Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Joutokäynti lämpimänä 1100rpm?
ViestiLähetetty: 15.04.2013 17:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 40
Paikkakunta: Hiljaa virtaa (V)antaa
Xantia 2.0 Aut. -99 on siis kyseessä ja pitää tyhjäkäyntikierroksia jonkun 200 ylimäärästä lämpimänä.

Ellei sitten mittari näytä väärin. Kaasuvaijeri on ihan vapaana, ei jumita.

Näissä kait on jokin anturi tyhjäkäynnille vai?

Kylmänä pitää normaalisti korkeammat kierrokset, mittarin mukaan noin 1500 ja laskee lämmetessään tyhjäkäynnille 1100rpm.

Oisko kokemuksia eli korjausvinkkejä?

Ja vielä flektistä: missä lämpötilassa ne on suunnitelu lähtemään päälle? Tässä alkaa pyöriä kun mittari näyttää lämpöjä 90 astetta.



ajossa: Xantia 2.0 Break Aut -99. reservi: BX 19 GTi -87, BX 16 TZi -93, Opel Ascona C 1.3 LS -85.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Joutokäynti lämpimänä 1100rpm?
ViestiLähetetty: 15.04.2013 17:54 

Viestit: 198
Paikkakunta: Espoo
ooxbx kirjoitti:
Xantia 2.0 Aut. -99 on siis kyseessä ja pitää tyhjäkäyntikierroksia jonkun 200 ylimäärästä lämpimänä.

Ellei sitten mittari näytä väärin. Kaasuvaijeri on ihan vapaana, ei jumita.

Näissä kait on jokin anturi tyhjäkäynnille vai?

Kylmänä pitää normaalisti korkeammat kierrokset, mittarin mukaan noin 1500 ja laskee lämmetessään tyhjäkäynnille 1100rpm.

Oisko kokemuksia eli korjausvinkkejä?

Ja vielä flektistä: missä lämpötilassa ne on suunnitelu lähtemään päälle? Tässä alkaa pyöriä kun mittari näyttää lämpöjä 90 astetta.


Tässä mitään konkreettisia vinkkejä, mutta sohitaan vähän muurahaispesää jos vaikka johtolankoja.. Jotkut ovat kertoilleet miten sähkövammainen Xantia voi heittää mittarien perus"nollan" ylöspäin. Mulla ei ainakaan kylmänä joutokäynti ole puoltatoista tonnia vaan mittarin mukaan jossain 1100 kieppeillä, eli normi 800 + ~300. Pysyykö kiekkamittari aloillaan sähköjä päällelaittaessa vai loikkaako johonkin?

Flekti herää omassa kulkineessa 90 asteen nurkilla, kuten kuuluukin. Kai. :D



'94 Xantia VSX 16v
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Joutokäynti lämpimänä 1100rpm?
ViestiLähetetty: 15.04.2013 18:06 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Monta on mahdollista vikaa, mutta kysyn kuitenkin, että nyppiikö auto kun ajat ja päästät kaasun vapaaksi. Tyhjäkäynti venttiili on eräs ongelman aiheuttaja. Palautuuko kierrokset hetken ajettuasi, normaali tyhjäkäyntinopeus on kyllä 900-1000 rpm. Kaasupolkimen asentotunnistin on toinen helppo vikakohde.Automaattivaihteisto kun on kyseessä, niin tulee mieleen myöskin ne solenoidiviat. Toimiiko vaihteisto normaalisti? vai paukahteleeko vaihteet päälle rykäisyllä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Joutokäynti lämpimänä 1100rpm?
ViestiLähetetty: 15.04.2013 19:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 40
Paikkakunta: Hiljaa virtaa (V)antaa
Korppiloinen kirjoitti:
Tässä mitään konkreettisia vinkkejä, mutta sohitaan vähän muurahaispesää jos vaikka johtolankoja.. Jotkut ovat kertoilleet miten sähkövammainen Xantia voi heittää mittarien perus"nollan" ylöspäin. Mulla ei ainakaan kylmänä joutokäynti ole puoltatoista tonnia vaan mittarin mukaan jossain 1100 kieppeillä, eli normi 800 + ~300. Pysyykö kiekkamittari aloillaan sähköjä päällelaittaessa vai loikkaako johonkin?

Flekti herää omassa kulkineessa 90 asteen nurkilla, kuten kuuluukin. Kai. :D


Flekti siis ok, kait.

Mittariston neulat hyppii kyllä, varsinkin talvella, mutta en oikein usko siinä olevan sen varsinaisen vian. Ovat tehneet sitä säpsähtämistä joka talvi monta vuotta. Tavallaan on se "ryypyn" toiminta ja tyhjäkäynnille laskeutuminen kuten pitääkin, mutta mittarin mukaan 200-300 kierrosta pielessä.

Idefixin viestissä on jo enemmän jotain tuttua...

idefix kirjoitti:
Monta on mahdollista vikaa, mutta kysyn kuitenkin, että nyppiikö auto kun ajat ja päästät kaasun vapaaksi. Tyhjäkäynti venttiili on eräs ongelman aiheuttaja. Palautuuko kierrokset hetken ajettuasi, normaali tyhjäkäyntinopeus on kyllä 900-1000 rpm. Kaasupolkimen asentotunnistin on toinen helppo vikakohde.Automaattivaihteisto kun on kyseessä, niin tulee mieleen myöskin ne solenoidiviat. Toimiiko vaihteisto normaalisti? vai paukahteleeko vaihteet päälle rykäisyllä.


Nyppäsee kyllä kun päästää kaasulta jalan, ja ihan selkeästi on tullut nyt kevään aikana tämä ilmiö. Tyjäkäyntikierrokset ei palaudu vaikka tekis mitä. Ne on aina lämpöisenä hiukan vajaat 1100. Todennäköisesti nämä kaksi on nyt samaa asiaa, eli tyhjäkäyntiventtiili siis?

Tässä ei ole ollut ongelmaa lootan kanssa, kylmänä saattaa töksäyttää, mutta muuten erittäin sulavaa, siis kun on öljyt lämpimänä. Ja tähän on (vastoin huolto-ohjeita) vaihteistoöljyjä vaihdatettu edellisen om. toimesta muistaakseni n. 40-20tkm välein. Meillä ollessaan vaihtoväli on tosin pidentynyt 100tkm ja sattumoisin just viime viikolla oli tämä operaatio.



ajossa: Xantia 2.0 Break Aut -99. reservi: BX 19 GTi -87, BX 16 TZi -93, Opel Ascona C 1.3 LS -85.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Joutokäynti lämpimänä 1100rpm?
ViestiLähetetty: 15.04.2013 20:12 

Viestit: 474
Itse tarkistaisin myös kaikki kaasuläppäkoteloon tulevat letkut ja niiden tiiviyden. Ei tarvitse olla iso vuoto, kun se nostaa aavistuksen joutokäynnin kierroksia. Aiheesta tuli kokemusta vuosi sitten, kun 2.0 16v xanttu opetti omistajaansa...



Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Joutokäynti lämpimänä 1100rpm?
ViestiLähetetty: 15.04.2013 21:08 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Minulla itsellä on 1,8 i 16 v ja on viimeaikoina esiintynyt ihan samanlaista sekä nyppimistä tasakaasulla että sillail pätkäsee ko hellittää kaasun. Välillä myöskin esiintyy viivettä kun kaasua yrittää tarjota, pitää antaa sillai pikkuhiljaa lisätä kierroksia että tulee voimaa kehiin. Ensiapuna purkasin ton tyhjäkäyntiventtiilin ja siitä olikin apua hetkellisesti, seuraavaksi ajattelin ostaa vallan uuden venttiilin. Motonetin venttiilistä täälläkin on kirjoitettu ettei toimi edes uutena joten sitä varon ostamasta vaikka halpaa kamaa onkin. Meinasin myöskin kokeilla toisesta xantiasta tota venttiiliä samoten ko kaasuläpän asentotunnistinta, en vain vielä ole keriinnyt vaihtaa vaikka tallissa auto tököttää siis se josta vois kokeilla. Tuo hemmetin lexia osais varmaan kertoa tuohonkin vaivaan osviittaa, vaa menee vielä ainakin viikko ennen kuin laite on saapunut. Omaani olen tulpat vaihtanut ym ym ja kaikki maadoitukset ym. Mulla kylmänä myös jää kierrokset tuonne 1200 rpm paikkeilla mutta kunhan lämpiää niin palautuu tonne tonniin, joten vahva epäilys on tuo tyhjäkäyntiventtiili.

Putsaus ja voitelu tuohon kannattaa kuitenkin ensialkuun tehdä, se on kuitenkin pirun helppo tapa aloittaa testaus. Onnistuu vaikka nais immeiseltäkin on niin helppo irrottaa. Ai nii, mitenkään naisia sortamatta tuon kirjoitin. Onhan tälläkin palstalla sellaisia nais remontoijia jotka päihittää tavalliset remonttireiskat ja insinöörit mennen tullen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Joutokäynti lämpimänä 1100rpm?
ViestiLähetetty: 16.04.2013 17:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 40
Paikkakunta: Hiljaa virtaa (V)antaa
idefix kirjoitti:
Minulla itsellä on 1,8 i 16 v ja on viimeaikoina esiintynyt ihan samanlaista sekä nyppimistä tasakaasulla että sillail pätkäsee ko hellittää kaasun. Välillä myöskin esiintyy viivettä kun kaasua yrittää tarjota, pitää antaa sillai pikkuhiljaa lisätä kierroksia että tulee voimaa kehiin. Ensiapuna purkasin ton tyhjäkäyntiventtiilin ja siitä olikin apua hetkellisesti, seuraavaksi ajattelin ostaa vallan uuden venttiilin. Motonetin venttiilistä täälläkin on kirjoitettu ettei toimi edes uutena joten sitä varon ostamasta vaikka halpaa kamaa onkin. Meinasin myöskin kokeilla toisesta xantiasta tota venttiiliä samoten ko kaasuläpän asentotunnistinta, en vain vielä ole keriinnyt vaihtaa vaikka tallissa auto tököttää siis se josta vois kokeilla. Tuo hemmetin lexia osais varmaan kertoa tuohonkin vaivaan osviittaa, vaa menee vielä ainakin viikko ennen kuin laite on saapunut. Omaani olen tulpat vaihtanut ym ym ja kaikki maadoitukset ym. Mulla kylmänä myös jää kierrokset tuonne 1200 rpm paikkeilla mutta kunhan lämpiää niin palautuu tonne tonniin, joten vahva epäilys on tuo tyhjäkäyntiventtiili.

Putsaus ja voitelu tuohon kannattaa kuitenkin ensialkuun tehdä, se on kuitenkin pirun helppo tapa aloittaa testaus. Onnistuu vaikka nais immeiseltäkin on niin helppo irrottaa. Ai nii, mitenkään naisia sortamatta tuon kirjoitin. Onhan tälläkin palstalla sellaisia nais remontoijia jotka päihittää tavalliset remonttireiskat ja insinöörit mennen tullen.


Tämä nyppiminen ei sinällään ole mikään ongelma, mutta siis tuntuu moottorijarrutuksen alkaminen jotenkin voimakkaammin sellaisena töksäyksenä. Ja tämä voi johtua jo pelkästään moottorikannakkeiden väljistymisestäkin.

Muuten reagoi kaasuun aivan normaalisti, eli ei pätki millään lailla tai ole viivettä reagoinnissa. Siinä mielessä tuntuu että ei siinä mitään suurta vikaa taida ehkä ollakaan.

Pitää nyt vielä tarkistaa/tarkistuttaa tuo kierroslukumittarin näyttämä, kun se on nyt ensimmäinen mikä epäilyttää koko hommassa.

Ja niin, niistä naisten remonttihommista sen verran, että olisipa jokunen homma sujunut paremmin aavistuksen sirommilla käsillä. Vaikkapa nyt liittimien irroittelu ja putsaus, kun ei ole ilmeisesti huoltoa ajateltu niidenkään sijoittelussa ensimmäisenä. Ja naisilta saattaa vielä löytyä sopiva pikkupeili, millä pääsee näkemään konehuonetta uudesta perspektiivistä. Tämä siis mitenkään naisia sorsimatta. Tai miehiäkään.



ajossa: Xantia 2.0 Break Aut -99. reservi: BX 19 GTi -87, BX 16 TZi -93, Opel Ascona C 1.3 LS -85.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Joutokäynti lämpimänä 1100rpm?
ViestiLähetetty: 17.04.2013 07:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
No jos ei äänen puolesta tunnu siltä että kierroksia olisi liikaa niin ei olisi mikään ihme jos xantian mittarissa olisi vähän kiinteää extraa :)

Mitä kierroslukumittari näyttää auto sammuksissa virrat päällä?



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Joutokäynti lämpimänä 1100rpm?
ViestiLähetetty: 20.04.2013 18:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 40
Paikkakunta: Hiljaa virtaa (V)antaa
Teuski kirjoitti:
No jos ei äänen puolesta tunnu siltä että kierroksia olisi liikaa niin ei olisi mikään ihme jos xantian mittarissa olisi vähän kiinteää extraa :)

Mitä kierroslukumittari näyttää auto sammuksissa virrat päällä?


Mittarin neula makaa siinä sen rajoitintapin päällä. Eli ilmeisesti on kuten pitääkin.

Sävelkorvani on sen verran kehittymätön että en osaa sanoa paljonko kierrokset. Siksipä sitä nyt viimeksi huollossa käydessä pyysin mittaamaan. Haalariukko sanoi että kierrokset on normaalit.

Eli se mittari nyt vain jostain syystä näyttäisi 200 rpm liikaa.



ajossa: Xantia 2.0 Break Aut -99. reservi: BX 19 GTi -87, BX 16 TZi -93, Opel Ascona C 1.3 LS -85.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Joutokäynti lämpimänä 1100rpm?
ViestiLähetetty: 20.04.2013 20:12 

Viestit: 329
Paikkakunta: Kotka
Se mittarivirhe taitaa olla ihan tyyppivika noissa ph 2 xantioissa.Omasta putsailin maadotuksia,kolvailin mittariston kylmäjuotoksia ym. mikään ei korjannut virhettä,lopulta irroitin viisarin auto käynnissä ja painoin takaisin n.900 rpm kohdalle,hyvin on pelannut sen jälkeen.



Ds5 sport chic 2,0 hdi -14,peugeot 5008 hdi -12, 306 gti -00, 505 gri -88
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Joutokäynti lämpimänä 1100rpm?
ViestiLähetetty: 20.04.2013 21:25 

Viestit: 329
Paikkakunta: Kotka
niin ja rajoitintapin päällä makasi viisari tossakin,käynnistyksen jälkeen näytti silti 500 kierrosta liikaa.



Ds5 sport chic 2,0 hdi -14,peugeot 5008 hdi -12, 306 gti -00, 505 gri -88
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Joutokäynti lämpimänä 1100rpm?
ViestiLähetetty: 22.04.2013 10:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Ei kai se flekti vielä ihan 90:ssä pyörähdä ainakaan manuaalivaihteisessa (jos ei kompura pyöri)? Näyttäisiköhän siellä useampikin mittari pieleen mahdollisesti? Mittariston maadoituksen tarkastaminen ei välttämättä olisi huono idea...
Kuva

Kierroslukumittarit näyttävät kaikissa meidän kolmessa Xantia II:ssa jotain öbaut tuommoista tyhjäkäynnillä.



VW Passat B7
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: