Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xsara Picasso 2.0HDI silppuaa moniurahihnapyöriä..
ViestiLähetetty: 28.02.2013 18:09 

Viestit: 182
Tuollainen Picasso 90hv 2.0HDI:llä on nyt keksinyt alkaa tuhoamaan hihnapyöriä. Nyt onkin hakusessa syy, että voiko tuossa olla jokin muu vika taustalla, vai onko vaan huollossa laitettu jotain huonoa tarviketta tilalle.

Eli tuossa vajaa vuosi sitten kävin vaihdattamassa ekan kerran hihnapyörän kun alkuperäisellä oli ajettu sellainen 180tkm. Sieltä oli tullut jo ruostetta sisältä ja se oli reilusti vaan saanut kilometrejä ja välys oli ihan iän tuoma ominaisuus kaiketi. Tilalle laitettiin "uudemman mallin umpinaisillä kyljillä" oleva malli. Se kesti kesään asti, eli vähän reiluun 200tkm lukemaan. Sieltä oli tullut valkoista mössöä sisältä ulos ja siihen oli tullut reilu välys. Hihnapyörä vaihdettiin takuuseen ja se kestikin tähän päivään asti, nyt oli mittarissa 230tkm ja taas kolinan säestämänä hihna vinkuen ajoin huoltoon jossa vaihdettiin taas uusi pyörä. Tällä kertaa ei takuuseen, koska ajoin suoraan tuohon sitikoihin vielä enempi erikoistuneelle korjaamolle... mutta sielläkään ei suoraan mistään suuttimista tai muualta löytynyt vikaa, ainoastaan joku ruiskupaineen säädön vika oli vilahtanut kerran.

Onko näissä mitään sellaista "ajoitukset jostain vähän pielessä ja hihnapyörät ei kestä" tai jotain muuta vikaa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsara Picasso 2.0HDI silppuaa moniurahihnapyöriä..
ViestiLähetetty: 28.02.2013 18:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1203
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
Onko laturilla vapaakytkin? Jos se on jumissa tuhoutuu kampipyörä. Onhan kammenpyörät alkuperäisiä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsara Picasso 2.0HDI silppuaa moniurahihnapyöriä..
ViestiLähetetty: 28.02.2013 18:52 

Viestit: 182
En tiedä kyllä yhtään, että onko tuolla mitään vapaakytkintä. Mitenkähän sen tunnistaisi, meneekö moottorikoodin mukaan?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsara Picasso 2.0HDI silppuaa moniurahihnapyöriä..
ViestiLähetetty: 28.02.2013 19:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1203
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
Jos laturin hihnapyörällä on musta kansi niin se on vapaakytkinmalli. Jos näkyy iso mutteri niin pyörä on kiinteä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsara Picasso 2.0HDI silppuaa moniurahihnapyöriä..
ViestiLähetetty: 28.02.2013 19:42 
Laadultaan ala-arvoisia kampiakselin hihnapyöriä on tarjolla, koska markkinat ovat laajat ja menekki suurta.
Alkuperäisetkin laukeavat aikanaan...
Laturin vapaakytkin on "räikkä", joka pitää toiseen suuntaan ja luistaa toiseen.

Dieselmoottorin työkierrossa kampiakselin pyörintä on melko tökkivää, koska jokainen puristustahti jarruttaa pyörimistä ja vastaavasti jokainen työtahti kiihdyttää pyörimistä. Diesel siis "nylkyttää".

Tästä syystä laturissa, joka on nykyautoissa melkoisen tehokas ja pyörivän ankkurin paino suuri, on laturin hihnapyörässä vapaakytkin, ts räikkä, joka antaa laturin ankkurin pyöriä vapaasti, vaikka moottorin puristustahdit pudottavat kampiakselin pyörintänopeutta ajoillaan.

Samasta syystä dieseleissä usein käytetään kaksoismassavauhtipyörää. Ko. vauhtipyörä on tehty kahdesta osasta ja välissä on joustava elementti.

Jos kytkinlevy on oikein tehty ja oikein jouston osalta mitoitettu, mielestäni "massapyörästä" ei ole mitään teknistä hyötyä.
Jos kuuman vaihteiston "rolkotus", nykivän työkierron aiheuttama vaihteiston normaaleista hammasvälyksistä johtuva ääni haittaa herkkää korvaa, kannattaa käyttää kaksiosaista (kaksoismassa) vauhtipyörää


   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsara Picasso 2.0HDI silppuaa moniurahihnapyöriä..
ViestiLähetetty: 28.02.2013 22:24 

Viestit: 182
Golfissa muuten aikoinaan sain tuon vapaakytkimen(kin) rikki, kun vaihdoin Sachs Race Engineeringin tekemän kiinteän ja tosi kevyen vauhtipyörän dieseliin (alkuperäinen oli siis kaksoismassa). Pumppusuutinkone parilla punaisella kirjaimella alkoi ottamaan kyllä kierroksi tosi kauniisti sopivalla ohjelmalla - mutta äänet olivat tyhjäkäynnillä ihan kaameat :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsara Picasso 2.0HDI silppuaa moniurahihnapyöriä..
ViestiLähetetty: 01.03.2013 00:07 

Viestit: 292
kyllä tuon pitäs kestää tuon hihnapyörän kestoikä on tuollaiset 280 tkm alkuperäinen kesti c5 ssa uusi alkuperäis osa kesti taasen tuon 280tkm et aikatasalaatuista on orginaalin kesto


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsara Picasso 2.0HDI silppuaa moniurahihnapyöriä..
ViestiLähetetty: 01.03.2013 16:49 

Viestit: 182
Ei ole vapaakytkintä laturilla. Tänään aamulla auton startti kylmästä oli taas "kiti kiti kiti kiti" äänen säestyksellä vastaava kuin ennen hihnapyörän vaihtoakin... eli nyt ei uudesta hihnapyörästä ollut apua edes täydeksi vuorokaudeksi :). Ääni on sellainen kuin kiilahihna luistaisi, mutta selkeää lähdettä en ole äänelle löytänyt.

Vein sen takaisin pajalle, en tiedä mikä tuolla nyt on - en uskaltanut lähteä ajamaan tuolla ennen kuin saan varmistuksen että siellä ei ole nyt sellaista piilevää vikaa mikä niitä hihnapyöriä silppuaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsara Picasso 2.0HDI silppuaa moniurahihnapyöriä..
ViestiLähetetty: 01.03.2013 17:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4696
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
laturin remmin hihnapyörä oli syntipukkina ainakin minulla aikoinaan. tosin säleitä oli lentäny jo siitä hihnapyörästäkin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsara Picasso 2.0HDI silppuaa moniurahihnapyöriä..
ViestiLähetetty: 01.03.2013 17:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4696
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
siis laturin remmin kiristimen....sen ns:automaatin rulla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsara Picasso 2.0HDI silppuaa moniurahihnapyöriä..
ViestiLähetetty: 01.03.2013 23:19 

Viestit: 182
Sekään ei ole ajettu vielä kuin 30tkm ja on vielä alkuperäisosa sekin - siitä pyki vanhasta pinta tosiaan irti.. toki eihän sitä mikään sano, etteikö se taas voisi olla rikki sekin :) Ovat tosiaan huollossa pyöritelleet nuita apulaitteita ja rulliakin ja missään ei kuulemma ole mitään havaittavaa vikaa. Vaihtoivat sitten tänään siihen vielä tuon moniurahihnankin. Aamulla sen sitten taas näkee, että asettuivatko kitinät nyt. Pelotti vaan, että tuo kitinä voisi olla syy/jokin asia mikä liittyy siihen hihnapyörien jatkuvaan hajoamiseen.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: