Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 31 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Ruiskun vikakoodien luku analogisesti ZX 1.8i:ssä?
ViestiLähetetty: 23.04.2013 12:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 43
Paikkakunta: Kouvola
Moi!
Olen ekaa kertaa elämässäni ranskalaisen auton omistaja enkä tiedä niistä paljon mitään ylipäätään.
Aikaisemmin olen ajellut Ladoilla ja Volkkareilla, tällä vuosituhannella yleensä 90- luvun autoilla.
Niissä on ollut etupäässä 1-pisteellinen suorasuihkutusjärjestelmä, jonka vikakoodit on itse pystynyt lukemaan analogisesti seuraavalla tavalla:
1.Ensin pitää löytää järjestelmän maadoituspistoke ja maadoittaa se itse.
2.Sitten "check engine" tai "kontrollampe" varoitusvalo alkaa vilkkua.
3.Tätä vilkkuvaloa voi sitten lukea vähän niinkuin morseaakkosia, jolloin tulokseksi saadaan erilaisia numerosarjoja. Nämä numerosarjat taas ovat koodeja, jotka ilmoittavat, missä kohtaa järjestelmää on vikoja. Voi tulla esim. koodi, joka kertoo: "Ei signaalia nopeudentunnistimelta" tai "Liian rikas seos" tai "Imuilman lämpötunnistin vaurioitunut" ym.
Ostin tämän Citroen ZX Break Avantage 1.8i vm.1995:n reilu viikko sitten omistajalta, joka oli juuri katsastanut auton moitteitta. Koeajolla tuo ruiskun merkkivalo ei palanut, mutta heti seuraavana päivänä kaupanteon jälkeen minulla oli vaikeuksia saada auto kylmänä käyntiin. Ja kun sitten läksin ajelemaan, alkoi ruiskun merkkivalo palaa satunnaisesti.
Soitin edelliselle omistajalle, joka väitti, että viimeisen 3 vuoden aikana valo on palanut satunnaisesti, mutta mitään isompaa häikkää ei ole ollut, ja katsastuksestakin auto on mennyt läpi tuollaisenaan.
Saahan tuosta merkkiliikkeissä ja muuallakin luettua koodit, mutta säästösyistä haluaisin itse pystyä lukemaan koodit.
Sen verran olen saanut pölyistä konehuonetta puhdistettua, että näin systeemin olevan Boshin tekeleitä, mutta en vielä tiedä edes, onko tämä yksipiste- vai nelipisteruisku, saati että tietäisin, miten vikakoodit voi lukea itse, jos ylipäätään voi.
Haynesin korjausopas on hankintalistalla, mutta voi olla, ettei siinäkään neuvota tätä asiaa.
Eli jos jollakulla on tietoa tästä asiasta, niin pyydän jakamaan.



J´aime baguette pour le café, mais...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ruiskun vikakoodien luku analogisesti ZX 1.8i:ssä?
ViestiLähetetty: 23.04.2013 14:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Sama 4-pisteruuttahan tuossa käsittääkseni on kuin Xantiassakin vastaavalla padalla. Ja jos kerran Boschin ECU:lla vielä, niin kyllä sieltä saa johdonpätkällä koodit ulos - ja ihan digitaalisesti vilkuttelee vikavaloa. Aikoinaan oli miun tekemä taulukko ja ohjekin tarjolla webissä Citikka Gallerian yhteydessä, mutta uudistusten myötä joku halusi niistä luopua. ZX:n liittimen sijainnista nastajärjestyksestä en tiedä, mutta Xantiassa liitin on sulakerasiassa ja homma menee näin:

1) Sytytysvirta päälle
2) Jos halutaan käyttää lediä (vikavalon sijaan/lisäksi), niin ledin anodi A1:een, ledin kanssa sarjaan joku vaikka 220 ohm vastus, vastuksen toinen jalka C3:een. Kotitekoisella kiertoliitoksella onnistuu liittämään, jos ei muuta sopivampaa liitintarvikkeistoa ole lähistöllä.
3) A3 ja C2 yhteen kolmen sekunnin ajaksi
4) Pitäisi näkyä koodi 12 (Start Test Code) = yksi väläys, tauko (n. 1,5s) ja kaksi väläystä
6) A3 ja C2 yhteen uudelleen kolmen sekunnin ajaksi
7) Vikakoodi näkyy
8) hyppää kohtaan 6, kunnes näet koodin 11 (End Test Code), sitten olet nähnyt kaikki muistissa olevat vikakoodit
9) Jos haluat tyhjentää muistin, niin yhdistä A3 ja C2 kymmeneksi sekunniksi

Toivottavasti tuo nyt meni ihan oikein, jokuhan voi vielä varmistaa...

Kuva

Se on sitten eri asia, auttavatko muistiin tallentuneet vikakoodit kuinka kovasti varsinaisen vian löytymisessä. Jos käynnistysvaikeuksia on kylmänä, niin lämpöanturithan kannattaa mitata heti ensimmäiseksi. Vedenlämpöanturi löytynee termostaattikotelosta ja olikohan ilmanlämpöanturi tuossa ruutassa kaasuläppäkotelon yhteydessä. Muita oireita ei ilmeisesti ollut?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ruiskun vikakoodien luku analogisesti ZX 1.8i:ssä?
ViestiLähetetty: 23.04.2013 16:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 43
Paikkakunta: Kouvola
Moi!
Kiitoksia vastauksesta!
Ehkä jo tänä iltana saan luetuksi ne vikakoodit tuolla kuvaamallasi systeemillä. Mutta sitten pitäisi vielä tietää, mitä mikäkin numerosarja tarkoittaa.
Ja sitten - mikä ehkä hankalinta - pitäisi löytää löytää ne asianomaiset anturit tuosta päällepäin kovin sekavasta ja ahtaasta konehuoneesta :) Mutta ahkeruus kovankin onnen voittanee...
Joo. Edellinen omistaja kertoi (myöhemmin) , että kylmäkäynnistyksessä pitää polkea kaasupoljinta, jotta kone saa tarpeeksi bensaa, mutta koneen lämmettyä ei ole minkäänlaista käyntihäiriötä. Ja niin näyttää todella olevan, paitsi lämpimänäkin tyhjäkäynti on n. 1000rpm, eli vähän koholla.
Kun autolla on kesällä ajettu jonkin verran hiekkateitä ja nyt taas maaliskuu oli niin kuiva, että Hamina - Kotka välillä asfaltillakin oli aika pölyistä, arvelen, että ensimmäinen toimenpide olisi käydä kaikki anturit läpi ja puhdistaa niiden liittimet kosketusongelmien eliminoimiseksi. Ja vasta sitten käydä mittailemaan resistansseja ym.
Mutta ei tässä mitään kiirettä ole. Eli ensin vikakoodien numerot, sitten jostain taulukko, mitä mikäkin numero tarkoittaa. Ja sitten anturien kimppuun. Ja etenkin lämpöantureiden, koska ilmeisesti kylmällä koneella on liian laiha seos.
Mutta tosiaan: vaikka saisinkin numerot talteen, ei ole vielä tietoa numeroiden merkityksestä.
Kiitoksia joka tapauksessa!



J´aime baguette pour le café, mais...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ruiskun vikakoodien luku analogisesti ZX 1.8i:ssä?
ViestiLähetetty: 23.04.2013 16:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Paitsi, että ZX:ssä ei ole tuota ruskeaa 30 pinnistä testiliitintä.

Tuolla on ohje:
http://citroen-foorumi.com/index.php/to ... ml#msg1166



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ruiskun vikakoodien luku analogisesti ZX 1.8i:ssä?
ViestiLähetetty: 23.04.2013 22:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
En muuten onnistunut lukemaan koodeja xantia -97 breakista tuolla laakerin ohjeella. C2 maattaminen ei vilkutellut mitään, C1 maattaminen sai aikaiseksi jotakin toimintaa. Vikakoodeja en vilkuttelusta saanut irti. Ledin käyttö ei ole tarpeellista, koska moottorin vikavalo vilkkuu myös. Ruisku on Marelli. Jostain muistan lukeneeni, ettei tuosta vilkkuvalolla saisikaan luettua mitään. Ongelma kuitenkin ratkesi ruiskun resetoinnilla, joten jätin homman siihen.

Beksin Motronicista koodien luku onnistui, mutta siinä onkin kaksinapainen liitin konehuoneessa. Siihen rakensin oikein lukulaitteen. Xantian abs-anturin liitin sopii tuohon pistokkeeseen.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ruiskun vikakoodien luku analogisesti ZX 1.8i:ssä?
ViestiLähetetty: 23.04.2013 23:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 43
Paikkakunta: Kouvola
Tjaah...
Enpä ehtinyt tänään mitään edes tutkimaan.
Mutta tässä ZX:ssä sijainnee tuo "musta laatikko" heti akun kotelon takana.
Siellä mustassa kotelossa on valurautaiselta näyttävä litteä neliskanttinen mötikkä, jonka arvelin olevan se Engine Control Unit eli ECU.
Mutta se näytti umpinaiselta, ainoastaan pohjasta lähti kaapeli jonnekin, joten tuskin sitä saa avattua.
Mutta täytyy perehtyä asiaan paremmalla ajalla ja paremmalla säällä.
Kiitos kuitenkin neuvoista. Eköhän tämä juttu jotenkin järjesty.
Jos sais jostain tän ZX:n ruiskusysteemin kaavion, niin se helpottaisi paljon. Kyseessä lienee tuo Boschin Motronic, jolloin siinä olisi "vain" noin 9 eri anturia, eli ne löytämällä ja putsaamallakin voi saada paljon hyvää aikaiseksi...
Palaan asiaan myöhemmin. t. Noviisi



J´aime baguette pour le café, mais...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ruiskun vikakoodien luku analogisesti ZX 1.8i:ssä?
ViestiLähetetty: 24.04.2013 08:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
avbx kirjoitti:
En muuten onnistunut lukemaan koodeja xantia -97 breakista tuolla laakerin ohjeella. C2 maattaminen ei vilkutellut mitään, C1 maattaminen sai aikaiseksi jotakin toimintaa. Vikakoodeja en vilkuttelusta saanut irti. Ledin käyttö ei ole tarpeellista, koska moottorin vikavalo vilkkuu myös. Ruisku on Marelli.
Lukeminen onnistuukin vain Boschista. Enkä tiedä, onnistuuko 16-venttiilisistä, mutta 1.8 8v + Bosch on se yhdistelmä, josta onnistuu kyllä. Sen jälkeen tuon ohjeen olen kirjoitellut muistiin, kun itse koodit luin. Samaisesta Motronicistahan taisi saada ajeltua testiliittimeltä johdonpätkällä testitoimintojakin.
Novice kirjoitti:
Jos sais jostain tän ZX:n ruiskusysteemin kaavion, niin se helpottaisi paljon. Kyseessä lienee tuo Boschin Motronic, jolloin siinä olisi "vain" noin 9 eri anturia, eli ne löytämällä ja putsaamallakin voi saada paljon hyvää aikaiseksi...
Tarvitko siis osasijoittelukuvan, yleisen toimintaa kuvaavan piirroksen vai ECU:n liitinjärjestyksen? Jotain voisi ehkä löytyä jostain kovalevyn kätköistä, Xantian nokilla olevaan moottoriin tosin. Ulkomuistista sanoisin, että kaasuläppäkotelon läheltä letkua seuraamalla löytyy MAP-anturi (Xantiassa on korissa kiinni jakopään yläkopan lähellä, ZX:stä ei tietoa), jäähdytysnesteen lämpöanturi tosiaan termostaattikotelosta kannen kuskinpuoleisesta päästä, kaasuläpän asentotunnistin kaasuläppäkotelon eri puolelta kuin perhonen, olisiko ilmanlämpöanturin liitin ehkä kaasuläppäkotelon alla ja tyhjäkäynninsäädin/lisäilmaluisti erillisessä telineessä (tunnistaa selvästi, letkujen seuraaminen varmistaa). Lambdastahan ei kylmäkäynnistyksessä tarvitse välittää, mutta se kyllä löytyy ihan normaalista paikasta. Olisivatkohan siinä olleet nuo tärkeimmät?

Ja pari havaintokuvaa Xantian keulilta nostetuista osista:
Kuva
Tuossa näkyvät jäähdytysnesteen lämpöanturit, sininen ja vihreä. Toinen niistä on moottorinohjaukselle. Sytytyspuola on kiinni tuossa päällä, joten sen luota etsimään.
Kuva
Tuossa näkyy kaasuläppäkotelon vasemmalla puolella (kuvaajasta katsoen) kaasuläpän asentotunnistimen liitin ja kotelon alla lienee ilmanlämpöanturin liitin. Xantiassa tyhjäkäynninsäädin/lisäilmaluisti/mikälie taitaa kiinnittyä telineineen tuohon termostaatin yläpuolelle. Siitä menee letku sitten imusarjalle, varmaankin tuohon isoimpaan liittimeen. MAP-anturin letku tulee mahdolliseseti siihen viereiseen pienempään liittimeen, jos nyt oikein muistan. Tulikohan noihin kaasuläppäkotelon letkuliittimiin mahdollisesti joku huohotusletku ja kanisterin venttiilin letku.

Anturien mittausarvot voisi jostain etsiä, mutta sanoisin, että kannattaa aloittaa vedenlämpöanturin mittaamisella. Tyhjäkäynninsäätimen puhdistaminenkaan ei haitaksi ole, mutta voisihan se lämpöanturi yksinäänkin tuon tehdä.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ruiskun vikakoodien luku analogisesti ZX 1.8i:ssä?
ViestiLähetetty: 24.04.2013 08:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Novice kirjoitti:
Tjaah...
Enpä ehtinyt tänään mitään edes tutkimaan.
Mutta tässä ZX:ssä sijainnee tuo "musta laatikko" heti akun kotelon takana.
Siellä mustassa kotelossa on valurautaiselta näyttävä litteä neliskanttinen mötikkä, jonka arvelin olevan se Engine Control Unit eli ECU.
Mutta se näytti umpinaiselta, ainoastaan pohjasta lähti kaapeli jonnekin, joten tuskin sitä saa avattua.
Moottorinohjausyksikkö on akun takana mutta diagnoosiliitin on akun etupuolella olevassa sulakerasiassa. Vihreä moottorille, harmaa ABS-jarruille.
Jos laitat auton valministenumeron vaikka YV:llä, niin voin tarkistaa, mikä ruisku autossasi on.

avbx: Jos -97 Xantia Break on 1.8 16V, niin sen ruisku saattaa jo olla Motronic 5.2, josta ei saa vilkkukoodeja ulos, vaan sen saa luettua ainoastaan sopivalla testerillä. Motronic 5.1 antaa vielä vilkutella koodeja.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ruiskun vikakoodien luku analogisesti ZX 1.8i:ssä?
ViestiLähetetty: 24.04.2013 10:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
1.8i 8V ja ruisku on Marelli 8P. Tuohon ei taida pystyä kuin Lexia?



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ruiskun vikakoodien luku analogisesti ZX 1.8i:ssä?
ViestiLähetetty: 24.04.2013 15:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
avbx kirjoitti:
1.8i 8V ja ruisku on Marelli 8P. Tuohon ei taida pystyä kuin Lexia?
Olihan se mainittu tuossa viestissäsi :oops: Kyllä Marelli 8P:stä saa (pitäisi saada...) vilkkukoodit ulos juurikin tuolla Citroen-foorumilla kuvatulla tavalla.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ruiskun vikakoodien luku analogisesti ZX 1.8i:ssä?
ViestiLähetetty: 24.04.2013 15:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 43
Paikkakunta: Kouvola
Terve!
Vähän ehdin taas perehtyä ZX:n konehuoneen saloihin.
Löysin noin parikymmentä kosketinta, joista ehkä puolet on antureiden koskettimia.
Edestä katsoen vasemmalla laidalla, omassa telineessään, näyttäisi olevan MAP-anturi, jossa lukee Bosch 0261 230 004 Made in Germany 105 kPa (laitan kuvia myöhemmin, kun saan otetuksi).
Tyhjäkäyntimoottori taisi myös löytyä puolan yläpuolelta. Sellainen harmaa lieriö, josta lähtee 2 letkua, toinen ilmanputsarin ja kaasuläppäkotelon väliin, toinen suoraan imusarjaan. Ja sähkökosketin on kolminapainen. Lieneekö askelmoottorilla vai millä, mutta taitaa toimia ihan ok, koska kierrokset eivät seilaa ja lämpimänä vain hiukan koholla.
Kaasuläppäkoteloon kiinnittyy ainakin 3 kosketinta, jotka kaikki ovat kotelon vasemmalla puolella.
A. Alimpana on musta kosketin, josta lähtee 2 ruskeaa johtoa ECU:lle päin
B. Sen yläpuolella on valkoinen kosketin, josta lähtee 2 vihreää ja 1 ruskea johto liittyen samaan nippuun mustan kosk. johtojen kanssa.
C. Kaikista ylimpänä on sitten keltainen anturi ja kosketin, josta lähtee 2 ruskeaa johtoa jonnekin.
Arvelen, että keltainen voisi olla se kaasuläpän asentotunnistin koskettimineen. Ja valkoinen ja/tai musta voisivat olla imuilman lämpötilan tunnistimia.
Mutta noita jäähdytysveden lämpötunnistimia en löytänyt, koska a. termarikotelo on hankalassa paikassa puolan alla b. jos siellä sitten sijainnevatkin nämä sininen ja vihreä anturi, niin ovat sitten siellä tulipellin puolella, eli mahdollisimman pimeässä ja hankalassa paikassa. Ja mitään johtoja ei sieltä näyttänyt lähtevän. Mutta ehkä peilin avulla näkee...
Sen sijaan vihreä diagnostiikkaliitin on todella hyvin näkyvillä siinä mustassa rele/sulakekotelossa. Harmaata ei ole, mut eipä oo abs:kään, minkä minä luen positiiviseksi jutuksi.
Ja valmistenumero on VF7N2F20001F28966. Olisihan se kiva tietää, mikä ruiskusysteemi tässä autossa on, vaikka mielestäni sellaiset perusasiat pitäisi lukea jo rekisteriotteessa, mutta kun ei...
Ilta on aamua viisaampi, joten palaan vielä illalla asiaan. Kiitoksia kommenteista :)



J´aime baguette pour le café, mais...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ruiskun vikakoodien luku analogisesti ZX 1.8i:ssä?
ViestiLähetetty: 24.04.2013 19:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Boschin ruisku. Tarkempaa mallia ei löydy, mutta erittäin todennäköisesti Motronic 5.1.

Muuta tietoa:

Vehicle family: ZX 5 DOOR ESTATE 1.8 i 8v 103 Manual gearbox 5
AS RPO No: 06702 CA 1 0151 (16.3.1995, Aulnay sois Bois, tuotantolinja 1, päivän 151. auto tuolta linjalta
OPB: Z01J
SILHOUETTE: 5 DOOR ESTATE
TRIM LEVEL: AVANTAGE
ENGINE: INJECTION XU7JP
TRANSMISSION: BVM5 4X2
INTERIOR TRIM TYPE: PERSAN VELVET "BE"
UPHOLSTERY COLOUR: "FZ"
GEARBOX (CHARACTERISTICS): BE3
ENGINE (TYPE): XU/XUD
OTHER BADGE: 1,8 I
BADGE: AVANTAGE



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ruiskun vikakoodien luku analogisesti ZX 1.8i:ssä?
ViestiLähetetty: 24.04.2013 22:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 43
Paikkakunta: Kouvola
Kiitoksia svc:lle!
Sain luetuksi vikakoodit neuvotulla tavalla. Ensin 12 eli aloituskoodi (joka kai tark. myös, että koodinluku on luotettavaa).
Sitten 2 kertaa koodi 22 eli "Joutokäyntinopeuden ohjausventtiilin jännitesyöttö". Viittaisiko tämä nyt siihen tyhjäkäyntimoottoriin?
Sitten kerran 51 eli "Lambdatunnistin nro 1" (lieneekö tässä ollenkaan kakkoslambdaa)
Sitten tuli lopetuskoodi 11. Ja toistaen tuli aivan samat koodit, eli oletan vikakoodiluennan olevan kunnossa.
JOTEN: Luulen, että tk- mootori kannattaa ottaa lähempään syyniin. Mutta Lambdakoodi ihmetyttää.
Katsastuksessa Lambda-arvo oli 0,99 eli lähes optimi. Samoin happiarvot olivat hyvät (matala joutokäynti 0,27%, kierroksilla 0,15%).
Tosin voi olla, että muistia ei ole tyhjennetty aikoihin. Riittääkö siihen akun kenkien irrotus, ja jos, niin kuinka pitkäksi aikaa?
Mutta koodeja 13 (imuilman lämpötunnistin) ja 14 (jäähdytysnesteen lämpötilan tunnistin) ei tullut lainkaan, kuten olisin odottanut.
Tosin Laakerin hyvin kuvaamat sininen ja vihreä anturi ovat tosi hankalassa paikassa, näkyvät vain puolan ja ilmanputsariletkun välistä vähän ja alapuolelta eivät ollenkaan. Kai niihin pääsee käsiksi irrottelemalla osia, mutta jos ei tarvetta, niin ei tee mieli välttämättä.
Mutta tyhjäkäyntimoottorista ehkä ensin ne letkut puhtaiksi, sitten koskettimen johtojen tarkastus ja itse motin putsaus, jos mahdollista ilman, että se hajoaa (niin kävi Passatissa, tai oikestaan sen avaaminen riitti muoviosien lohkeilemiseen, oli muovia koko hoito).
Mutta näillä nyt lähden alkuun.
Arvelen, että kun kerran vikakoodin luenta näyttää toimivan, niin sitä kautta saisin ehkä kylmätyhjäkäynnin toimimaan ja varoitusvalon palamaan vain silloin, kun sen kuuluukin palaa, jolloin sen välkkyminen olisi aina merkki jostain viasta. Samoin ehkä tyhjäkäynti lämpimänä asettuisi sinne 800rpm:n tienoille.
Otin myös paljon kuvia konehuoneesta hahmottaakseni kaikki koskettimet ja anturit, mutta laitan niitä myöhemmin, jos joku jaksaa niistä kiinnostua. Auto on siis 18v eli täysi-ikäinen. Mutta kori ja moottori ovat tietääkseni niin hyvässä kunnossa, että autolla voipi vielä ajaa 5 vuotta/200tkm...Ehkä :?:



J´aime baguette pour le café, mais...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ruiskun vikakoodien luku analogisesti ZX 1.8i:ssä?
ViestiLähetetty: 25.04.2013 07:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Novice kirjoitti:
Sitten 2 kertaa koodi 22 eli "Joutokäyntinopeuden ohjausventtiilin jännitesyöttö". Viittaisiko tämä nyt siihen tyhjäkäyntimoottoriin?
Viittaa tyhjäkäynninsäätimeen joo. Se kannattaa aluksi putsata ja tarkastaa sen johdot ja niiden liitokset samoin kuin letkutkin. Olikos tuossa sellainen malli, jota ohjataan PWM:llä? Jos näin, niin surinaa voi kuunnella ja liikettä katsella ja vaikka liittimeltä skooppaillakin, jos haluaa syvällisemmin tutkia. Tuon jumittamisen luulisi aiheuttavan muutenkin ongelmia, esim. sammumisherkkyyttä pysähtyessä ja tyhjäkäyntikierrosten muuttumista kuormituksen mukaan.
Novice kirjoitti:
Sitten kerran 51 eli "Lambdatunnistin nro 1" (lieneekö tässä ollenkaan kakkoslambdaa)
Yksi lambda on. Älä siitä viasta välitä, jos ei tule uusiksi, voi hyvinkin olla ihan huuhaata.
Novice kirjoitti:
Tosin Laakerin hyvin kuvaamat sininen ja vihreä anturi ovat tosi hankalassa paikassa, näkyvät vain puolan ja ilmanputsariletkun välistä vähän ja alapuolelta eivät ollenkaan.
Eikö pääse käsiksi sen ilmanputsariletkun irrottamisen jälkeen? Ja puolakaan ei taida olla kyllä kovin monella ruuvilla kiinni. Mittaamista helpottaa, jos tekee johtosarjan liitintä vastaavalla liittimellä pienen välijohdon, mutta kyllä sinne anturille suoraankin saa pienet hauenleuat tms työnnettyä.
Novice kirjoitti:
Arvelen, että kun kerran vikakoodin luenta näyttää toimivan, niin sitä kautta saisin ehkä kylmätyhjäkäynnin toimimaan ja varoitusvalon palamaan vain silloin, kun sen kuuluukin palaa, jolloin sen välkkyminen olisi aina merkki jostain viasta.
Ei se kauheasti taida välkkyä muulloin kuin vikakoodeja lukiessa.

Vikamuistin nollaus onnistunee sillä kontaktien kymmenen sekunnin yhdistämisellä tuossakin. Ja kuvia on hyvä laittaa Citikka Galleriaan.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ruiskun vikakoodien luku analogisesti ZX 1.8i:ssä?
ViestiLähetetty: 25.04.2013 14:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 43
Paikkakunta: Kouvola
Kiitoksia neuvoista!
Panen tk- motin erityistarkkailuun. En tiedä onko PWM- ohjattu vai mikä, mut kuunnellaan ja katellaan ja putsaillaan.
Ja jäähdytysveden lämpöantureihin ulottunee ilmanputsariletkun irrotuksella. Mutta nekin otan vain irti ja puhdistan, ainakin aluksi. Resistanssi- ym. arvoistahan mulla ei ole hajuakaan tässä automerkissä ja tällä ruiskusysteemillä.
Tosiaan, vikamuistin nollaushan olikin helpointa tehdä sillä 10 sek maadoituksella, en muistanutkaan.
Ja kuvien laittamista harjoittelen myös myöhemmin, joten poistun takavasemmalle...



J´aime baguette pour le café, mais...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ruiskun vikakoodien luku analogisesti ZX 1.8i:ssä?
ViestiLähetetty: 03.06.2013 23:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 43
Paikkakunta: Kouvola
Moi!
Näkyy olleen viimeiksi mulla päivitys tähän topicciin 25.04.13.
Eli sen jälkeen alkoivatkin nämä taka-akselivaivat, jotka veivät aikaa koko toukokuun. Mutta se juttu alkaa nyt olla viime silausta vailla.
Eli tänään palasin taas tähän vikakoodiasiaan.
Otin tyhjäkäyntimoottorin letkut irti ja putsasin moneen kertaan CRC:llä ja huuhtelin vielä bensalla. Saman jutun tein itse moottorille.
Luin vanhat vikakoodit (22=joutokäyntinopeuden jännitesyöttö ja 51=lambdatunnistin nro1). Sitten nollasin vikakoodit (Plussan maadoitus 10 sekunnin ajaksi)
Sitten pöräytin käyntiin, ja aluksi näytti todella hyvältä.
1. Auto lähti kylmällä moottorillakin kertalaakista käyntiin niin, ettei kaasupolkimeen tarvinnut koskea. Hienoa!
2. Kierrokset asettuivat heti kättelyssä alle tonnin, sinne 700-800 rpm tienoille. Loistavaa!
Mutta riemu loppui lyhyeen. Ehdin ajaa vasta 1 km:n, kun varovalo alkoi taas palaa ja sammua entiseen tahtiin.
Ajoin sitten valtatiellä autoa suht kovilla kierroksilla, jotta paikat kuumenisivat ja bensajäänteet haihtuisivat.
Sitten pujahdin yhdelle peltotielle lukemaan vikakoodeja. Piti taas virittää piuhat, kun en oo rakentanu vielä systeemiä.
Aloitin koodien lukemisen:
12 = Vikojen lukemisen aloitus
22 = Joutokäyntinopeuden ohjausventtiilin jännitesyöttö
27 = Auton ajonopeustunnistin
51 = Lambdatunnistin nro 1
11 = Vikakoodien lukemisen lopetus

Tulos tyhjäkäyntimoottorin ja sen letkujen puhdistuksesta oli siis se, että samat viat pysyivät, mutta nyt jostain syystä ei tule kunnon signaalia myöskään ajonopeustunnistimelta.
1700i- Ladassa oli vikana ostaessani, ettei tullut signaalia ajonopeustunnistimelta. Syy oli ilmeinen: Edelliset omistajat olivat tehneet kytkinremontin ja jättäneet siinä yhteydessä ko. johdot vapaasti roikkumaan ilmaan. Piuhat olivat pahoin kärsineet, mutta sain ne vielä kelvollisesti liitettyä konehuoneen puolelle, kun ne takavedossa lähtivät sieltä vaihdelaatikon kyljestä auton alta.
Mutta tässä ei ainakaan ole niin ilmeistä syytä.
Lisäksi TK- motin putsaus ei näyttänyt auttavan, mutta toisaalta auto toimii yhtä varmasti kuin ennenkin. Eli ainakaan lämpimänä siinä ei huomaa muuta kuin rpm:n jäämisen tonniin.
Lamdatunnistin lienee tässä jossain koneen ja tulipellin välissä, mutta täytynee se kaivaa esiin ja ainakin puhdistaa.
Mutta jos jollakin on ajatuksia ja ehdotuksia näihin ongelmiin liittyen, niin olen kuulolla. Yritän vielä myöhemmin liittää kuva- tai videomateriaalia mukaan.
Eihän nämä hommat hirveesti stressaa, kun eivät haittaa ajoa ja nyt on kesäkeli, mutta kivahan nämäkin olisi saada kuntoon.
Yst. Terv. Novice



J´aime baguette pour le café, mais...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ruiskun vikakoodien luku analogisesti ZX 1.8i:ssä?
ViestiLähetetty: 04.06.2013 02:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 43
Paikkakunta: Kouvola
Terve!
Vielä ennen nukahtamista laitan tähän "opetusvideoita" itselleni ja ehkä muille. Vikakoodien luku tuntuu onnistuvan, muttei vikojen korjaus :)
http://www.citikka.info/gallery/Users/youtube_izXQOrTjdgU
Siitä alkaa harjoitukset, ja jatkuu seuraavalla lehdellä.
Ehkä huomenillalla jaksan alkaa jäljittämään, mistä ne viat oikein johtuvat.



J´aime baguette pour le café, mais...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ruiskun vikakoodien luku analogisesti ZX 1.8i:ssä?
ViestiLähetetty: 04.06.2013 08:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Novice kirjoitti:
Ehdin ajaa vasta 1 km:n, kun varovalo alkoi taas palaa ja sammua entiseen tahtiin.
Eli ilmeneekö valoshow siinä vaiheessa, kun moottorinohjaus ottaa lambdasäädön päälle? Tapahtuuko samoin, jos ihan vaan paikoillaan käyttelee riittävän kauan? Jos näin, niin voisi ainakin katsoa, että lambda-anturin liittimet ovat oikeinpäin ja johdotus kunnossa. Mittarilla voi vielä hieman vaikka katsella anturilta elämää.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ruiskun vikakoodien luku analogisesti ZX 1.8i:ssä?
ViestiLähetetty: 04.06.2013 08:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Novice kirjoitti:
12 = Vikojen lukemisen aloitus
22 = Joutokäyntinopeuden ohjausventtiilin jännitesyöttö
27 = Auton ajonopeustunnistin
51 = Lambdatunnistin nro 1
11 = Vikakoodien lukemisen lopetus
Katsopa samalla, kun noiden liittimiä ihmettelet, että moottorin maadoitukset ovat kunnossa. ZX:n kaapelointi ei ole yhtään sen parempi, kuin Xantiassakaan.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ruiskun vikakoodien luku analogisesti ZX 1.8i:ssä?
ViestiLähetetty: 04.06.2013 13:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 43
Paikkakunta: Kouvola
Moro!
Enpä tuota tullut kokeilleksi, mutta kokeilen tänään. Eli että jos käyttää pelkällä tyhjäkäynnillä moottorin lämpimäksi, niin voisi olla, että varovalo ei ala palaa ollenkaan, ja siitä voisi tehdä johtopäätöksiä.
Katsellaan. Mutta Lambda-anturi on ainut, jota en ole vielä löytänyt. Koska lienee pakosarjassa, niin löytyy koneen ja tulipellin välistä, luultavasti hankalasta paikasta...
Moottorin maadoitukselle voisi ehkä rakentaa vielä jonkin ylimääräisen kaapelin korin ja motin välille, mutta koitan löytää sen alkuperäisen.
Kiitoksia neuvoista!



J´aime baguette pour le café, mais...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ruiskun vikakoodien luku analogisesti ZX 1.8i:ssä?
ViestiLähetetty: 04.06.2013 21:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Novice kirjoitti:
Mutta Lambda-anturi on ainut, jota en ole vielä löytänyt. Koska lienee pakosarjassa, niin löytyy koneen ja tulipellin välistä, luultavasti hankalasta paikasta...
Ei liene pakosarjassa, vaan katin edessä ja todennäköisesti sivullepäin sojottaa. Todennäköisesti kohtalaisen helpossa kohdassa, ei noita ainakaan Xantioissa ole pyritty erityisen hankalasti sijoittamaan.
Novice kirjoitti:
Moottorin maadoitukselle voisi ehkä rakentaa vielä jonkin ylimääräisen kaapelin korin ja motin välille, mutta koitan löytää sen alkuperäisen.
Mitä sitä suotta ylimääräisiä? Yksi kunnollinen riittää - eli alkuperäinen pois vaan ja uutta tilalle, jos epäilee alkuperäisessä olevan vikaa.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ruiskun vikakoodien luku analogisesti ZX 1.8i:ssä?
ViestiLähetetty: 05.06.2013 00:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 43
Paikkakunta: Kouvola
Huh! Olipa kuuma päivä tänään! Mutta vähän ehdin tutkia koodeja ja niiden syitä.
Lambdaa en löytänyt, mutta eipä ihme, kun etsin väärästä paikasta. Kiitokset Laakerille neuvoista. Täytyy ajaa auto pukeille, ja sitten alakautta etsiä se Lambda sekä tutkia nuo maadoitusasiat. Ehkäpä löydän ajonopeusanturin lähdönkin alakautta.
Jotain kyllä taas opin.
1. Vaikka kaikki muut vikakoodit nollautuvat, niin jostain syystä koodi 22 eli tkm (tyhjäkäyntimoottori) ei nollaudu.
2. En tiedä, miten tkm ohjautuu, mutta vasta tänään hokasin, että toiseen tkm:ltä lähtevään letkuun on jälkeen päin pantu ylimääräinen klemmari kuristimeksi. Paksuhko putki oli sillä lailla kuristettu aika ahtaaksi sisätilavuudeltaan. Mutta sillä kuristuksella tyhjäkäynti pysyy 800 rpm:ssä. Kun aloin löystyttää klemmaria, alkoivat kierrokset nousta niin, että täysin ilman kuristinta olivat 2000rpm. Ja vastaavasti kiristämällä kierrokset laskivat sinne 800:aan. En viitsinyt lisää kiristää, olisivat voineet laskea vielä alemmaskin ja lopulta kone olisi sammunut. Liitteenä yksi kuva http://www.citikka.info/gallery/Users/N ... saatoruuvi
3. Kun vikakoodit nollaa ja starttaa käyntiin, niin kone saapi näköjään käydä vaikka kuinka pitkään ja ei ala varovalo palaa. Mihinkäs tämä nyt sitten viittasikaan? Tänään pystyin ajamaan jo 2 km, ennen kuin valo ekan kerran syttyi. Lopuksi en kuitenkaan ehtinyt lukea vikakoodeja, joten en tiedä, mitä kaikkea olisi näyttänyt. Mutta luultavasti samoja kuin eilen.
Nyt on pakko käydä nukkumaan.



J´aime baguette pour le café, mais...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ruiskun vikakoodien luku analogisesti ZX 1.8i:ssä?
ViestiLähetetty: 05.06.2013 08:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Novice kirjoitti:
Ehkäpä löydän ajonopeusanturin lähdönkin alakautta.
Lienee perässä oikeanpuoleisen (=pitkän) vetoakselin lähdön päällä, "vaijerin ympärillä". Ei olisi kyllä ensimmäinen, mistä tuo hajoaa. Vasta tuli jokin aika sitten ebaystä moisen hintaa jollekulle pengottua. Esimerkiksi tällaisilla hakusanoilla saattaa jotain löytyä. Paremmin ranskaa osaavat voivat keksiä ehkä parempiakin sanoja käytettäväksi. Tuosta näkyykin, minkälaisesta palikasta on kyse. Kiinnitys on yhdellä ruuvilla tuosta reiästä. Anturinhan voinee mittailla - oskilloskoopilla nähnee ainakin jotain sen elämästä keula pukeilla pyöritellen.
Novice kirjoitti:
1. Vaikka kaikki muut vikakoodit nollautuvat, niin jostain syystä koodi 22 eli tkm (tyhjäkäyntimoottori) ei nollaudu.
2. En tiedä, miten tkm ohjautuu, mutta vasta tänään hokasin, että toiseen tkm:ltä lähtevään letkuun on jälkeen päin pantu ylimääräinen klemmari kuristimeksi. Paksuhko putki oli sillä lailla kuristettu aika ahtaaksi sisätilavuudeltaan. Mutta sillä kuristuksella tyhjäkäynti pysyy 800 rpm:ssä. Kun aloin löystyttää klemmaria, alkoivat kierrokset nousta niin, että täysin ilman kuristinta olivat 2000rpm. Ja vastaavasti kiristämällä kierrokset laskivat sinne 800:aan. En viitsinyt lisää kiristää, olisivat voineet laskea vielä alemmaskin ja lopulta kone olisi sammunut. Liitteenä yksi kuva http://www.citikka.info/gallery/Users/N ... saatoruuvi
Nämä kaksi kohtaa viittaisivat mielestäni siihen, että tyhjäkäynninsäädin on kaputt. Todennäköisesti on ollut jo pidempään, koska joku on jo tuollaisella patenttiratkaisulla korjannut oireita vikaan puuttumatta. Voisihan vika periaatteessa olla ohjauspuolellakin, mutta ei se niin todennäköiseltä kyllä tunnu. Kuinkas tyhjäkäynti reagoi muuten moottorin kuormitukseen (esim. suurella sähkölaitekuormalla)?
Novice kirjoitti:
3. Kun vikakoodit nollaa ja starttaa käyntiin, niin kone saapi näköjään käydä vaikka kuinka pitkään ja ei ala varovalo palaa. Mihinkäs tämä nyt sitten viittasikaan? Tänään pystyin ajamaan jo 2 km, ennen kuin valo ekan kerran syttyi.
Ja tämä aikaisempien kertomusten kera kuulostaa mielestäni siltä, että lambda ei ole nyt ensisijainen tutkimuskohde. Voi sielläkin toki vikaa olla, mutta kannattanee ensin mitata nopeusanturi ja tehdä jotain sille tyhjäkäynninsäätimelle.

Tämäkös se on malliltaan eli 0 280 140 537? Vaikka ei kiertovesipumppu olekaan, kuten purkaamo ehdottaa. Ikävän hintainen käikäle, kun varaosaliikkeet ehdottelevat alkuperäiselle Boschille hinnaksi 150...160 € hintaluokkaa, eivätkä ebayn "halvatkaan" kovin paljoa halvempia ole. Tämä tuntuu jo melkein halvalta.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ruiskun vikakoodien luku analogisesti ZX 1.8i:ssä?
ViestiLähetetty: 05.06.2013 11:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 43
Paikkakunta: Kouvola
Terve!
Kiitoksia taas neuvoista Laakerille !
Enpä nyt pidä kovin kiirettä tuon ajonopeustunnistimen kanssa, kun vasta toissapäivänä antoi ekan kerran sen vikakoodin ja voihan siellä olla vikaa piuhoissakin. Oskilloskoppi ei kyllä kuulu meikäläisen vakiovarusteisiin :)
Mutta tyhjäkäynninsäädin on kyllä varmaankin rikki, siihen tulokseen olen itsekin tullut. Sinänsähän tuo jälkeenpäin rakennettu systeemi on kiva, kun voi itse säätää tyhjäkäyntiä haluamalleen tasolle, kuten ennen vanhaan kaasarikoneissa. Mutta probleema on siinä, että sitä sitten vain tottuu varovalon vilkkumiseen, jolloin vakavampikin vika voi jäädä huomaamatta. Tyhjäkäynnin reagoimista sähkölaitekuormaan ei ole tullut testattua. Näin kesäkeleissä sitä ei muuten huomaa, pitäisi erikseen kokeilla.
Mutta ehjän/uuden hankinta lienee edessä. Siis Karjalan Purkupojat tarjoavat käytettyä (onko edes kunnossa?) hintaan 50e. Ja eBaysta saisi uuden rahteineen hintaan 125e. Kalliinpuoleinen on, kun auto kuitenkin noinkin pelaa. Kiitoksia kuitenkin osoitteista. Niiden kaivamiseen olisi mennyt paljon aikaa. Ja täytyy sitten varmistaa se koodikin.
Lambda on tietysti vielä kalliimpi, mutta lienee se vähiten kiireellinen, kun vielä katsastuksessa oli antanut todella hyvät arvot. Ellei ollut sitä varten erikseen vaihdettu. En kyllä usko. Kun soittelin kaupat tehtyäni edelliselle omistajalle (tyttö 20v.) valon vilkkumisesta, niin tämä sanoi vain, että "aina se on vilkkunu, on yritetty korjata, mut vilkkuu. Ei oo ajoo haitannu..." :) Itse kyllä luulin, että katsastuksessa a. valon täytyy startatessa syttyä ja b. sitten sammua enää uudelleen syttymättä. No, ehkä niin on käynytkin, kun katsastuksessa ajetaan vain pikkulenkki ja enempi käytetään paikoillaan.
No, näyttää tulevan hyvä mustikkavuosi, joten "marljankerluulla" voisi hyvinkin tienata satoja euroja normaalipalkan päälle, jolloin ZX:n voisi laittaa kesäaikana entistä ehompaan kuntoon. Ja ajoa ei oo haitannu, eikä bensaakaan kulu liikaa, joten näen tulevaisuuteni ja nenäni ruusunpunaisena...
Joten kiitoksia taas neuvoista!



J´aime baguette pour le café, mais...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ruiskun vikakoodien luku analogisesti ZX 1.8i:ssä?
ViestiLähetetty: 05.06.2013 12:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Novice kirjoitti:
Lambda on tietysti vielä kalliimpi
Yleismallin nelijohtoinen Bosch siellä on, eli korvaava Delphi maksaa uutena 70 € Motonetissä. Pilipaleja saa varmaan huomattavasti halvemmallakin. Mutta ei sitä turhaan kannata vaihdella, jos ei siinä vikaa ole.

Katsastuksessahan tuo varmaan kelpaa, jos vaikka varmuudeksi nyppäset polttimon pois mittaristosta. Ei katsastusmies varmaan moisesta valosta jaksa olla kiinnostunut. Kiinnostavampia ovat ABS:n ja airbagien merkkivalot.



VW Passat B7
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 31 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: