Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/3 [ 71 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki
ViestiLähetetty: 22.04.2013 12:09 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Teuski kirjoitti:
idefix kirjoitti:
Varaavaa palloa en aio kokeilla, mutta mun maailman kuvaani ei mahdu millään, että ois pakko olla kumia tuo sanotaanko nyt sitten "paineakku"

...eli varaajapallossakin typpi ja kumikalvo ovat turhia ja ne voisi korvata pelkällä terässäiliöllä?[/quote

En ihan heti rinnastaisi varaajapalloa tehostimen putkeen.
Ja laakerille tiedoksi vain, etten ole Olkiluodon työmaalle hankkinut kulkulupaa, sen paremmin kuin Loviisaankaan. Tyhmäksi en sinua, enkä muitakaan väitä. Kyseenalaistan vain teoreettiset vänkäykset.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki
ViestiLähetetty: 22.04.2013 18:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
idefix kirjoitti:
Ja se mahdollinen ääni, sen haluan kuulla millainen se tulee olemaan, onko se havaittavissa ihan ihmiskorvalla, vai tarvitaanko siihenkin joku medi heli kyber super laaseri.

Lainaa:
Tulipas törmättyä alkuviikosta täsmälleen samaan ongelmaan -98 1,8 16V farmarisantun kanssa. Eipä edellisestä vuodosta mennytkään kuin runsas puoli vuotta, silloin taakse menevä paineputki retkahti sopivasti takasillan päältä ja aiheutti koko peräpään purkamisen ja uudelleenputkituksen. Katse kävi jo tuolloin pari kertaa Kuusakosken noutopalvelun puhelinnumerossa, mutta jotenkin kakkosauton krooninen tarve ajoi vielä kerran koettamaan onneani.

Koska auto on jo lähemmäs 400000 ajettu ja ns. saattohoitovaiheessa, ei mielenkiinto taaskaan olisi riittänyt yli auton jälleenmyyntihinnan arvoisen, valmistusvirheellisen putkenpätkän hankintaan. Varsinkaan kun kyseisen putken tukevasti ruosteessa oleva toinen pää on ohjausvaihteella sellaisessa kolossa, ettei sinne avain ja käsi mahdu yhtäaikaa.

Ensin meni tietysti pähkäillessä, että mikäs putki tämä nyt sitten on ja miksi se on umpiruosteessa, vaikka samoissa paikoissa kulkevat muut putket ovat kunnoltaan pääosin priimaa. Kakkosvaiheessa tartuttiin juotosvehkeisiin ja otettiin paha pois, eli korvattiin vastavan kokoiselta CuNi -putkella siitä puhkisyöpyneen ekan mutkan ja vastaavasti pyöräkotelon kohdalta alas kääntyvän puhtaaksi rapsutetun suoranpätkän väliltä. Kaikki meni kuin elokuvissa siihen asti kunnes kumiletkun toinen pää otti kyttyrää lämmöstä ja ampui sen vulkanoidun liitoksensa auki.

Tuossa vaiheessa montulla oli jo synkkä ja myrskyinen yö. Jostain kumman miljoonalaatikosta löytyi kuitenkin kaksi putkeen sopivaa jatkopalaa kierreliitoksella, vilkas mielikuvitus ja Bilteman yksinkertainen mutta toimiva putkityökalu. Uutta jarruputkea oli jemmassa vielä metrikaupalla, joten siitä tekaistiin kumiletkun tilalle hienosti spiraalille väännetty väliosa, joka kiinnitettiin sen alkuperäisen letkun kiinnityskohtiin sopivilla kumiholkeilla. Auto käyntiin ja katso, ei vuotoa.

Vielä tuossa vaiheessa kuvittelin kumiletkun olleen välissä ainoastaan moottorin liikkeen takia ja ihmettelinkin itsekseni miksi vaivautua moiseen ratkaisuun kun viereisessä hydrauliputkessa sama homma on hoidettu perinteisesti spiraalilla. Syy selvisi ensimmäisellä kaasun polkaisulla, eli kumiletku ottaa myös vastaan pumpun paineiskut, kas kun siellä tehostimen puolellahan ei ole varaajapalloa sitä tekemässä. Tuloksena oli siis pahemman luokan laakerivikaa muistuttava mekkala, sekä luihin ja ytimiin tunkeutuva tärinä siinä parin tuhannen kierroksen tuntumassa.

Elämää ei siis olekaan tarkoitettu helpoksi. Huomenna käyn kauppareissulla katsomassa, josko jostain löytyisi sopiva jarruletkun pätkä iskunvaimentimeksi.

Lainaa:
Vaihdoin siis tekemäni spiraaliputken tilalle sellaisen tavallisen jarruletkun, jossa oli sopivasti 10x1mm naaraskierre kummassakin päässä. Oliskohan ollut alunperin Audiin tarkoitettu.

Eipä tuo viritys kokonaan resonointia poistanut niin kuin vähän epäilinkin. Tokihan se pehmentää pahinta terävyyttä, mutta parintuhannen kierroksen tienoilla tulee tehostimesta läpi edelleen selvä murahdus, joka kuitenkin vaimenee kierrosten lisääntyessä. Näillä nyt mennään toistaiseksi, katsotaan josko vastaan vielä tulisi parempaa vaimenninmateriaalia.

Ylläolevan ratkaisun saanut auto on minulla ja voisin tarjota mahdollisuuden resonanssin kuulemiseen, ellei tätä estäisi moottorivika. Ääni on kuitenkin niin voimakas, että siitä piittaamaton tuskin öljyvuodoistakaan välittää. Koska ääni aiheutuu paineiskuista, ei se ainakaan paranna järjestelmän osien kestoa.

Voisiko joku viallisen putken omistaja luopua siitä, niin voisi verrata letkun joustoa hydrauliikkaletkuun?



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki
ViestiLähetetty: 23.04.2013 00:36 

Viestit: 5124
Hyvä, löytyi omia kokemuksiakin kommentoimaan.

idefix kirjoitti:
En ihan heti rinnastaisi varaajapalloa tehostimen putkeen.

Minun heitto varaajapalluran lisäämisestä - vähän leikkisästi heitetty, eikä niin tosissaan otettavaksi tarkoitettu, mutta heittoon oli kuitenkin syy, Xantian 6+2 mäntäinen pumppu:
* 6-männän puolella on varaajapallo, joka myös tasaa (osaltaan - onhan vielä paineensäädinkin) mäntien aiheuttaman sykkivän paineen, jos se varaajapallo menee rikki, kärsii pumput, putket ja muut painesykäyksistä (ei nyt heti tietysti siinäkään, eikä varmaan kaikkia kuskeja haittaa)
* 2-männän syöttämässä ohjaustehostimen piirissä -onko muuta tasausta kuin sen kumiletkun jousto?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki
ViestiLähetetty: 23.04.2013 09:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
laakeri kirjoitti:
idefix kirjoitti:
Lisäksi kaverini joka ammatikseen hitsailee esim ydinvoimala työömaalla putkia ei taida oikein hyvällä kuulostella kun nimittelet työtään "viritelmiksi" Jos työn laatu kelpaa atomivoimalaan, niin kaippa sitten yhteen xantiaankin.
Mie en nyt ihan heti muista, että missä kohdassa Loviisaa tai Olkiluotoa tuollaisella mukavasti paineiskuja tekevällä pumpulla pumpataan liikkuvasta osasta kiinteään osaan LHM:ää samalla paineella ja virtausmäärällä kuin Xantiassa. Mutta kiinnostusta olisi toki - joten viitsitkös nyt kerrata asian meille tyhmille?


Kyllähän tuolla koviin paineisiin nostavia mäntäpumppuja on - esimerkkinä vaikka boorijärjestelmät. Painepiikit hoidetaan tavallisesti kaasua sisältävillä paineakuilla (vrt. varaajapallo), mutta jos iskutaajuus on suuri, akku pitäisi saada mahdollisimman lähelle putkea että siitä olisi hyötyä.



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki
ViestiLähetetty: 23.04.2013 12:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Tuo vaimennusjuttu on paljon hankalampi kuin ensialkuun näyttäisi. Googlella löytyi mm. oheinen artikkeli http://oakmonte.homedns.org:888/Publications/ECVNV%20DVTR.pdf (Varoitus: sisältää tiedettä ja vierasta kieltä). Putkeen laitettavan letkun pitäisi muuten olla suora pätkä, mutka lisää melua. Pumpusta tuleva painevärähtelyn taajuus on mäntien lkm * pumpun kierrosnopeus. Letkun pitäisi toimia alipäästösuotimena, jonka rajataajuus on alle pienimmän järjestelmässä esiintyvän taajuuden (Xantialla taitaa olla noin 20 Hz). Asiaan vaikuttaa myös putken kokonaispituus ja halkaisija. Siihen muodostuu seisovia aaltoja, kun paineisku heijastuu tehostinventtiililtä takaisin. Äänenvaimennusta voi parantaa muuttamalla putken kiinnikkeet koriin vaimentaviksi. Ei pääse pärinät runkoon.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki
ViestiLähetetty: 23.04.2013 13:14 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
avbx kirjoitti:
Tuo vaimennusjuttu on paljon hankalampi kuin ensialkuun näyttäisi. Googlella löytyi mm. oheinen artikkeli http://oakmonte.homedns.org:888/Publications/ECVNV%20DVTR.pdf (Varoitus: sisältää tiedettä ja vierasta kieltä). Putkeen laitettavan letkun pitäisi muuten olla suora pätkä Ei pääse pärinät runkoon.


Tack för varning, att texten innehåller främmande språk och fårsknigs faktår.
Tuo figur 4 oli erittäin mielenkiintoinen kappale, siinähän ihan tieteellisesti näytetään ettei xantian hydraulipumppu voi aiheuttaa putkistoon sellaista paineiden vaihduntaa joka aiheuttaisi sopivasti vaimennettuna runko värähtelyä.

Thank you , avbx.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki
ViestiLähetetty: 23.04.2013 17:50 

Viestit: 5124
Minusta silti siinä figuriinossa puhuttiin Jaguaarin 10-siipisestä siipipyöräpumpusta - ei se tosiaan värisytä Xantian runkoa :)

Lisäksi paperi rajasi pois joustavat putket ja keskittyi pituuden virittämiseen ja seisovien aaltojen minimoimiseen, mutta silti käyttää letkuja putkien lisäksi.
Paperia voi lukea monella tavalla, toinen voi lukea tarkemmin nuo paksunnetut...
"These include low and high expansion hoses with various types of brading construction and materials. Some hose may include a tuner. These are proven to attenuate more fluid ripple than others. The work presented in this paper can be used for various types of hoses. We will however focus solely on optimizing the length of a plain hose. "

Jos ei haluta tasata vaan eristää ääniä pumpun ja rungon välillä, niin ihan pelkkä suora letkukin on todettu huonoksi ja paras on sopiva yhdistelmä putkea ja letkua.

Mutta haastehan on heitetty - ja helppohan tuo teoria on todistaa: tee Xantiaan äänetön mutta kokonaan kovaputki joka ei aiheuta ääntä ohjaustehostimen putkissa, venttiileissä ja männissä...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki
ViestiLähetetty: 23.04.2013 18:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
olli__o kirjoitti:
Mutta haastehan on heitetty - ja helppohan tuo teoria on todistaa: tee Xantiaan äänetön mutta kokonaan kovaputki joka ei aiheuta ääntä ohjaustehostimen putkissa, venttiileissä ja männissä...
Viiden metrin pätkä mereen upotettavaa maakaasuputkea asennettuna Xantiaan riittää melkoisella varmuudella peittämään kaikki hydrauliikkaperäiset häiriöäänet naurunremakalla :lol:
Saattaa olla, että riittävän järeä ydinvoimalaputki ajaa saman asian. ;)



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki
ViestiLähetetty: 23.04.2013 18:37 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Turhaanko gallialaiset ovat tuon metalli-kumiputkivirityksensä kehittäneet. Yksinkertainen ratkaisu, jolla tuntuu oleva rajallinen käyttöikä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki
ViestiLähetetty: 23.04.2013 19:34 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
En tiä, mutta tässä nyt kokoajan jankataan täysin kovasta ja kiinteästä putkesta. En minä ainakaan tietääkseni ole moista ehdottanut, olen kertonut suunnitelmastani korvata tuo originaali kumiletku paineheilauksien korvaavalla paksummalla putkella ja tietyissä kohdin rakennelmaan liitetään kumisia osia. Onko se kumi sitten vaikka perseessä se on jo sitten toine juttu.

Ainahan ohjaustehostin, oli sitten auto kuin auto ääntelee ikävästi kun se hammastanko käännetään ääriasentoon. Citikka ei tee tästä poikkeusta. Minusta tuntuu, että tässä nyt fiilistellään pikkusen hiuksia halkovalla asialla (mun hiuksia ei oikein enään saa halkaistua) mutta muuten alkaa tuntumaan, että kaiken maailman äänet ovat vili vilperiltä peräisin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki
ViestiLähetetty: 23.04.2013 21:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
idefix kirjoitti:
En tiä, mutta tässä nyt kokoajan jankataan täysin kovasta ja kiinteästä putkesta. En minä ainakaan tietääkseni ole moista ehdottanut, olen kertonut suunnitelmastani korvata tuo originaali kumiletku paineheilauksien korvaavalla paksummalla putkella ja tietyissä kohdin rakennelmaan liitetään kumisia osia.
Kokeile vaan ihan vapaasti. Kukaan ei ole kieltänyt. ;)
idefix kirjoitti:
...mutta muuten alkaa tuntumaan, että kaiken maailman äänet ovat vili vilperiltä peräisin.
Ja tosimies ei usko ennenkuin kokeilee. Anna mennä vaan. :D



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki
ViestiLähetetty: 23.04.2013 21:40 

Viestit: 88
Les Excentriques kirjoitti:
Voisiko joku viallisen putken omistaja luopua siitä, niin voisi verrata letkun joustoa hydrauliikkaletkuun?


Muuten varsin tieteelliseksi heittäytyneeseen keskusteluun, edellä olevan lainauksen siivittämä kysymys: Onko kukaan ohajaustehostimen putken menettäneistä purkanut tuollaista Xantian häsmäkkää siten kappaleiksi että kumiosuuden rakenne kävisi siitä ilmi? Eli katkaissut tai halkaissut letkuosaa niin että selviäisi sen rakenne - kiinnostaa lähinnä onko se teräspunoksella vai jollain modernimmalla materiaalilla vahvistettu kestämään nuo käytettävät paineet?

Myös materiaalivahvuudet ja sekä sisähalkaisija kiinnostavat, ei muuten mutta kunhan aikani kuluksi mietiskelen insinöörien oivalluksia, kun Xantia seisoo pihassa pukeilla keula kohti taivasta :?

Ps. Ikävä jousitusta kun tällä viikolla olen saanut ajella vaimon T-merkkisellä kulkuneuvolla töihin :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki
ViestiLähetetty: 23.04.2013 21:55 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Mulla on tuossa tuo yksi tallin pöydällä jonka voin rälläköidä/mittailla atomeiksi. Siitä sitten ihan kuvaa laitan tänne foorumille. Harmi, ettei liitteeksi voi lisätä kuin kolme kuvaa. No viännän sitte ne puuttuvat tuhat sanaa rautalangasta. Vai millaill se meni, yks kuva vastaa tuhatta sanaa.

Huomenna yritän kiireiltäni puhkoa ja tutkia tuon ah niin mieliä kirvoittavan härdellin salaisuudet paljastaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki
ViestiLähetetty: 23.04.2013 22:16 

Viestit: 2699
idefix kirjoitti:
...Harmi, ettei liitteeksi voi lisätä kuin kolme kuvaa...

Se harmi on helppo kiertää. Ja paljon käyttökelpoisemmassa muodossa vielä mitä kuvat täällä. Laita vaikkapa Aijaan palvelimelle kansio, johon kuvat laitat. Sitten kansion osoite tänne. Kyllä mahtuu kuvia. Ja kaikki yhden linkin takana. Esimerkiksi.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki
ViestiLähetetty: 24.04.2013 02:00 

Viestit: 5124
idefix kirjoitti:
En tiä, mutta tässä nyt kokoajan jankataan täysin kovasta ja kiinteästä putkesta. En minä ainakaan tietääkseni ole moista ehdottanut...

Ymmärsin väärin, minä tulkitsin että edellä yritit kertoa kumin olevan täysin tarpeettoman tai että se ei ainakaan vaikuta suuremmin.

Jossain välissä - vaikka ohjausventtiililtä työntömännälle (tai jarruletkussa) letkun laajeneminen olisi huono asia, aiheuttaa vaan viivettä tehostuksessa (jarruissa)

Tuolla on jotain dataa joidenkin "normaalien" hydrauliletkujen laajenemisesta (Volumetric Expansion Data s.122)
http://files.engineering.com/download.a ... -DE-FR.pdf
Erihalkaisijalla olevat letkut tietysti laajenee (tuossa hassuilla cm3/ft luvuilla) tilavuudella ilmoitettuna eri verran, mutta prosenteissa suht. samanverran, mutta vaihteluakin on paljon. Vaikka ~140 bar ja ~10 mm 3130 letku laajenee 33 % tilavuudeltaan, kovemmat on pikemmin muutamissa prosenteissa.

Ja siihen kysymykseen onko missään muissakaan autoissa ohjaustehostimenletkussa tarkoituksellista painejoustoa vinkkiä antaa vaikka standardit:
Standardi SAE J188: Power Steering Pressure Hose - High Volumetric Expansion Type
(jarruletkuissa vastaavasti pyritään siihen toiseen suuntaan, esimerkki: SAE J1401 Super Low Expansion Hydraulic Brake Hose)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki
ViestiLähetetty: 25.04.2013 16:22 

Viestit: 5124
Goodyearilta ainakin löytyy ainakin esite ohjaustehostimen letkuista:
http://bretcor.co.za/content/products/h ... motive.pdf
SAE J188 High Volumetric Expansion Type - Pressure Power Steering Hose (on siellä myös joustamattomia (tai vähemmän) letkuja)
* Type I 3-8 cc/ft
* Type II 8-17 cc/ft
(luvut ilmoitettu 89 bar)

Tuon perusteella aika useat tekstiilivahvisteiset (polyesterkuitu) perushydrauliletkut voisi ehkä käydä jonkinlaisena korvikkeena niillekin - eri valmistajilla niistäkin tosin löytyy enemmän ja vähemmän joustavaa versiota. Citikan paineista ei tarkkaa tietoa, mutta jos tuo ohjaustehostinstandardi määrittelee työpaineen 103 bar ja räjähdyspaine 414 bar - suomalaisten myyjien luettelosta ei vaan ole helppoa löytää tuota joustavuusdataa... (yleisemmät perusletkut tosin lienee teräsvahvikkeisia, jotka ei jousta yhtäpaljon...)

Tyypillisen tuollaisen paineletkun (polyesteritekstiilivahvike, 2-kerrosta) tiedot tuossa samassa halkaisijaluokassa.
Esim Transfer Oil 066 SAE 100 R7 3/8" (9,5+ mm sisähalk.)
http://customer.canter.fi/nestepaine/in ... =69397&p=0
Työpaine 160 bar, räjähdyspaine 640 bar, lämpötilakesto on alhaisempi kuin ohjaustehostinstandardeissa -40...+93 C, mutta niinköhän Sitikan pumppukin nostaa lämpöä vähemmän?

Joustavuustietoakin varmaan kannattaa kysellä myyjiltä, mutta hippasen taitaa jäädä tuosta tyyppi ykkösestäkin (tosin joissain googlatussa ulkomaan samantyyppisessa letkussa on joustavuus vaikka 4.1 cc/ft, mutta kun se ilmoitetaan työpaineella, niin vertailukelpoisena 89 barissa ei taida olla kuin ~2). (Puolentuuman sisähalkaisijalla letkulla pääsisi jo joustavuudessa alarajan päälle "Type I")

Mutta jos sitä taas vertaa jarruletkuun, niin on kuitenkin melko joustavaa: joku (googlesta) ilmoittaa esimerkki jarruletkun joustavuudeksi: 100 bar 0,06 cc/ft eli on vielä pienellä alkuperäisellä halkaisijalla ja sitäkin kautta se on paljonkin jäykempää kuin suuri osa hydrauliletkuista.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki
ViestiLähetetty: 28.04.2013 22:24 

Viestit: 88
Kiitokset olli__o:lle varsin mukavasta tietopläjäyksestä! Täytyypä ottaa keskuteluun muistiinpanoja mukaan, kun esitän asiaa hydrauliikkakauppaan ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki
ViestiLähetetty: 11.05.2013 22:50 

Viestit: 88
Tämä on nyt irroitettuna ja ei siitä puutu kuin "tolpanväli johtoa" - murtui siis poikki lopullisesti irroittetaessa, ilmeisen tuttu paikka useammalle xantian omistajalle?
Kuva

Pumpulta kumiosaan ulkohalkaisijaltaan 6,5mm putkella ja 12mm avainvälisellä juntturilla joka 10mm (?) kiertein varustettu. Kumilta eteenpäin 4,85mm (?) putki joka kiinni ohjausvaihteessa 11,1mm avainvälisellä ja 10mm kierteisellä juntturilla - tämä aukesi 7/16" jarruputkiavaimella ja kaikki viittaa siihen että tämä loppuosa on ihan jarruputkispekseissä mittojensa puolesta..?

Tämä poikki syöpynyt putki on kovajuotoksella kiinni tuossa kumiosaan krympatussa holkissa joten askarellaan paskarrellaan sellainen korjaustoimenpiteenä sitten tuohon. Uskoisin että hopealla juottan putken voi tuohon vanhaan osaan liittää..

Jatkoa tulee jos on tullakseen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki
ViestiLähetetty: 11.05.2013 23:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Eikös sen katkenneen juntturin voi kiertää irti ja valmistaa siihen uuden putken tuonne raidetangolle? Tai onko Xantian muissa putkissa vastaavia junttureita niin käyttää sellaisen putken siitä kumiletkulta eteenpäin ohjaustolpan juureen.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki
ViestiLähetetty: 11.05.2013 23:31 

Viestit: 88
Cikatti kirjoitti:
Eikös sen katkenneen juntturin voi kiertää irti ja valmistaa siihen uuden putken tuonne raidetangolle? Tai onko Xantian muissa putkissa vastaavia junttureita niin käyttää sellaisen putken siitä kumiletkulta eteenpäin ohjaustolpan juureen.



Tämä on poikki kuvan mukaisesti tuosta juotoksen jälkeen. Tässä huono kuva, kännykkä tarkensi ohi kohteen ;)

Kuva

Ajattelin siis että poraan auki tuon juotoksen ja liitän siihen uudelleen juottamalla uuden putken jonka toiseen päähän sitten tulee se juntturi joka kiinitetään ohjausvaihteeseen.

Jk. Tässä kohden siis ei ole kierreliitosta lainkaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki
ViestiLähetetty: 11.05.2013 23:50 

Viestit: 5124
Varovasti lämpöä/jäähdytysrätti kumimuhville, ettei kumi kärsi (ja poralastut pois)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki
ViestiLähetetty: 11.05.2013 23:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
Hiukan epäilen tuon juotoksen onnistumista....saattaa tuo kumiputki kärsiä kun tuohon päätyholkkiin lämpöä annat niin että hopea sulaa....
ovat tehtaalla varmaankin ensin juottaneet putken holkkiin ja sitten puristaneet holkin kumiletkuun....mutta yrittänyttä ei laiteta :)



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki
ViestiLähetetty: 12.05.2013 00:32 

Viestit: 88
eskere kirjoitti:
Hiukan epäilen tuon juotoksen onnistumista....saattaa tuo kumiputki kärsiä kun tuohon päätyholkkiin lämpöä annat niin että hopea sulaa....
ovat tehtaalla varmaankin ensin juottaneet putken holkkiin ja sitten puristaneet holkin kumiletkuun....mutta yrittänyttä ei laiteta :)


Tuosta on joku muistaakseni päässyt nauttimaan, siis tuosta irti pullahtamisesta.. Mutta mutta, hiilidioksidijää-viilennystä holkin krympatulle osalle, mineriittilevystä (kun asbestista ei enää saa edes puhua) eristys kylmäkammion ja juotosalueen väliin ja isolla kuumalla nopea juotos? Tai jos urheilemaan alkais ja tekiskin korkeapaineputkeen ulkokierteet ja holkkiin sitten sisäkierteet ja ja ja.. Loctiten kovimpia kamoja väliin ja homma pakettiin. Nyt alkaa ropelli pyöriä lippiksen katolla :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki
ViestiLähetetty: 12.05.2013 01:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Katos, tuommonen se on, ei kierreliitosta. Kyllä tuossa hitsaus onnistuu kun fiksaa perusjutut, kumiosa pitää osoittaa alaspäin ja kunnon kylmennys päälle ja liittämään putkea yhteen.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki
ViestiLähetetty: 18.05.2013 22:01 

Viestit: 88
Cikatti kirjoitti:
Katos, tuommonen se on, ei kierreliitosta. Kyllä tuossa hitsaus onnistuu kun fiksaa perusjutut, kumiosa pitää osoittaa alaspäin ja kunnon kylmennys päälle ja liittämään putkea yhteen.



Nyt siellä sitten on kierreliitos ;)

Pähkäilyn tuloksena syntyi seuraavan kuvasarjan mukainennen korjaus:

Kierteitys MF10*1
Kuva


Kierteitykseen liitettiin jarruputkinippa, näiden väliin hydrauliikalle tarkoitettua Loctitea.
Kuva


Juntturin kera..
Kuva


Taivuttelin mallin mukaan putken.
Kuva


Liitoskohta lähikuvassa.
Kuva


Putki paikalleen.
Kuva


Lähikuva putken liitoksesta / koriin kiinityskohdasta.
Kuva

Sitten taas kilometrejä nielemään autolla jossa on varusteina myös jousitus, emännän Corollalla sain nyt ajaa sen verran että riittää toviksi se laji :D


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/3 [ 71 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: