Onko joku pelannut noiden ilmapumppujen kanssa?
Mulla tulee about 50 km välein "Antipollution fault" ja vikakoodi on aina P0410 "Secondary Air Injection System Malfunction" eli kyse ilmapumpusta.
Ilmapumppu hurisee kyllä ihan normaalin oloisesti kun auton laittaa kylmänä käyntiin. Ilmoitus tulee yleensä kun moottori on lämmin ja pysähtyy esim. liikennevaloihin. Todella ärsyttävää
Muissa eri konsernin autoissa on ollut ongelmia hapettuneiden sähköjen kanssa, ilmeisesti suurentunut vastus pumpun sähköpiirissä tulkitaan viaksi. Täytyy tutkia liittimiä ja releitä. En sitten tiedä valvooko toimivuutta myös jotenkin muuten esim. lambdan avulla, jolloin vika voisi olla esim. ilmapumpun takaiskuventtiilissä tai kannen ilmakanavissa.
Tietääkö kukaan, käytetäänkö ilmapumppua muulloinkin kuin kylmäkäynnistyksessä? (Auto on -02 C5 RFN ew10 koneella.)
Tohon "catalytic converter fail" vikaan sen verran. Että edellinen moottorini söi ja savutti öljyä sen verran paljon, että aiheutti tuon vikailmoituksen. Vikakoodi sanoi silloin että multiple random misfire, joka ei siis johtunut ollenkaan sytytyksestä vaan ilmeisesti öljy sotki palotapahtumaa tai lambda sääti seoksen öljysavun takia liian laihalle. Ymmärtääkseni katalysaattorin kuntoa valvotaan jälkimmäisellä lambdalla, jonka pitäisi olla lämpeämisen jälkeen kokoajan laihalla. Etumainen lambda säätää seoksen ja se vaihtelee n. 1 Hz välein rikkaan ja laihan välillä ja siksi etumaista lambdaa ei myöskään saisi korvata millään halpis-lambdalla, koska sen pitää reagoida tarpeeksi nopeasti.
Offtopicina lambdan voi testata lämmittämällä sitä nestekaasuliekillä ja mittaamalla signaali- ja maajohdoista jännitettä. Jännite nousee muistaakseni reiluun volttiin ja sen pitäisi laskea välittömästi kun kaasuliekin vie pois lambdasta ja taas nousta nopeasti kun liekin vie takaisin. Lambdaa kaasuliekillä polttelemalla voi saada vanhan nokeentuneen lambdan elvytettyä (ainakin joksikin aikaa).