti Sumuvaloihin riittää kun ne teippaa umpeen, tai ainakin tähän asti on aina konttorilla kelvannut. I've been there eli velipoika jätti kannen väliin letkut, ei vettä lasille. Erityisen mukavaa pimeinä syysiltoina.
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: XM pissapoika?? Lähetetty: 11.06.2009 07:18 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
jasu: mitähän teholuokkaa nuo vastukset olisi, jos ne korvaisi potentiometreillä, saisi säädellä sopivat rajat tarpeen mukaan? 
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: XM pissapoika?? Lähetetty: 11.06.2009 10:08 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
cxtb2 kirjoitti: jasu: mitähän teholuokkaa nuo vastukset olisi, jos ne korvaisi potentiometreillä, saisi säädellä sopivat rajat tarpeen mukaan?  Näyttäis olevan 1/8 wattisia..?
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
|
|