Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 23 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: xantia 2.1TD ja Lucaksen lähtö
ViestiLähetetty: 12.06.2009 21:29 

Viestit: 216
Tänään aloitin vaihtaan ton paljon parjatun Lukaksen sähkö ohjatun epic ruiskpumpun kunnon mekaaniseen boschilaiseen. Pumppu tulee xm:stä joten menee aika bolt on:nina. Tai niin olen itselle uskotellut :)
VAnha on nyt irti ja huomenna ois tarkoitus laittaa toinen tilalle. Jännä nähä millanen joulukkusi odottaa koelaudassa kun kääntää virrat päälle. :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia 2.1TD ja Lucaksen lähtö
ViestiLähetetty: 12.06.2009 22:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 193
Paikkakunta: 54800
Intresting, intresting. Ovatten tuommoisia kuulemma tehneet suuressa maailmassa. Sitten voikin alkaa ruuvata syöttöä oikein isosti :)

Eikös se ollut niin, että suuttimet ja putket vaihtuu kans. Ja EPIC:in boksi pitää jättää jotenkin "rinnalle" ettei sähköt sekoa?



-06 Renault Grand Scenic 2.0t 190tkm
-03 Jaguar XJ8 (X308) 3.2 Sport 200tkm
-74 Dyane
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia 2.1TD ja Lucaksen lähtö
ViestiLähetetty: 13.06.2009 20:17 

Viestit: 216
Siellä on nyt laatu pumppu paikallaan ja mukavasti tuntuu raksuttavan :)

YKSI iso kysymysmerkki jäi vaivaan. Nimittäin onko kone YKK:ssa kun hihnapyörät ja vauhtipyörä lukitaan ?
Jos on niin sitten on pumppukin pilkulleen oikein ajoitettu heittokellolla 0.84:ään.

Huomenna sitten viritteleen kaasuvaijeria ja pumpun takakiinnikettä. Sitten pääsee koikallle, toivottavasti nyt menee santtu tehtan lupaamaan 12.6sekkaan välin 0-100km/h.
Vanhalla epikillä tuota väliä vartottiin sen 17 sekkaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia 2.1TD ja Lucaksen lähtö
ViestiLähetetty: 14.06.2009 00:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
dbwarrior kirjoitti:
YKSI iso kysymysmerkki jäi vaivaan. Nimittäin onko kone YKK:ssa kun hihnapyörät ja vauhtipyörä lukitaan ?

Olen siinä uskossa että on.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia 2.1TD ja Lucaksen lähtö
ViestiLähetetty: 14.06.2009 07:58 

Viestit: 216
CX:n 2.5td koneessahan vauhtipyörän merkki oli ennen YKK:ta. Tuostahan aiheutui aika raaka käyntiääni kun lsen mukaan erehtyi laittamaan ajoituksen "kohdalleen".
Tuon takia tällä kertaa yritin saada varmuuden mistä sen YKK teidon löytää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia 2.1TD ja Lucaksen lähtö
ViestiLähetetty: 14.06.2009 13:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
dbwarrior kirjoitti:
CX:n 2.5td koneessahan vauhtipyörän merkki oli ennen YKK:ta. Tuostahan aiheutui aika raaka käyntiääni kun lsen mukaan erehtyi laittamaan ajoituksen "kohdalleen".
Tuon takia tällä kertaa yritin saada varmuuden mistä sen YKK teidon löytää.

Juu. Muistin tapauksen. Olen kuitenkin vahvasti siinä uskossa että XU-sarjan koneissa YKK-merkki on YKK:ssa. Kuis kulkee?



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia 2.1TD ja Lucaksen lähtö
ViestiLähetetty: 15.06.2009 07:46 

Viestit: 216
Kaikenlaista pikku silpomista/jyrsintää piti tehdä erinnäisiin rautoihin että sai pumpun kiinni(takakiinnike). Halusin jättää sen yhden orkkis johtojen suojakourun paikoilleen niin senkin vuoksi joutui vähän palikoita leikkomaan. Aika orkkiksen näkönen se nyt onkin. Sehän ei ole hyvästä että tuon ikäsestä autosta katsurin silmään ottaisi pumpun vaihtuneen. Toisaalta tuo pumppu on kyllä tuon konetyypin pumppu, mutta siitä kait on turha alkaa väittelemään sen tahon kanssa.
Kylmäkäynnistyksen ennakon säätö härpäkkeen jätin toistaiseksi pois. Kattoo sitten talvella tarviiko sitä olla. Eipä tarvinut sillekkään sitten miettiä veden kirron järjestämistä. Samoin kylmäkäytön tyhjäkäynnin nosto systeemi puuttuu. En huomannut sellasien tarvetta edellisessäkään boshin pumpussa niin ajattelin kokeilla tälläkin ilman.


Tosiaan eilen päästiin sitten koikalle. Kaasuvaiveri vedettiin polkimelta asti uutena metri tavarasta veistettynä. Siihen varmaan ois käynyt esin 1.9TD santun vaijeri, mutta eipä tuohon hätään ollut auki varaosaliikkeet.
Kiekkamittari ei toimi, kuin tyhjäkäynnillä jos kaasu"potikkaa" ei ole käännetty täysille. Moottorin ohjaus ilmeisesti tekee hätästopit jos potikka antaa idle tasoa ja jengat lähtee nousuun. Tuo oli helppo fiksata, kun oli jo aiemmin aiheesta lukenut.
Nyt ei puutu kuin sammutus solenoidin sähköt. Kytkentäkaaviosta on jo sopiva nastakatottuna. Tänään varmaan se kuntoon.

Vakiovedot on nyt takaisin. 0-100 väli menee 12.2sekkaan eli pikkasen vakiota ripeemmin. Pitää tosin kattoa paljon huononee kun käänän syöttöruuvin ihan vakio asentoon.
Ja extrana sitten tasainen kulku. Vanha lucas jo vähän nyki välistä.
Kulutus lukemat pitää kans kattoa. Se näkyy aika herkästi just siellä jos on ennakot pielessä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia 2.1TD ja Lucaksen lähtö
ViestiLähetetty: 15.06.2009 16:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
dbwarrior kirjoitti:
Vakiovedot on nyt takaisin. 0-100 väli menee 12.2sekkaan eli pikkasen vakiota ripeemmin. Pitää tosin kattoa paljon huononee kun käänän syöttöruuvin ihan vakio asentoon.
Ja extrana sitten tasainen kulku. Vanha lucas jo vähän nyki välistä.
Kulutus lukemat pitää kans kattoa. Se näkyy aika herkästi just siellä jos on ennakot pielessä.

Seuraavaksi sitten se painemittari välijäähdyttimen kuumasta päästä sinne imusarjaan. LHM-säiliön puoleisessa päädyssä on irrotettava muovitulppa, ehkä jopa ko. tarkoitusta varten alunperinkin. Siihen M5-kierrereikä ja kulmanipalla 4 mm muoviputkella mittarille. Lupaan että hämmästyt miten huonosti se systeemi oikeasti virtaa, ollakseen näinkin uusi auto.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia 2.1TD ja Lucaksen lähtö
ViestiLähetetty: 15.06.2009 20:26 

Viestit: 216
Nyt on "sähköt" tehty. Eli ecun viereisestä rele pakkauksesta 3 nastasta ryöstetty sammutus solenoidille sähköt. KÄy ja kukkuu niin kuin vakio.

Xantian väräri on todella ala arvoinen. Mitattua dataa:
Ahdot sisään 1,05 ja ulos 0,95 , tämä huippu tehoilla eli noin 110 hepan paikkella.
Ulko lämpö noin 10 astetta ja imusarjan lämmöt 48. NIin huonoa sisärivoitettua kiinakuuleria ei ole tehtykkään ettei pääsis tuplasti parempiin arvoihin(0,05 paine häviö/alle 19 astetta lämmön nousu).
Jos vaihdan ahtimen niin vaihtuu kyl välärikin samalla kertaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia 2.1TD ja Lucaksen lähtö
ViestiLähetetty: 15.06.2009 23:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
dbwarrior kirjoitti:
Jos vaihdan ahtimen niin vaihtuu kyl välärikin samalla kertaa.

Minulla on käynyt jo pariin kertaan mielessä että jos omasta 300 tkm ajetusta irroittaisi välijäähyn ja pesisi sen sisä- (ja ulko)puolelta. Vaihtaminenhan se olisi tietysti oikea ratkaisu mutta eiköhän siellä hieman ole jo huohotusjankkiakin.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia 2.1TD ja Lucaksen lähtö
ViestiLähetetty: 15.06.2009 23:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Pitäsköhän tuosta 583*** ajetusta Xm:stäkin mitata ja sitten puhdistaa ja uudelleen mitata vastaavat arvot..? :roll:

Varsin huonoja lukemia kyllä löyty, melkein toivois että olis jääny mittaamatta..!

Vaan hyvä että laite liikkuu, tais välillä uskoa koetella, puhelujen sisällöstä päätellen..?



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia 2.1TD ja Lucaksen lähtö
ViestiLähetetty: 16.06.2009 10:03 

Viestit: 216
Mukavasti toimii juu. Pitäs nyt ajella tankillinen silleen normaalisti ja kattoa onko tuo ajoitus sinne päinkään. Pikkasen on käynti äänessä havaittavisa sellasta terävyyttä kevyessä pintakaasu köröttelyssä jossa kaasupoljin on lähes koskematon mutta kierroksia se vajaa paritonnia. Siellä siis saattaa olla inasen ylimääräistä ennakoa. Noh jos alkais syöttöä nostaan niin sittenhän se ei haittais niinkään. Kattellaan niitä kulutuksia niin osaa sitten sanoa tarkemmin aiheesta.

Tuo kuulerin vaihto on alkanut mietityttään. Siinähän se menis samalla kun syylärin vaihtaa. Toisaalta sitten sen jälkeen himottas jo vaihtaa se turbokin ja sitä varten pitäs upgreideta pumppu ja sitten varmaan pettää kytkin. Vääntöjä ois nääs helposti yli tuplat vakioon, jos vaan säädöt jättäisi semmoisiksi.
Taidan nyt kattella ihan rauhassa jonkun aikaa. Jos vaikka löytyis jotain muutakin fiksattavaa konehuoneen puolelta niin siinähän se menis samalla.....


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia 2.1TD ja Lucaksen lähtö
ViestiLähetetty: 27.06.2009 20:23 

Viestit: 216
JEP. Nyt alkaa olla testikilometreja takana.
Tein ruiskuennakon optimointi säädön maantievauhdille ja nyt vimosen 320km pätkä taittui jo 5,88l/100km kulutuksella. Alkaa pikku hiljaa lähestyä oikeita lukuja.

Tuo säätö olikin helppo tehdän kun tässä pumpussa saapi käännettyä ratasta ja pumppu saapi olla noilla sijoilla. 34 eri asentoa kävin läpi ja pääsin mieleseiseen tulokseen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia 2.1TD ja Lucaksen lähtö
ViestiLähetetty: 28.06.2009 00:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 193
Paikkakunta: 54800
Mitkäs ne oikeat luvut on? Eli mitä vei EPICillä? Itsellä on nyt viimeiset 20t mennyt 5,4 keskikulutuksella, ja kaikkien brosyyrien mukaan se on "liian" vähän.



-06 Renault Grand Scenic 2.0t 190tkm
-03 Jaguar XJ8 (X308) 3.2 Sport 200tkm
-74 Dyane
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia 2.1TD ja Lucaksen lähtö
ViestiLähetetty: 28.06.2009 10:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Savitaipale kirjoitti:
Itsellä on nyt viimeiset 20t mennyt 5,4 keskikulutuksella, ja kaikkien brosyyrien mukaan se on "liian" vähän.

Se on kyllä aivan liian vähän, oletko varma ettei ajotyylissäsi ole korjaamisen varaa? Sen verran täytyy omaa 6,2 kulutusta puolustella että jos ajat tuota Savitaipale-Lappeenranta -väliä niin sehän on 80-tietä. Ilmanvastusvoima 110 vs 90 nopeuksilla on kuitenkin melkein 50% suurempi.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia 2.1TD ja Lucaksen lähtö
ViestiLähetetty: 28.06.2009 22:19 

Viestit: 216
Oma testipätkää mentiin pääosin 110 km/h vauhdilla joten olettaisin silllä 2100rpm kiekoilla satasta hurutellen pääsevän siihen tehtaan arvoon. Ahdotkin näyttää olevan aika miedot tuossa satasen vauhdissa.

Tehtiinpä erikoisia mittauksia pako puolelelta, kun mitattiin sieltä löytyviä maksimipaineita:
- ennen kattia 0.4bar
- katin jälkeen,ennen ykkösvaimenninta 0.15bar
- ennen takavaimenninta 0.1bar

Itse oletin että takavaimennin on tukkoisin, mutta eipä ollutkaan. On tainnnut 350tkm tedä tehtävänsä katin kennostoon. Tosin pitääne pitää mielessä että kaasujen tilavuushan/lämpö on eri noissa eri mittaus kohdissa joten aivan suoraan noita ei voine verrata.

Tuossa olen vähän miettinyt, että jos vaihtaiskin kaikki pullonkaulat pois tuolta turbon kahta puolen. Tämä sisältäisi välärin sen kummalliset pullonkaulat ja tietysti tuon pakopuolen ongelmat. Turbohan sinne pitäis päivittää mutta se tarkoittaa melkein koneen irroitusta ja siihen ei nyt intoa piisaa. Tuollaisella pikku päivityksellä sieltä varmaan saisi sen 150heposta kutitelta irti tosin sillon ollaan sen pikku pillerin ihan ääri rajoilla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia 2.1TD ja Lucaksen lähtö
ViestiLähetetty: 29.06.2009 10:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 193
Paikkakunta: 54800
Ei pitäisi ajotyylissä olla vikaa. Kun sitä taitaa kumminkin kuulua niihin kuuluisiin "keskimääräistä parempiin kuskeihin". Sle-Lpr väliähän sitä on tullut tahkottua. Satkua tyhjällä tiellä, ja muuten edellä ajavan tahtiin. Ohi kun ei tuolla pätkällä monessa kohtaa pääse.

Pumpussa on yhä mystistä pientä ilmavuotoa. Pitää käsipumppulla painaa ilmat pois polttoaineputkesta ennen starttia, jos seisonut paria tuntia pitempään. Vuotaa vielä vain kylmänä, eli alkaa imeä ilmaa pottoaineputkeen vasta kun kone on kylmä. Pitäisi viedä huoltoon, mutta katsotaan nyt.

Tuli kätinää töissä perhevapaalle jäämisen takia, joten edessä saattaapi olla pitkäkin "loma". Työmatka-auto on nyt siis lähinnä tyyris pihankoriste. Luopuakaan en haluaisi, kun on autona niin mieleinen kokonaisuus. Moottori varsinkin jaksaa yhä ominaisuuksillaan ällistyttää. Vetää jääräpäisesti, joskin toki ohuesti, alta tonnin. Kiertää halukkaasti yli viiden. Todella pehmeä käynniltään. Eikä sille perskales tunnu diiseli maittavan.



-06 Renault Grand Scenic 2.0t 190tkm
-03 Jaguar XJ8 (X308) 3.2 Sport 200tkm
-74 Dyane
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia 2.1TD ja Lucaksen lähtö
ViestiLähetetty: 30.06.2009 14:36 

Viestit: 216
Pitää nyt kattella pätkä työmatka ajoa.
Ois kiva jos pysyy alle 6 litran tuossa katkoajossakin:
14km 80km/h+2km 60km/h+2km kaupungissa valojen väliä pysähdellen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia 2.1TD ja Lucaksen lähtö
ViestiLähetetty: 22.05.2010 20:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
dbwarrior kirjoitti:
Pumppu tulee xm:stä joten menee aika bolt on:nina. Tai niin olen itselle uskotellut :)

Elikkäs, jos olen oikein puhelusta saanut selvän niin kannattaa vaihtaa se pumppu "telineineen" kuten jossain Jasun kuvasarjassa on tehty koska Luukaksen telineen reiät on eri kohdissa kuin Boschilaisessa. BX:ssähän oli telineessä 2 eri jakoa. Putket kanssa meinasin vaihtaa, ne kun sattuu jonkin verran eri kohtiin. Suuttimiakin haaveilin vaihtavani mutta sanoit ettei toinna. Saatan silti myöhemmin vaihtaa VW AAZ:n kärjillä sisustetut Boschit ja kokeilla vaikuttaako niin paljon käyntiääneen kuin Volkkarimiehet väittää.

Eli olenko kovasti pulassa jos hankin:
- XM:n pumppu telineineen
- suutinputket
- kaasuvaijeri
- sähköjohtoa ja liittimiä

Muistelen että siulla oli myös jotain hämminkiä sen ilmastoinnin kanssa. Meinasin kylmälleen pistää pumpulle täyskaasuasennon mikrokytkimen joka antaa sen ohjauksen joka ennen tuli Epikin purkilta ilmastoinnin releelle. Samoin haaveilen että suostuttelen jonkun koodaamaan purkin joka pureskelee kierroslukutiedon ykk-anturilta ja sovittaa sen kiekkamittarin ymmärtämään muotoon. Bensa-, nopeus- ja koneenlämpömittarien tiedothan meneekin (kai) suoraan antureilta mittaristolle mutta entäpä hehkutus, onko sekin Epikin perässä eli vaihdanko BX:n hehkureleen ja unohdan kaikki jälki- ja pikahehkutukset.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia 2.1TD ja Lucaksen lähtö
ViestiLähetetty: 22.05.2010 21:03 

Viestit: 216
Siinäpä se pläni alkaa olla.
Näin jälki viisaana voisin neuvoa että kaasu vaijerin saat kai vedettyä siitä nykyiseltä "potikalta" boschilaiselle. Sen jälkeen ei ole ilmastoinnin kanssa ongelmia. Itse vedin suoraan polkimelle ja sen takia potikka pitää olla käännetty max asentoon ettei ecu mene "vika" tilaan ja katkaise kiekkamittarin toimintaa.
työ lista siis about tällainen:
- Lucas pois jalan kanssa
- Boschi paikoilleen omilla putkilla
- ajoittaminen tehtaan merkkeihin
- joidenkin suojamuovien / boschin vipujen silpomista jos niitä haluaa paikoileen
- vaijerin veto "kaasu potikalle"


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia 2.1TD ja Lucaksen lähtö
ViestiLähetetty: 22.05.2010 22:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Kuulostaa yksinkertaiselta mutta työläältä. Onneksi tuli harjoiteltua nokkahihnapuoli jo kun vesipumpun laakeri leikkasi kiinni ja päästi hihnan löysälle. Kaikesta huolimatta jako ei onneksi hypännyt vaan kerrankin kävi tuuri.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia 2.1TD ja Lucaksen lähtö
ViestiLähetetty: 23.05.2010 13:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
dbwarrior kirjoitti:
YKSI iso kysymysmerkki jäi vaivaan. Nimittäin onko kone YKK:ssa kun hihnapyörät ja vauhtipyörä lukitaan ?
Jos on niin sitten on pumppukin pilkulleen oikein ajoitettu heittokellolla 0.84:ään.

Millä ilveellä siä sen vauhtipyörän lukitustapin sait paikalleen ja minkämuotoisen tapin rakensit? Nokkahihnaremonttia tehdessä totesin toivottamaksi hommaksi saada BX:ään tekemän lukitustapin reikäänsä.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia 2.1TD ja Lucaksen lähtö
ViestiLähetetty: 25.05.2010 10:13 

Viestit: 216
Xsarassa kun tehtiin sama operaatio niin rakennettii oma erikoistyökalu tuohon hommaan.
Eli sellanen vänkkyrä metalli tanko jonka päässä oli 7mm(muistaakseni) tappi.

Sen jälkeen olikin helppoa.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 23 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: