Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 15 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kontaktorin kelajännite AC/DC
ViestiLähetetty: 05.04.2013 13:19 

Viestit: 287
Mitenkähän toimii jos ohjaa 24 VAC kontaktoria 24 VDC:llä? Tuossa kun selailee luetteloita niin yleensä vaihtojännitteellä olevat kontaktorit ovat paljonkin halvempia kuin tasajänniteohjauksella olevat :? Tarkoituksena on ohjailla logiikan ulostulon 24 V tasajännitteellä kontaktoria. Sillähän ei taida olla väliä mitä jännitettä sille kontaktorin kontaktipuolille syöttelee, kun sitä on sekaisin vähän kaikkia lajeja: 12 VDC, 24 VDC, 230 VAC ja 380 VAC :?:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kontaktorin kelajännite AC/DC
ViestiLähetetty: 05.04.2013 13:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Käsittääkseni joissain isohkoissa konteissa ainakin kela on AC- ja DC-malleissa, mutta DC-mallissa on piiriin lisätty vastus ja NC-apukosketin. Tietyissä mallisrajoissa ja kokoluokissa sitten löytyy myös AC/DC-kelallisia. Kokeilemallahan selviäisi toki, mutta itse kyllä pitäytyisin speksin mukaisessa laitteessa. Nopeasti vilkaistuna hyllyssä olleen minikontin ohjelapussa oli jopa selvä kielto ja varoitus kelan kytkemisestä muuhun kuin speksin mukaiseen jännitteeseen.

Kontaktipuolelle sitten speksien mukaista. Jännitehän on helppo katsoa ja se, onko DC-speksatut koskettimet. Jos ei DC-speksausta löydy, niin älä työnnä sinne DC:tä. Sitten katsotaan toki vielä kuormitettavuus virran ja käyttökategorianmukaan. Tästä voi vaikka kummastella minikontaktoreiden speksejä. Ja tästä vähän yleisemmin muitakin. Muista toki valita ABB ;)

Ja muista katsoa logiikan lähdön virtaraja sitten. Puolijohdelähdöissä voi olla sen verran pieni, että ei riitä kuin enintään aivan pienille konteille, jos niillekään. Relelähtö on yleensä varmempi, mutta sekään ei isommille konteille riitä. Onneksi välireleet on keksitty. Ja voithan tunkea sitä 24 VAC:ta logiikan relelähdön tai välireleen kautta sopivalta muuntajalta... :roll:



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kontaktorin kelajännite AC/DC
ViestiLähetetty: 05.04.2013 16:55 

Viestit: 5126
lukkis kirjoitti:
...Sillähän ei taida olla väliä mitä jännitettä sille kontaktorin kontaktipuolille syöttelee, kun sitä on sekaisin vähän kaikkia lajeja: 12 VDC, 24 VDC, 230 VAC ja 380 VAC :?:


Kirjoitettuna tuo näyttää pelottavalta, mutta et tainnut toivottaavasti kuitenkaan miettiä pienjännitereleen käyttöä 230 V tilalla... siinä kun kärkien etäisyys ei välttämättä riitä katkaisemaan valokaarta...

Kontaktipuolella 230 V AC suositeltu käy kotikäytössä vallan hyvin 12 tai 24 V DC käytössä, mutta suositusvirrat ei kauheasti kasva vaikka jännite putoaakin reilusti, jos samalla muuttuu DC:lle (jos jännitteet suositus-AC ja käyttö-DC samoja, on syytä käyttää paljon pienempiä virtoja kuin AC-puolella olisi sallittu)

Käämipuolelta ei kokemusta vaihtovirtareleen käytöstä tasavirralla, mutusti voisi kuvitella jotenkin toimivan?

Jos voi heittää millä logiikkalähdöllä (virrat ja jännitteet) ohjataan ja paljonko erilaisia kontakteja tarvitaan ja mille jännitteille ja virroille (+millainen kuorma perässä - induktiivinen tms.) niin varmaan joku voisi paremmin antaa vinkkiä mikä olisi edukkain vaihtoehto (jos ei muuta optimointia etsitä)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kontaktorin kelajännite AC/DC
ViestiLähetetty: 05.04.2013 18:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
olli__o kirjoitti:
Kontaktipuolella 230 V AC suositeltu käy kotikäytössä vallan hyvin 12 tai 24 V DC käytössä, mutta suositusvirrat ei kauheasti kasva vaikka jännite putoaakin reilusti, jos samalla muuttuu DC:lle (jos jännitteet suositus-AC ja käyttö-DC samoja, on syytä käyttää paljon pienempiä virtoja kuin AC-puolella olisi sallittu)
Kaikissa kontaktoreissa ei vaan ole speksattu koskettimia ollenkaan DC-käytölle (esim. moottorikontaktoreista taitaa löytyä aika paljon moisia). Kannattaa varmistaa se aina ennen kytkentää.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kontaktorin kelajännite AC/DC
ViestiLähetetty: 05.04.2013 22:07 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Samoilla linjoilla ollaan. Ei siis 24VAC-kontaktoria suoraan DC:lle. Tarvitsee kontaktorista yhden koskettimen, joka olisi päästäneenä yhdistävä. (Tai joku aikarele/viivekytkentä kosketintoimintoineen...) Tämän koskettimen rinnalle, liittimiin kytketään sopiva tehovastus, joka kestää käämin virran. DC-jännite tuodaan tämän vastuksen/koskettimen toiselle puolelle ja lähtee tuon "kaverilta" käämiliittimeen, miinus suoraan toiseen käämiliittimeen. Tarvitsee johdonpätkiä.
Tämä siksi, että kontaktori alkaa vetää suoralla sähköllä ja kun tilanne jatkuu, avautuu tuo kosketin ja käämivirta alkaakin kulkea vastuksen kautta. Tällä rajoitetaan virtaa/alennetaan käämin jännitettä.
Kontaktoreita, niiden käämejä, keloja on erilaisille jännitteille, vaikka kosketinpaketti olisikin sama. Moottorikontaktorin erottaa jo kosketinmerkinnöistä, on L1, L2, tai muuten pienet n:ot. Jos 2-numeroisia, niin se on vähän jykevämpi rele, jolla on jotkut speksit.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kontaktorin kelajännite AC/DC
ViestiLähetetty: 06.04.2013 00:11 

Viestit: 287
Jahans, edellinen viesti menikin sitten tuonne bittiavaruuteen...
Logiikasta tosiaan tulee ulos 24VDC, 8A (transistorilähtö). Logiikalla olisi tarkoitus ohjailla laitteita kontgaktoreiden avulla. Laitteet joita ohjaillaan ohjelman mukaisesti toimivat 12VDC, 24VDC, 230VAC ja 380VAC. Ajattelisin että saisi siistimmän lopputuloksen kontaktoreilla, kun ne on laitettavissa kiskoon ja suunilleen vähän samannäköisiäkin. Yhtenä vaihtoehtona olisi kyllä käyttää autoreleitä noissa DC jännitteissä ja kontaktoreita sitten AC jännitteissä.
Ainoastaan hinta/laatusuhde on tärkeä, apukoskettimet ja enemmän kuin yksi lähtö on pelkkää bonusta jos hinta on suunilleen sama.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kontaktorin kelajännite AC/DC
ViestiLähetetty: 06.04.2013 06:52 

Viestit: 5126
Halvimpia tasajännitekäyttöön on tosiaan autoreleet, mutta niiden ja kontaktoreiden välistä hinnoissa ja käyttötarkoituksessa löytyy vielä vaikkapa (teollisuus)releet, joihin saa myös osaan DIN-kiskoon ruuviliitoskannan, (eikä niissä ole juuri hintaeroa 24 V DC-AC välillä), toimiikohan esim. tuo linkki:
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~ ... 24%2520VDC
(^tossa nyt rajattu myös vain yksi valmistaja, että näkee kontaktivaihtoehtoja ehkä helpommin)

Sitten riippuu mitä kytkeskellään hehkulamppuja vai moottoreita ja niiden tehoista riittääkö nuo.

Mutta en havainnut vaikkapa noiden hinnastossa myöskään ihan kauheaa hyppäystä 24 VDC ja 24 VAC mallien välillä kontaktoreissa?
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~ ... ageSize=10


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kontaktorin kelajännite AC/DC
ViestiLähetetty: 06.04.2013 10:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Jep, pistokantareleitä sitten vaan, jos käyttötarkoitus on kerran tuommoinen. Tosin tuon 400 V:n (tuskin siulla 380 V:tä pääjännitettä on käytössä missään kun vaihejännitekin on noussut jo 220 V:stä 230 V:iin) kanssa pitää olla tarkkana. Noissa pienissä releissä virrankestoisuus saattaa tippua aika reilusti kun siirrytään yksikoskettimisista useampikoskettimisiin ja varmaankin sie kahta vaihetta ohjailet, jos pääjännitteellä pelailet.
olli__o kirjoitti:
Halvimpia tasajännitekäyttöön on tosiaan autoreleet, mutta niiden ja kontaktoreiden välistä hinnoissa ja käyttötarkoituksessa löytyy vielä vaikkapa (teollisuus)releet, joihin saa myös osaan DIN-kiskoon ruuviliitoskannan, (eikä niissä ole juuri hintaeroa 24 V DC-AC välillä), toimiikohan esim. tuo linkki:
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~ ... 24%2520VDC
(^tossa nyt rajattu myös vain yksi valmistaja, että näkee kontaktivaihtoehtoja ehkä helpommin)
Noista G2RS:istä löytynee muistaakseni esite ihan Omronin sivuiltakin suomeksi tai englanniksi ja siitä näkee aika lailla kaikki vaihtoehdot ja speksit. Miekin noita olen jonkin verran käyttänyt. Viimeksi taidettiin kyllä työntää logiikan jatkoksi R600:ia. Ja tuossa sitten toinen vaihtoehto G2RS:ille: http://www05.abb.com/global/scot/scot209.nsf/veritydisplay/aee032e6a6d74001c1257a44003db71c/$file/2CDC110004C0208_05-01.pdf
lukkis kirjoitti:
Logiikasta tosiaan tulee ulos 24VDC, 8A (transistorilähtö).
Missäs logiikassa noin hurjat lähtökanavat on? Mie muistelisin esim. S7-300:n tavallisissa lähtökorteissa olevan 0,5 A/kanava ja järeämmät taisivat olla 1 tai 2 A:n malleja



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kontaktorin kelajännite AC/DC
ViestiLähetetty: 06.04.2013 12:51 

Viestit: 330
Ei toimi AC-kelat välttis DC:llä, tai niinpäin että DC-jännite syö kelan rikki suht nopeasti, jos ja kun liekin sammutus (RC-piiriä) ei käytetä kelan A1- ja A2 liitinten välissä. DC-jännitettä 20V pystyy yksi ilmaväli(kärkipari) katkomaan. AC jänniteelle vastaava 200V. Kelan sydämen ilmaväli pyrkii vastustamaan virran muutosta ja nostaa jännitepiikin aina kun ohjaus katkaistaan. Tämä jännitepiikki pitäisi katkaista jotta kela kestää käyttöä. Samaten jos katkot kontaktorilla DC-jännitettä kierrätä se kaikkien kärkiparien läpi(jos ovat kaikki NO tai NC) läpi sarjassa niin ei haihdu kärjet savuna ilmaan kun ohjaus katkaistaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kontaktorin kelajännite AC/DC
ViestiLähetetty: 06.04.2013 18:25 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Joo, varsinkin jos koskettimilla on induktiivinen kuorma, tasavirralla. Näissä olisi hyvä käyttää koskettimen rinnalla sopivaa kondensaattoria. Aivan samasta syystä, kuin auton katkojatoimintaisessa sytkäpuolassa! Kontaktori, kuin kontaktori, niissä on samat ilmavälit koskettimilla. Kun verrataan samannäköisiä keskenään. Sen sijaan kela synnyttää DC:llä jännitepiikin, kelan virran katkaisuhetkellä, suuruus riippuu kelasta,olosuhteista, piikkiä estetään mm. käämin rinnakkaisdiodilla. Diodi on oikeastaan välttämättömyys, jos kelaa komennetaan puolijohteella. Ja suojaa se ohjaavaa kosketintakin. Diodi "tappaa", oikosulkee kelan aiheuttaman jännitepiikin, joka on taas sama(luontoilmiö) ilmiö, kuin sytkäpuolassa. Diodi on kytkettävä oikein päin, diodin+ pää/katodi releelle tulevaan plussaan, diodin -/anodi käämille tulevaan miinukseen. On siis käyttöjännitteeseen nähden estosuunnassa. Diodin jännitekesto mielusti luokkaa 1kV, virrankesto releestä riippuen 1A, diodi 1N4007, tai enemmän, esim. 3A, 1N5407.....Näillä jo pysäyttää releen, kontaktorin jännitepiikin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kontaktorin kelajännite AC/DC
ViestiLähetetty: 06.04.2013 21:49 

Viestit: 330
Kelan sydämen ilmaväli vaikuttaa päästöviiveeseen(jos rako pieni, viive liki 2s isossa rautakelassa, kun rakoa kasvatetaan kelan energia purkautuu nopeammin mutta jännitepiikki senkun kasvaa) ja jännitteeseen mikä syntyy kun kelan ohjaus otetaan pois. Tämä näkyy vasta isommilla keloilla DC-jännitteellä, ei missään autojännitevehkeissä vielä sitä huomaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kontaktorin kelajännite AC/DC
ViestiLähetetty: 06.04.2013 22:29 

Viestit: 5126
Teollisuusreleissä (DC) osasta löytyy kelan vastakkaisen jännitepiikin tappava diodi jo sisäänrakennettuna, vaikka edellisen esimerkin näissä:
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~ ... auspainike
(Mutta kannattaa tarkistaa aina datasheetistä, koska nuo tulee kun tuolta tuoteluettelosta valitsee klikkaamalla kaikki joissa on Diodi(+indikaattori LED/testipainike/kaikki kolme) - mutta ei ne ihan aina ole lajiteltu oikean kategorian alle...)

Osassa malleja saa kantaan erikseen liitettävän lisähäristimen, joita löytyy muitakin kuin pelkkiä diodeja.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kontaktorin kelajännite AC/DC
ViestiLähetetty: 07.04.2013 09:50 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
"Autojännitereleissäkin" diodi tarvitaan, varsinkin kun ohjaus on puolijohteilla. Ja jos ohjaus on samansorttisella pikkureleellä. Diodi saattaa lisätä? releen päästöaikaa, samansorttisesti, kuin Cu-rengas käämin ympärillä. Vaikutus vähäinen. "Lisähäristimiä" on mm. RC-piiri, konkka ja vastus sarjassa samassa paketissa. Niitä käytettiin paljon mm. LME:n rele-puhelikeskuksissa. Ja jos relekäämin virran suunta voi muuttua.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kontaktorin kelajännite AC/DC
ViestiLähetetty: 07.04.2013 09:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Nyt kun saatiin siirryttyä alkuperäisestä aiheesta hieman sivuun autoreleisiin, niin tietääkö kukaan, löytyisikö Xantian sadetunnistimen releitä jostain valmiiksi puolijohdemallina vai joutuuko rakentelulinjalle menemään? Saisi sen naksumisen pois sateisilta päiviltä(kin).



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kontaktorin kelajännite AC/DC
ViestiLähetetty: 07.04.2013 10:12 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Nickroen kirjoitti:
Kelan sydämen ilmaväli vaikuttaa päästöviiveeseen(jos rako pieni, viive liki 2s isossa rautakelassa, kun rakoa kasvatetaan kelan energia purkautuu nopeammin mutta jännitepiikki senkun kasvaa) ja jännitteeseen mikä syntyy kun kelan ohjaus otetaan pois. Tämä näkyy vasta isommilla keloilla DC-jännitteellä, ei missään autojännitevehkeissä vielä sitä huomaa.


Tämän huomaa jo mainituista tavallisista sytkäpuolistakin. Niissä on käämin, kelan, puolan sisällä tankomainen rautasydän. Magneettivuo sen ulkopuolella kulkee ilmassa, siinä on "ilmarakoa"! Jos on E-, tai C-rautasydän, niissäkin (taidetaan sanoa sytkämuuntajiksi) on iso ilmarako.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 15 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: pvalila ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: