Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 41 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: CX Farkun takaluukun avaaja
ViestiLähetetty: 05.04.2013 12:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
jasu kirjoitti:
laakeri kirjoitti:
Luulisi tuon nyt toimivan ihan 3/3-suuntamankkuventtiilillä.
Mihin sen venttiilin kolmannen asennon käyttää ajattelit?
Toimisihan tuo tosiaan 3/2:llakin. Tuli ajateltua molemmat suunnat ohjattuina ja lepotilassa kaikki liitynnät suljettuina. Mistähän moinen idea tuli edes... :oops: vastahan mie laittelin hydraulikoneikkoa, missä oli yksitoimisylinterin ohjaus 3/2:lla



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Farkun takaluukun avaaja
ViestiLähetetty: 06.04.2013 17:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
"Noi magneetit on kans aika eksoottisen makuinen ratkaisu, mut millainen möykky tarvitaan luukun kiinnivetämiseksi?"

Nyt on joku ymmärätänyt jotain väärin. En rakenna kuin kaukoavattan luukun. Kiinni se laitetaan käsin ja neodyymit ovat todella pieniä. Kaikkein painoasäätävin ratkaisu on pelkkä solenoidi lukon avaamiseen ja ja solenoidia ohjaa tuolla viideossa nähty pölynimurin IR-piiri (receiver/trasceiver)
Ja siis kun solenoidi avaa lukon niin esim neodyymit paistaa luukuun sen verran ulos että pumput alkaa nostaa luukkua.

Tämä ominaisuus on siksi kiva että takaluukulle tulessa on aina jotain järjettömän raskasta ja hankalaa kädessä. Luukku suljetaan käsin koska poistuessa takaluukulta kädet ovat ylleensä vapaana.

Ja siis sikavahvat neodyymit ovat kokoluokkaa kolikko.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Farkun takaluukun avaaja
ViestiLähetetty: 06.04.2013 18:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Ah, jos luukkua ei tarvitse saada sulkeutumaan itsekseen niin sittenhän tie maaliin suoristuu huomattavasti. Tää on niin polttava aihe, että tekis melkein mieli alkaa rakennella tuohon Sabaan jos joku toimiva ratkaisu löytyy. Itse olen niin kädetön sähkön yms. kanssa, että joudun tässä vaiheessa olemaan vain hengessä mukana. Ysifemmassa toimii luukun lukitus jo valmiiksi sähköllä ja avaimesta.... hmm... Käsky menee siis jo todella lähelle.



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Farkun takaluukun avaaja
ViestiLähetetty: 06.04.2013 18:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1687
Paikkakunta: Helsinki
Cikatti kirjoitti:
"Noi magneetit on kans aika eksoottisen makuinen ratkaisu, mut millainen möykky tarvitaan luukun kiinnivetämiseksi?"

Nyt on joku ymmärätänyt jotain väärin. En rakenna kuin kaukoavattan luukun. Kiinni se laitetaan käsin ja neodyymit ovat todella pieniä. Kaikkein painoasäätävin ratkaisu on pelkkä solenoidi lukon avaamiseen ja ja solenoidia ohjaa tuolla viideossa nähty pölynimurin IR-piiri (receiver/trasceiver)
Ja siis kun solenoidi avaa lukon niin esim neodyymit paistaa luukuun sen verran ulos että pumput alkaa nostaa luukkua.

Tämä ominaisuus on siksi kiva että takaluukulle tulessa on aina jotain järjettömän raskasta ja hankalaa kädessä. Luukku suljetaan käsin koska poistuessa takaluukulta kädet ovat ylleensä vapaana.

Ja siis sikavahvat neodyymit ovat kokoluokkaa kolikko.

Ohessa kuva magneeteista, joiden pitovoima on yli 30 kg.
Kuva



-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut
-89 C25 Matkailuvehje
-82 MB 500SEC
-92 MB SL500
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 Magna

Entiset
-98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut
-93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Farkun takaluukun avaaja
ViestiLähetetty: 06.04.2013 20:55 

Viestit: 511
Joo mä oon vaan putkimies ja meillä kolmitieventtiili on kolmitieventtiili. Tarkoitukseni oli se, että sillä vapautetaan sulkiessa paine tuosta yksitoimisylinteristä ja luukku tulee omalla painolla alas.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Farkun takaluukun avaaja
ViestiLähetetty: 06.04.2013 21:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
citroen for ever kirjoitti:
Joo mä oon vaan putkimies ja meillä kolmitieventtiili on kolmitieventtiili. Tarkoitukseni oli se, että sillä vapautetaan sulkiessa paine tuosta yksitoimisylinteristä ja luukku tulee omalla painolla alas.
No mutta kerro toki, jos oli ihan joku idea vajoamisenestoventtiilin hyödyntämisestä siinä. Mie oon taas enemmän sähköön suuntautunut, niin ajattelen kaiken sähkötoimisilla kikkareilla toteuttaen... tulee aina Xantian alla makaillessakin mietittyä, miksi ihmeessä sen korkeudensäätimet eivät ole sähköisiä (korkeusanturi + ohjain + mankkuventtiili) :D



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Farkun takaluukun avaaja
ViestiLähetetty: 11.04.2013 06:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7816
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Harri126 kirjoitti:
Ohessa kuva magneeteista, joiden pitovoima on yli 30 kg.
Kuva

Mitäköhän avaimen ajonestosiru tykkää tuosta? :D



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Farkun takaluukun avaaja
ViestiLähetetty: 11.04.2013 07:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Teuski kirjoitti:
Mitäköhän avaimen ajonestosiru tykkää tuosta? :D

Ei ehkä kannata kokeilla sellaisella avaimella, jossa siru olisi. 8-)



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Farkun takaluukun avaaja
ViestiLähetetty: 11.04.2013 08:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1687
Paikkakunta: Helsinki
Teuski kirjoitti:
Harri126 kirjoitti:
Ohessa kuva magneeteista, joiden pitovoima on yli 30 kg.
Kuva

Mitäköhän avaimen ajonestosiru tykkää tuosta? :D

Juu, ei ole siruja. :)



-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut
-89 C25 Matkailuvehje
-82 MB 500SEC
-92 MB SL500
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 Magna

Entiset
-98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut
-93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Farkun takaluukun avaaja
ViestiLähetetty: 12.04.2013 00:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1687
Paikkakunta: Helsinki
Nii, lainata niitä voin testaamiseen. :)



-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut
-89 C25 Matkailuvehje
-82 MB 500SEC
-92 MB SL500
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 Magna

Entiset
-98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut
-93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Farkun takaluukun avaaja
ViestiLähetetty: 12.04.2013 14:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Joo tänks Harri, tuo pitää tosiaan testata. On hyvin erityisjännä juttu tämä!

Neodyymin työntoimaa voi hallita vieläpä helposti eli riittävän ilmavälin säätämisellä. Saa siis riittävästi heittovoimaa jotta pumput alkaa työntää mutta voiman pitää olla hallinnassa myös luukkua sulkiessa. Se on noloa jos joutuu itse nojaamaan 35 asteen kulmassa luukun alareunaan.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Farkun takaluukun avaaja
ViestiLähetetty: 12.04.2013 18:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Cikatti kirjoitti:
Neodyymin työntoimaa voi hallita vieläpä helposti eli riittävän ilmavälin säätämisellä. Saa siis riittävästi heittovoimaa jotta pumput alkaa työntää mutta voiman pitää olla hallinnassa myös luukkua sulkiessa.
Magneetit liikkumaan siten, että lukon salvan naksahtaessa kokonaan auki vetäytyvät jousivoimalla ja paksin sulkeminen pakottaa ne taas potkuasentoon? Luulisi onnistuvan ihan mekaanisesti. Ongelma voi olla liian nopea vetäytyminen, mutta pientä virittelyä...



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Farkun takaluukun avaaja
ViestiLähetetty: 12.04.2013 20:20 

Viestit: 32
Paikkakunta: Lohja
Jos minäkin hämmennän vähän tätä soppaa..., mahtaako lukko aueta solenodin voimalla, jos luukkua kokoajan kammetaan aukipäin? Senhän voi tietysti testata, kokeilee ensin avaimella kuinka kevyesti lukko aukeaa ilman auki työntävää voimaa, sitten sen voiman kanssa.
Yksi vaihtoehto olisi pyyhkiän moottori ja rele, rele vetäisi solenoidin kanssa, moottori sopivalla vivulla työntäisi luukkua auki, ja palais sitten takaisin, eli vain tönäisisi sitä luukkua.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Farkun takaluukun avaaja
ViestiLähetetty: 12.04.2013 23:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Tässä kohtaa ehdotan rehellistä teollisuusvakoilua, eli otatte purkaen jonkin kulkimen sähkötoimisen ronkinluukun ja kopioitte siittä. Vähän paremman tietty, koska eihän ne siellä autotehtaalla mitään mistään tiä. :lol:



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Farkun takaluukun avaaja
ViestiLähetetty: 13.04.2013 03:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Exson kommentti on ihan varteenotettava mutta kohta se selviää.. olen miettinyt sitä muutenkin turvallisuusnäkökohdista sillä se on hieman arvelluttava yhdistelmä että on koko ajan isohko työntövoima päällä. Siksi voi olla että magneetin toinen puolisko pitäs olla sähkömagneetti jolloin työntö alkaa vasta kun solenoidi on vetänyt lukon auki.
Näin, mikäli käyttää sähkömagneettia niin sen ollessa pois päältä neodyymi jopa pitää paremmin luukun kiinni koska sähkömagneetin ja neodyymin väliin jää peltiä. Sähkömageetti tosin magnetisoi peltiä aavistuksen mutta se on melko mitätöntä.

Solenoidin voimasta tosin ei ole pulaa koska se vetää (jonka hankin) 5 kg ja siihen voi aina virittää momenttia lisäävän vipuvarren.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Farkun takaluukun avaaja
ViestiLähetetty: 05.05.2013 23:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Viimein homma eteni taas vähän, aktuaattori lukon aukaisuun asennettu ja testattu, ovi siis aukee lukosta tuolla solenoidilla.
IR-ohjaus on myös testattu toimivaksi tosin ei asennettu. Neodyymimahgeetit ei skulaa kuten piti joten pitää rakentaa sähkömagneetti avaustyöntöä vasten.


Liitteet:
Actu_opener.jpg
Actu_opener.jpg [ 86.5 KiB | Katsottu 9420 kertaa ]

Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 41 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: