avbx kirjoitti:
Yleensähän valoautomatiikan releen ohjaus maadoitetaan starttisolenoidin kautta, jolloin valot sammuu startatessa. Ohjaus virtalukolta. Jos sen ottaa vaikka öljynpaineesta tai laturilta, häviää valot kun auto sammuu. Sehän voi sammua vauhdistakin, joten virtalukko on turvallisempi valinta. Beksin valoautomatiikan kytkentäkaaviohan on jossain pyörinyt, en vain muista missä.
Joo, beksissä on vaan toki tehty eri tavalla, kun siinä on erilainen virtalukko. Xantiasta taitaa suoraan löytyä kontakti, josta katkeaa sähkö startin ajaksi. Kyllä miulta beksiin se ruotsalainen käsin piirretty kytkis löytyisi. En vaan keksi, miksi ne valot pitäisi laittaa päälle ennen kuin moottori on käynnissä. Se valojen sammuminen öljynpaineen kadotessa olikin se "periaatteellisella tasolla varmempi", johon viittasin. Toisaalta, kyllä ne valot sitten sen virtalukon kontaktin hajotessakin katoavat, jos ohjaus sen perässä on. Ja valothan ovat kuitenkin pimeällä pyöräytetty viiksestä päälle, että voi kaukovalojakin käyttää. Idän ihmemiehethän ovat ainakin tuota öljynpaineanturiohjausta käyttäneet.
Joutuukohan tästä kolikkoa heittämään tai jopa kuuntelemaan auton omistajan mielipidettä?
