|
Kirjoittaja |
Viesti |
Novice
|
Viestin otsikko: ZX 1.8i 8v Break -95 takatukivarren pikakorjaus? Lähetetty: 30.04.2013 01:21 |
Viestit: 43 Paikkakunta: Kouvola
|
Terve taas! Katselin jo autoa ostaessa, että taka-akseli on aika lopussa, mutta kun ei oireillut vakavammin, niin aattelin, että kai se pari kk kestää, kunnes saan tuoreemman romikselta hankittua. Lauantai-iltana vaihdoin kesärenkaat alle ja myöhäisestä ajankohdasta johtuen jouduin ajamaan lähimmälle ABC:lle, jotta olisin saanut paineet tarkistettua. Kun olin ajanut n. 1km, alkoi ojanpuolen takapyörä hangata koriin. Jatkoin silti matkaa, mut seur. kilsan päästä rengas yllättäen puhkesikin! No, mulla oli ne nastat vielä kyydissä, joten vaihdoin yhden niistä alle ja ajoin takas kotiin. Silloin nastarengas ei äännellyt. Su- iltana kävin vain testaamassa, jolloin n. 100m:n matkalla takapyörä hankasi koko ajan, vaikka oli sama nastarengas, joka oli ollut alla koko talven, ja paineetkin oli min. 2.0 bar. Tänään nostin perän ylös ja totesin: Tien puolen takatukivarsi on vain lievästi vinossa, mutta ojanpuoleinen tosi paljon. Oiskohan vääntyny vielä lisää kumin puhjetessa? Laitoin rummun ja vanteen väliin neljä prikkaa, joilla sain renkaan vähän kauemmas korista. Nyt ei hankaa, mut on vain hätäratkaisu. Huomenna tehdään ehkä kaverin kanssa jonkinlaiset sovituslevyt molemmille takapyörille (niissä on rummut). Mutta kun ojanpuolen tukivarsi on selvästi enemmän kallellaan, tuli mieleen, että voisikohan sitä yrittää lämmittää ja moukaroida, jotta siitä tulisi edes niin suora kuin kaveristaan. (alkuoletuksena on se, että sen kaltevuudesta osa johtuu neulalaakereista ja toinen osa siitä, että se on saanut jossain vaiheessa tällin, joka on pahenanut tilannetta) Jotta onko kellään kokemuksia tukivarren muotoilusta tai onko kellään irrallista taka-akselia myydä? Asun Kouvolassa, ja tähän mennessä paras löytöni on kokonainen taka-akselisto jarruineen ml. 107 000 km, Mutta vaikka hinta Hernesmaalla (Ähtärin lähellä) on vain 250e, tekee rahti tai haku siihen vielä 100e lisää. Ja budjettini tähän projektiin tällä hetkellä on max. 400e.
J´aime baguette pour le café, mais...
|
|
|
|
 |
suwitcx2
|
Viestin otsikko: Re: ZX 1.8i 8v Break -95 takatukivarren pikakorjaus? Lähetetty: 30.04.2013 07:25 |
Viestit: 223 Paikkakunta: Janakkala
|
Minulla on yksi breakin taka-akseli varastossa, toinen ABS mallinen on kiinni paalattavassa korissa. Sijainti Janakkalan Löyttymäessä. Jos kiinnostaa soita nolla45-2656300.
Prestige-85, Xantia HDi Break-99,-00, Xantia V6-99, BX 19 gti 16v, Jaguar X-type 3,0 AWD saloon biogas, Jaguar X-type 2,5 AWD estate, Jaguar XJ8 (x308).
|
|
|
|
 |
Novice
|
Viestin otsikko: Re: ZX 1.8i 8v Break -95 takatukivarren pikakorjaus? Lähetetty: 30.04.2013 13:02 |
Viestit: 43 Paikkakunta: Kouvola
|
Terve! Sinne Janakkalan Löyttymäkeen näyttäis olevan matkaa reilu 100km suuntaansa, joten bensoihin menisi ehkä 30e. Ei paha. Palaan asiaan Vapun jälkeen. Tää ABS- juttu on mulle vieläkin epäselvä, vaikka olen ollut yhteydessä autopurkaamoihin. Eli levyllistä akselistoa ei kai voi vaihtaa rummullisen tilalle ? Mutta kun mulla ei ole ABS:ää ja on rummut, niin voiko siihen vaihtaa ABS- mallisen rummullisen taka-akseliston. Eli voiko ABS- mallisen riisua sähköistä ja olettaa, että se toimisi samalla tavoin ilman sähköjä? Mutta nyt lähden tekemään niitä välilevyjä, joilla pyörät saa vähän kauemmas korista. Hauskaa Vappua 
J´aime baguette pour le café, mais...
|
|
|
|
 |
Harri126
|
Viestin otsikko: Re: ZX 1.8i 8v Break -95 takatukivarren pikakorjaus? Lähetetty: 30.04.2013 17:36 |
Viestit: 1687 Paikkakunta: Helsinki
|
Novice kirjoitti: Terve! Tää ABS- juttu on mulle vieläkin epäselvä, vaikka olen ollut yhteydessä autopurkaamoihin. Eli levyllistä akselistoa ei kai voi vaihtaa rummullisen tilalle ? Mutta kun mulla ei ole ABS:ää ja on rummut, niin voiko siihen vaihtaa ABS- mallisen rummullisen taka-akseliston. Eli voiko ABS- mallisen riisua sähköistä ja olettaa, että se toimisi samalla tavoin ilman sähköjä?  Sitä sähköä on vain antureilla, ei mun käsittääkseni vaikuta mitenkään mihinkään. Tosin, kun kyseessä on citroen, ei mikään yksinkertainen ole varmaa. 
-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut -89 C25 Matkailuvehje -82 MB 500SEC -92 MB SL500 -63 VW Karmann Ghia -97 Honda VF 750 Magna
Entiset -98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut -93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
|
|
|
|
 |
Novice
|
Viestin otsikko: Re: ZX 1.8i 8v Break -95 takatukivarren pikakorjaus? Lähetetty: 30.04.2013 20:19 |
Viestit: 43 Paikkakunta: Kouvola
|
No kiitos Harrille vastauksesta kuitenkin ! 
J´aime baguette pour le café, mais...
|
|
|
|
 |
Harri126
|
Viestin otsikko: Re: ZX 1.8i 8v Break -95 takatukivarren pikakorjaus? Lähetetty: 30.04.2013 21:58 |
Viestit: 1687 Paikkakunta: Helsinki
|
Novice kirjoitti: No kiitos Harrille vastauksesta kuitenkin !  Noh, se anturi kertoo absin boksille pyöriikö fillari vai ei. Boksi sitten (toivottavasti) päättää pitääkö paineita vähentää vai lisätä. Se citroen lisäys oli vain varmuuden vuoksi. 
-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut -89 C25 Matkailuvehje -82 MB 500SEC -92 MB SL500 -63 VW Karmann Ghia -97 Honda VF 750 Magna
Entiset -98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut -93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: ZX 1.8i 8v Break -95 takatukivarren pikakorjaus? Lähetetty: 01.05.2013 00:02 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Samaa tukivarttahan kervinen näkyy tarjoavan kaikkiin rumpujarrullisiin farkkuzekseihin. Eikä näy kyllä jarruosissakaan eroja olevan. Se on kyllä outoa, että samaa napaa tarjoaa kaikkiin, mutta eihän se mahdotonta ole.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
|
|